Olie fra ventiler eller cylinder? {{forumTopicSubject}}
Halløj folkens.
Mit tændrør viser tegn på at brænde olie af.
Jeg kører stadig på originalt indmad med 17-18.000 km på cylindren og med 18-19.000 km på topstykke og knastaksel.
Jeg har det sidste lange stykke tid haft et problem med at motoren er gået ud ved tomgang og lambdasonden siger at den kører mere og mere magert.
Jeg kan dog se på dataene at der ingen ændringer er i motorstyringen eller batterispændingen der tyder på at den får mindre benzin lige inden den går ud, så jeg må konkludere at der er et eller andet analogt problem. Jeg har så konkluderet at den har mistet 200ml motorolie i løbet af 1400 km.
Så, har nogen et forslag til, hvordan jeg undersøger om olien kommer fra ventilstammerne eller fra cylindervæggen i så stor en mængde at det kan give problemer?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Omdrejningerne, som er den grønne market med fed falder fra 1600 til omkring 7-900, hvorefter motoren går i stå og signalet forsvinder. Til sidst lige inden den går i stå hopper omdrejningerne op og ned som om den virkelig kæmper, som det kan ses på den takkede kurve.
Den grønne helt nede i bunden er hvor meget benzin den får og som i kan se er den stort set uændret i dette tidspunkt.
Den brune i midten er batterispændingen og er som i kan se også nogenlunde konstant.
Den røde der stiger helt vildt er lambda værdien, som fra længst til højre går fra 0,9 (blandingsforhold omkring 14:1) helt op og rammer grænsen på 2 (blandingsforhold over 20:1).
Den lysergrønne midt på skærmen er tændingen som til at starte med i billedet er 0 grader, men som rykkes til 11,5 grader før øverste dødpunkt da omdrejningerne falder for meget og motoren prøver at redde den.
Omdrejningerne måles én gang hver omdrejning.
Den lilla i bunden er trykket i indsugningen målt en gang hver omdrejning og det kan ses at den måling hvor omdrejningerne er høje er trykket lavt og når omdrejningerne falder stiger trykket i indsugningen.
Edit: Okay, jeg kan godt se at farverne er gengivet herre dårligt efter det er blevet uploaded, det undskylder jeg.
feb 2014
Følger: 21 Følgere: 21 Scootere: 1 Emner: 41 Svar: 1.310
jul 2012
Men så vidt jeg forstår det du siger er, at jeg skal hive topstykket af og kigge på, hvordan soddet fordeler sig på oversiden af stemplet. Er det korrekt forstået?
feb 2014
jul 2012
Jeg er faktisk også lidt nysgerrig på, hvordan cylindervæggen har det efter så mange tusinde km.
Sidst jeg kiggede på det, for 7000 km siden var der ikke noget specielt at se, så er lidt spændt på, hvordan det er nu, hvor vi nærmer os de 20.000 km.
feb 2014
Hvis ja så er de nok osse ved at være slidt
jul 2012
Cylindren her har både haft kørt med "power"filter i et års tid, blandt andet ned af en grusvej, hvor filteret faldt af halvvejs.
Den har kørt omkring 12 km med forhøjet oliestand og den har kørt mindst 10 km uden en justérskrue på indsugningsventilen.
Det var på den første agility, som kørte 50 km/l med en topfart på 72 km/t (gps) hvor den ramte omdrejningsbegrænseren ved 9.000 omdrejninger.
På et tidspunkt på den nye agility knak en remskive og jeg tog motoren fra den gamle og flyttede over, hvor der er blevet eksperimenteret med indsprøjtningssystemet.
Herefter har den kørt utallige km med alle tænkelige blandingsforhold. Både meget fed, korrekt og mager og med motortemperaturer fra 10 minusgrader og op til 85 grader på ventildækslet.
Den har også kørt med omdrejninger op på 12.500 i kort tid samt kørt med omdrejninger mellem 9 og 11.500 omdrejninger kontinuert i 20 minutter sidste år.
På trods af at have de kilometertal jeg fortalte i første indlæg kører den nu egentlig fint nok, når da benzinblandingen er god nok.
Men det er jo længe siden jeg har kørt på en agility med en helt frisk motor, så det kan godt være at den er blevet slidt løbende uden at jeg tydeligt har lagt mærke til det.
Olie fra ventiler eller cylinder?