{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.413 visninger | Oprettet:

Falsk luft?:) {{forumTopicSubject}}

Godaften i stuerne! smiley

Er i gang med at lave en scooter der har stået stille i 5 år.
Scooteren starter meget nemt, men får den gas går der ikke mere en 10 sec så går den ud, slipper du gassen kører den fint i tomgang.
Mit bud er falsk luft da det nye tændrør jeg har smidt i er begyndt at få en grå farve.
Har haft cylinderen af da krumtapshuset var fyldt med olie da hele motoren var låst fast af olietrykket, kickstarteren sad fast som den var varmefast men cylinder/stempel ser helt fint ud.

Den gamle bundpakningen var nærmest groet ind i blokken så der er kommet en enkelt måske 2 ridser ved pakningsfladen på blokken i vores forsøg på at fjerne det, de er ikke dybe men man kan lige mærke dem med en negl, men kan det virkelig gøre så scooteren ikke kan køre uden at dø ud?

Jeg har tjekket karburator, dyse, luftfilter samt suget i vacum slangen og der kommer en fin stråle benz ud af benzinslangen.

Så mit bud er måske de 2 helt små ridser ved pakningsfladen? evt en membranplade? kom med jeres bud smiley
Og hvad er den bedste måde at kontrollere for utætheder? Starthjælp/dieselstart eller hvad det hedder kan vel bruges og så kan man høre den stiger i omdr? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Falsk luft?:)
  • #1   18. mar 2014 har du kontrolleret simmeringene? de plejer at blive dårlige når en scooter står for længe..

• #2   18. mar 2014 hvordan kontroller jeg dem?:)

• #3   18. mar 2014 hvis de er våde omkring krumtappen og sådan er de med garanti utætte.. ellers smører du lidt sæbevand eller lækagesøger på og drejer krumtappen. selvfølgelig med cylinder, top, tændrør karburator osv monteret, så vil de boble op hvis det er utæt..

• #4   18. mar 2014 Tror godt du kan se bort fra simmerringene som første fejlmulighed - er de defekte, så er den temmelig svær at starte.

Mærkerne efter fjernelse af bundpakning gør sandsynligvis ingenting
    Du kan starte den og sprøjte lidt dieselstart eller bremserens der hvor cylinder ligger an mod motorblokken - går den op i omdrejninger eller går ud på stedet, så kan det være utæt.
    Lidt flydende pakning i "ridserne" og så en bundpakning ovenpå. Så er det helt tæt.

Har du tappet det gamle benzin af og givet den friskt?

Karburator - har du renset både dyse, dyserør, tomgangsdyse og en eventuel chokerdyse?

• #5   18. mar 2014 der var måske en kvart liter benzin i tanken inden jeg fyldte 2-3 liter nyt benzin i, men vil da lige prøve og tappe det af og gi den noget helt frisk.
    Har ikke renset karburatoren helt igennem men har bare skruet dysen ud da jeg kunne se at der ikke var så meget som et sandkort i bundkaret. og det hele så umiddelbart ok ud, det er en peugeot vivacity der har kørt 3300 km

Men er scooteren helt kold kan man køre ca 20 meter med fuld gas hvor den kører fint og så dør den ud, når den først er begyndt at dø ud kan du ikke køre en meter mere

• #6   18. mar 2014 den gnister også helt fint

• #7   18. mar 2014 Det er fint der ikke er skidt i karburatoren.

""Men er scooteren helt kold kan man køre ca 20 meter med fuld gas hvor den kører fint og så dør den ud, når den først er begyndt at dø ud kan du ikke køre en meter mere""
    Ja, så er det alligevel karburatoren det er galt med. Vaccumhanen har du tjekket, men tjek lige at slangen ikke er revnet eller flosset i en af enderne.

Kommer der benzin til karburator, så er det svømmeren (svømmerfunktionen) som ikke er i orden.
    Vil tro det er selve svømmeren der hænger lidt.

Er det en Dell`orto karburator med elchoker, eller hvordan?

• #8   18. mar 2014 ""den gnister også helt fint""
    Virker også mest som et "benzinproblem" IMO smiley

• #9   18. mar 2014 Jeps dell`orto med el choker.
    Måske et dumt spørgsmål men hvor meget "spillerum" vil du ca mene der skal være i svømmeren? altså hvor mange mm/cm skal svømmeren ca kunne bevæge sig op og ned?:)

• #10   18. mar 2014 http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/59624-rensning_af_karburator___gilerapiaggio_dellorto

Ikke så meget spillerummet der er afgørende. Svømmeren er f.eks. lavet helt i plast og kan ikke justeres.
    Men det er vigtigt den pind som holder svømmeren er glat og at svømmeren kan vippe frit.

Svømmeren skal samtidig bevæge det lille spyd og det må helle ikke hænge fast oppe i hullet.

Men se del guide jeg har linket til.
    Og hav hele tiden i baghovedet at den har stået stille i 5 år - giver andre og ind imellem underlige fejl smiley

• #11   18. mar 2014 Hvis tomgangen kan justeres så den går langsomt og den går stabilt, så er det ikke falsk luft eller simringe eller membraner , det vil nemlig afspejle sig i at den går ud i lav tomgang,

Hvis den ikke vil med gas. Kan det være skidt i hoveddyse det er set før at grønt skidt i dysen ikke kan blæses ud og man har været nødt til at skifte til en ny dyse.

• #12   18. mar 2014 Allan, hvis du læser i hans startindlæg, så giver det du skriver ikke rigtig mening:

""Scooteren starter meget nemt, men får den gas går der ikke mere en 10 sec så går den ud, slipper du gassen kører den fint i tomgang.""

• #13   18. mar 2014 Rens gennemgangen fra benzintilførelse til svømmerventil. Pil dit bundkar, svømmer og ventil af, og derefter pust i din benzinslange mens den sidder på karburator. Indstil din svømmer efter. Det kunne være dit problem smiley

• #14   18. mar 2014 Jo onkel det giver fint mening, er tomgangen god er dr maget der er i orden, og vil den ikke med gas er det et problem med at den ikke får nok benzin,

• #15   18. mar 2014 Hvad allan lige sagde

• #16   18. mar 2014 Okay - jeg læser bare at tomgangen var fin og stabil i forvejen og så får jeg ikke ind i billedet at den skal justeres, fordi den går stabilt som den er.

Jakob - du kan ikke rigtig justere svømmer på en standard karburator - svømmeren er lavet helt i plast.

• #17   18. mar 2014 Derfor skal han stadig rense gennemgangen fra benzintilførelse til svømmerventil.

• #18   18. mar 2014 Self skal den være i orden - det skriver han længere oppe at det meste er:
    ""...suget i vacum slangen og der kommer en fin stråle benz ud af benzinslangen.""

Kommer benzinen ud af benzinslangen, så kan den vel ikke komme ret meget tættere på svømmer og svømmerventil, medmindre der sidder en slimklat i slangestudsen på karburator - ikke så tit man ser det.
    Vil mene en rensning af karburator så er det næste logiske trin.

• #19   18. mar 2014 Onkel jeg skriver Juster tomgangen til lav da mange mener " tomgang Er halv gas" og går den hurtigt jan man ikke sige noget om falskluft eller membraner.

Jeg tror stadig problem ligger i hoveddysen, luftfilteret er monteret under denne test ikke ? Hvis ikke sæt det på og prøv igen

• #20   18. mar 2014 Onkel selvfølgelig kan du komme "tættere på". Jeg snakker om at rense gennemgangen i karburator. Fra benzintilførelse til svømmerventil i karburatoren, hvad forstår du ikke af det?

• #21   18. mar 2014 Jakob:
    Ja jeg må jo være dum. Selvfølgelig - jeg skulle da have tænkt på at rense gennemgangen i karburator.

Allan:
    Jo det tyder meget på problemet ligger i hoveddysen. Skader nok ikke at kigge karburatoren igennem.

Kommentér på:
Falsk luft?:)

Annonce