{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
154 visninger | Oprettet:

Stempelringe og cylindertæthed. Og tomgang... {{forumTopicSubject}}

Hej.
Har dette stempel på en dm50. Er noget sort neden for stempelringede på siderne af stemplet .

Er det på tide at skifte stempelringe eller tid til honing og større stempel? Eller for megen olie i benzin (4% jf. Instruktionsbog). Jeg har haft FS1 og har aldrig set et stempel brændt på siden på denne måde, men dm50 er jo bygget lidt anderledes...?

Knallerten er svær at justere ind med tomgangsskrue og luftskrue. Man kan stille den ind og efter noget tid i tomgang eller kørsel begynder den at gå højere og højere i tomgang. Så stiller man ind igen. Lidt efter gentager det sig. Lovlig. Nyt originalt tændrør. Original indstilling af kaburator med 62,5 dyse, ny studspakning. Karburator renset to gange. Kan ikke finde nogen steder den tager falsk luft, du er simmerring ved tandhjul utæt, meeeen.....?
Troede den måske manglede noget af en stempelring, men de er der begge to. Dog antyder det sorte på siden måske utæthed og varmeudvidelse kan måske gøre forskellen og problemerne med indstilling af tomgang?


Prøver ellers nu med ny benzinhane.
Har derefter næsten kun noget elektrisk tilbage som ide til bøvlet. Virker som om at stelforbindelser er ok. Giver lige lidt nok strøm DC til lys. Giver en volt mere, når ensretter kobles fra og så er lyset ok. Men ifølge instruktionsbog skal den levere mere strøm dc nær man måler uden om ensretter. Problemet med tomgang er måske først opstået efter at der er kommet batteri på ??

Ideer?


Kommentarer på:  Stempelringe og cylindertæthed. Og tomgang...
  • #1   22. aug Hvordan ser cylindervæggen ud? Kan godt tyde på blowby, hvilket er = nyt cylinderkit.

  • Kristian  K
    Kristian K Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #2   22. aug Den ser mørk ud under stempelringshøjde. Ingen dybe ridser, nogen steder men som du kan se på billedet er der to metalfarvede spor i den ene side gennem det mørke stykke. Man kan dog ikke føle disse fx med en negl.

    Nyt kit - ikke bare honing og større stempel?


    profilbillede
  • Kristian  K
    Kristian K Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #3   22. aug Og jeg mente sæføli ac på strøm til lys. Ikke dc...



  • #4   22. aug At stemplet er sort skyldes at stempelringene ikke er tætte.
    Det er ikke sikkert cylinderen fejler noget, men for at være sikker bør den tjekkes med et spærmål for at se om den er slidt oval eller er over mål.

    Der er et par ting der skinner i øjnene, cylindervæggen ser meget blank ud uden honespor tilbage, og også mørkfarvet af olie. Begge dele en indikation af for meget/forkert olie og/eller for meget "tomgangskørsel".

    Der er ikke noget dansk ord der dækker, men på engelsk er der et begreb der hedder "bore glazing" selvom det mest vedrører dieselmotorer ses det også på benzin og scooter/knallertmotorer med støbejernscylinder / foring.

    Det der sker er, at når delene er nye er der kun en kort periode til at "tilkøre" cylinder og stempelringe ellers er det for sent. Man krydshoner cylindervæggen til færdig mål og de bittesmå forhøjninger "sliber" stempelringene til og cylindervæggen bliver mindre ru = alt er så tæt som det nu kan blive og cylinderkittet er så tæt på perfekt tæt som det kan blive.
    Det er forbrændingstrykket der presser stempelringene ud mod cylindervæggen, og dermed også får dem til at slides mod cylindervæggen.

    Kører man rundt for længe uden at give "nok" gas siver der forbrændingsgas ned forbi stempelringene og skaber det sorte lag af brændt olie på stemplet, og sætter sig også på cylindervæggen, som ikke længere kan holde på frisk olie men kan blive glat og blankt som et spejl (bore glazing = glasagtig overflade).
    Det er en selvforstærkende effekt fordi stempelringene ikke længere har en chance for at blive tætte, og der afsættes mere og mere fastbrændt olie og cylinderen kan ikke længere holde på oliefilmen = gir du nu pludselig gas i længere tid smelter den stemplet fast. Det kan IKKE slides væk når det er kommet så langt, der er kun en vej, cylinderen krydshones igen + nyt stempel og kør den til igen.

    Den kan ikke hones til overstørrelse stempel, er den slidt så meget så skal den bores op og hones til færdig mål. Alt andet er spild af tid og penge.

    Hvorfor er stempelskørtet kortere i den ene side ? eller snyder billedet ?


  • Kristian  K
    Kristian K Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #5   22. aug Tak for svar indtil videre. Prøver lige at finde en cylinder service, ellers må det blive nyt sæt så knægten kan komme på hjul i en fart.

    Håber det løser udfordringen med tomgang... ellers giver det forhåbenligt en stabil cylinder i hele hans knallerttid.

    Cylinderen er helt symmetrisk - det må være billedet, der snyder lidt smiley


  • #6   23. aug Det var ikke cylinderen jeg spurgte om, stemplet er kortere i den ene side.

    Hvis du slås med tomgang og luftskrue er den sandsynligvis utæt et eller andet sted.


  • Kristian  K
    Kristian K Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #7   23. aug Billedet med stemplet snyder lidt. Det er kluden, der dækker stempelskørtet.

    Kan ikke finde utætheder før, i eller efter kaburator. Er ved at blive skør. Ny benzinhane gjorde heller ingen forskel.

    Har kun simmerring ved tandhjul, stempeltæthed og tænding/strøm tilbage som jeg er lidt i tvivl om.

    Jeg har fundet en mærkelig ting langs stellet under tanken, der ligner en bladantenne og som er klistret eller naglet på. Det kommer to tynde ledninger ud af den, som ikke er hæftet nogen steder. Kan det være en ekstra stelforbindelse?


    profilbillede
  • #8   23. aug Ahh ja.. det er det der med øjnene, de er ved at være gamle smiley

    Pakdåse ved tandhjul har intet med tomgang at gøre, heller ikke strøm/el kan lave det nummer. Hvis ikke fejlen ligger i karburatoren er der en lille utæthed et eller andet sted:
    Ved bundpakning, insugningsstuds, simmeringe ved krumtap, tjek den bagved tændingen om den sveder lidt. Er det den højre vil den ofte ose mere pga den trækker motor/gearolie ind.

    "antennen" ligner en LED strip der har været brugt til pornolys under tanken.


  • Kristian  K
    Kristian K Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #9   25. aug Haha - ja det kan være, at det er en led strip. Må testes...

    Har nu skiftet til nyt cylinder kit, forsøgt at plane studs lidt og lagt lidt dp300 ind på kanten af ny studspakning samt på gevindet på luftskruen.

    Indtil videre er der lidt bedre styr på tomgang, men jeg er ikke helt sikker på, at vi er helt i hus.

    Simmerring next...


  • Kristian  K
    Kristian K Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #10   25. aug Det var en led strip. Godt set!

    Tomgang - jeg er ved at blive skør. Har ikke skiftet simmerringe endnu men har bakset noget med svømmerhøjde. Har prøvet med for høj og for lav indstilling af svømmer og mener at have ramt midt imellem og inden for de 21mm +\- 1 jf. Instruktionsbog.

    Den begynder at øge tomgangstempo når den er kørt varm. Når den har stået lidt eller er helt kold, så er der ingen problemer. Det kunne måske tyde på en utæthed, der kommer, når alt er driftstemperatur. Tror ikke det er bund eller toppakning. Tror heller ikke det ved studsen.

    Knægten har nu konstateret, at den har forhøjet tomgang, når den er varm og forenden er hævet ved bakke kørsel og lige ud. Når forenden er nedad fx ned ad bakke falder tomgang til normal. Det indikerer måske svømmervrøvl eller noget med oliestand, det tætter et eller andet eller når motoren hældes fremad. Men olien piskes jo rundt, så lyder det også lidt vildt. Og vi mener at have den rigtige mængde olie på (550ml, selv om der på skjoldet står 400 ved inspektionsskruen)

    Ville gerne prøve en anden karburator for at se, om min har en eller anden mangel, som jeg ikke har gennemskuet, men dm50 karburatorer er vist ikke lette at finde.

    Vi fortsætter opklaringen.


Kommentér på:
Stempelringe og cylindertæthed. Og tomgang...