1.553 visninger
|
Oprettet:
Infosider vedr reservedele / montering osv {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Som overskriften lyder, vil jeg gerne vide om der findes nogle sider, som har en detalierede beskrivelse af funktionalitet, på standart dele, på scooter/knallerter. Jeg er ikke så fantastisk god til at lave scooter, og vil derfor gerne vide lidt om funktionalitet, og det praktiske samt hvordan delene fungere.
Håber det giver mening, god jul! på forhånd tak
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Scootere: 3 Emner: 11 Svar: 35
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 41 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Scootere: 3 Emner: 11 Svar: 35
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 41 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
Karburatoren er den der sørger for at blande luft og benzin i rigtige mængder. Det er også den der ved hjælp at et manuelt gasspjæld bestemmer hvor meget luft/benzin der skal ind i motoren. Der findes som udgangspunkt 2 slags karburatorer på scooter/knallert en kaldet slid typen og en der kaldes cv typen, cv modelen bruges som regel kun på 4 takts motor. Jeg vil komme mest ind om slid karburatoren men vil også kort forklare hvad en cv karburator er.
Slid karburator
Karburatoren består overordnet af følgene:
- Svømmernål
- Svømmer
- Hoveddyse/strålespids
- Tomgangsdyse
- ”Dyse rør”
- Nål (Gasspjæld)
- Gasspjæld
- Fjeder
- Choker mekanisme enten manuel eller elektrisk
- Tomgangsskrue
- Luft/Blandingsskrue
- Bundkar
Karburatoren fungere ved at der kommer benzin fra tanken gennem en cirka 5-6mm slange ned i en studs som sidder på karburatoren, det løber derefter ned og trykker på svømmernålen som er åben eller lukket alt efter om bundkaret er fyldt eller tomt. Svømmernålen arbejder kun sammen med selve svømmeren, svømmeren fungere ved at den flyder oven på det benzin der ligger i bundkaret også når bundkaret er fyldt er svømmeren helt oppe og det er svømmernålen også og den lukker derved for benzin tilførslen fra slangen. Når motoren ikke får gas og bare står i tomgang skal den selvfølgelig stadig have benzin og det foregår ved at der jo er undertryk i krumtaps huset og der så suges benzin op igennem tomgangsdysen som så blandes med luft og kommer op i selve gennemgangen i karburatoren ”som man kigger ind i hvis man piller luftfilteret af” og suges derved ned i motoren, Motoren kører kun på den benzin fra tomgangsdysen op til cirka ¼ gas alt efter hældningen på gasspjældsnålen og størrelsen på hoveddysen. Når man så giver gas løfter man gasspjældet og nålen sig som altid løftes sammen, Nålen har en meget præcis hældning hele vejen ud til spidsen og kan sammenlignes med en ”konisk synål”. Nålen sidder nede i hoveddysen og åbner den mere jo mere gas man giver pga. hældningen. Så når man giver gas åbner nålen for hoveddysen og suger benzin op fra bundkaret, og på samme tid giver man også motoren mere luft da selve gasspjældet også løfter sig og åbner for mere gennemgang. Det er vigtigt at motoren får den rigtige mængde benzin da den kan sætte sig hvis den får for lidt og drukne hvis den får for meget. Mængden af benzin kan reguleres ved at skifte dyserne og justere blandings/luftskruen. Jeg starter med at forklare hoveddysen tager man eks en pgo hot 50 som er født med 12,5mm karburator så sidder der standard cirka en 72 dyse som vil sige at hullet i dysen er 0,72mm altså en størrelse 100 dyse er der 1mm hul i, sættes der større dyse i får den mere benzin og det kan være nødvendig ved skift af luftfilter, udstødning og andre motordele som ikke er af original størrelse. Nu til tomgangsdysen som eks i en standard Pgo hot 50 vist nok er en størrelse 35 det vil sige at den er 0,35mm, tomgangsdysen kan du justere på samme måde som hoveddysen. Når tomgangsdysen passer nogenlunde i størrelse kan man fin justere den ved hjælp af luft/blandingsskruen har du eks en 35 tomgangsdyse i kan du justere den fra 32,5 til 37,5mm ved hjælp at luft/blandingskruen. Luft/blandingsskruens grundjustering er som regel helt i bund og 1,5 omgang ud, sørg altid for at den står på det før du begynder at skift tomgangsdyserne! Nu til chokerens funktion chokeren er en mekanisme der gør at motoren er nemmere at starte når den er kold eller har været kørt tør for benzin, den er på nyere knallert/scootere elektrisk men på nogle også manuel, den fungere ved at man åbner for et ekstra kammer/spjæld der så giver motoren lidt ekstra benzin/luft. Med en manuel choker åbner man den bare indtil motoren er nogenlunde varmet op, med en elektrisk choker aktivere den når motoren laver strøm eks når man træder i kickstarteren der sidder så noget voks inde i chokeren som bliver blødt op ved varme og det vil så langsom blive blødere og køre choker nålen ned og lukke spjældet når motoren bliver varm. Svømmerhøjden kan også justeres i karburatoren ved at bøje med svømmeren men ikke noget jeg personligt gør eller vi gøre da det er svært at få præcist og sjældent er løsningen på problemet. Tomgangsskruen bruges til at justere hvor meget benzin og luft karburatoren skal levere i tomgang, altså hvor mange omdrejninger motoren skal have, det fungere ved at jo længere den skrues ind jo mere løfter gasspjældet og nålen sig og er meget simpelt og logisk hvis man forstår funktionen i karburatoren.
En cv karburator fungere grundlæggende på samme måde men gas systemet er vacum styret og selve karburatoren er mere avanceret, den bruges som regel på 4 takts motorer så det vil jeg ikke uddybe mere.
Her er lidt jeg har skrevet om karburator etc
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 41 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
De fleste nye 2 takts motorer bruger noget der i daglig tale kaldes en membran men også for en bladventil. Den er placeret under den indsugningsstuds som karburatoren er monteret på. Den bruges til at åbne og lukke for benzin/luftblandingen til krumtaps huset.
Membranen består af følgende:
- En ventil (membranplade), der er fremstillet af specielt, fleksibelt, fjederstål eller fibermateriale.
- En ramme.
- En pakning der er fremstillet af en olie og benzinbestandigt materiale.
- Og i de fleste tilfælde en ventilstopper for at sikre at bladventilen ikke bliver beskadiget.
Membranen åbner og lukker sig ved trykforandringer i krumtaps huset. Derfor er det ikke muligt at sige Åbningstiderne i grader, da disse varierer alt efter motorens omdrejningstal, luftfiltrets form og benzin/luftblandingens træghed. Når stemplet bevæger sig fra nederste dødpunkt mod øverste dødpunkt, opstår der et undertryk i krumtaps huset. membranen åbnes, og benzin/luftblandingen løber ind i krumtaps huset. Når stemplet bevæger sig fra øverste dødpunkt mod nederste dødpunkt, opstår det et overtryk i krumtaps huset, hvor så bladventilen lukker ved hjælp af sin egen fjeder-kraft samt af overtrykket.
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 41 Scootere: 2 Emner: 183 Svar: 1.359
Sådan fungere en elektronisk tænding:
-På svinghjulets ydre side er der en lille forhøjning som kører meget tæt på pickuppen hver gang motoren tager en omgang
- Derefter sender pickuppen et signal videre op til cdi boksen
- Cdi boksen bestemmer derefter ud fra motorens omdrejninger hvornår tændrøret skal give gnist.
- Så aflader cdi boksens kondensator til tændspolen
- Tændspolen laver derefter den forholdsvis lave spænding fra cdi boksen om til højspænding til tændrøret.
- Så opstår der jo selvfølgelig en højspænding mellem elektroderne på tændrøret som så skaber en gnist der antænder benzin/luftblandingen i cyllinderet.
Tændingstidspunktet:
Tændings tidspunktet er den tid hvor tændrøret skal antænde i cylinderet, det er meget vigtigt at det tidspunkt er korrekt for at få den sundeste og bedst ydende motor. Tændings tidspunktet afhænger af hvor mange rpm motoren kører med. Når motoren kører giver tændrøret gnist når stemplet er næsten øverst i kompressions takten. Når motorens rpm stiger sætter cdi boksens ignitions advance kurve at tændrøret skal gniste lidt før
I grove træk da det er kompliceret
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.009
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download.php
Haynes bøger og Honda Common service manual:
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/bogerogblade.php
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Scootere: 3 Emner: 11 Svar: 35
Infosider vedr reservedele / montering osv