{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.140 visninger | Oprettet:

Langsom til at tage fat {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg synes min Peugeot Vivacity er blevet rimelig langsom til at tage fat, når jeg holder i en lyskurv og skal sætte i gang går der nogle sekunder fra jeg vrider gassen til den tager omdrejninger nok til at tage fat, så jeg triller lige fremad med 2-3-km/t i 4-5 sekunder før den tager fat og så trækker den rigtig fint.

Synes ikke rigtig det ændrer sig om den er varm eller kold, måske den trækker lidt bedre når den er fuldstændig kold, men den er stadig lige et sekundt eller 2 om det. Jeg synes også det er værst hvis jeg lige har kørt med fuld gas.

Måske værd at tilføje at den er standard uden begrænsninger og med GG udstødning. Kører 60 på toppen, og 70 ned af bakke, så heller ikke den hurtigste. Måske det har noget at sige.

Nogen der har et bud på hvor jeg skal starte min søgen efter problemet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper 50.000 kr.
  • Montering af toilet 200.000 kr.
  • ophæng af 2 lamper, samle et ikea skab 100x200 cm 167.500 kr.
  • Flytte rengøring 250.000 kr.
  • Opsætning af gyngestativ og samling af sandkasse 120.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Langsom til at tage fat
  • #3   25. okt 2018 Dit stempel er ved at være slidt, fordi du har sat GG på, uden at skifte dysen.
    Og dine ruller er nok 1 gram for tunge.

• #5   25. okt 2018 #4
    Jo det ville da.
    Når dysen har været en lille smule for lille de sidste 1000-2000km, så har den været kørt møj varm.
    Ikke varm nok til en varmesætning, men varm nok til lynhurtig slidtage af stempelringene.

• #7   26. okt 2018 Tak for svarene. Den har lige fået nyt cylinderkit for 600 km siden, den er dyset ind, og kørt til for en sikkerheds skyld, den er faktisk lidt for fed i blandingen hvis den er noget. Lagde mærke til en skurrende mærkelig lyd fra koblingen i dag, Må lige have varioskjoldet af og tjekke i morgen. Virker mærkeligt at der skulle være sket min kobling noget, det eneste jeg har gjort derinde er at sætte lidt lettere ruller i. Den kørte rigtig fint med det jeg har på den, den er først lige begyndt på det her. Den holder bare og brummer sig langsomt op i omdrejninger, og så kører den afsted uden problemer.

Det ville vel også give mening hvis det var koblingen? Med den måde den opfører sig på?

• #8   26. okt 2018 Den luftskrue står nok forkert så.

• #9   26. okt 2018 Hvordan kan en luftskrue give mislyd fra variatorskjoldet(koblingen). Er ret sikker på min karburator er fint indstillet blandingsmæssigt, den står måske lidt lavt i tomgang men ellers ser det godt ud.

• #10   26. okt 2018 Det lyder som om at du har samlet noget forkert.

• #11   26. okt 2018 Vil jeg give dig ret i, bliver nok kun klogere af at hive varioskjoldet af og kigge kobling og Vario igennem. Opdaterer lige her når jeg er klogere

• #12   27. okt 2018 Det så ud som det skulle. Synes dog mere lyden måske kunne komme fra vario'en. Har taget begrænsningsbagpladen af bagpå variatoren, og det kan egentlig godt passe med lyden begyndte der, men ikke det dårlige optræk.
    Er den begrænsning lavet sådan så man skal have en helt anden variator hvis man vil køre uden? Synes faktisk den kører endnu værre nu, efter jeg satte det hele på inde i variatoren igen.

• #13   27. okt 2018 Nu mangler du nok shimskiver.
    Se om din kilerem kommer helt ned.

• #14   28. okt 2018 Hmm. hvordan finder jeg ud af det? Det ville give god mening hvis det er det, som er galt. Og hvor tænker du jeg skulle sætte shimskiverne, for at de ikke generer noget? Hvis du har et bud på det.

• #15   28. okt 2018 Fandt en video til det, hvis andre der skulle falde over tråden er interessede. https://www.youtube.com/watch?v=bXkQUlqtlzM

Prøver at undersøge det.

• #16   29. okt 2018 #15
    Den er ok.

• #17   31. okt 2018 Jeg skilte hele min vario fra hinanden, gav den nye ruller og nylonstyr. Koblingen så rigtig fin ud og fjederen gik godt stramt, rengjorte bare koblingsklokken. Men den var stadig helt skidt.
    Så jeg skilte karburatoren fra hinanden, og rensede den. Så kørte den virkelig godt de næste 500 meter, men så var den sgu gal igen.. Den kan næsten ikke trække sig igang, prøvede at tage chokeren fra for at se om den druknede den eller hvad der foregår, men det ændrede ikke rigtig noget, gjorde det faktisk næsten værre (hvis noget). Den trækker stadig når jeg skal op af bakke, og kan stadig nå sin topfart hvis den bare får tid nok.. Så jeg begynder at mistænke min karburator (Eller min membran??)

Skiller cylinderen fra blokken her en af de næste dage, for at være lidt mere sikker. Hvis der ikke er noget at se på hverken stempel, cylinder eller pakninger. Så skyder jeg på at det er min karburator og bestiller en ny. Det er en eller anden karburator jeg ikke kender, som der sidder på nu. Den er rimelig svær at indstille på, og der ligger ofte benzin under den på blokken når jeg har kørt. Så tror alle dage en dellorto vil være bedre.

• #18   31. okt 2018 Den kørte pisse godt i de 500 meter, hvor at der ikke var vand i bundkaret....

Tag bundkaret af igen, UDEN at spilde benzinen fra bundkaret.
    Og tag så lige en kigger, ned i bundkaret og se om der ikke ligger en lille vandperle.

Sidste muligheden er nedslidte stempelringe.

Tag et billede af stemplet fra begge sider, når du adskiller det.

• #19   31. okt 2018 Okej det prøver jeg. Men jeg gik lige ned og for sjov prøvede at skrue min luftskrue fuldstændig ind, fordi den nu er _helt_ belortet at køre på efter chokeren slår fra. Nu kører den super godt, med luftskruen helt inde. Men har svært ved at stå i tomgang. Så nu er jeg faktisk ude i at det er falsk luft.. Så din første kommentar om luftskruen var ikke helt ved siden af smiley

Skal sådan en cylinder efterspændes, når man har sat en ny på? Sprayede lige karburatorrens over det hele, uden noget resultat... Det eneste sted jeg ikke kunne spraye var inde ved cylinderen, der skal jeg lige have noget plastik af først.

• #20   31. okt 2018 Er du helt sten sikker på at du fik fjernet alle rester af bundpakning på motorblokken, fra den gamle cylinder?

Lige til notat, så tager nogle af disse emner så lang tid at komme igennem og ser du ude i siden, under mit billede, så er jeg med i maaaange indlæg i løbet af bare en enkelt måned, så jeg kan ofte ikke holde styr på detajlerne i alle indlæg og jeg orker altså ikke at læse dem igennem hver uge.

Så nu er jeg der hvor jeg har brug for ALLE information om din motor.

Så du skal fortælle ALT hvad der ikke er 100% std på den.
    Hvad er der ændret på den.
    Hvilken dyse, hvilke ruller, er der ændret på koblingen, er der ændre på nålens position og kan der evt ændres på den.
    Hvilken udstødning er der på osv osv osv.

ps. hvis din choker ikke virker, så lav den NU.
    Den SKAL virke og det kan ikke understreges nok.

Ud fra det du siger, indtil videre, så tror jeg godt at vi kan finde en god løsning.

• #21   1. nov 2018 Hehe det er sgu forståeligt! og jeg sætter stor pris på du gider prøve at hjælpe mig. Ok det bliver en wall of text.

Det er en Peugeot Vivacity 3 50cc fra efter 2008.

Jeg købte scooteren brugt, den har kun gået 3500km. Kort efter fandt jeg ud af at oliepumpen ikke virkede pga uoriginal CDI (stage6 CDI), da min cylinder satte sig. Så jeg har selv skiftet cylinder, dog ikke til noget vildt. Jeg havde svært ved at få den til at køre ordentligt men jeg tog den til en mekaniker der dysede den op, indstillede den for mig og satte lettere ruller i, jeg var så træt af at rode med den selv. Han sagde han havde filet dysen op til 59-60 ca, fra 56. Det er en uoriginal dyse fra thansen, den er ikke lige så bred som den originale i toppen, men gevindstørrelsen passer i, og som sagt, den kørte fint efter han havde filet den et par størrelser op og indstillet.

Så kørte den rigtig godt i ca 500km, men så begyndte den på at blive langsom ved start, sådan rigtig langsom, og det blev kun værre.

Der sidder følgende på den:

GG udstødning (sad der da jeg købte den)
    Teknix cylinder 50cc & stempel (har jeg selv købt fra speedline og sat i)
    Nyt luftfilter (kun filteret, ikke kassen)
    Ny kilerem
    Smurt gaskabel
    Original karburator af mærket Teikei, en 12mm karburator, olieslangen er taget af og jeg blander selv min olie (2%) Nålen sidder i midten, det gjorde den da jeg købte den, jeg har selv sat en pakning i toppen af nålens kammer, da den originale var slidt op, det er ikke en original pakning da jeg ikke kunne finde en til den karburator, men en dellorto pakning jeg ligesom har...tvunget til at passe på.
    Der hvor olieslangen skal sidde på karburatoren er blændet af med noget sort plastik der slutter tæt.

7g ruller, som jeg lige har skiftet i dag, før sad der 7,5g som mekanikeren satte i, og jeg kørte selv med 9g standard før jeg tog den til ham.
    Standard vario, kobling, krumtap,
    Jeg har givet min membran noget flydende pakning op imod studsen, og så har den en membranpakning ned mod motorblokken. (men jeg har aldrig tjekket om membranen egentlig var ok)
    Tændrøret har indtil for nyligt set fint ud, hen imod brunt dog lidt mørkt i kanterne da jeg kørte med 3.5% olie indtil mit cylinder var kørt til.
    Alle begrænsninger er taget, undtagen den begrænsning i luftfilterkassen.
    Min choker virker og den kører godt med chokeren til, den ryger som en skorsten den første kilometer, men efter chokeren slår fra, starter mit problem så, at den slet ikke vil tage gas/omdrejninger når jeg kommer under 20-30 km/t. Den er så død at det er for pinligt nu at tage den ud i offentlig trafik, den snegler sig op i fart.

Jeg prøvede i dag at spraye karburatorrens lidt rundt omkring, og jeg tror at da det løb ned til cylinderen, så gik der lige lidt tid, så tog den flere omdrejninger. Men jeg kunne ikke komme til at spraye det direkte derned, da der er et stort plastikdækken i vejen.

Jeg rensede virkelig godt af på motorblokken inden jeg satte nye pakninger og cylinder på. Derfor jeg tænker om den kan have rystet sig bare en lille smule løs med de 5-600 km jeg har kørt? Jeg prøvede ikke at stramme det ALT for meget dernede, men jeg synes nu jeg strammede ok godt til skiftevis.

Jeg skruede som sagt min luftskrue helt ind i dag, og så kørte den virkelig godt, tog gassen fra bunden af osv da den var varm og uden choker, men den kunne kun liige holde sig i live i tomgang, og ikke altid. Jeg kan selvfølgelig også skrue min tomgangsskrue ind. Men jeg tænker der ligger et dybere problem bagved at den er begyndt at gøre det.

Jeg overvejer virkelig at skifte min karburator under alle omstændigheder, da jeg ikke kan finde dele til den, og dysen ser mærkelig ud størrelsesmæssigt i forhold til den originale, den er mindre i toppen end den originale og ikke lige så lang, men den passer i med gevindet og det har som sagt virket, jeg synes bare ikke det er optimalt, det er kun et spørgsmål om tid før jeg skal bruge en pakning eller noget jeg ikke kan få.

• #22   1. nov 2018 Man filer ikke en dyse op.
    Det gjorde man i 60erne. Ikke idag.
    Man køber et sæt der sprænger 4 i størrelsen.

Din dyse er stadit alt for lille.
    Hvis du ikke kører lovligt, så køb en original dellorto 17,5mm.
    Jeg kan ikke understrege nok at den skal være original.
    Den koster en sjat, men den holder for evigt og så er du sikker på at den opfylder den kvalitet, som man kender dellorto for.

Hvis du alligevel ikke vil poste penge ud efter en original 17,5mm så kan du købe en brugt 12mm dellorto fra en Aprilia.
    Sådan en kan du få kastet i nakken for ingen penge.
    Og så skal du starte ud med en dyse 72 og skrue luftskruen helt ind og derefter 1,5 omgang ud.

Tag så en tur og se om den kører bedre.

• #23   1. nov 2018 Okej. Jeg tænkte egentlig bare at købe en 12mm dellorto, fordi den jeg har nu er 12mm. Men hvis du mener en 17.5 ville være bedre, så kan jeg lige så godt købe sådan en. Tænker at købe 5-10 forskellige dyser med. Hvad vil du skyde på jeg cirka skal prøve mig frem med, hvis den er 17.5 ?

• #25   1. nov 2018 Så vil du anbefale en 12,14 eller 17,5mm til mig? Vil ikke hænge dig op på det, men hvad havde du valgt?

Jeg har lidt kig på speedlines 17,5mm dellorto med automatisk choker på. Den mindste dyse til den er 72, så måske prøve at købe fra 72 op til 78.. Og så se hvad der er bedst?

• #27   1. nov 2018 Det er den her https://speedline.dk/scooter/peugeot-speedfight-3-ac/studs/studs-original-s-pmd-771854 - den samme som på speedfight 3 hvis det siger dig noget. Men jeg må nok hellere måle det ja.

Men ville du vælge en 12, 14 eller 17,5 nu hvor standard karburatoren er 12mm. Og det eneste der er på er en GG udstødning, lettere ruller, 50cc cylinder (skulle være ligesom standard) og begrænsninger taget. Jeg tænker bare at 17,5mm måske lige er stort nok?

• #29   3. nov 2018 Så fik jeg den nye dellorto 12mm på. Det var blevet for mørkt til at rode med indstilling, så startede den bare for sjov og den startede fint på dens 74 dyse.:-) Så ved man det er en kvali karburator. Gaskablet skulle sådan skrues på min egen ende, men det kan man ikke på mit.. så ved den får lidt falsk luft der lige nu. Udover det så kunne den kun køre 50, og sagde lidt puf fra udstødningen når jeg kom ned i fart efter at have kørt hurtigt.

Kan alt det skyldes den for store dyse og manglende indstilling? Eller kan jeg risikere at skulle skifte mit stempel og stempelringe, efter at have kørt med den dårlige karburator?

Ellers mange tak for hjælpen forresten, føler jeg er kommet 100x tættere på at have en god pålidelig scooter

• #30   3. nov 2018 Hvorfor valgte du ikke en 17,5mm dellorto?
    Måske du skal have fat i en svanehals til din dellorto.

• #31   3. nov 2018 Fordi jeg synes det virker meget overkill når standard er 12mm og det eneste der er ændret er GG udstødning. Der er svanehals på den, men oppe i enden af den, kan man skrue sin egen ende af gaskablet på, og mit gaskablet er ikke lavet til at blive skruet sammen med noget.

• #32   3. nov 2018 så har du købt den brugt, for du mangler kraven med gevind.

jeg har en komplet svanehals liggende, så jeg ved det.

• #33   3. nov 2018

profilbillede
  • #34   3. nov 2018 Nej du misforstår mig. Det hele er der til karburatoren, har købt den ny fra speedline. Der er et gevind i enden af svanehalsen, den ende der går imod gaskablet, som man skal kunne skrue ind på sit gaskablet. Men det er på mit gaskabel der ikke er noget gevind der kan tage imod gevindet fra svanehalsen. Altså er problemet med mit gaskabel.

• #35   3. nov 2018 der skal sgu ikke være gevind på dit gaskabel.

tag et billede af toppen af karburatoren.

• #36   3. nov 2018 https://static.speedline.dk/ai/800/images/products/karburator-dellorto-12mm-phva~DO-PS-1391-6.jpg

Der kan man da se gevindet på halsen, som man kan justere frem og tilbage ved at skrue på.

Misforstår jeg noget? Jeg kan sætte mit gaskabel ind igennem, men så hænger åbningen bare frit, og justeringsmøtrikken har ingen funktion.

• #37   3. nov 2018 Den der er på billedet er IKKE komplet.

• #38   3. nov 2018 Huh okej, hvad mangler der? Så skal jeg da lige have skrevet til speedline.

• Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    mar 2019

Følger: 1 Svar: 2
    #39   27. jun 2020 Tråden er ikke just ny, men jeg vil da gerne bidrage med en erfaring omkring en Peugeot Vivacity (2008)
    Jeg købte scooteren via den blå avis.
    Der var et par småting fortalte sælger mig, bl.a. forbremsen, som alligevel virkede, så jeg tog den ud på en 20km køretur for at få en fornemmelse af den.
    6 km ude på lars tyndskids mark satte stemplet sig.
    Shit happens.. 500 kr til et cylinder-kit og 500 kr. til 3x34.
    Bagefter blev den ved med at "sætte sig". Ikke alvorligt, da jeg kunne få den i gang igen med selvstarteren, men mystisk.
    Efter at den pludseligt stoppede fordi at tændrørsledningen var smeltet fast til topstykket gjorde jeg endelig hvad enhver ville have gjort fra starten; jeg fandt en side med servicemanual og beskrivelse af motoren.
    Det viste sig at cylinderen originalt var indkapslet af et plasticskjold der sikrede at cylinderen fik den nødvendige køling.
    Da jeg atter inspicerede motoren var det tydeligt at plasticskjoldet var brækket af med en rørtang eller lignende. Der var kun et par stykker plastic tilbage.
    Et forsøg på at fjerne boltene der holdt det resterende platicskjold på plads løste mysteriet om hvorfor nogen ville være så retarderede at de permanent fjernede kølingen; boltene var uhælpeligt groet fast.
    Jeg brækkede boltene af (en ægte mekaniker havde nok afmonteret motoren og fjernet boltene men jeg har ikke en arbejdsbænk eller værksted), monterede et nyt skjold, fastholdt med stålwire og en passende fjeder, og det løste dét problem

- cep

• #40   12. jul 2020 #39
    Jeg er totalt uforstående for at at du ikke opdagede dette, da du brugte 500 kr på en ny cylinder....

Kommentér på:
Langsom til at tage fat

Annonce