{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lejer i krumtapshus/motorblok sidder fast
  • #1   19. jul 2019 det kan ikke anbefales af genbruge leger men slå på tæt på yder kantern som du kan på leget

• #2   19. jul 2019 Varm blokken omkring leget med en varmepistol på max i minimum 5 minutter og så skulle du gerne kunne slå det ud uden de store problemer, men hvis et leje skal have slag for at komme ud, kan det ikke genbruges.

• #3   19. jul 2019 Tak vil prøve det:)

• #4   19. jul 2019 Det fordi jeg har en blok hvor lejeren sidder halvt i, og vil have den helt i, men lejeren er hverken kold eller blokken er varmet, så skal jeg prøve at banke den i, eller banke den ud og køle den ned/købe ny?

• #5   19. jul 2019 Du kan prøve MEGET forsigtigt at banke lejet ud ved at slå på inder ringen, selvfølgelig efter at have varmet blokken godt op, men der skal ingenting til før et leje er kaput så jeg havde helt sikkert købt nyt.

• #7   19. jul 2019 Hov! Min fejl mente yder ringen!!

• #8   19. jul 2019 https://www.youtube.com/watch?v=kYX-bOG9vR4

Se alle 3 dele af denne video.

• #9   19. jul 2019 Hej Lasse.
    Til eksempel: Hvis dit leje er 60mm udvendigt vokser hullet i blokken med 0,18mm hvis blokken er 150grader varm. Udvidelses kofficienten for aluminium er 0,024mm pr grad pr meter.

Hvis du vil regne lidt på det
    0,024/1000=0,000024mm gange 60 (lejets eksempel diameter) = 0,00144

Temperatur forskel 150 grader minus rumtemperatur 20 grader= 130grader

130grader gange 0,00144mm = 0,1872mm større hul end ved rumtemperatur

Det er fanme en hel del, så på med varmepistolen smiley Aluminium udvider sig det dobbelte af stål som lejet er lavet af så det hjælper med varme ved afmontering. Du kan montere lejet uden værktøj når alu-delen er varm nok

• #10   20. jul 2019 #9
    Det er helt rigtigt.
    Der er nogle som propper hele blokken ind i oven ved 160 grader i en halv til en hel time.

• #11   20. jul 2019 Mange tak i har virkelig hjulpet:)

• #12   20. jul 2019 Hej igen Lasse.

For lige at følge op på mit lidt "langhårede" indlæg om materialer:

I forrige uge skiftede jeg lejet i gearboksen ved baghjulet på Gileraen, det måler 40mm udvendigt. Jeg smed dækslet i en ovn på 150 grader i 20 min og pressede lejet ud.

Da dækslet var afkølet igen målte jeg hullet med en 3punkt-mikrometer til Ø39,955mm og det nye leje til Ø40,005...Forskel 0,05mm smiley
    Efter 20 min i ovnen ved 150 grader målte hullet så 40,06mm. Det fik så lige 10 min mere, ud med dækslet på et forberedt underlag så det lå ordentligt og i med lejet. Det falder bare helt ned i hulllet som det skal på den måde og uden vold af nogen art. I min værkstedsmanual over Piaggio jeg har som PDF sigen den, at ved skift af krumtaplejer skal der varmepistoles i 45 min rundt om hullet lejet skal sidde i. Det sidder sikkert med nogenlunde samme tolerance som gear-lejet.

PS: Med hensyn til mikrometer og måling kan jeg oplyse jeg er værktøjsmager til dagligt med adgang til avanceret måleværktøj

• #13   20. jul 2019 #12
    Dem halve time ved 160 grader var ikke helt ved siden af.

• #14   20. jul 2019 Det godt nok en præcis udregning:) Men mange tak hele blokken er nu samlet mangler bare at putte den på stellet:)

• #15   20. jul 2019 Hvilken flydende pakning brugte du?

Kommentér på:
Lejer i krumtapshus/motorblok sidder fast

Annonce