{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.480 visninger | Oprettet:

Max N
Max N
Tilmeldt:
22. maj 2019
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2

VGA DIGITA...ja...svær at starte..expert hjælp søges. {{forumTopicSubject}}

Hej
Lidt ekspert hjælp til VGA DIGITA 2 takt scooter.
Baggrunds info: Købt som brugt med 1500 km på tælleren, den havde været stjålet og fundet igen med div. ødelagte skjolde, tændingslås, mv. I stand sat med ny dele og var svær at få startet (havde stået længe)
Fin grinst på tændrør men der var tvivl om vand benzin tank mv. så første gang blev benzin tilført uden om (direkte i slangen til karburator)
Fik den i gang (meget svært...). Siden da har den haft et sært problem. Står den for længe er den meget svær at starte.
Er det bare en dags tid , så kan den normalt startes på el-start eller som minimum kickes igang.
Den har så svært ved at tage gassen i det første minuts tid, men derefter fint. Står den mere end 2-3 dage er den umulig at starte (står i isoleret skur) skal "tvinges" i gang med dieselstart direkte ind i luftfilter kassen..så kan den lige humpe sig igang.
Har tjekket choker nålen, den står inde = mere benzin og bevæger sig ud som forventet når den får strøm = lukker for mere benzin. Så det er ikke manglende choker.
Tænker også luftskrue til blanding står OK, da den kører fint når den endeligt kommer igang. Jeg har en mistanke om vacum slangen til vacum ventilen (eller vacum ventilen) til på benzin tanken, men vil da mene at den skal kunne starte kort på det benzin der står i svømmerhuset for så at gå ud.
Elektrisk er der ikke noget galt, støttefod switch mv OK og som nævnt, fin gnist på tændrør.
Har lige skiftet tændrør også, ingen forskel.
Mistanken er derfor på benzin tilførsel. Er der nogen eksperter på den type karburator /motor som jo for de fleste 2 -takt scootere er mere eller mindre ens i opbygning /funktion.
Med det forhold den er "næsten" ny km. mæssigt, så vil jeg jo mene at den skal være nem at starte... (kørt 3000 km nu..med besvær)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VGA DIGITA...ja...svær at starte..expert hjælp søges.
  • #1   22. maj 2019 Hvis kompressionen ikke er for god så kan den være meget besværlig at starte, og det er jo ikke sikker at den har været behandlet så godt i den tid den har været stjålet (kørt uden olie) Så jeg ville hive cylinderen af og skifte stempel/ evt kun ringene hvis stemplet ser fin ud.

  • #2   22. maj 2019 Har du overvejet at skille karburatoren ad, for at se om der er skidt i? Der kunne også være at der bliver suger falsk luft ved chokeren?

    Hvis du vil have udelukket det med vakuum, må du jo gå slangerne efter og evt se om du selv kan suge vakuum med munden eller sådan.


  • Morten L
    Morten L Tilmeldt:
    jun 2018

    Følger: 24 Emner: 11 Svar: 49
    #3   23. maj 2019 Ja som TB skriver, tjek at når du suger vakuum på benzinhanen at det flyder frit... og få renset karburator (der skal være benzin i bundkar hvis den lige har kørt når du skiller den ad.. ellers kommer der ikke nok i gennem..) og når du renser karburator, så tjek specielt tomgangs dysen og gennemløb til choker og igen som TB skriver falsk luft ved choker (gummiring på choker)

  • Max N
    Max N Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #4   24. maj 2019 Takker for input til videre fejlsøgning. Det er ikke kompression, for den trækker fint og når tophastighed mv, når den endelig er kommet i gang. Jeg tjekker om jeg kan "åbne" for benzin ved manuelt at lave vacum og vil som forsøg 1 prøve at tilføre benzin direkte, altså udenom tanken og dermed den vacum styrede "benzin ventil". Teori med skidt i karburator..igen når den først er i gang og f.eks har stået 4-5 timer samme dag, så starter den og kører fint, dog kan det måsek tyde på at chokeren ikke virker..tilskuds dyssen stoppet? Jeg kommer med en update når jeg forhåbentligt får det fixet..

  • #5   25. maj 2019 Det lyder godt Max. Og lyder som om Du er på rette kurs. Er godt tip, hvis du har en kompressor. Så kan du blæse dysserne efter, og rense dem med efter med bremserens.

  • Max N
    Max N Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 2
    #6   3. jun 2019 Hej..så er der godt nyt.
    Fandt en video på YOUTUBE hvor lign. problem blev gennemgået. Svær at starte og kunne ikke tage gassen, startede fint på Diesel Start, men gik ud, finger foran luftindtaget på karburator ku' holde den igang. (luftfilter var fjernet) I videon kom ham der havde problemet så lidt på vildspor mht. auto choker funktionen, han brugte lidt tid på at gennemskue at den lukker når der tændning på og scooter bliver driftvarm. Efter lidt frem og tilbage bliver han så enig om at skille karburator ad for at rense den, og så var problemet løst. Jeg startede med at tjekke om der kom benzin via vacum styringen, den er nemt at teste, af med slangen filter og brug elstart så der suges vacum , så skal benzin begynde at løbe. Nåhh..af med karbuator og som oplyst (tak for dette TEAM Bas Colle" rens i bremserens og trykluft. Samle igen, sørge for blandings skrue er 2, 2,5 gang ude efter at være skruet i bund. Tjekke benzin fremløb igen efter samling. Og..taaadaaa så starter den uden problemer. Startede fint her i dag, så håber at den også vil starte efter flere dages stilstand.


  • #7   4. jun 2019 Sådan Max! Godt at høre det spiller!
    Lyder til du har fået noget ud af det også, super fedt, og nu ved du hvordan man gør til næste gang den skal renses. :))

    Der er rigtig meget forskellig kvalitet på Benzin, og alt efter hvor gammelt benzin filter er osv. Så kan sådan en karburator nemt stoppe til.

    Jeg ville anbefale dig at købe et nyt benzin filter ar sætte på, det koster maks 30kr i thansen, også sikre du at skidt bliver holdt ude.
    Det kan sagtens være et tegn på at dit nuværende filter er ved at være dårlig hvis der er kommer skidt igennem.


Kommentér på:
VGA DIGITA...ja...svær at starte..expert hjælp søges.

Annonce