{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.730 visninger | Oprettet:

Lav kompression men kan ikke finde problemet {{forumTopicSubject}}

Synes min scooter var begyndt at køre dårligt, især op af bakke og havde mistet omkring 15km/t på toppen så den skulle kæmpe sig afsted for at nå de 45-50 stykker.

Har nu taget hele blokken af og taget den op i min lejlighed. Tjekker kompression og den siger maks 2.5bar når jeg sparker i kickstarteren nogle gange.

Har lige haft hele cylinderen af, og den ser mega fin ud, og det samme gør stemplet. Skiftede stempelringene og pakninger for at være på den sikre side. Men min kompression er stadig lige så dårlig.

Jeg er lidt meget på bar bund hvad der foregår, så ville sætte pris på nogle bud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lav kompression men kan ikke finde problemet
  • #1   9. feb 2019 Har du prøvet at måle om cylinderen er slidt?

  • #2   9. feb 2019 Nej det har jeg ikke, men det har ikke kørt mere end 500km og det ser fint ud indeni, ingen ridser eller andet, det samme gør stemplet. Men skiftede stempelringe alligevel bare for at prøve noget.

  • #3   9. feb 2019 Okay så burde det ikke være det. har du tjekket om den har skudt en simmering ud?

  • #4   9. feb 2019 Nej det har jeg ikke, men kan det virkelig betyde noget for kompressionen i forbrændingskammeret?

  • #5   9. feb 2019 Ja det kan godt ha noget at sige hvis de er utætte. Hvilken cylinder er det du har på?

  • #6   9. feb 2019 Jeg forstår slet ikke hvis de kan have noget at sige, men jeg tjekker det helt klart, hvis det er tilfældet.

    Det er en Teknix 50cc med en Top Performances 70cc topstykke


  • #7   9. feb 2019 Teknix? det kender jeg ikke. Men tror din fejl ligger i 70 cc topstykke til 50cc cylinder smiley

  • #8   9. feb 2019 Hvor har du de 2,5 bar fra?
    En kompressions måler?
    Husker du at give fuld gas og træde nok gange på kickstarteren, så motoren drejer cirka 10 gange?

    Du har glemt at tage et billede af dit stempel, så vi kunne bekræfte at det så pænt ud.


  • #9   9. feb 2019 Ja en kompressions måler. Hele motorblokken er af scooteren, så karburatoren har jeg taget af studsen, så den burde få fuld gas automatisk :-).

    Det var 100% fint stemplet og cylinderen, selv ringene var som nye, men skiftede dem alligevel.

    Hvad har det af betydning om jeg giver fuld gas, og om der er utæthed ved simmerringene når det er afbrændingen jeg måler kompression på? Det burde i princippet vel kun være cylinderpakningerne, stemplet, cylinderen, stempelringene der burde have noget at sige for den kompression?


  • #10   10. feb 2019 Så er den sgu da helt gal.
    Du skal længere op i tryk, men den burde kunne starte og køre med 2,5 bar.
    Husk det er en 2 takter, så en stor del gider ud af udstødningen, så du skal faktisk beregne kompressionen først, ud fra udstødningens timing, samt størrelsen på eksplosionskammeret.
    Herefter ved du hvor du i teorien burde ligge.

    Jeg tænker at fejlen ligger et andet sted.

    Har du målt afstanden mellem svinghjul og pickup?


  • #11   10. feb 2019 Det kan den også som du siger, den starter i første huk på el-start, selvom den er på 2.5bar. Den kører bare sløjt op af bakker og har en lav tophastighed. Jeg tænkte det var noget simpelt, og ville lige ordne det her når det var koldt, men sådan skal det selvfølgelig aldrig være.

    Jeg har ikke målt pickuppens afstand fra svinghjul, jeg ved ærlig talt ikke engang hvad en pickup er smiley Skal jeg bruge en aftrækker for at måle det? For det har jeg desværre ikke


  • #13   10. feb 2019 Jeg har tænkt tanken, om det ikke kan være den som den er gal med, jeg har lige købt den og aldrig brugt den før nu. Jeg købte den billigste jeg kunne finde. Har desværre ikke nogen anden motor jeg kan tjekke den på

  • #14   10. feb 2019 Din udstødning kan være fyldt med benzin eller olie.
    Prøv en lille tur uden udstødningspakning, så den larmer lidt.
    Se om det ændre noget.


  • #16   10. feb 2019 Kan ærlig talt ikke finde et topstykke der passer til cylinderen, men har sendt en mail til speedline. Kompressionstesteren er sådan en man kan skrue i også, så jeg skruer den ned i ligesom et tændrør. Den måler samme kompressions både med udstødning på og af

  • #17   10. feb 2019 som #14 siger så er det typisk tegn på forstoppelse .. bare lige løsne udstødnings møtrikkerne så den larmer ,, det kan blive så galt i løbet af kort tid at den ikke kan køre mere end 15 km i timen

    det skyldes tit for korte ture så udstødning ikke bliver rigtig varm og dårlig olie (billig olie ) der ikke rigtig er beregnet til scootere


  • #18   10. feb 2019 Edit:
    Jeg vrøvler.


  • #19   10. feb 2019 nej du vrøvler ikke ,, det kan let skyldes det du siger

  • #20   10. feb 2019 Det er også en god mulighed, jeg kørte med lidt for høj olieblanding i et stykke tid da jeg kørte den nye cylinder ind. Kørte med 3% og er nu gået ned til 2%, og jeg kører 9/10 gange relativt korte ture. Jeg sætter blokken på igen og tester lidt.

  • #21   10. feb 2019 prøv og se ,, du vil kunne mærke det lige med det samme hvis din udstødning er stoppet og det andet ikke fejler noget ..

    og det gør det ikke efter 500 km ,, jeg har været ude for det to gange ..

    den ene gang var jeg sikker på det var noget med tændingen .. den skød og gjorde ved


    den anden gang kunne scoorten bare lige pludselig ikke trække manden op af bakken
    og det var inden for en uge 14 dage måske den gik fra at kunne køre og til den ikke ville en skid

    løsnede udstødnings møtrikker og så kunne den igen .. manden hade så ikke lige penge til et nyt udstødning .. det klarer vi med et bor ,, borede to huller gennem potten der hvor røret går ind ind potten og helt ned i røret

    startede scooter efter at have spændt alt sammen .. hvad skete der så ,, der sprøjtede nok to liter vand ud af de to huller så kondens i udstødningen er heller ikke helt umulig .-)




Kommentér på:
Lav kompression men kan ikke finde problemet

Annonce