5.625 visninger
|
Oprettet:
2 takts olie på en 4 takts mortor {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige købet en knallert 30 (Giantco sprint sport)
Jeg fik en dunk 2 takts olie med som ham jeg købte den af selv har brugt lidt af (han har stort set ikke kørt på den efter at han selv overtog den og han havde inu mindre styr på det ind jeg selv ). Nu ved jeg ikke det store om knallerter, men har da fundet frem til at det burde være en 4 takts motor.
Hvad har det af betydning for motoren at den køre på 2 takts olie og ikke 4?
Skal jeg tømme den eller kan jeg godt bare blande det i tanken op med 4 takts olie?
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.734
Lige foran baghjulet.
Hvis det er en 4 takt, så SKAL du skiftes olien omgående.
aug 2008
Følger: 21 Følgere: 53 Scootere: 8 Emner: 43 Svar: 1.617
mar 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 3
mar 2019
sep 2006
Tøm alt olien ud NU og køb den rigtige olie.
Thansen ved præcis hvilken olie der skal på, da de har forhandlet den.
mar 2019
sep 2006
Bruger du 4 takt olie i benzinen på en 2 takter, så fedter du tændrøret til og udstødningen fyldes op med olierester. ( det har jeg set ske )
Og husk nu at overholde det serviceskema, som der er lagt for motoren.
Der er et emne herinde, hvor en bruger har undladt service og nu bare "fylder på" når der mangler olie.
Det er et tegn på at motoren nu er så slidt, så den "spiser" af olien.
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 22 Scootere: 6 Emner: 416 Svar: 4.543
jun 2023
Følger: 10 Svar: 1
Der sker ikke, og undskyld sprogbruget, en skid ved, at benytte en hel tankfuld blandet med den forkerte olie.
Du kan køre MANGE..... MANGE, MANGE tankfulde, med den "forkerte" 4-takt olie blandet i benzinen, i stedet for 2-takt olie.
Du kan sågar køre helt _uden_ olie, et pænt stykke tid.
Det vigtigste er, at der, i det lange løb overhovedet _er_ noget der smører motoren.
Selv biler kan køre overraskende længe, uden at der overhovedet er olie i oliebeholderen.
Her er en video, der netop adresserer hvad der sker, hvis man kommer forskellige slags 4-takt olier i benzinen til en 2-takt motor, istedet for den korrekte 2-takt olie:
https://www.youtube.com/watch?v=c4J76MgdyQc&t=21s
Med andre ord: Hvis du har noget almindelig (enten ½- eller fuldsyntetisk) 4-takt olie stående på hylden (beregnet til din bil), så kan du roligt bruge det i stedet for dedikeret 2-takt olie.
Ingen problemer der.
Jeg har lige købt en løvblæser/suger McCulloch GBV 322, med benzinmotor, der kræver blandet benzin/olie... og jeg har _nul_ bekymringer ved at bruge min Havoline 10W-40 motorolie, der står på hylden i mit værksted, til at lave benzinblandingen
Det er dog KLART, at hvis jeg var professionel skovarbejder, der dagligt brugte min 20.000 kroners Stihl motorsav i 8 timer, ville jeg nok sørge for, at benytte den helt korrekte olie
Det samme gælder nok, hvis jeg havde haft råd til at futte rundt i en Bughatti Veyron... her ville jeg næppe fylde 2-takt olie på, hehe
Mvh Tim
sep 2006
10W40 olie iblandet i benzinen på en 2 takter, det ryger af helvedes til og tændrøret fedter til.
Jeg havde en ven der gjorde det på en Yamaha FS1 DX 4 gear.
2 takts olie på en 4 takts mortor