Falsk luft?:) {{forumTopicSubject}}
Godaften i stuerne!
Er i gang med at lave en scooter der har stået stille i 5 år.
Scooteren starter meget nemt, men får den gas går der ikke mere en 10 sec så går den ud, slipper du gassen kører den fint i tomgang.
Mit bud er falsk luft da det nye tændrør jeg har smidt i er begyndt at få en grå farve.
Har haft cylinderen af da krumtapshuset var fyldt med olie da hele motoren var låst fast af olietrykket, kickstarteren sad fast som den var varmefast men cylinder/stempel ser helt fint ud.
Den gamle bundpakningen var nærmest groet ind i blokken så der er kommet en enkelt måske 2 ridser ved pakningsfladen på blokken i vores forsøg på at fjerne det, de er ikke dybe men man kan lige mærke dem med en negl, men kan det virkelig gøre så scooteren ikke kan køre uden at dø ud?
Jeg har tjekket karburator, dyse, luftfilter samt suget i vacum slangen og der kommer en fin stråle benz ud af benzinslangen.
Så mit bud er måske de 2 helt små ridser ved pakningsfladen? evt en membranplade? kom med jeres bud
Og hvad er den bedste måde at kontrollere for utætheder? Starthjælp/dieselstart eller hvad det hedder kan vel bruges og så kan man høre den stiger i omdr?
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 13 Scootere: 3 Emner: 16 Svar: 1.114
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 61 Svar: 1.898
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 13 Scootere: 3 Emner: 16 Svar: 1.114
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
Mærkerne efter fjernelse af bundpakning gør sandsynligvis ingenting
Du kan starte den og sprøjte lidt dieselstart eller bremserens der hvor cylinder ligger an mod motorblokken - går den op i omdrejninger eller går ud på stedet, så kan det være utæt.
Lidt flydende pakning i "ridserne" og så en bundpakning ovenpå. Så er det helt tæt.
Har du tappet det gamle benzin af og givet den friskt?
Karburator - har du renset både dyse, dyserør, tomgangsdyse og en eventuel chokerdyse?
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 61 Svar: 1.898
Har ikke renset karburatoren helt igennem men har bare skruet dysen ud da jeg kunne se at der ikke var så meget som et sandkort i bundkaret. og det hele så umiddelbart ok ud, det er en peugeot vivacity der har kørt 3300 km
Men er scooteren helt kold kan man køre ca 20 meter med fuld gas hvor den kører fint og så dør den ud, når den først er begyndt at dø ud kan du ikke køre en meter mere
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 61 Svar: 1.898
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
""Men er scooteren helt kold kan man køre ca 20 meter med fuld gas hvor den kører fint og så dør den ud, når den først er begyndt at dø ud kan du ikke køre en meter mere""
Ja, så er det alligevel karburatoren det er galt med. Vaccumhanen har du tjekket, men tjek lige at slangen ikke er revnet eller flosset i en af enderne.
Kommer der benzin til karburator, så er det svømmeren (svømmerfunktionen) som ikke er i orden.
Vil tro det er selve svømmeren der hænger lidt.
Er det en Dell`orto karburator med elchoker, eller hvordan?
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
Virker også mest som et "benzinproblem" IMO
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 61 Svar: 1.898
Måske et dumt spørgsmål men hvor meget "spillerum" vil du ca mene der skal være i svømmeren? altså hvor mange mm/cm skal svømmeren ca kunne bevæge sig op og ned?:)
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
Ikke så meget spillerummet der er afgørende. Svømmeren er f.eks. lavet helt i plast og kan ikke justeres.
Men det er vigtigt den pind som holder svømmeren er glat og at svømmeren kan vippe frit.
Svømmeren skal samtidig bevæge det lille spyd og det må helle ikke hænge fast oppe i hullet.
Men se del guide jeg har linket til.
Og hav hele tiden i baghovedet at den har stået stille i 5 år - giver andre og ind imellem underlige fejl
apr 2010
Følger: 90 Følgere: 104 Scootere: 14 Emner: 42 Svar: 7.662
Hvis den ikke vil med gas. Kan det være skidt i hoveddyse det er set før at grønt skidt i dysen ikke kan blæses ud og man har været nødt til at skifte til en ny dyse.
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
""Scooteren starter meget nemt, men får den gas går der ikke mere en 10 sec så går den ud, slipper du gassen kører den fint i tomgang.""
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 182
apr 2010
Følger: 90 Følgere: 104 Scootere: 14 Emner: 42 Svar: 7.662
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 182
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
Jakob - du kan ikke rigtig justere svømmer på en standard karburator - svømmeren er lavet helt i plast.
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 182
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
""...suget i vacum slangen og der kommer en fin stråle benz ud af benzinslangen.""
Kommer benzinen ud af benzinslangen, så kan den vel ikke komme ret meget tættere på svømmer og svømmerventil, medmindre der sidder en slimklat i slangestudsen på karburator - ikke så tit man ser det.
Vil mene en rensning af karburator så er det næste logiske trin.
apr 2010
Følger: 90 Følgere: 104 Scootere: 14 Emner: 42 Svar: 7.662
Jeg tror stadig problem ligger i hoveddysen, luftfilteret er monteret under denne test ikke ? Hvis ikke sæt det på og prøv igen
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 182
feb 2004
Følger: 242 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.560
Ja jeg må jo være dum. Selvfølgelig - jeg skulle da have tænkt på at rense gennemgangen i karburator.
Allan:
Jo det tyder meget på problemet ligger i hoveddysen. Skader nok ikke at kigge karburatoren igennem.
Falsk luft?:)