{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.272 visninger | Oprettet:

Olie fra ventiler eller cylinder? {{forumTopicSubject}}

Halløj folkens. smiley

Mit tændrør viser tegn på at brænde olie af.

Jeg kører stadig på originalt indmad med 17-18.000 km på cylindren og med 18-19.000 km på topstykke og knastaksel.

Jeg har det sidste lange stykke tid haft et problem med at motoren er gået ud ved tomgang og lambdasonden siger at den kører mere og mere magert. smiley

Jeg kan dog se på dataene at der ingen ændringer er i motorstyringen eller batterispændingen der tyder på at den får mindre benzin lige inden den går ud, så jeg må konkludere at der er et eller andet analogt problem. Jeg har så konkluderet at den har mistet 200ml motorolie i løbet af 1400 km.


Så, har nogen et forslag til, hvordan jeg undersøger om olien kommer fra ventilstammerne eller fra cylindervæggen i så stor en mængde at det kan give problemer? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie fra ventiler eller cylinder?
  • #1   14. jan 2015 Til de nysgerrige ses her de sidste 5 sekunder, hvor motoren går ud.

    Omdrejningerne, som er den grønne market med fed falder fra 1600 til omkring 7-900, hvorefter motoren går i stå og signalet forsvinder. Til sidst lige inden den går i stå hopper omdrejningerne op og ned som om den virkelig kæmper, som det kan ses på den takkede kurve. smiley

    Den grønne helt nede i bunden er hvor meget benzin den får og som i kan se er den stort set uændret i dette tidspunkt.

    Den brune i midten er batterispændingen og er som i kan se også nogenlunde konstant.

    Den røde der stiger helt vildt er lambda værdien, som fra længst til højre går fra 0,9 (blandingsforhold omkring 14:1) helt op og rammer grænsen på 2 (blandingsforhold over 20:1). smiley

    Den lysergrønne midt på skærmen er tændingen som til at starte med i billedet er 0 grader, men som rykkes til 11,5 grader før øverste dødpunkt da omdrejningerne falder for meget og motoren prøver at redde den. smiley
    Omdrejningerne måles én gang hver omdrejning.


    Den lilla i bunden er trykket i indsugningen målt en gang hver omdrejning og det kan ses at den måling hvor omdrejningerne er høje er trykket lavt og når omdrejningerne falder stiger trykket i indsugningen. smiley



    Edit: Okay, jeg kan godt se at farverne er gengivet herre dårligt efter det er blevet uploaded, det undskylder jeg. smiley


    profilbillede
  • #2   14. jan 2015 Som på en bil motor så vil jeg mene du kan se det på dit stempel hvis den er helt ren helt ude i sidderene så det stempel ringe. Og hvis det så ikke er det så vil jeg gæt på det kommer fra topstykket smiley

  • #3   14. jan 2015 Du siger "som på en bilmotor", men jeg er ikke uddannet mekaniker og har derfor ingen praktisk erfaring i denne slags fra bilmotorer. Kan du uddybe? smiley

    Men så vidt jeg forstår det du siger er, at jeg skal hive topstykket af og kigge på, hvordan soddet fordeler sig på oversiden af stemplet. Er det korrekt forstået? smiley


  • #4   14. jan 2015 Altså ja men hvis stempel er ren så helt ude ved cylinderen i kanten så er jeg ret sikker på stempleringe. Men ja det er sode du skal se efter. For det olie der kommer forbi stempelringe vil rens stempel for sod. smiley det er mit bedste forslag til at se det. smiley

  • #5   14. jan 2015 Jamen så må jeg jo finde tid snarest til at undersøge dette. smiley
    Jeg er faktisk også lidt nysgerrig på, hvordan cylindervæggen har det efter så mange tusinde km.
    Sidst jeg kiggede på det, for 7000 km siden var der ikke noget specielt at se, så er lidt spændt på, hvordan det er nu, hvor vi nærmer os de 20.000 km. smiley


  • #6   14. jan 2015 Er det med original stempel og ringe? smiley

    Hvis ja så er de nok osse ved at være slidt smiley


  • #7   14. jan 2015
    Cylindren her har både haft kørt med "power"filter i et års tid, blandt andet ned af en grusvej, hvor filteret faldt af halvvejs.
    Den har kørt omkring 12 km med forhøjet oliestand og den har kørt mindst 10 km uden en justérskrue på indsugningsventilen.
    Det var på den første agility, som kørte 50 km/l med en topfart på 72 km/t (gps) hvor den ramte omdrejningsbegrænseren ved 9.000 omdrejninger.

    På et tidspunkt på den nye agility knak en remskive og jeg tog motoren fra den gamle og flyttede over, hvor der er blevet eksperimenteret med indsprøjtningssystemet.
    Herefter har den kørt utallige km med alle tænkelige blandingsforhold. Både meget fed, korrekt og mager og med motortemperaturer fra 10 minusgrader og op til 85 grader på ventildækslet.

    Den har også kørt med omdrejninger op på 12.500 i kort tid samt kørt med omdrejninger mellem 9 og 11.500 omdrejninger kontinuert i 20 minutter sidste år.

    På trods af at have de kilometertal jeg fortalte i første indlæg kører den nu egentlig fint nok, når da benzinblandingen er god nok. smiley
    Men det er jo længe siden jeg har kørt på en agility med en helt frisk motor, så det kan godt være at den er blevet slidt løbende uden at jeg tydeligt har lagt mærke til det. smiley


Kommentér på:
Olie fra ventiler eller cylinder?

Annonce