1.784 visninger
|
Oprettet:
Tændrør?!? {{forumTopicSubject}}
Hvordan tjekker man farven på sit tændrør helt rigtigt?
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 16 Svar: 32
Hehe det skal være så tæt på Cocio brunt som muligt, så har du den rette blanding
jul 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 43 Svar: 114
aug 2014
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 1 Emner: 18 Svar: 146
Tjek der efter hvilken farve det har.
Hvis det er nødebrunt eller lidt Cocio farvet er det ingen problemer. Men hvis det er sort er Hvidt er der problemer og du bør straks skifte enten dyse eller tændrør alt efter hvilken farve det har!
jul 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 43 Svar: 114
aug 2014
Følger: 37 Følgere: 38 Scootere: 1 Emner: 18 Svar: 146
jul 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 43 Svar: 114
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Den mest ansete måde er at få fat i et nyt tændrør, sørge for at motoren er varm og så køre en tur, hvor du giver fuld gas så længe som muligt og derefter drejer nøglen mens motoren stadig kører og du giver fuld gas. Først efter nøglen er drejet må du så slippe gassen.
Så tager du tændrøret ud og kigger.
Er det ikke sååååå vigtigt for dig kan du også som de andre siger fjerne sod og så køre en god tur med så meget fuld gas som muligt. Men hvis tændrøret først er blevet godt og grundigt farvet er det højest sandsynligt den farve du vil se.
Farven aflæses på keramikken omkring centerelektroden. På en to-takter siger man oftest cociobrunt. Dette siger man fordi en to-takter oftest vil overophede og brænde sammen ved en "korrekt" (støkiometrisk) blanding, hvor der er den rigtige mængde luft til benzin. En fir-takter kan langt bedre klare ethvert blandingsforhold, så en standard maskine her må gerne få en blanding der giver en grålig farve på keramikken. Har man en meget hårdtpumpet maskine med meget høj kompression, turbo eller kompressor eller hvis man kører ræs med meget høje omdrejninger og dermed en meget varm motor, kan man dog få noget ekstra ud af at putte en lille smule for meget benzin ind, sådan så man også her får den cociobrune farve.
Mit forslag til hvordan du finder den rigtige dyse efter at have kigget på tændrøret er dog at du tager et stopur, et dysesæt og et lige stykke vej og så ellers bare giver den gas og måler tider fra 0 til topfart med en dyse der er et nummer større/mindre end den du bruger nu og derefter hopper et nummer mere og prøver igen. Den hurtigste tid er den bedste dyse. Er du med to-takter så vær dog forsigtig, hvis tændrøret viser at du skal nedad i dyse, da to-taktere som sagt er følsomme over for benzinblandingen.
jul 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 43 Svar: 114
Tændrør?!?