{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.733 visninger | Oprettet:

Hjælp til lys på hot 50 {{forumTopicSubject}}

Hej SG, min hot har for nyligt rendt ind i nogle problemmer med elektroniken.
El-start og horn har aldrig (i den tid jeg har haft den) virket på den, og den har altid (i den tid jeg har haft den) lyst i olie lampen, selvom der var fyldt olie på.
Der har også været lidt knas før med at baglygten ikke lyste før man bremsede.
Men da jeg så efter den stod i 2 uger tændte den og kørte en tur, virkede forlygten heller ikke, men baglyset virkede fint når man bremser, men heller ikke når man bare kører.
Nogen idé om hvad de ting kan være? Er ikke for god med ledninger osv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til lys på hot 50
  • #1   3. mar 2019 Køb et multimeter.
    Se en masse YouTube videoer omkring fejlsøgning på ledningsnet.

Vend tilbage, når du har gjort det.

• #2   3. mar 2019 Der er ingen strøm på dit batteri, og så er dine pærer sprunget, det er højst sandsynligt scenariet for dig.
    Og når man har så lidt forstand på det som du til syneladende har, så glem alt om at købe et multimeter, du finder aldrig ud af at bruge det.

• #3   3. mar 2019 #1 jeg låner lige papas multimeter så smiley vender tilbage når jeg har kikket på den

• #4   3. mar 2019 #2 Så du siger at begge frontpærer er sprunget på samme tid?

• #5   3. mar 2019 #2
    Jo da. Det skal han nok lære.
    Hvis han ikke prøver, så lærer han ingenting.

Jeg har cirka set 10 timers videoer omkring turboer på biler, da jeg var i tvivl om min ydet det den skulle.
    Det gjorde den så.
    Alligevel, så måtte jeg lige nappe 4-5 timer mere med andre turbovideoer på YouTube, da turboen så fejlede totalt og smed fejlkilder i motorstyringen.

Alle mekanikere sagde "død turbo" og skift til "skift til ny/renoveret turbo".

Jeg brugte 400 kr på en vakumklokke, 2500 kr på tanddempumpe og 500 kr på en vakumhåndpumpe.

Havde jeg bare skiftet turboen i blinde, ( som kræver udtagning af hele motoren ) så skulle jeg stadig bruge 2500 kr på en tanddempumpe, efter at jeg havde brugt 3500 kr på en turbo og en hel weekend på at tage motoren ud. Hvilket så havde været langt over Mike evner, samt at jeg ikke har en giraf til at tage motoren ud med.

Nogle gange må man fejlsøge selv og drage sine egne konklusioner.

• #6   3. mar 2019 4# Det jeg siger er at man da som det første når ens lys ikke virker, det er da at tjekke sine pærer. Og efter som bremselyset virker men baglyset ikke gør, så kunne det meget vel være at tråden til baglyset er brændt over.
    Og efter som både selvstarter og hornet ikke virker, så kunne det tyde på at batteriet er flad for strøm, efter som begge dele kører over batteriet.
    Og sidst men ikke mindst, så er det ikke unormalt, at når en pære springer og man ikke udskifter den straks, så følger de andre hurtigt efter og springer også.
    Og til aller aller sidst, så er der nogle scootere som lyser konstant i olielampen hvis der ikke er strøm på batteriet.

Så alt i alt, så er det nogle plausible scenarier jeg kommer med, så nu er det op til dig at efterprøve mine teorier.
    Sæt igang...!!

• #7   3. mar 2019 5# Du har fuldstændig ret, man lærer ingenting hvis ikke man prøver.
    Men når man ikke engang evner at tjekke om ens pærer er sprunget, før man spørger andre om hjælp, så syns jeg godt nok det ser sort ud.

• #8   3. mar 2019 Henrik de er ikke sprunget. Du behøver ikke at snakke ned til mig, du startede jo også selv et sted. Jeg indkøbber en oplader til mit batteri og når jeg er hjemme iaften tester jeg det lige af. Jeg takker for input

• #9   3. mar 2019 #8
    Dit batteri har ingenting at gøre med dit lys.

Og sørg nu for at købe en lader i en god kvalitet.
    ALDI og LIDL har nogle gange nogle fornuftige ladere, til små penge.
    Thansen sælger ofte deres eget Raze, som ofte kun kan lade med meget lav strømmængde, hvilket gør dem uegnet til bilbatterier.

Så køb en lader, der kan lade med noget i stil med 0,8 ampere og 3,6 ampere.
    Sådan en lader har jeg.
    Scooter og MC batterier lader jeg med 0,8 ampere og bilbatterier med 3,6 ampere.
    De 3,6 ampere er lige præcis nok til at holde spændingen oppe på en Lupo 1,2 TDI, når der skal grundjusteres gearkasse, hvis man altså lige slukker for nærlyset.

• #10   3. mar 2019 Jeg har en ældre version af denne:
    https://www.batteribyen.dk/ctek-mxs-3-8-batterilader-4

Bemærk at du bare sætter den på motorcykel eller bil, alt efter om du lader på et scooterbatteri eller om det er på en bil.
    Jeg har brugt den lader virkelig mange gange.

• #11   3. mar 2019 Jeg kom lige i tanke om jeg har en højkvali en jeg oplader min gokart med. Den er vist også 3.6 og har vist både Scooter, MC og Bil instillinger. Den henter jeg lige ude i vores opbevaringsrum. smiley

• #12   3. mar 2019 Super.
    Men den har stadig intet med forlys/baglys at gøre.
    Det er kun bremselyset, som går på batteriet.

• #13   3. mar 2019 Så jeg skal smide et multimeter på og fejlfinde? smiley

• #14   3. mar 2019 Ja det skal du, men da du helt sikkert ikke aner en skid om det, så skal du se nogle videoer omkring det.

Søg på engelsk...!

• #15   3. mar 2019 Fik min far som er el teknikker til at kikke på det. Den fik ikke strøm jævt kunne vi konstaterre. Tog den ned til en kammerst hvor vi fandt ud af at sikringen ved batterier var røget ved et tilfælde, vi fandt en ny fra hans tidligere ATV og nu virker alt el på svivet undtagen kort lys. smiley den levere stadig ikke ordenligt jævn strøm når den ikke for noget at leve af, men det er nok bare statoren der er lidt gammel

• #16   3. mar 2019 Sådan er de.
    Der er ikke 12 volt DC, når du holder stille.
    De 12 volt er der kun, når du har et batteri til at holde dem.
    Det er helt normalt.

• #17   4. mar 2019 Okay, mange tak for hjælpen. smiley så skal jeg bare igang med at fikse min bagbremse.

• #18   5. mar 2019 Kørte lige en tur med for at handle på problem barnet. Da jeg så læser den og sætter mig op for at starte den på el start sker der ikke og en meter. Prøvede flere gange, til sidst måtte jeg igang med kick, det tog ca 10 min og få lortet igang. Da jeg kom hjem prøvede jeg om el-start virkede igen og der skete igen, ingenting.
    Nogen idér? Alt det andet virker stadig, har dog ikke testet horn.

• #19   5. mar 2019 Er du komplet idiot eller er du hjerneskadet?

Du har INTET gjort endnu og du forventer at vi skal fortsætte med at hjælpe dig?
    Selvom at du ikke engang gider at hjælpe dig selv.

• #20   5. mar 2019 Som tidligere skrevet: Det ser sort ud smiley Men derfor behøver man jo ikke kalde nogen for idiot smiley

• #21   5. mar 2019 Jeg har både fejlsøgt med multimeter og sat en ny sikring i, som gjorde både el start, lys og horn virkede.
    Nu virker el-start bare ikke efter jeg har brugt det 3 gange og fatter ikke hvorfor.

• #22   5. mar 2019 Lad dit batteri op igen, så virker elstart sikkert 3 gange mere, og så ved du at du enten har et dårligt batteri eller din scooter ikke lader strøm.
    Det kunne også være at din sikring er sprunget igen, hvis du ikke har udbedret fejlen det gjorde den sprang i første omgang.

• #23   9. mar 2019 Det var sikringen der var sprunget igen, tænker det en en kortslutning eller en løs forbindelse et eller andet sted?

• #24   9. mar 2019 Så må du jo igang med at fejlsøge............................. Igen............... smiley

• #25   9. mar 2019 #23
    Der er da i hvert fald ikke en løs forbindelse.

• #26   13. mar 2019 Sikringen var for lav ampere og sprang derfor. Har lige smidt en original i og det spiller max.
    Men den lorte scooter begik så selvmord igen. Denne gang skulle jeg trække den 2km og skifte tændrør. Tror ikke jeg skal have pgo næste gang.

• #27   14. mar 2019 PGO fejler ingenting.
    Havde PGO været noget lort, så havde PostNord ikke valgt dem.
    Fejlen ligger hos ejerene, som sædvanlig.

Hvor mange ampere var sikringen på før?

• #28   14. mar 2019 Den første der sprunget var på 8 den næste var på alt for lidt derfor den sprang så hurtigt. Tror det var en 1.5 amp crosser sikring.
    Den virker perfekt nu med 10'eren og det nye tændrør

• #29   14. mar 2019 10 ampere?
    Det er 120 watt...!
    Hvad skulle dog kunne trække det?
    Jeg tænker at 5 watt må være rigeligt.
    Husk på at sikringen beskytter dine ledninger fra at bryde i brand.

• #30   14. mar 2019 Ville gører det ordenligt så gik til en scooter mekanikker og spurgte, han sagde 10 var den rigtige, han giver op til 2 års garanti på hans brugte scootere så han må vide hvad han laver.
    Min far som er elektrikker sagde heller noget til det. smiley

• #31   14. mar 2019 10 ampere er også fint nok, men ikke større end det.
    Ved din far godt hvor tynde de ledninger er?
    Prøv lige at fortælle ham at mange af ledningerne er 0,5mm2

( 0,5 kvadrat )

10 ampere er det han plejer at sætte foran 1,5mm2.

• #32   14. mar 2019 Vil bestemt heller ikke gå højere end det.
    Jeg kan lige sige det til ham og se hvad han siger smiley

Kommentér på:
Hjælp til lys på hot 50

Annonce