{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Vespa ET2 problemhistorie. benzinpumpefejl? {{forumTopicSubject}}

Hej SG.

Først lidt baggrundshistorie:
Min Vespa ET2 fra 2003 driller, og det har den gjort i lang tid. Jeg har haft den i 3 måneder, og den har haft sværere og sværere ved at starte. Da det var værst til sidst, så kunne jeg lige præcis få gang i den efter mange spark på kickstarteren, men så døde den ud, og efter at den ikke ville starte efter 30-40 spark, så vidste jeg, at jeg måtte gøre noget ved det. Bemærk, at elstarteren aldrig har virket, mens jeg har haft den. Den måtte altså til en mekaniker på Frederiksberg, København.


Så hos mekanikeren:
Den får et service hos mekanikeren, da flere herindefra har antydet, at den godt kunne trænge til at få renset karburator/bundkar. Derfor beder jeg mekanikeren gøre det. 2 timer senere (og 1200 kr. fattigere) er den klar, og han har fået den starter. MEN, da jeg så vil ud og køre en aftentur et par timer senere, så er den gal igen! Den vil ikke starte! Jeg går i seng, og ægrer mig over, hvorfor det skal være sådan. Og burde jeg bare køre på cykel? osv. Lortetanker.


Næste dag. Benzinpumpe-dag:
Jeg skal ikke køre på cykel. Jeg skal køre på min scooter! Derfor ringer jeg til mekanikeren, og spørger hvad der så skal ske. For er mine 1200 kr. gået til en karburatorrens, der i sidste ende ikke var tilstrækkeligt for at den kan køre? Mekanikeren mener, at vi skal fokusere på benzintilførslen. Vi skal altså se, om den får benzin. Derfor beder han mig tage benzinslagen af karburatoren, og det gør jeg så. Og så vælter det ellers ud med benzin. Og det bliver det ved med. "Det er her problemet er", siger mekanikeren så. "Der skal ikke blive ved med at løbe benzin ud."


Første spørgsmål: Er det rigtigt? Min scooter er slukket, den sorte slange (vacuum-slangen) sidder på benzinpumpen og kaburatoren, men det løber uafbrudt ud med benzin fra slangen.


Han beder mig derfor prøve at tjekke vacuum-slangen for at se om der er luftgennemstrømning. Jeg tager derfor slangen af benzinpumpen og karburatoren og puster i slangen. Den er ikke stoppet, så selve vacuum slangen er fin nok


Næste spørgsmål Jeg ringer (igen igen igen) til mekanikeren og han mener at der kan være noget galt med benzinpumpen.
Er vi inde på noget af det rigtige?

Sidste spørgsmål

Lad os nu sige at det er benzinpumpen der er noget galt med. Er der så nogen som har mod på at fikse problemet, så jeg ikke (endnu engang) skal slæbe scooteren rundt til fods for at få den lavet. Jeg gider nemlig heller ikke betale 1200 kr. igen, da jeg kan se, at en nu benzinpumpe og slange slet ikke er så dyrt overhovedet. Jeg bor på Nørrebro.


Hav en rigtig god dag derude, og bliv ved med at køre scooter/knallert!

vh




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vespa ET2 problemhistorie. benzinpumpefejl?
  • #1   15. aug 2018 Et godt råd...!!
    Du er på Scootergallere og ikke læsehestenes galleri.
    Med andre ord, så skal du nok ikke regne med at ret mange læser din roman, da den er ALT for lang.....!!
    Men respekt for dit store arbejde smiley


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 48 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.034
    #2   15. aug 2018 Du kan starte med at droppe den mekaniker, 1200 kr for at få renset en karburator ?

    At vacumhanen ikke fungerer er ikke grunden til dine start problemer, en fungerende svømmer i karburatoren skal nok lukke for benzinen når det er påkrævet, sålænge benzinen flyder frit, så er der ingen problemer der.

    Hvordan kører maskinen når den først er igang ?


  • #3   15. aug 2018 Tak for svar, Reject.

    Ja, jeg vil da så stærkt overveje at droppe ham, for han var sikker på, at der er noget galt med benzinpumpen/vacuumpumpen, da selve vacuumslangen er som den skal være, og det stadig løber ud med benzin når slangen tahes af karburatoren.

    Hvis jeg endelig får gang i scooteren - og det er nærmest umuligt medmindre den lige har kørt - så truer den hele tiden med at gå ud i starten. Og så laver den nogle “hak” hvor den på en måde er lige ved at gå ud, når jeg giver omdrejninger. Jeg har også oplevet at køre med fuld gas på en strækning hvor den hvert 1-2. minut taber omdrejninger i 2-3 sekunder.

    Giver det mening?

    Og endnu engang tak for svar.
    Vh


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 48 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.034
    #4   15. aug 2018 Ryger den voldsomt lige når den starter ? Jeg tænker om den står og hælder rent benzin direkte ind i krumtapshuset, det kunne ihvertfald forklare dine start problemer.

    Jeg kunne godt mistænke et karburator problem, men det er lidt besværligt at fejlsøge over nettet desværre.


  • #5   15. aug 2018 Det synes jeg faktisk ikke, den gør. Eller gjorde.
    Forstår godt, at det er svært at fejlsøge over nettet, så du skal selvfølgelig have tak.

    Det er i hvert fald sikkert, at problemet er blevet værre med tiden. Svær, sværere til sværest at starte. Mere og mere "drukneagtig" med tiden.

    Jeg har dog prøvet at kigge på nettet, og der er faktisk flere steder, der støtter mekanikerens påstand om, at problemet er selve benzinpumpen/vacuumpumpen/benzinhanen (kært barn... mange navne) for der burde ikke kunne løbe benzin ud af slangen, når der ikke er vacuum (altså når scooteren ikke kører/træder på kickstarter)
    Det ville også passe med, at scooteren (ifølge tidligere ejer) har stået stille i en længere periode. Og at startproblemet er et drukneproblem.
    Nu prøver jeg at købe en nye slanger + pumpe, for det er ikke så dyrt, kan jeg se. Den ser ud som på billedet


    Hvis du kan anbefale mekaniker, Reject, så sig endelig til.
    vh


    profilbillede
  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 48 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.034
    #6   15. aug 2018 Det er ganske korrekt der ikke burde rende benzin ud, men fact er at mange af dem går til, og står derfor blot åben konstant - jeg kører selv med defekt vacumhane på min Gilera Runner, og den starter blot man tænker på at røre ved elstarten. smiley

    Vacumhanen er sådan set bare en ekstra "sikkerhed" og er bestemt ikke nødvendig - fordi som jeg var inde på så er det svømmer og nåleventils job i karburatoren at lukke for benzinen.

    Når motoren er startet så render benzinen alligevel frit. smiley

    Jeg bruger ikke mekanikere, laver selv alt mit, så er man også sikker på det er lavet ordenligt - første gang. smiley


  • #7   16. aug 2018 Det er jeg jo egentlig lidt ked af, at du siger, for det havde ellers været en nem løsning, hvis det bare var vacuumhanen smiley

    .. Min elstart er defekt. Kan det have noget at sige?
    Desuden: Da jeg - i sin tid - kunne få gang i den efter mange kick, så var fidusen at give en lille smule gas, på det rigtige tidspunkt. Kan det indikere noget?

    .. Hvis der ikke var uddannelsesloft, så tog jeg gerne en mekanikeruddannelse, så jeg ligesom dig, kunne lave det selv smiley


  • #8   16. aug 2018 Godt nok noget af en dyr mekaniker. Håber du får løst problemet. smiley Men som reject siger, så kan du sagtens køre med defekt vacuumhane så længe at gennemstrømningen er fin.

  • #9   16. aug 2018 Tak for svar, Magnus!
    Ja, et service (hvad det så end omfattede) kostede 1200 kr. Indtil videre har jeg en aftale med ham om at komme igen på tirsdag. Jeg har faktisk svært ved at skulle formulere min oplevelse af og forventninger til forløbet. Hvad jeg kan forlange osv. Men jeg vil jo gerne have, at min Vespa kører. Og hvis det ikke er tilstrækkeligt at lave/skifte vakuumpumpen, så skal der jo flere operationer til, og jeg nægter at ruinere mig selv til hans priser.

    vh


  • Reject ™
    Reject ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 12 Følgere: 48 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.034
    #10   16. aug 2018 Der er mekanikere, og så er der reservedelsudskiftere, sidstnævnte er der efterhånden mange af desværre.

    En rigtig mekaniker fejlsøger, og skifter først dele når fejlen er fundet.



Kommentér på:
Vespa ET2 problemhistorie. benzinpumpefejl?

Annonce