3.424 visninger
|
Oprettet:
Momentnøgle PuchMaxi {{forumTopicSubject}}
Hey alle.
Nu her da jeg skal have nyt topstykke på igen, vil jeg helst gerne sætte den fast med en momentnøgle.
Men hvor kan jeg købe en momentnøgle der er billigst og der passer til en Puch Maxi topstykke
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Du skal derimod være opmærksom på kvaliteten, hvis det med momentet virkelig betyder noget for dig. Det er derfor momentnøgler er så hamrende dyre.
Jeg har haft en af dem med 19-110 Nm i lang tid, købt fra speedline af og er godt tilfreds med den.
Den er dog lige stor nok i forhold til mange af de bolte der sidder i selve motoren, men det lader heller ikke til at speedline har den store længere.
Jeg kan dog se at thansens momentnøgler ligner dem fra speedline i udseende og jeg kan se at både thansen og biltemas momentnøgler er omkring samme prisleje.
Så om det er samme kvalitet ved jeg ikke helt, men jeg kan se at thansen har en 6-30 Nm til 400 kroner.
jul 2012
jul 2012
Jeg aner ikke om det er meningen at man kun skal gøre det første gang, men jeg har i hvert fald vænnet mig til altid at gå gradvist op, fordi jeg så også kan mærke om det føles naturligt, hvornår den klikker.
jul 2012
Ja, der skal man gerne spænde så jævnt på alle boltene som man kan jo.
Med hensyn til at den skal være afspændt når man lægger den fra sig, så ved jeg ikke, hvordan indpakningen er på de andre, men den jeg har, fra speedline, har en plastikkasse der er udformet sådan at momentnøglen kun passer ned i kassen, hvis den er skruet helt af moment. På den måde glemmer man ikke at nulstille nøglen inden man pakker sammen.
jul 2012
jeg kunne også godt bruge en der kunne gå helt ned til 6nm også.
jul 2012
jul 2012
jul 2012
Det er simpelthen for svært at mærke om man kommer for meget spænding i metallet, så det får blivende deformationer.
Der er som sådan ikke noget galt i at strække metallet en smule, så det får blivende deformationer, men problemet er at hvis man giver blivende deformationer kommer man tættere på grænsen, hvor det knækker og så kan det være at man gangen efter kommer til at knække fordi man kommer til at lægge en lille bitte smule mere i end gangen før.
Så man skal helst holde sig inden for nogle ret strenge rammer med, hvor meget man spænder, hvis ikke man vil skifte bolte hele tiden. Og det er jo ikke noget man kan gøre med dele som krumtappen, hvor gevindet sidder på den.
jul 2012
Når man spænder så meget at man får blivende deformationer (strækker gevindet) føles det ganske rigtigt anderledes fordi der ikke længere er et konstant forhold mellem hvor meget spændingen stiger og hvor meget materialet strækkes, men på dette tidspunkt er det allerede for sent, for der har man fået blivende deformation og næste gang vil det så føles lidt lettere når man kommer til at strække gevindet endnu mere.
Her ses kraft i forhold til hvor meget stålet strækkes, men alt efter ståltype kan det knække hurtigere efter det lige stykke er slut.
Det er helt rigtigt at man med erfaring kan lære at føle, hvornår man har spændt nok, men indtil da skader det jo ikke at bruge en momentnøgle og selv når man har prøvet det mange gange skader det jo heller ikke at være på den sikre side.
jul 2012
Der skal være plads til alle herinde uanset grad af erfaring.
jul 2012
Så hvis trådstarter synes at han er mere tryg ved at bruge en momentnøgle er der da ingen der skal sige til ham at det ikke er nødvendigt.
Det er da derimod godt at han tager et professionelt standpunkt og respekterer at der er nogle standarder og grænseværdier for, hvor meget ting og sager skal spændes.
Momentnøgle PuchMaxi