{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.626 visninger | Oprettet:

Kilerem logik {{forumTopicSubject}}

Hvorfor måler man længden på remmene på ydersiden smiley

Hvis man gør den "længere" bare ved at gøre den højere så får man jo ikke noget ud af det.

Man kan regne indre længde på remmen ud ved at regne sig frem til radius på remmen hvis man holdt den som en cirkel. Så trække "højden" på remmen fra i radius-resultatet og så regne omkredsen på en cirkel med den nye mindre radius.

Std rem er 805mm lang udenpå og 8mm høj. Derfor 755mm indvendig længde.
Malossi special rem 820mm lang og 8mm høj. Derfor 770mm indvendig længde.

Men malossi Overrange kevlar remmen er kortere indvendig hvis jeg har forstået det rigtigt at malossi oplyser udvendig omkreds/længde på deres remme.
Og ikke bare omkredsen på bredeste punkt.

Så læste jeg om en rem at den var brede hvilket gav bedre topfart?
Ja for så klemmer varioen jo remmen længere væk fra centrum i top gear.
så skal man bare shimme så der er plads til remmen i laveste "gear"

Der er måske altid lidt at tage af

Jeg er forvirret! smiley
gomorgen.
Sætter mig til at researche basal kilerem visdom. Poster det herinde hvis jeg finder nogen guldkorn om hvordan det hænger sammen.

Synes ikke det er logik for perlehøns hvordan det spiller

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kilerem logik
  • #1   11. jun 2016 Du måler længden af remmen på ydersiden for at kunne sammenligne.
    Hvis remmene har forskellig højde vil det ganske rigtigt have lidt forskellig udveksling idet udvekslingen bortset fra slip kan udregnes
    i=(d2+t)/(d1+t) hvor d1 er diameteren ved remskiverne på krumtappen, d2 er diameteren ved remskiverne bag koblingen og t er tykkelsen af remmen. Jeg tror nok at man i denne udregning bruger den indre diameter og så bruger tykkelsen til at udregne en middeldiameter for formlen er lavet til at man oftest i maskineri bruger faste udvekslinger. smiley

Anyway, jo en bredere rem vil gøre at remmen presses op i en højere diameter, hvis den er lang nok til at det kan lade sig gøre. smiley

Det giver meget mere mening, hvis man tegner remskiverne og så prøver at se, hvor remmen ville være, hvis den var lidt bredere. smiley

• #2   11. jun 2016 Jeg har lige prøvet at illustrere at man går en lidt større indre diameter med en bredere rem. Ved at bruge remmen med bredden B i stedet for den med bredden b får vi en radius R som er lidt større end radius r.

profilbillede
  • #3   11. jun 2016 Luxus!!
    Tak for hjælpen med logikken det er som om det er faldet lidt i hak inde i hovedet på mig nu smiley
    Da jeg lige sad og visualiserede din forklaring for mig med formlen.

Min org rem er 805lang 8høj og 18.5 bred
    Indre længde 754.7 mm

Jeg kan også få en der er 820lang 8høj og 18.5 bred.
    Indre længde = 769.73!!
    Den vil så give bedre større diameter på bagerste remskiver i laveste gear.
    Men hvis ikke den originale 805lange rem gik helt i bund ved bagerste remskiver i højeste gear, så vil jeg få et lavere "højeste gear".
    For hvis varioen ikke kan presse remmen i bund bagtil når varioen når top gear med std rem
    Så kommer den til at være endnu større diameter bagpå med en længere rem

Endelig kan jeg få en OR der er 820 lang 9.8høj og 19.9 bred
    Indre længde = 758,4
    Hvis jeg shimmer den til bunds ved vario, og std rem ikke bare var begrænset af bagerste remskiver men sinpelthen af at vario ikke pressede den langt nok ud
    Så vil det give en pæn procentvis gevinst tror jeg.

Spørgsmålet er så bare (for mig her nu smiley ) om std rem kommer i bund bagtil.

Eller om std rem stopper med at gå mod højere gear fordi varioen har varieret så meget den kan.

Eller begge dele samtidig smiley

Det afhænger desværre af de faktiske forhold på maskinen

Så hvis ikke jeg kan trække på nogens erfaringer med ovennævnte inden mandag. så håber jeg MSP manden har praktisk erfaring med hiper2 og kan sige om jeg får mest topfart ud af et malossi special belt (820x8x18.5) eller malossi overrange belt (820x9.8x19.9)

Tak for hjælpen det var lige der jeg havde brug for at læse smiley

• #4   11. jun 2016 Sorry blev lidt en forvirret roman

Gad vide om 19.9mm bred rem er For bred til at kunne klemmes ned i bund mellem bagerste standard remskiver på en hiper2 maskiine.

Hva faen det er kun 1.4mm
    Tror det ender med en or rem

• #5   11. jun 2016 Og så en pakke shims hvis ikke jeg kan finde løse shims til bedre pris nogen steder smiley

• #6   11. jun 2016 Jeg kan ikke svare dig på om de forskellige størrelser vil være bedre eller værre, men jeg kan fortælle dig, hvordan du finder ud af det.
    Tag en sprittush og tegn en tyk markering fra inderst til yderst på både forreste remskiver (variator) og ved bagerste remskiver (ved koblingen). Så kører du en god tur, hvor du er absolut sikker på at du får kørt op på topfarten så sprittushen slides af der hvor remmen kører.
    Så kan du se hvor tæt remmen er på kanten og på akslerne inde ved midten og du kan derfra begynde at diagnosticere. Hvis remmen er helt inde omkring akslen ved koblingen men ikke helt ude ved kanten af de forreste remskiver kan en længere rem hjælpe. smiley
    Jeg vil tro at du måske også kan finde ud af om de forreste remskiver kommer helt i kontakt med hinanden ved at lægge et stykke elefantsnot eller lignende imellem, men jeg har ikke prøvet dette, så jeg tror måske at remmen bare vil nå at skubbe det væk. smiley

• #7   11. jun 2016 Jeg må spørge dem om de ved hvad forskellene kan værd ude hos msp.
    Og hvad de selv ville gøre.
    Da jeg ledte efter en passende rem til min slider vidste de tilfældigvis lige at en fra en speedfight2 passer bedre i end std remmen

Vil desværre ikke lægge 580kr i at få begge oversize remme så jeg kan sammenligne dem smiley
    Men hvis jeg ender med at have købt begge 2 af en eller anden grund, så vil jeg sku lave en comparison video så alle med hiper2 kan få svar på hvad de vil få af sprit-test resultater på std remskiver med de 2 forskellige remme .

Det bliver 370 for den ekstra lange og ekstra brede Rem inkl shimkit.

Det bliver kun 210 for den ekstra lange men normal bredde rem. Som ikke behøver shims.

Det er meget at betale dobbelt pris for 1.4mm ekstra bredde synes jeg
    Men hvis det kan give det ekstra træk hele vejen op til en 10%højere topfart eller 70kmt med 10%lavere omdrejningstal så er jeg glad.
    Det er jo støjfri bonuspower der bare ligger og venter på at blive udnyttet med en tilpas kilerem

Forresten
    Logikken med lavere laveste gear betyder det egentlig ikke også et højere omdrejningstal i første halvdel af accelerationen?
    Samt et tilsvarende lavere omdrejningstal i sidste del af accelerationen / kørslen på vej gennem cvt-ens "gear/udvekslingsforhold"?

• #8   11. jun 2016 Hvor høj gearingen er i løbet af op-gearingen styrer du med rullerne.
    At ændre længden af remmen vil dog ændre forholdet så der skal du også have andre ruller. smiley

Kommentér på:
Kilerem logik

Annonce