2.755 visninger
|
Oprettet:
100kr batteri lader thansen {{forumTopicSubject}}
Er den ikke fin?
Den lader med 0.3 ampere.
Det tager pænt lang tid.
Men så vidt jeg har hørt har batteriet bedre af at blive opladet langsomt?
https://www.thansen.dk/scooter-knallert-mc/vaerktoj/batterilader-jumpstarter/batterilader-12-v/n1387906092/pn1387906945/
Batterilader
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 19 Emner: 338 Svar: 5.110
https://www.harald-nyborg.dk/p5735/batterilader
Ville sgu ikke eje den der fra Thansen.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Den du linker til er noget lort.
Køb heller den som #1 linker til.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Den kan lade med 0,8 ampere, som gør at dit batteri ikke bliver kogt.
Og den kan bruges til biler, hvor man så lader med 3,6 ampere.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Og så køber jeg en ordentlig lader når jeg en dag mangler en igen
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Er det nødvendigt at den kan vedligeholdelseslade?
Hvis jeg en gang eller to hver vinter vil give mine batterier lidt omsorg
150kr
https://www.thansen.dk/vaerktoj/batterilader-jumpstarter/batterilader-6-12v-1.0amp-raze-smc100/n-1226761697/pn-699006955/
200kr
Dejligt den lader med 0.75a
Men ingen vedligeholdelses funktion.
https://www.thansen.dk/vaerktoj/batterilader-jumpstarter/batterilader-6-12-v-0.75amp-raze-smc075/n-1226761697/pn-237401861/
250kr
https://www.thansen.dk/vaerktoj/batterilader-jumpstarter/batterilader-6-12v-1.0-3.5a-raze-smc350/n-1226761697/pn-237401855/
Den fra harald til 170 kan heller ikke vedligeholdelseslade
Men er det nu en nødvendighed. Når de alle sammen har overbelastnings sikring?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Nu har jeg også lige læst lidt på mc galleri.
Folk mener det er lige så fint at lade batteriet et par gange om vinteren. Som det er at have det stående tilsluttet vedligeholdelsesopladning al den tid den står i garagen.
Selv andreas aka ace som siger han arbejder med batterier.
Så tror jeg springer på den 0.75a lader
Hvis ikke jeg finder nogen bedre bud
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Gad til gengæld godt høre nogen argumenter for at give 3 gange så meget for en ctek xs 0.8
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Det er jo endnu bedre end 0.75 A
Men 3 gange prisen?
Så kan det lade i lavere temperaturer.
Det bliver ikke relevant for mig da jeg tager batteriet ind i varmen når det skal lades.
Mere vand og støvtæt er heller ikke vigtigt for mit vedkommende
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Så koger du ikke de lille og følsomme scooterbatteri af.
Samtidig, så er det mega røv, at stå med en 0,8 ampere lader og skulle lade på et halvfladt bil batteri, kold søndag morgen.
Jeg har måtte ringe til chefen og meddele at VW Transporteren fra 1996 ikke kunne trække starteren rundt og at jeg kom en halv til en hel time senere, fordi at den lige skulle have lidt mere strøm på batteriet.
Den fik 50 minutter med min 3,6 ampere lader og så kunne den starte, efter 3 gange med forvarmning på gløderørene.
Oven i hatten, så kan jeg fortælle dig at en 3,6 ampere lader kun lige præcis er nok til at grundjustere gearkassen på en Lupo 1,2 TDI, da det sker med slukket motor, men med heftig aktivitet på hydraulikpumpen.
Det hjalp dog at gøre det med slukket lys og slukket kabineblæser.
Så brug lidt ekstra penge og find en model som både kan lade med cirka 0,8 ampere og cirka 3,5 ampere.
Jeg bruger selv min lader på min Aprilia Areal 51 og på min Sym GTS 300i EVO et par gange om vinteren.
Begge batterier bliver ladet med 0,8 ampere.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
1 ampere er for lidt til en bil og der kommer en dag hvor du ikke kører scooter mere.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Har også tænkt at jeg måske skulle købe en der både kan genoplive døde batterier og vedligeholde friske.
Men da min 125 scooter for nogen år siden havde dødt batteri en vinter, og jeg fik det opladet, der holdt batteriet alligevel ikke ret længe. Pga sulfatisering i guess.
Så min tanke er lidt at jeg fremover vil vedligeholde batterierne på mine maskiner for at forebygge det.
Og når batteriet så dør, så er det tid til nyt.
Umiddelbart ser det ud til at det er billigere at købe en lader der kun kan 0.75 a
Og så senere i livet, hvis det bliver nødvendigt, købe en lader der kan genoplive/klare bilbatterier.
Jeg kan umiddelbart ikke finde nogen ladere til en fornuftig pris, som både kan lade småbatterier med under 1a, og samtidig lade bil batterier
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Ser jeg på prisen af et batteri og prisen på en god lader, så valgte jeg at købe en der kunne det.
Udvalget var lidt mindre, da jeg købte min C-TEK lader, så jeg måtte bruge de 5-600 kr, som den kostede.
Du kan være uheldig at en billig lader, bare vil sige "fejl" hvis batteriet ikke lige tager imod de ampere, som laderen forventer, men hvor at en dyr lader bare ville give den nogle shock og så lade den op bagefter.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Så det er ikke meget mere den koster
Det ku rigtig nok være meget rart at kunne genoplive et dødt batteri. Bare så det virker lidt endnu.
Men får jeg en lader, så bliver det ekstremt sjældent mine batterier dør uden jeg er klar over det er tid.
Regner med at tjekke spænding på batteri og give en tur i laderen hver slutning på måneden.
Af de 6 faser ctek 0.8 har, er det kun de 4 jeg finder nødvendige.
De samme 4 som de simplere udgaver har.
Den ekstra fase med kontrol af om batteriet kan holde spænding, finder jeg lidt overflødig da jeg alligevel vil tjekke spænding med multimeter en gang om måneden, lade det og så tjekke derefter.
Fasen med afsulfatisering/genoplivning skulle kun blive nødvendigt på forsømte batterier?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det er et valg, som du må afgøre selv.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Men med 1.1 A ladestrøm ville jeg hellere den 0.75A thansen havde nedsat.
Så vidt jeg har forstået er et batteri rated til x antal ladecykluser.
Men hvis man lader med højere strømstyrke, hvilket jo går hurtigere, så vil batteriet dø efter færre opladninger.
De har vist bedst af langsom ladning.
Nu overvejer jeg næsten bare at give 365kr for en ctek xs 0.8
Har også overvejet at give 499 for en 3.8 så jeg kan lade bil batterier.
Men der er en håndfuld år endnu til jeg får bil, og kan vist alligevel godt bruge en 0.8a lader til at toppe op / vedligeholde et bilbatteri.
Har ikke købt noget endnu. Lånte en ctek xs 0.8.
Men tænker fremover at lade jævnligt. Nu jeg har 2 helt nye batterier. Så vil have en inden for nærmere fremtid
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Brug pengene på en ordentlig lader nu, vis du ved at du ender i en bil om nogle år.
Jeg har på intet tidspunkt fortrudt min C-TEK lader.
Og jeg gav nok et sted imellem 450 og 600 for den, for en del år siden.
Den har ladet scootere, motorcykler, biler og en enkelt varevogn, samt været brugt til at holde spændingen og strømmen oppe under grundjustering af en Lupo 3L gearkasse.
Den blev brugt i mandags til lidt vinterladning af min Sym 300 ccm og igår til vinterladning af min Area 51.
Begge på 0,8 ampere.
Du har helt ret i at et batteri har bedst af at lade langsomt.
Et lithium batteri kan holde til cirka 1000 fulde cyklusser, hvorefter at det "degrader".
Dertil kommer så mængden af afladning.
Aflades den ned til 80% ( de bruges 20% af hvad batteriet kan yde ) så holder det længe.
50-80% så holder det fornuftigt.
20-50% så slides det hurtigt.
0-20% stakkels batteri.
Det er en af grundene til at de dyre skruemaskiner ( så som Hilti ) stopper med at ville skrue før at batteriet er helt fladt.
Batteriet har simpelthen ikke godt af det som man kalder for "Deep Cycle".
Altså en fuld afladning.
Og gør du det med et bly-batteri, så kan du lige så godt smide det ud.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
I henhold til når jeg får bil igen.
Jeg vil kun bruge laderen til at vedligeholde, og det skulle den 0.8a ctek xs godt kunne på bilbatteri også.
Så tænker det nok bliver sådan en
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Du køber da AGM batteri, til din bil.
100kr batteri lader thansen