{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Momentnøgle PuchMaxi
  • #1   18. jan 2015 Momentnøgler bruger bare normale toppe fra et topnøglesæt, så det med om den passer på dit topstykke skal du ikke være bekymret over. smiley

Du skal derimod være opmærksom på kvaliteten, hvis det med momentet virkelig betyder noget for dig. Det er derfor momentnøgler er så hamrende dyre.
    Jeg har haft en af dem med 19-110 Nm i lang tid, købt fra speedline af og er godt tilfreds med den.
    Den er dog lige stor nok i forhold til mange af de bolte der sidder i selve motoren, men det lader heller ikke til at speedline har den store længere. smiley

Jeg kan dog se at thansens momentnøgler ligner dem fra speedline i udseende og jeg kan se at både thansen og biltemas momentnøgler er omkring samme prisleje.
    Så om det er samme kvalitet ved jeg ikke helt, men jeg kan se at thansen har en 6-30 Nm til 400 kroner. smiley

• #5   18. jan 2015 Den fra speedline har heller ikke som sådan nogen prøvningsattest, men den har da et klistermærke, hvor der står at den har prøvningsnummer 349036. Jeg aner så ikke, hvor stor en tolerence den er prøvet efter, men den har i hvert fald ligget inden for den fejlmargin producenten tillader. smiley

profilbillede
  • #7   19. jan 2015 I det stykke papir der fulgte med min står at man skal lade den klikke ved et lavere moment et par gange inden man går op til det moment man vil spænde til, for at sikre sig at det fedt der ligger inde i er smurt ud over det hele. smiley

Jeg aner ikke om det er meningen at man kun skal gøre det første gang, men jeg har i hvert fald vænnet mig til altid at gå gradvist op, fordi jeg så også kan mærke om det føles naturligt, hvornår den klikker. smiley

• #9   19. jan 2015 Når ja, havde lige glemt det var topstykker vi talte om. smiley

Ja, der skal man gerne spænde så jævnt på alle boltene som man kan jo. smiley

Med hensyn til at den skal være afspændt når man lægger den fra sig, så ved jeg ikke, hvordan indpakningen er på de andre, men den jeg har, fra speedline, har en plastikkasse der er udformet sådan at momentnøglen kun passer ned i kassen, hvis den er skruet helt af moment. På den måde glemmer man ikke at nulstille nøglen inden man pakker sammen. smiley

• #13   19. jan 2015 helt rigtigt. smiley
    jeg kunne også godt bruge en der kunne gå helt ned til 6nm også. smiley

• #15   19. jan 2015 men de koster, så indtil videre klarer jeg mig med den jeg har smiley

• #20   19. jan 2015 Tjaa, nu kender jeg ikke tilspændingsmomenterne til Puch Maxi, men til scooter skal boltene i vario systemet samt forhjulsmøtrik spændes omkring de 50 Nm og baghjulet skal spændes omkring 110 Nm, så jeg kan nu godt lide at have en af de store. Dog skal mange af de mindre bolte i motoren jo spændes mellem 7 og 10 Nm, så der kunne en mindre momentnøgle være, hvad man skal kigge efter. smiley

• #22   19. jan 2015 Nej det holder ikke. smiley

Det er simpelthen for svært at mærke om man kommer for meget spænding i metallet, så det får blivende deformationer.
    Der er som sådan ikke noget galt i at strække metallet en smule, så det får blivende deformationer, men problemet er at hvis man giver blivende deformationer kommer man tættere på grænsen, hvor det knækker og så kan det være at man gangen efter kommer til at knække fordi man kommer til at lægge en lille bitte smule mere i end gangen før. smiley

Så man skal helst holde sig inden for nogle ret strenge rammer med, hvor meget man spænder, hvis ikke man vil skifte bolte hele tiden. Og det er jo ikke noget man kan gøre med dele som krumtappen, hvor gevindet sidder på den. smiley

• #26   19. jan 2015 Det er nu ikke noget galt i at ville være på den sikre side. smiley
    Når man spænder så meget at man får blivende deformationer (strækker gevindet) føles det ganske rigtigt anderledes fordi der ikke længere er et konstant forhold mellem hvor meget spændingen stiger og hvor meget materialet strækkes, men på dette tidspunkt er det allerede for sent, for der har man fået blivende deformation og næste gang vil det så føles lidt lettere når man kommer til at strække gevindet endnu mere.

Her ses kraft i forhold til hvor meget stålet strækkes, men alt efter ståltype kan det knække hurtigere efter det lige stykke er slut. smiley

Det er helt rigtigt at man med erfaring kan lære at føle, hvornår man har spændt nok, men indtil da skader det jo ikke at bruge en momentnøgle og selv når man har prøvet det mange gange skader det jo heller ikke at være på den sikre side. smiley

profilbillede
  • #28   19. jan 2015 Og det er rigtig fint, men derfor skal du stadig ikke tale ned til trådstarter fordi han har lyst til at bruge en momentnøgle til at spænde sit topstykke på. smiley

Der skal være plads til alle herinde uanset grad af erfaring. smiley

• #30   19. jan 2015 Nå nå, jeg synes blot altid det får en træls klang når nogen med meget erfaring inden for noget siger til en nybegynder at det er noget man bør kunne når det er noget der kommer med erfaring. smiley

Så hvis trådstarter synes at han er mere tryg ved at bruge en momentnøgle er der da ingen der skal sige til ham at det ikke er nødvendigt. smiley

Det er da derimod godt at han tager et professionelt standpunkt og respekterer at der er nogle standarder og grænseværdier for, hvor meget ting og sager skal spændes. smiley

Kommentér på:
Momentnøgle PuchMaxi

Annonce