Forklare udtrykket for fed/mager blanding {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg håber der er nogen der lige kan hjælpe mig.
Har forstået tændrøret gerne skal være cocio brunt, så får den korrekt blanding. Hvidt/gråt så får den for mager dvs. for meget luft i forhold til benzin, og ja omvendt er tændrøret sort og sodet så er det for fed blanding dvs. for lidt luft kontra benzin, er det korrekt forstået?
Så langt så godt...
Så er spørgsmålet hvordan kommer det til udtryk når du tænder scooteren?
Hvordan vil en scooter der får for meget luft opføre sig, og er for meget luft altid = mager blanding?
Hvordan vil en scooter med for lidt luft så være, og er for lidt luft altid = for fed blanding?
Hvordan opfører en scooter der ikke får nok benzin sig?
Hvordan opfører den sig hvis den får for meget?
Håber i forstår hvad jeg mener
jul 2011
Følgere: 110 Scootere: 1 Emner: 8 Svar: 12.299
En scooter der får for mager blanding, kan ha svært ved at tage gassen, og dø ud ved fuld gas.
Cylinderen bliver ofte meget varm, og kører man med det, så er der store chancer for cylinderen sætter sig og derved ødelægges.
Den vil også være svær at gasregulere..
For fed blanding kan faktisk give lidt af de samme symptomer.. Altså den kan dø ud ved fuld gas. Dog hoster, hakker og sprutter den ofte I stedet.
Man kan ikke ødelægge noget med for stor dyse, den kører bare ikke optimalt.
Hvis man kører med det længe, så vil den kunne lave sod aflejringer i forbrændingskammeret, på tændrøret og i udstødning samt udstødningskanal..
Farven på tændrøret skal gerne være Cocio farvet før den rystes, altså lys brun..
Men man kan kun regne farven, så længe man er sikker på følgende ting er opfyldt:
1. Man skal køre med korrekt tændrør (primært rigtigt varmetal).
2. 2T olien skal passe til opsætningen.
3. Der skal køres med 2% olie, ikke mere, ikke mindre.
4. Motoren er 100% tæt.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 422 Scootere: 7 Emner: 59 Svar: 35.110
Lean - mager
Rich - fes
Forklare udtrykket for fed/mager blanding