{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.389 visninger | Oprettet:

Hans N
Hans N
Tilmeldt:
16. okt 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15

Pmx udstødning pindbolte {{forumTopicSubject}}

Hey, jeg var ved at skife udstødning på min pmx, da den var rustet helt igennem.
Den ene af pindboltene knækker så (dem der holder udstødning ved cylinder) men der er en lille stump tilbage, og har fået at vide man bare kan skrue den ud og sætte en ny ind, men er i tvivl om hvilken vej man skal skrue den ud?


Skal den ikke skrues ud modsat andre gevind? Tænker bare det må være modsat, for ellers ville den jo blive skruet ud når du skruer "hætten" af den?

Hvis den nu ikke kan skrues ud, er jeg så bare helt på skideren eller ? smiley
Alt hjælp er taknemmeligt smiley


Kommentarer på:  Pmx udstødning pindbolte
  • #1   16. okt 2018 Den skal samme vej som en normal bolt

  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #2   16. okt 2018 @Kevin E, okay, mange tak !

  • #3   16. okt 2018 Klasse spørgsmål, set i lyset af at du lige har skruet den anden ud.
    Problemet er at du aldrig får den ud, uden at tilføre store mængder varme.
    Cylinderen SKAL tages af og så skal du have fat i en lille/stærk gasbrænder eller induktionsvarme.


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #4   16. okt 2018 @Tommy, hvor på billedet kan du se jeg har skruet den anden ud? Den er ikke skruet ud, den ene sidder derpå, den anden er knækket..
    Kunne desværre ikke få den ud, har en kammerat der siger han kan bore igennem og lave nyt gevind, så det tror jeg vi prøver smiley

    @Tommy, tak for tippet ellers smiley


  • #5   16. okt 2018 Du kan IKKE bore igennem den.
    Andre har forsøgt og fejlet og der vil han også og så kan du smide cylinderen ud.


  • #6   16. okt 2018 En anden ting du kunne gøre var at tage ordentligt fat med en polygrip tang og så "vrække" den ud ved først at dreje den en halv mm den ene vej og så den anden ved og blive ved til du kan skrue den ud og brug RIGELIGT med wd40 eller andet rustopløsende middel, ellers så gør som Tommy siger og varm den godt og grundigt op med en brander af en slags, men lad være med at begynde at bore i den for rammer du ikke midten af bolten kan du smide cylinder i skraldespanden..

  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #7   16. okt 2018 @Tommy @Kevin, hm, det lyder ikke for godt.. Jeg prøvede i dag med en masse WD40, og så varmede jeg den i 10 sekunder med sådan en jet lighter der vidst er på 1300 c', og prøvede med en tang at rykke mod uret, det virkede ikke, skruen er så mørnet at hvis jeg blev ved, ville den bare gå i stykker..
    Den rykker sig slet ikke, den er som "svejset" af rust..

    Er der andre alternativer? Eller er det bare at tage cylinder af og så prøve bagfra?

    - Forresten, mange tak for at i gider hjælpe! smiley


  • #8   16. okt 2018 Du skal varme den meget mere end det, metallet omkring hullet skal gerne op og være næsten rødglødende, prøv igen hvor du varmer den meget mere op og så slå på bolten med en hammer hårdt en 3-4 gange og så skru og vræk den ud, det plejer for mig at virke 9 ud af 10 gange

  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #9   16. okt 2018 @Kevin Ah, ja okay.. Troede ikke det skulle blive så varmt, men det vil jeg lige prøve i morgen så, jeg takker!

  • #10   16. okt 2018 Du skal tage cylinderen af, så du kan komme til.
    Du ender nok med at købe en ny og denne gang, der husker du at smøre udstødningsboltene med kobberfedt.
    Så ruster de ikke fast i gevindet.


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #11   16. okt 2018 @Tommy, kan jeg ikke få den ud uden at tage cylinderen ud? Er nemlig bange for at ødelægge mere..

    Så du tror chancen for at jeg får den ud er ret minimal?


  • #12   16. okt 2018 Du får den aldrig ud uden at fjerne cylinderen.

  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #13   16. okt 2018 @Tommy, er det fordi den skal ud bagfra eller? Sorry, men har ikke så meget styr på scootere smiley

  • #14   17. okt 2018 Nej.
    Der er bare ikke noget plads til at gøre tingene, når den sidder på.

    Tag cylinderen af og vend tilbage når det er gjort.


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #15   17. okt 2018 @Tommy, okay tak, prøver jeg her lidt senere så, og forhåbentligt ødelægger ikke noget smiley

    Skal der egentligt skiftes pakning efter afmontering af cylinder?


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #16   17. okt 2018 @Tommy, fik skilt det meste af idag, fik taget topstykke af, men cylinderen er ikke helt til at få af, og vil helst ikke stå og banke på den... Kan det passe at stemplet skal stå på en vis måde for at cylinderen kan komme af, eller er det bare pga rust den ikke kan?

  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #17   17. okt 2018 Det er pga rust..
    Jeg havde ikke gidet rode mere med den cylinder der..
    En "standard" erstatning med pakninger stempel osv koster 3-400kr (du skal alligevel ud at bruge penge nu på ny top og bundpakning)


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #18   18. okt 2018 @Jacob K, tak for svar, jamen lige meget hvad, skal den vel af? Har tænkt mig at prøve at beholde cylinderen, fordi vil helst ikke ofre for mange penge, da scooteren alligevel skal sælges, derfor jeg købte ny udstødning fordi den gamle larmede for meget pga rust..

    Er der slet ingen chance for at jeg kan beholde cylinderen? For som jeg kan se på Thansen, koster sådan et sæt 600 kroner, og det vil jeg helst spare hvis muligt, men hvis der ingen chance er for jeg kan beholde den gamle, så er der vel ikke andre muligheder..


  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #19   18. okt 2018 På speedline.dk kan du få et cylinder kit for 399 smiley

    Jo du kan godt genbruge den gamle, hvis du ellers kan få bolten ud.
    Jeg havde bare ikke gidet rode med det (det er en tidskrævende lorteopgave..)

    Har du adgang til svejseværk så svejs en møtrik fast på stumpen, så får varmen den til at give sig


    profilbillede
  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #20   18. okt 2018

    profilbillede
  • #21   18. okt 2018 #19
    Du kan ikke svejse på rust.
    Cylinderen skal tages af og bolten skal slibes lidt mere flad.
    Herefter skal den have et ultra præcist gok med en kørner og så skal der bores et 4mm bor ned i den og det skal bores helt igennem bolten, uden at man borer helt ind i cylinderen.
    Så skal der bankes en ornepik i hullet og det hele varmes godt og grundt op.
    Vi snakker rødglødende opværmning.
    Nu bankes ornepikken lidt ekstra i og den skrues ud, sammen med bolten.

    Pøj pøj.

    Hvis din cylinder er rustet fast på dine pinbolte, så SKAL du tage motoren helt af og så skal cylinderen skæres af pinboltene med en vinkelsliber.
    Det har jeg måtte gøre 3-4 gange i min tid med knallerter.
    Så skal der 4 nye pinbolte og en ny cylinder på.


  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #22   18. okt 2018 21
    Men der er jern inden under rusten.. Selvfølgelig kan det lade sig gøre..

    Den eneste grund til at gøre som du beskriver, er hvis man ikke har svejseværk.. ellers er det sq at foretrække..
    Chancen for at bore en smule skævt er stor, og så er gevindet færdigt..
    Hvordan banker du en ornepik i? Jeg plejer at skrue dem i? smiley


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #23   18. okt 2018 Min ven som var med sagde at hans gamle hot kørte i over et år med kun en bolt ved udstødningen, så ved ikke om jeg bare burde samle det igen og så prøve?

    Har adgang til en svejser, eller min onkel har, men tror det ville knække ved svejsningen hvis der blev svejset en bolt på, og så prøve at skrue på den, for den er virkelig rustet sig fast..? Eller?


    Prøvede i dag at spraye en masse WD40, og så et stykke træ på cylinderen og så banke, men der skete ikke noget, og ville helst ikke prøve at banke hårdere smiley
    Prøvede så at skrue en af de øverste pindbolte af ved hjælp af to møtrikker, den kom af, men så fandt jeg vidst synderen, de to nedereste er rustet fast som jeg kan se, for de to øverste er sådan lidt rokkelige, men de to nederste er helt faste.


    Så indtil videre har jeg mulighederne:

    Ornepik, men har hørt den kan knække og så er man på skideren?
    Svejse en møtrik på, og prøve at skrue pindbolten(udstødning) af.
    Det med at bore i møtrikken, har min onkel sagt at han kan, (Hvis vi vender scooteren på hovedet, da vi ikke kan få cylinderen af) men har fået at vide her, at chancen for at det går galt er meget stor..

    Prøver lige læse lidt i jeres kommentarer igen, og ser hvad der måske ville være smartest, hvis der er nogle ekstra tips eller noget, er de meget velkomne, for er virkelig lost smiley


    - Og igen mange tak for jeres hjælp!


  • Jacob K
    Jacob K Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 262
    #24   18. okt 2018 Ja der kan sagtens nå at knække et par svejsninger, men så er det bare at starte forfra med en ny møtrik. Du kan ikke rigtig ødelægge noget ved denne metode, så det er bare at prøve. Du tilføjer rigtig meget varme sådan, og det får metallerne til at udvide/ trække sig sammen så "rusten" giver sig.

    Jeg har også kørt med kun en bolt ved udstødningen.. Pakningen blev blæst ud nærmest med det samme, og alle vendte sig og gloede når jeg kom kørende (ja det larmede..)

    Mht pindboltene så gør som Tommy skriver (det tager 10min at pille motoren af stellet)
    Varme, vold og rustløsner er det eneste sådan noget rust fatter smiley

    Men igen overvej hvor meget arbejde det er for at spare 400kr smiley


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #25   18. okt 2018 @Jacob K, ja, det er næsten lige før jeg overvejer bare at købe en ny, men igen, så skal cylinderen jo stadigvæk af først, og jeg det er altså første gang jeg piller ved et cylinder smiley

    - Tak for svar !


  • #26   20. okt 2018 #22
    Der findes to forskellige ornepikke.
    Den ene ligner en konisk skrue.
    Den er jeg ikke tilhænger af, da jeg føler at den bare krænger sig længere og længere ned i hullet og til sidst klemmer så hårdt, så man ikke kan få noget som helst ud.
    Den anden ligner noget der er hukket ud af flintesten, hvor at dens kiler har en helt helt anden vinkel.

    https://www.harald-nyborg.dk/p9213/skrueudtraekkersaet-5-dele

    https://www.harald-nyborg.dk/p2074/skrueudtraekkersaet-10dele-kobol

    Jeg er mest til den sidste.
    Den skruer jeg i og banker så lidt på den, så den æder sig fast.


  • #27   20. okt 2018 #25
    Når du skal have en cylinder af, så er det meget meget nemmere at gøre, hvis du først skruer bolten ud af støddæmperen, nede ved motoren og så løfter baghjulet op.
    Du gør det selvfølgelig, når scooteren står på centralstøttebenet.


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #28   20. okt 2018 #27, jamen den er urokkelig den satan smiley Tror du det ville skade motorblokken hvis jeg tog en hobbykniv og skar forsigtigt omkring den der hvor pakningen sidder?

  • #29   20. okt 2018 Hvorfor dog det?
    Det ændre ingenting.
    Du skal have motoren af og skære pinboltene inde ved cylinderen 2cm fra blokken.
    Så kan du nemt trække den af.


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #30   22. okt 2018 #29
    Hvordan skal jeg få de pindbolte ud af blokken så? smiley


  • #31   23. okt 2018 Med en rørtang.
    Har du ikke en rørtang, så er det på tide at du køber en.
    Jeg har brugt min ufatteligt mange gange. Især på bolte på biler, hvor de er rustet fast.


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #32   23. okt 2018 #31 Tak for svar, men hvad nu hvis de også er så rustne, som alt andet?

  • #33   23. okt 2018 Det er de ikke.
    For de sidder i aluminium, så de ruster ikke fast.
    Og hvis de sidder godt fast, så skal der bare lidt varme på motorblokken, så slipper den pinboltene.


  • Hans N
    Hans N Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #34   23. okt 2018 #33, Okay, det vil jeg så prøve, mange tak smiley

Kommentér på:
Pmx udstødning pindbolte

Annonce