{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.754 visninger | Oprettet:

HJÆLP HJÆLP HJÆLP!!! {{forumTopicSubject}}

Hej SG nu har jeg TOTAL renoveret en Ciao motor og lortet gider overhovedet ik’ at starte!! WTF is wrong !!?? Det slog mig så at det er nogle uoriginale platiner som jeg købte da projektet gik igang, kan det være årsagen til den ik’ står ordenligt i tændingen? Nogen der har haft erfaring med det problem før? Mit setup er således
(alt som bliver nævnt nu er sprit nyt)

Motor blok (købt på JMPBparts)
RMS krumtap (Ø10mm)
SKF krumtaps lejer
Dellorto kaburator 13/13
Fødespole - platiner - kondensator - stelledning
Cylinder 38,2 + topstykke 38/41
Standard udstødning
Har et standard luftfilter som jeg har prøvet med samt et Malossi filter jeg også har prøvet med, uden held desværre. Er pænt meget ved at løbe tør for ideer til hvad problemt kan være!? smiley
Så please hjælp en eller anden venlig sjæl


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP HJÆLP HJÆLP!!!
  • #1   25. sep 2019 Skal lige siges platin afstanden er stillet til 0.40 efter Vespa’s anvisninger. Har på et tidspunkt fået liv i maskinen i nogle få minutter hvor den kunne tage fuld gas, men det var uden udstødning, men udstødningen var det som om den blev kvælt og gik ud

  • #2   25. sep 2019 Hvor stor er din elektrodeafstand på tændrøret?
    Du har vel husket olie i benzinen?


  • #3   25. sep 2019 Uha det har jeg ik’ lige målt? Det er et NKG kort gevind (som passer til Ciao) Jo jo jeg har lavet en 2,5% blanding fordi det er nyt cylinder kit der er på den, har bestilt et original platin sæt her til aften bare for at prøve et eller andet smiley

  • #4   25. sep 2019 Min lillebror og hans kammerart købte for et par år siden en stor kasse lort fuld af gamle Ciao dele og de fik begge to bygget en Ciao hver som startede uden problemer!! og her står jeg så med en splinter nyrenoveret motor som hverken gider det ene eller andet! smiley

  • #5   25. sep 2019 Her forleden dag da jeg prøve at starte den med boremaskine holdte jeg øje med platinerne imens svinghjulet kørte rundt og der oplevede jeg gnisten fra platinerne fløj rundt inde under svinghjulet, det er da ik’ normalt vel!? Burde gnisten ik’ kun blive imellem platineren imens det hele roter rundt?

  • #6   26. sep 2019 #5
    Jeg har ikke rodet med platiner i 20 år, men jeg mener at det er et tegn på at din kondensator er defekt.
    Men jeg er langt fra sikker.
    Har du tændspole inde ved svinghjulet eller ude på stellet?


  • #7   26. sep 2019 Okay det skulle ik’ undre mig den var defekt så kondensatoren er uoriginal! Tændspolen sidder på siden af stellet, men fødespolen sidder inde under svinghjulet, hvis det den du tænker på?

  • #8   26. sep 2019 Jeg tror ikke det er din tænding, jeg har selv brugt uoriginal tænding og det har kørt fint,
    men jeg har set lidt nærmer på din motorblok og især dit indsugnings spejl og det ser umiddelbart ikke helt rigtig ud, det kan være svært at bedøm på et billeder men det liner at der er fræset for meget af dit indsugnings spejl der hvor krumtappen skal lukke tæt for,
    så hvis afstanden er for stor mellem indsugnings spejl og krumtap kommer det aldrig til at køre godt, et standart indsugnings spejl har et dybdemål på 1.56 mm men du kan lave en simpelt test, 1 hold motoren så topstykket peger ned mod gulvet og studsen op 2 drej krumtappen så stemplet kørt op mod krumtaphuset 3 hæld lidt benzin i studsen så skal benzinen gerne blive i studsen eller løbe meget langsomt igennem hvis det løber lige igennem,er det din motorblok der er problemet, det kan også være en skæv krumtap men så havde den kørt meget dårlig rundt, og det ville du kunne mærke fra starten


  • #9   26. sep 2019 Hej Claus L først mange tak for dit råd det vil jeg prøve, det kan sagtens være det som er galt, håber det ik’, men det skal da testes helt sikkert, er det når stemplet er længst væk fra topstykket, krumtappen lukker for indsugnings studsen?
    Har fundet et billede på vespa-online hvor indsugnings spejlet ligner ret meget det jeg har på min, men derfor kan min motorblok jo stadig godt være utæt!


    profilbillede
  • #10   26. sep 2019 Min krumtap er helt ny og køre rigtig fint rundt smiley

  • #12   26. sep 2019 Ja stemplet skal køres tilbage mod studsen, så ud med tændrørt så kan du se når den er i bund, og også ned i studsen så burde der ikke være nogen tvivl, men husk det må godt løbe igennem men det skal ske langsomt

  • #13   26. sep 2019 er helt enig med TT , jeg kan også se at det liner en kopi motorblok du har,
    og lige netop dem har der været mange problemer med


  • #14   26. sep 2019 Er det en original Polini blok?
    https://www.jmpbparts.com/vespa-ciao-si/engine-parts/carters/polini-carter-80cc-electr-ontsteking.html


    Gnister dit tændrør?


  • #15   27. sep 2019 Okay det vil jeg prøve lige så snart jeg får weekend igen, tusinde tak for jeres råd, dejligt med lidt hjælp. Nej det er en standard motor blok fra JMPBparts, kan se de heller ik’ sælger den type blok mere på deres hjemmeside

  • #16   27. sep 2019 #15
    Måske fordi at det er noget lort.
    Husk at det er forhandleren, der skal betale portoen, i tilfælde af en garanti sag.


  • #17   27. sep 2019 Ja jeg vil se om jeg ik’ får lidt tid til at prøve det med en slat olie i indsugnings studsen i morgen aften, og hvis det så viser sig at være det der er galt, så skriver jeg til JMPB parts og brokker mig

  • #18   27. sep 2019 Nu spørger jeg måske dumt i nogens øjne men kan en Polini speed engine køre med standard cylinder? Det er den eneste motorblok jeg kan finde til Ciao pånær lige en Malossi blok men den er noget dyrere, og vil godt holde det nogen lunde standard så der ik’ bliver noget bøvl med the po po (strisserne)

  • #19   27. sep 2019 Hvad med at købe en brugt blok, som virker?
    Du vil jo mangle en plumbering i indsugningen, hvis du køber i udlandet.


  • #20   27. sep 2019 Jamen det gør heller ik’ noget plumben mangler, vil bare rigtig gerne snart få den ud og køre, men kan se Polini speed engine er til 70cc, så er ik’ helt klar over om en standard cylinder vil passe på blokken med skylle kanaler og det? kunne være lækkert hvis den gjorde så har man også mulighed for at vold tune den på et senere tidspunkt smiley

  • #21   27. sep 2019 #20
    Skyllekanalerne passer. De to store passer i hvert fald.
    De to små bliver bare blokkeret af cylinderen og af pakningen.


  • #22   27. sep 2019 Okay helt sikkert, så hvis det viser sig at min billige lorte kopi blok er utæt (i morgen) så investere jeg i en speed engine smiley har også lovet knægten han snart kunne komme ud og prøve den, vejret bliver jo heller ik’ lige frem bedre med tiden smiley Men jeg laver en lille video af hvordan olien vil løbe igennem i morgen, det pisser nok lige igennem smiley

  • #23   2. okt 2019 Jeg kunne ik’ lige lave en video af det, men jeg kørte stemplet i bund og hældte en lille snaps (olie) ned i indsugnings studsen og det sivede overhovedet ik’ stille og roligt igennem! (Lorte blok) har fået min Polini speed engine og monteret krumtappen over i, så det skal nok blive godt, får nye pindbolte til den i morgen regner jeg med så jeg kan få den samlet og prøvet af smiley

    profilbillede
  • #24   2. okt 2019 Da jeg fik yder skjoldet af den gamle motorblok og lyste ind i den samtidig med jeg kiggede igennem indsugningen kunne jeg nemt se lyset selv om krumtappen skulle holde vinduet lukket, det er der ik’ noget af på den nye motorblok heldigvis smiley

    profilbillede
  • #25   2. okt 2019 Det burde du ha taget et billede af og sendt til forhandleren.
    De skal betale for returnering og så kan vælge at sende en ny blok ( som de nok ikke har flere af ) eller give dig alle pengene retur.

    Men tillykke med valget
    Den skal du nok blive glad for.


  • #26   2. okt 2019 Jeg fandt min gamle bestillings mail i indbakken og det er ca 3 år siden jeg bestilte den blok, så tvivler på de vil ta’ noget som helst retur!? Ja læste lige den introduktion fra Polini som var med og der stod at blokken kunne bruges til standard cylinder kit samt til 41-43-46 kits, så det er lækkert nok mit gear passer over på smiley Det skal nok blive godt det er helt sikkert, og igen mange tak for hjælpen med at finde problemet smiley

  • #27   2. okt 2019 Har du tænkt dig at køre med platiner?
    Jeg er rimelig sikker på at Polini Speed Engine er klar til elektronisk tænding.


  • #28   2. okt 2019 Der er 2 modeller af den Polini motorblok, købte bare den med platin tænding da jeg ik’ har så meget forstand på den elektriske, aner faktisk slet ik’ hvor det kan købes henne af? og har lovet knægten vi skulle ud og race i weekenden så det blev den hurtige løsning

  • #29   4. okt 2019 Er det fordi den ik’ står ordenligt i tændingen at den skal have fuld gas for at starte? Og den står med små omdrejninger som om den kun er i tomgang (men ved fuld gas) smiley nogen som har prøvet noget ligende?

  • #30   5. okt 2019 For stor dyse?
    Kan du køre den varm og derefter indstille tomgangen og evt tomgangsdysen, hvis den har en.


  • #31   5. okt 2019 Det er en dyse 66 som sidder i, jeg kan godt prøve at sætte en mindre i idag, hehe nej jeg har ik’ rigtig mulighed for at køre den varm desværre, den skal have fuld gas for at starte i et tomgangs agtig niveau! Der er kun en tomgangsskrue på karburatoren at skrue på

  • #32   5. okt 2019 Kan se i den manual som fulgte med motorblokken, at de anbefaler 0.6 mm max åbning på platinerne og ikke 0.4 - 0.5 mm som vespa køre med, måske det er der problemet ligger?

    profilbillede
  • #33   5. okt 2019 #32
    Så vil de have den til at tænde tidligere, hvilket nok er for at den kan opnå højere omdrejninger.

    Prøv med 0,5mm afstand.


  • #34   5. okt 2019 Jeg prøver med 0.5 mm i morgen formiddag, da den stod til 0.4 kunne den ik’ starte så justerede jeg den til 0.45 og der skulle den ha’ lidt gas for at få liv i den så 0.5 - 0.55 burde være vejen frem, smider lige en update i morgen smiley

  • #35   5. okt 2019 Jeg har lige prøvet at stille afstanden til 0.6 mm og den vil stadig kun starte hvis jeg har vredet gashåndtaget helt om (fuld gas) så står den i tomgang, har så lagt mærke til der ligger noget sort benzin/olie på gulvet, jeg satte jo bare den originale bundpakning på, skal jeg måske klippe den lidt til så den passer med skyllekanalerne i motorblokken? Den ene skyllekanal passede pakningen fint nok rundt om, men over i den anden side lå pakningen lidt ind over skyllekanalen!

  • #36   6. okt 2019 Tjek lige din svømmer.
    Hvis din svømmer åbner konstant, så bliver in motor oversvømmet og så oplever du at den skal have fuld gas, for at få luft nok.


  • #37   6. okt 2019 Ser ik’ ud til det var bundpakningen alligevel!! Min svømmer eller flyder fungere fint, den hænger ned af som den skal, og ryster jeg karburatoren lidt op og ned kan jeg tydeligt høre den bevæger sig

    profilbillede
  • #38   6. okt 2019 #37
    Tester du din svømmer ved at de at den hænger ned af og at den rasler, når du ryster den?

    Måske du skulle teste dens funktion istedet for.


  • #39   6. okt 2019 Det er en helt ny kaburator, men ja jeg skruer bundkaret af og ser om flyderen hænger, hvordan vil du ellers kontrollere det? smiley

  • #40   6. okt 2019 #39
    Gøre det imens at der er en benzinslange tilsluttet, så du kan se om den lukker for benzinen, når du løfter flydere og teste det igen med bundkaret på.

    Hvilken udstødning har du på og hvilken cylinder har du på?


  • #41   6. okt 2019 Okay det må jeg lige afprøve, jamen det er bare en standard cylinder 38,2 og standard udstødning

  • #42   6. okt 2019 Såååå kom der endelig liv i lortet!! smiley klippede bundpakningen til igår aftes og satte Malossi luftfilter på, så nu kan den stå den i tomgang og tager fint gas YiiiiR smiley endelig hehe

  • #43   6. okt 2019 Så du havde std luftfilter på før?
    Jeg sad lige og tænkte at din dyse virker voldsom, i forhold til cylinder og udstødning.
    Især hvis du har std filter på.


  • #44   6. okt 2019 Ja det var bare et standard luftfilter jeg havde på indtil i dag, havde læst et sted at Malossi filteret var til hårdt tunet maskiner 70cc - 80cc og det er min maskine jo langt fra, men det var det der skulle til, nu har jeg været ude og køre på den og den er rigtig sløv i optrækket (selvfølgelig) men når den lige kommer over det døde punkt så trækker den helt godt, så har tænkt jeg måske skulle prøve at gå et par dyse størrelser ned og se om det ændre noget, 66 er bare den dyse som sad i karburatoren fra forhandleren

  • #45   6. okt 2019 Du kan flytte din tænding tilbage til 0,4 istedet for.
    Hvis den står for tidlig så trækker den slet ikke i lave omdrejninger.

    Men det er jo helt normalt, for Ciao, at de skal lidt op i fart, før at den får fat.
    Du kan starte ud med at skifte fjedrene i koblingen, så du får lidt flere omdrejninger.


  • #46   6. okt 2019 Jeg fulgte dit råd og stillede max åbning til 0.5mm og det virkede smiley for med 0.4mm kunne jeg slet ik’ få liv i den, men det var så også med det gamle luftfilter på! du tænker ik’ den skal dyses lidt ned?

  • #47   6. okt 2019 Hvilke fjedre vil du forslå? Til koblingen?

  • #48   7. okt 2019 #47
    Det ved jeg intet om, så køb de slappede og de næst-slappeste og se hvad der passer bedst.


Kommentér på:
HJÆLP HJÆLP HJÆLP!!!

Annonce