{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.731 visninger | Oprettet:

bagbremse er virkelig dårlig (tromle bremse) {{forumTopicSubject}}

min bag bremse er blevet sindsyg dårlig over det sidste stykke tid, møtrikken er strammet helt ind omme bag på så jeg tænkte at det var tid til nye bremse bakker..
jeg får hjulet af, og bremse bakkerne er ikke engang brugt halvt op..
jeg kan ikke stramme møtrikken mere ind så jeg flyttede armen op for at stramme den mere, men det hjalp ikke..
så tænkte jeg at det måske kunne være kablet det var strukket over tid, så fik fat i et nyt bremse kabel, men det hjalp heller ikke..

nogen ide om hvad det kan være?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  bagbremse er virkelig dårlig (tromle bremse)
  • Rikke H
    Rikke H Tilmeldt:
    jun 2015

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 31
    #1   12. apr 2017 Det er vil dit hjul der er slidt så

• #3   12. apr 2017 hmm smiley

• #4   12. apr 2017 prøv at tjek din bremseaksel , hvis du siger dine bremsebakker kun er halvt slidt ned

• #5   12. apr 2017 bremseaksel? er det den på speedline de kalder Reaktionsarm?

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

Følgere: 23 Svar: 2.501
    #6   12. apr 2017 Du kan måle tykkelsen af belægningen og sammenligne med data i servicemanualen.
    Der kan også være en indikator ved bremsearmen og motorblokken som kan vise det.
    Det skal nok passe at den skal skiftes når den er halv slidt så tror roligt du kan købe nye bremsebakker.
    Så kan du rense bremsetromlen med sprit så den er ren og fin og smøre dit nye kabel så skulle der gerne være god bremsekraft igen. Så godt som tromlebremse nu plejer at være.
    Du kan også lige smøre bremseakslen. Der er en gummiring på.

• #7   12. apr 2017 kan ikke finde en service manual til min scooter "kreidler easy rider"
    jeg prøver at putte nye bakker i i morgen, havde allerede købt dem men da jeg så de gamle ikke var alt for ned slidte satte jeg dem ikke i..
    kan det have noget at gøre med mine bakker så lidt glatte ud?

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#8   12. apr 2017 Næ det nok bare fordi de er slidte.
    Når du sætter de nye i og du en anden gang kigge ind og de er glatte så kan du eventuelt slibe den let med fint sandpapir.
    https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_bremser.php

• #9   12. apr 2017 Det kunne godt tyde på at hjulet er slidt op inde i.
    Mit eneste råd må være at svejse lidt ekstra metal på bremsenøglen.
    Kald du den bare for reaktionsarmen.
    Det ene er en arm og den anden er en nøgle.
    Du kan også tilføje en bøjle til bremseklodserne, der hvor de rammer bremsearmen.
    Måske følger der en med til klodserne, men du bare ikke har brugt dem.

Nu har du vel tjekket at tænderne ikke er gnavet ned på armen/nøglen?!

• #10   13. apr 2017 når jeg hiver i håndtager går nøglen max 20 grader op fra den ligger vandret.. og ikke op i de 90 grader hvor det ville være i top
    derfor jeg troede kablet var slapt

og nej tænderene er helt fine, fejler intet

• #11   13. apr 2017 Tag lige et billede af din bremsearm, tæt på.
    Du har da samlet det forkert.

• #12   13. apr 2017 Ta også og slib inden i dit hjul hvor selve tromlen er smiley det kan være pga bremsestøv smiley

• #13   13. apr 2017 Lasse jeg gjorde den lige helt ren med sprit..Men det gjorde ikke noget. Satte is nye bakker i.. Hjalp ikke

Her er et billede Tommy

profilbillede
  • #14   13. apr 2017 Unloader lige en video i mit galleri

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#15   13. apr 2017 Først tag bolten helt ud på bremsearmen.
    https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/bremser.php#tromlebremse kan du se der er et hak på bremsearmens tænder der skal passe i et hak på akslen så bremsearmen sidder i den korrekte vinkel.
    Derefter skal bremsearmen skubbes helt ind så akslens tænder er det yderste.
    Og så sæt bolten i og spænd til sidst.

På dit billede kan man se de inderste tænder på bremsearmen som det yderste og det betyder så den ikke sidder langt nok inde.

Synes også der er for meget mellemrum mellem kanten af akslen og motorblokken.
    Så prøv lige og tag hjulet af og tag nogen billeder.

• #16   13. apr 2017 undskyld men har lidt svært ved at forstå det hele smiley
    er det det her du mener med det hak du taler om?
    og så skal jeg skubbe min arm lidt ind?
    og forstår slet ikke det sidste med kanten af akslen og motorblokken

profilbillede
  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#17   13. apr 2017 Ja det hak. Så sidder bremsearmen i den korrekte vinkel.
    Så skubber du bremsearmen helt ind også sætte du bolten i til sidst.
    Der er en fordybning på akslen så der er plads til bolten.

• #18   13. apr 2017 ja men bolten gik fint ind så troede den sad rigtigt haha, får den skubbet helt ind og sat armen med på det hak i morgen, og så vi om det hjælper

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#19   14. apr 2017 Er det originalt bremsekabel og bremsebakker du har i?
    Hvis det stadig ikke virker så prøv og tag en masse billeder så kan det være vi kan se et eller andet der er i vejen.

• #20   14. apr 2017 dem der sad i før, som ikke var slidt helt ned, de var orginale ja, de nye er thansen, det nye kabel er mindre i længde men passede fint,

• #21   14. apr 2017 Det hak du talte om er der ikke

profilbillede
  • #22   14. apr 2017 Men der er sådan en her på blokken. Har den noget at gøre med bremsen?
    Den der stikker ud der

profilbillede
  • #23   14. apr 2017 Akslen har en indgraveret streg. Går ud fra dem skal være lige med bremse armen. Ser i hvert fald ud til det ville give mening nu hvor jeg ikke har det hak

profilbillede
  • scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#24   14. apr 2017 Ser ud til den har samme antal tænder som min så du kan tæller 12 tænder fra åbningen den ene vej og 17 tænder den anden vej også lave et touchmærke og dobbelttjek det er ligesom på min.
    Det betyder måske ikke noget om vinkel er præcist som min men kan da prøve.

Ville nok have været rart med et kabel i korrekt længde for det er ikke så meget gevind at give af på dit billede.

Også sørg for at bremsekablet sidder helt korrekt oppe ved styret og under motorblokken.
    Smør kablet hvis du ikke har gjort det endnu og bremsegrebets bolt.
    Så når møtrikken er taget af wireenden ved bremsearmen og fælgen er af så test at det hele virker let og glider som det skal og sæt møtrikken på og se om det virker let det hele.

Så nær fælgen er på så stram møtrikken på så bremsen næsten tager fat og klem på bremsegrebet. Bremsegrebet må ikke kunne gå i bund.

Hvis du stadig ikke kan få den til at bremse godt så må der da vel være noget i vejen med fælgen der hvor bremsebelægningen rammer.
    Men tag en masse billeder derinde hvis det stadig ikke virker godt.

Også skal det siges at tromlebremse ikke virker så godt som skivebremse, så det er vist meget normalt at den er dårligere.

• #25   14. apr 2017 Nej ved godt tromler ikke er så gode men jeg kan altså ikke få den til at låse hjulet på græs... Så det er rimlig slemt lol
    Har gjort alt du siger og ja intet får det til at virke... Så må det vel være et nyt hjul jeg skal ha fat i..
    Da jeg havde det af gik jeg os lige smurt akslen og gjort ting rent smiley

Her er lige et billede af hjulet

profilbillede
  • #26   14. apr 2017 Og et tættere på

profilbillede
  • #27   14. apr 2017 100 på at du har samlet noget forkert.
    Jeg har ikke oplevet en tromle, som var slidt ned og jeg har kørt på 20år gamle knallerter med voldsomt mange km på tælleren.

• #29   14. apr 2017 T.T har gjort alt det der, og for at bare få den til at bremse sån ok, var bakkerne helt ude og røre hjulet, og give det så meget modstand at det ikke kunne køre en halv omgang... og kunne os mærke det når jeg kørte så det ville jeg sige ikke var ok
    og det er helt nyt bakker der er i

jeg gjorde så at bakkerene lige præcis ikke ramte hjulet, altså hvis jeg skruede en gang mere på skruen ville de gå ud og ramme, og selv der kunne jeg tage grebet helt ind, og knap nok låse hjulet op i græs

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#30   14. apr 2017 Prøv og mål indersiden af tromlen så præcist du kan og se om der står nogen tal på bremsebakkerne der viser størrelsen.

Hvis den er oval så kan du måske mærke det i bremsegrebet hvis du bremser lidt mens du køre og mærk om bremsegrebet går ind og ud af sig selv.

Hvis du mener alt er samlet korrekt osv. så kan du prøve og se om det bliver bedre når den bliver brugt noget tid men det lyder ringe at den ikke kan blokere på vådt græs.
    Min kan dog hellere ikke blokere på på vejen i tørt vejr men det kan den til gengæld når det har regnet.

• #32   14. apr 2017 grebet går ikke ind og ud af sig selv nej

der stod ikke noget på bakkerne, og der var heller ikke noget papir med i bakken hvor der ville stå noget information om det

• #33   14. apr 2017 T.T det er et thansen kabel, og det andet jeg skifede fra var det orginale

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#34   14. apr 2017 Prøv og kom med link til de ting du har købt.
    Kan måske være hvis bremsebakkerne er til en anden størrelse tromel også der ikke er så meget af belægningen som får kontakt.

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#36   14. apr 2017 Det står godt nok de passer men du siger jo så også at wiren er kortere end originalt.

Vi mangler billede så vi kan se hvordan bremsebakkerne sidder på.

• #37   14. apr 2017 ja den er kortete men den passer helt fint smiley
    tager billede i morgen

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#38   14. apr 2017 Passer helt fint... ja bortset fra der ikke er gevind nok til hvis armen skal længere tilbage.
    Men det kan jo være at T. Hansen har tænkt det samme om de bremseklodser... "de passer nok fint... sælg sælg... de opdager det nok aldrig".

Sørg for at kablet er ført så optimalt så muligt.
    Hvis nu det er bøjet her og der og ikke sidder optimalt ved styret så skal du sikkert bruge kræfter på at rette kablet ud når du trykker bremsegrebet ind. Det vil sige du bruger måske 1/3-1/4 af bremsegrebets indrykning på at rette kablet inden wiren egentligt aktivere bremsen.
    Også kombineret med det generelle ikke så gode design så får man sådan en slap oplevelse.

Prøv og holde de gamle originale bremsebakker op med de nye og se om du kan se en forskel i størrelsen på både metallet og belægningen osv.
    Specielt om diameteren er en anden.

• #39   14. apr 2017 gevindet var samme størrelse som på det orginale smiley

jeg syntes også at den ydre liner giver sig lidt når jeg hiver i grebet, kan det være det du taler om med den kan være bøjet?

og en ting mere hvis jeg ikke har nævnt det, når jeg hiver i grebet, rykker armen sig ikke mere end en finger bredte, også når møtrikken er meget stram

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#40   14. apr 2017 Ja gevindet er samme størrelse i diameter men ikke i længden.
    På min er der nok 1 cm gevind der stikker ud bagtil.

Prøv og ret kablet så godt du kan så det ikke bevæger sig når du trykker ind på bremsekablet fordi det gjorde min og så spilder man noget af trykket på at rette kablet ud.

Ville vel være fint nok at armen kun rykker sig 1 cm hvis ellers den bremsede.
    Kan måske være det er noget gammel tør skod belægning der er på.
    Det jo også nogen billige bremsebakker.
    Prøv og slip overfladen let med fint sandpapir og jævnt (lige meget) over det hele så kan det måske være den tager bedre fat hvis overfladen ligesom er blevet hårdt.

• #41   14. apr 2017 på min orginale og det nye kabel er gevindet samme længde, syntes også selv den ikke er ret lang men sån var den..
    kan tage billede i morgen af de 2 kabler ved siden af hinanden

• #42   15. apr 2017 Kablets længde betyder ikke ret meget.
    Det er den del, som stikker ud, som kan være forskellig.

• #43   15. apr 2017 men det som stikker ud er 100% ens som det orginale ..

• #44   15. apr 2017 Du har samlet noget forkert...
    Længere er den sgu ikke.
    Kan du trække grebet i bund eller ej?

• #45   15. apr 2017 ja jeg kan.. her er nogle billeder af nyt og gammel kabel, det nye er det uden rust lol
    i toppen ligger de 100% ved siden af hinanden, så der kan i se længte forskællen

jeg var lige ude og så skiftede jeg tilbage til det gamle kabel, og jeg tror hvad end det gjorde fixede det, for det føles bedre, har dog ikke kørt endnu da det regner

profilbillede
  • #46   16. apr 2017 Placer enderne på kablerne ved siden af hinanden.
    Som sagt, så er kablet fulde længde ligegyldigt, så længe at det kan nå.
    Det er det der stikker ud, som du skal måle forskellen på.
    Viser det sig, at der forskel, så skal der retur til forhandleren.

• #47   16. apr 2017 Ser du ikke mit billede

• #48   16. apr 2017 Man kan ikke vurdere længderne ud fra billedet, da de ikke ligger ved siden af hinanden.

• #49   16. apr 2017 som sagt så ligger enderene lige ved siden af hinanden.. man kan bare ikke se det på bileldet fordi de er meget mange og det var svært at tage bilelde af

men det er fixet den bremser helt godt igen

profilbillede
  • #50   17. apr 2017 Det er de andre ender, som er interessante.
    Det er ikke rørets længde, som er interessant.
    Men nu er det gamle monteret og vi finder ikke ud af hvor stor forskel der er på den wire, som løber i røret.

Kommentér på:
bagbremse er virkelig dårlig (tromle bremse)

Annonce