{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.298 visninger | Oprettet:

Ny cylinder scooter går ud {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
Håber i kan hjælpe mig, er desperat!
Har en hot der har drillet meget, den var utæt. Satte så idag sat det her på https://www.scooterland.dk/default.asp?PageID=3&ProductCategoryID=2430,2,149,2345&ProductID=10145&Mode=ShowProduct .
Den tændte perfekte og gør det stadig
Der er tale om en pgo Big max 45er.
Ringen er fjernet
Tragten er fjernet
Udstødning: proma legal
Kaburator: standard med dyse 90
Alt andet er standard.
Den starter perfekt nu og står perfekt i tomgang, jeg kørte så og efter 100 meter med meget lidt gas gik den ud.
Den tænder så igen på omkring 3 forsøg og kan køre igen, tror så at det sker når jeg gasser lidt op så stopper den med at tage reagere så godt og falder så i omdrejninger og slukker direkte, og kan så tændes igen og køre videre.

Hvad kan det være? Skal jeg virkelig højere op en 90 til den opsætning alt er jo næsten standard, eller er den for stor?
Den stiger ikke længere i tomgang, som før. Cylinderen er lige sat på og har ikke kørt hurtigt.
Håber i kan hjælpe en ven i nød????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny cylinder scooter går ud
  • #1   28. jun 2019 Alt for stor dyse..
    - Har du tjekket vakuum slangen sidder som den skal, og at den får benzin?

• #2   28. jun 2019 Tak for dit svar!
    Altså den kørte perfekt før, men udstødning sad kun fast med en skrue os så den larmede og fik falsk luft men den trak godt og gik aldrig ud!
    De sidder rigtig slangerne, og hvis jeg går ned og tramper nu starter den med det samme???????
    Hvordan tjekker jeg at den får benzin? Der kommer benzin når jeg suger og ja den tænder som sagt og står i tomgang. Håber det er for stor dyse fordi har en masse mindre, bare ikke større..
    Vil ikke have stemplet sætter sig og det har det heldigvis ikke gjort, blev glad da den tændte har aldrig skiftet det før. smiley

• #3   28. jun 2019 Det virker os som elstart har lidt svært ved at trække den de første cm er det fordi det er splinternyt?
    https://www.scootergalleri.dk/video/diverse-scooter/113580-ny_cylinder_gaar_ud_ved_koersel Kunne ikke uploade videoen her (:

• #4   28. jun 2019 Gå lige 10 numre ned i dyse størrelse.

• #5   29. jun 2019 At dysen er stor, har intet at sige i forhold til at den går ud når man slipper gassen.
    Du har vendt stemplet forkert, eller undladt at tvære ALT ind i totakt olie, inden at du monterede det.
    Skru din luftskrue en halv omgang ind ( med urets retning ), nu hvor at du heller ikke har skiftet tomgangsdyse.

• #6   29. jun 2019 Tak for svar. Jeg smurte cylinder og stempel ind i to takst olie. Pilen ned mod udstødningsporten.
    Låseringene sagde klik og kunne dreje rundt.
    Prøvede i aftes med 88-86-84.
    Jeg tør ikke give for meget gas men med 84 trak den solidt og gik ikke på under test kørslen. Da jeg holdte i et kryds lige før jeg var hjemme gik den ud da den gik ned i tomgang men tændte den og kørte snildt hjem.
    Jeg sætter luftskruen ind så den får federe blanding, får den så også mere køling fordi der er mere benzin til mindre luft?

Tommy, det korrekt jeg købte kun et dyse sæt. Hvad bør der gøres med tomgangsdysen?

• #7   29. jun 2019 Du skal indstille din tomgang med en varm motor, som det første, før du piller ved din hoveddyse.
    Luftskruen bruges til at justere blandingen ved tomgang, men den har en lille effekt på fuld gas.
    Hoveddyse bruges til at justere blandingen, når du giver over 2/3 gas og den har nemlig ingen effekt på tomgangens blanding.
    Derfor indstiller man tomgangsblandingen først.

• #8   29. jun 2019 Den står godt i tomgang nu. Prøver at sætte en dyse 82 og 80 i nu. Kan det være fordi dysen går ud at den slukker?

• #9   29. jun 2019 #8
    Hvis dysen er skyld i det, så er dit cylinder kit allerede ødelagt.

• #10   29. jun 2019 Hvad gør jeg synes du? Har prøvet at indstille den.. der sidder en dyse 78 i nu og jeg kunne køre samme tur som før, næsten 3 gange før den gik ud.. tændte den og kørte hjem med lidt gas. Kan det os bare være fordi cylinderen er hel ny?
    Det kommer næsten altid op af en bakke, eller lidt efter.. den starter som sagt perfekt og går godt i tomgang. Kan mærke luft på hånden når jeg sætter den ned ved cylinderen er det falsk luft eller er det normalt? Den slukker hvis jeg sætter en finger på udstødning. Tak for hjælpen btw..

• #11   29. jun 2019 Test lige din benzinhane.
    Og tjek din vakumslange for skader.

• #12   29. jun 2019 hvordan tester jeg benzin hanen?
    Vacumslangen satte jeg på for nogle uger siden.. den falder bare i fart og stopper med at tage gas og så er det som nøglen bliver drejet. den tænder næsten altid lige efter.
    og det kommer altså ikke på 2 minutter, der går +10 minutter.
    Har virkelig invisteret meget tid og jeg vil så gerne have den bar kan køre normalt.

• #13   29. jun 2019 10 minutter, så er dit stempel nok helt dødt.

Af med udstødningen og se på stemplet om det er brunt eller ridset.

• #14   29. jun 2019 altså den går først ud efter den har kørt i noget tid. ikke under 10 min.

• #15   29. jun 2019 Gør bare som jeg siger. Så får du et svar ud af det.

• #16   29. jun 2019 Okay jeg gør det når jeg vågner imorgen. Af med udstødningen kun, kan man godt se stemplet så?
    Hvordan er den ideelle farve? smiley

• #17   30. jun 2019 Stemplet er 4cm inde i udstødningshullet.
    Du har selv monteret stemplet, så du ved hvordan at det så ud.
    Jeg går lige i skuret, så kan du se hvordan at det ser ud efter 18.000km.
    Dit stempel har nok en sætningsskade, så det vil nok være ridset.

Prøv at tage et billede, eller en video af dit stempel.
    Hvis det er nødvendigt, så sluk for blitzen og brug en lommelygte.

• #18   30. jun 2019 Tal for din tid og svar!! Fik ikke gjort det idag, værktøjet er ved min mor. Har lige kørt 20 minutter og den gik ikke ud? Tog det stille og roligt men kom op på en okay hastighed og fik givet den noget gas. Tændrøret ser sådan her ud ligenu.

profilbillede
  • #19   30. jun 2019 Det ser fint ud.
    Har du et søgeblade sæt?
    Afstanden på elektroden skal være 0,5mm.

Her er link til et sæt.
    Det er lidt dyrt i thansen.

https://www.thansen.dk/vaerktoj/maalevaerktoj/sogerblade-saet-20-blade/n313500271/pn313501047/

https://www.biltema.dk/varktoj/malevarktoj/tomrerblyanter/sogeblade-mmtommer-13-stk-2000028588

• #20   1. jul 2019 Nej det har jeg dog ikke ligenu. men har lige sat tændrøret i så der burde ikke være noget.
    Kørte i skole hertil morgen det tager 15-20 min ca 9 kilometer, prøvede at give den lidt gas på korte strækninger ellers bare stabil 40% af max. jeg kom hele vejen herover uden den gik ud? fandme mærkeligt men er glad for det. Synes dog den brugte meget benzin, ligesom før alt det her. hvis der er fuld tank så står den på 80% af fuld cirka når jeg kommer herover. enten bruger den meget ellers passer måleren ikke. der står fuld tank er 5.5 og har prøvet når den er helt nede og virkelig ser tom ud så kan der kun fyldes max 4 liter på.. ved ikke om jeg bare bør vente og se hvad der sker. når den kommer op i næsten topfart tager den rigtig mange omdrejninger fornemmer jeg men tør som sagt ikke køre med gas lang tid. er det slidte eller for lette ruller eller er pgo bare gearet sådan? har ikke været oppe at køre så hurtigt så jeg kan mærke forskellen med den lidt større cylinder. føler ikke den har givet så meget på toppen men den accelerere rigtig godt optil 50 ca. hvad burde den køre og burde den ik bruge mindre benzin ved halv gas end før? Håber du forstår min lange besked.

• #21   1. jul 2019 Og tak må lige få købt det søgeblad det er smart. Men angående luft dernede må man godt kunne mærke luft når man tager luft under/rundt om cyllen? der burde vel være tæt men jeg kan tydelig mærke noget luft nedenunder, hvor det kommer fra kan jeg ikke sige. er det normalt? smiley

• #22   1. jul 2019 Og jeg har lige et sidste spørgsmål. Når den skal indstilles i tomgang velvidende det er en ny cylinder der sidder på maskinen, standard er jo 1.5 ud med luftskruen.
    Som jeg har forstået det skal man finde der hvor den tager flest omdrejninger og så derefter justere til passende rpm med tomgangskruen, korrekt?
    Hvad hvis scooter først begynder og stige i omdrejninger når luftskruen er 2.5-3 ude skal den så stå der fordi det er individuelt fra maskine til maskine, eller er det alt for langt ude? Hvis skruen er så langt ude er det vel en rigtig mager blanding og så er der vel større chance for en varmesætning? Skal den stå der eller bare på grundindstilling ca 1.5 gange ude, men den stiger slet ikke der men så det vel en lidt federe blanding men er det ikke bedre eller skal jeg virkelig skrue den 3 gange ud og så stiger den og så justere jeg tomgangsksruen bagefter?

• #23   1. jul 2019 Skid hul i hvad din tankmåler viser.
    Fyld tanken helt op og skriv km ned, som står på triptælleren.
    Kører løs, indtil at tanken er næsten tom.
    Fyld tanken op og skriv benzinmængden og km på triptælleren ned.
    Divider km med liter benzin.
    Så ved du om du har et problem.

• #24   1. jul 2019 Hvad tænker du med hensyn til indstillingen, hvis luftskruen skal være 3 gange ude før der sker noget og den står i højst omdrejninger der er det så bedst at have den der? Og det er ikke al for magert så?

• #25   1. jul 2019 Hvis luftskruen skal stå 3 omgange ude, så sidder din nål helt forkert, eller din tomgangsdyse er blevet væk, som i at den slet ikke er det.

Sidste mulighed er at din choker mangler eller slet ikke virker og derfor sidder fast i åben tilstand.

Test din choker som det første.

• #26   1. jul 2019 Kørte til og fra skolen uden den gik ud. Det 15 km i alt. Prøvede at dreje luftskruen helt ind så går den ud og den stiger ikke i omdrejninger på noget tidspunkt selvom den bliver skruet helt ud. Det er standard kaburator så du kan ikke justere nålen. Får den falsk luft eller hvad sker der? Den køre perfekt agtigt, det mærkeligt.

• #27   2. jul 2019 #26
    Du kan måske montere nålen forkert.
    Nålen skal under den hvide dims. Ikke over den. Så vidt jeg husker.

• #28   3. jul 2019 Hvis der fiser luft ud mellem topstykke og cylinder har du nok en utæt toppakning eller for lidt spændt topstykke, det kan også godt passe med at den går ud når den bliver lidt varm. Du skal selfølgelig se efter luften ikke kommer fra udstødningen, eller evt blæserkølingsluft.

• #29   3. jul 2019 Den går ikke ud mere det er mærkeligt. Har krydsspændt det rigtig godt og elstarten har endda svært ved at trække det rundt

• #30   4. jul 2019 Du skal ikke forsøge at bruge el start, når du har 70ccm på.
    Du ender med at brænde starteren af.

• #31   4. jul 2019 https://www.scooterland.dk/default.asp?PageID=3&ProductCategoryID=2430,2,149,2345&ProductID=10145&Mode=ShowProduct det er kun 44, må man så heller ikke?
    Det vidste jeg ikke det giver god mening, tak fordi du siger det.
    Benzinmåleren er virkelig upålidelig den viser næsten tom tank og så tager jeg hen for at tanke og så kan der være 2.6 liter kun.
    jeg havde kørt 63 km og brugt 2.6 liter dvs den har kørt 24 km pr liter det er over alle forventninger. Tror du ikke alt er som det skal være med det benzin forbrug og den køre rigtig godt, eneste problem er at den er svær at indstille..

• #32   4. jul 2019 Det eneste "problem" er bare jeg kun kan få den til at dø ved at skrue luftskruen helt ind, jeg kan ikke finde noget punkt hvor den stiger tydeligt i omdrejninger..

• #33   4. jul 2019 Dit forbrug er helt fint. Faktisk rigtig godt, når man tænker på at det er en to takter.
    Luftskruen skal stå mellem 1 omgang ude og 2 omgange ude.
    Når den gør det, så bruger man den første 1/8 af gasgivningen, til at finde ud af om tomgangsdysen er rigtig.

Eller man gør det omvendt.
    Luftskruen og tomgangsdysen hænger ret meget sammen.

• #34   5. jul 2019 Ja jeg er faktisk mere end rigeligt tilfreds med det kilometertal.
    Dog er det mærkeligt tanken virkelig er så misvensende.

Har prøvet hver morgen når jeg kommer hen på skolen efter tur på 25 minutter og justere luftskruen men kan virkelig ikke høre nogen forskel fra 1-2.5 cirka, den stiger overhoved ikke mærkbart i omdrejninger. dog køre den godt bare rigtig mange omdrejninger, tror du evt at tungere ruller ville hjælpe?
    Og tak for en længere debat smiley

• #35   5. jul 2019 #34 Det er tankens hældning der gør det.
    Den første 1/3 rykker måleren sig slet ikke, så ryger den ned på halv tank (på måleren) og så passer den nogenlunde bagefter.
    Og så skal du nok have en større tomgangsdyse i.

• #36   5. jul 2019 Jep det er lige præcis sådan den gør.
    Sikke et smart design, det gav mig grå hår før var sikker på den var utæt..
    Den køre med en 78 nu, har ikke forstand på tomgangsdyser, ved du hvad standard er til pgo? det en bigmax fra 2009.
    Kan det være fordi tomgangsdysen er for lille den ikke vil stige i omdrejninger?
    Efter hvad jeg har forstået påvirker den dyse kun i tomgang så? - så kan der vel ikke være så mange forskellige størrelser og kan jo ikke køre efter og mærke så er det bare et nummer større eller hvad forslår du?

• #37   5. jul 2019 Standard er 35, og du skal kun 1 størrelse op. ved ikke lige hvad mm de er.

• #38   5. jul 2019 Tak skal du have! Hvad forskel kommer det til at gøre tror du?

• #39   5. jul 2019 At du kan indstille din tomgang.
    Har du kigget på cylinderen som Tommy foreslog?
    Og så er det er radikal ændring du har lavet. Du skal nok have en lidt strammere trykfjeder sat i også. Hvad ruller kører du med? Som regel skal man ned.

• #40   5. jul 2019 Vil det sige tomgangsdysen bare skal være 36?
    Kan jeg bare hente den i thansen efter skole her snart, eller det lort?
    er 44mm en stor ændring? - har ikke forstand på det men føler ikke engang den er vildere i det den køre godt og trækker fint. Alt er som sagt standard, har aldrig rørt ved rullerne og har aldrig leget med trykfjeder før smiley

• #41   5. jul 2019 Kan ikke lige finde den på thansen hjemmeside.

• #42   5. jul 2019 De springer 2-5 alt efter hvilken karburator. Du skal 1 størrelse op. Køb et sæt med med forskellige størrelser.
    Og så er det nok på tide du får set til dine ruller, og målt din rem smiley
    Prøv med ruller på 6.5g til at starte med, og din rem skal skiftes hvis den er smallere end 17mm

• #43   5. jul 2019 Det er en standard kaburator smiley
    Okay tak skal du have. Det må jeg lige få gjort, mener remmen er forholdsvis ny - det er lidt bøvlet uden luftværktøj.
    Må i scooterland mandag og få de dyser ka ikke se dem på thansen hjemmeside.

Kommentér på:
Ny cylinder scooter går ud

Annonce