{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.949 visninger | Oprettet:

Batteri {{forumTopicSubject}}

Hej SG,

Jeg har for nyligt købt mig en Piaggio Fly brugt over dba.dk, da jeg købte den skulle sælger oplade batteriet inden den kunne starte, da den havde stået stille i lang tid (uden at have frakoblet batteriet går jeg ud fra).

Sælger fik gang i motoren så jeg kunne kører hjem på den. Da jeg skulle bruge den et par dage efter kunne den ikke starte, jeg tænkte at batteriet nok ikke havde opladet nok da sælger kun nåede at op lade det i et par timer .. Jeg opladede batteriet i ca. 15 timer og herefter fik jeg også gang i scooteren. men igen efter et par dage kan den nu ikke starte igen.

min konklusion må næsten være at det er batteriet som er dødt. men inden jeg går ud og køber et nyt, vil jeg lige forhøre mig herinde om det lyder som en mulig årsag, at batteriet skal skiftes?

Scooteren er købt fra ny i 2012, jeg ved ikke præcis hvor lang tid den har stået stille, men det kan max være et års tid ..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteri
  • #1   15. jan 2014 Ja, batteriet er dødt, det kan ikke holde på strømmen, køb et nyt. smiley

• #2   15. jan 2014 Min hot gjorde det samme, og jeg skiftede batteriet.
    Men først, så prøv at afmontere til batteri, og ryste det og vende det på hoved, og så oplade det igen. -gør det et par gange, og så smid det på igen, det hjælper nogle gange smiley - dog aldrig så godt som et nyt...

• #3   15. jan 2014 nyt batt og du smiler igen

er der evt nok batterisyre på?

• #4   15. jan 2014 tak for svar, jeg prøver med et nyt batteri .. smiley

har i nogen ide om hvor lang tid sådan et 12 volt's batteri ca. holder før det begynder at miste sin kraft, er der sådan nogle "tommelfinger-regeler" for hvor lang tid de holder eller antal gange de kan oplades eller andre gode batteri-fif?

hvor lang tid kan man tillade sig at lade sin scooter stå, uden at frakoble batteriet?

• #5   15. jan 2014 det kommer enorm meget an på kvalitet af batteri... der kan være en KÆMPE forskel

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

Følgere: 23 Svar: 2.501
    #8   15. jan 2014 Hvad er det for en oplader du har brugt ?

• #10   15. jan 2014 endnu engang tak for svar ..

Scootergrisen: jeg har brugt den billigste fra thansen, af typen man selv skal afbryde .. jeg burde nok investerer i en automatisk/vedligeholdelses lader?

men jeg har nu købt et nyt batteri i thansen, et 12v, 9 AH af den traditionelle type med propperne man kan åbne og lukke for. Der står på æsken at det er "dry battery", vl det sige man selv skal fylde elektrolyte på? Der fulgte nemlig ikke noget med, og den unge mand i thansen anbefalede ikke noget, så jeg regnede jo bare med det var en slags "plug'n'play" ..

kender i evt. nogle gode step by step sider som forklarer noget om hvordan man skifter eller i sætter sådan et batteri? eller videoer ..

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#11   15. jan 2014 Nok bedre og købe et batteri hvor syren følger med i korrekt mængde. Tror det følger med her : http://www.thansen.dk/product.asp?c=10239445018&n=-1815930749&pn=-1815926840
    http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_elektrisk.php#ibrugtagning_af_nyt_batteri
    Men køb sådan et som sidder i scooteren som standard så det også passer i størrelsen.

• #12   15. jan 2014 mange tak for hjælpen alle sammen smiley

jeg prøver med noget batterisyre fra thansen i mit nye batteri og håber det virker ..

god vejledning på

http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/service_elektrisk.php#ibrugtagning_af_nyt_batteri

smiley

et sidste spørgsmål i denne tråd:
    hvad gør den lille tap som skal hægtes til en slange? tro den bliver kaldt for "overløbet" måske .. hvad sker der hvis slangen ikke sidder på?

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#13   15. jan 2014 Det er vist så dampe fra batteriet kan komme væk sådan at det ikke ætser metal i nærheden.

• #14   21. jan 2014 hmm øv .. det hjalp ikke med nyt batteri, det nye batteri "dør ud" på samme måde ..

nogen ide'er om hvad det så kan være?

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#15   21. jan 2014 Har du opladt det nyt batteri ?

• #16   21. jan 2014 hvis det stadig gør det efter det er fuldt opladt. så har du noget der aflader i vildskab.

kan fks være en eftermonteret alarm

ir i stik osv

• #17   21. jan 2014 jep, har hældt syre på, og ladet den med en fuld automatisk oplader (RAZE smc 100) fra thansen, til opladeren sagde at batteriet var fuldt ..

her efter sat batteriet i scooteren, kørte en 10-12 km. igår og idag vil den så ikke starte ..

jeg har i øjeblikket ikke mulighed for at teste batteriet da jeg mangler et multimeter, men jeg kan muligvis låne eller anskaffe mig et senere ..

men det tyder umiddelbart på at scooteren ikke lader måske?

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#18   21. jan 2014 Er det en 2takt eller 4takt fly du har ?

Hvis du oplader det igen og den så kan køre 10-12 km igen så ja så er det nok muligvis spændingsregulatoren der er defekt. Men vil være rart med et multimeter så du kan måle volten og også ohm i statorspolerne med stikket taget af.

• #19   21. jan 2014 det er en 4 takt fly.

jeg vender tilbage med en test af batteriet som i øvrigt er af typen "traditionelt batteri".

ved du noget om reklamations ret?
    den er nemlig under 2 år gammel ..

scooteren er købt hos Køge MC Center, men kan jeg tage den til hvilken som helst Piaggio forhandler (jeg bor i Bagsværd, så der er lidt langt til Køge ..)?

og bør de ordne scooteren gratis?

• #20   23. jan 2014 Hmm, efter en ubelastet måling af batteriet er jeg nu lettere forvirret .. multimeteret stod nemlig og dansede lidt mellem 12,58 og 12,6, så batteriet burde være opladt (traditionelt batteri) ..

Jeg har hele tiden troet det har været noget med batteriet at gøre, da det har hjulpet at oplade det .. kan det være fordi batteriet har været koldt, det ikke har kunnet komme igang måske? tror jeg prøver at sætte det i uden at oplade og se om det fungerer nu hvor det har stået indendørs et stykke tid ..

andre bud på hvad der kan være galt?

jeg har som sagt været ude for 3 gange at scooteren (Piaggio Fly 4t) ikke ville starte, og hver gang har det hjulpet at tage batteriet ud og oplade det .. scooteren står udenfor under et halvtag og scooter-presenning ..

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#21   23. jan 2014 Mål på batteri mens motoren køre og giv lidt gas og se hvor meget volten kommer op på.

Når den er slukket er der måske 12,6 volt som du har målt også når motoren køre og du giver gas så skal volten stige til cirka 14,5 volt.

• #22   23. jan 2014 Et batteri kan godt levere 12 volt, men stadig være lort til at trække en starter.
    Mit var så dødt, at jeg skulle lade den op, og så kunne jeg bruge starteren 3-4 gange..
    Endte med at købe et nyt, og så virkede det hele igen smiley

• #23   23. jan 2014 ok tak for svar, jeg prøver at få gang i motoren i morgen og ser om volten stiger når der gives gas smiley

• #24   25. jan 2014 hmm i dag startede motoren i første forsøg da jeg satte batteriet i, selvom jeg ikke har gjort andet ved det end at afmonterer det, og så selvfølgelig haft det med inde i varmen .. jeg har ikke opladt på det ..

jeg satte multimeteret til mens jeg tændte for scooteren, og det viste 12.58 ca. da den bare stod i tomgang, da jeg gav en smule gas steg den lidt, men kom dog ikke op over 13 volt .. burde den komme op på 14,5 ved fuld gas eller hvor meget ca.?

men det er da mærkeligt at den starter med det samme i dag .. da der ikke ladet eller gjort andet ved batteriet ud over at afmonterer det, haft det med indenfor og monterer det igen ..

jeg håber den starter igen i morgen .. så prøver jeg at se om jeg kan få volten op på 14,5 ved fuld gas ..

hvad er det tegn på hvis ikke den kan komme op på de 14,5 volt?

jeg er sgu lidt "noob" til det her scooter noget, det er min første scooter .. smiley
    jeg læste også lige om nogle start fif på "billigscooter.dk" hvor der står man kan prøve at pumpe 3-4 gange med kick.starteren, dreje gashåndtaget i bund 3-4 gange og så prøve starteren med 2 cm. gas .. er det værd at prøve?

synes dog stadig det er mærkligt det har hjulpet hver gang jeg har haft batteriet med indenfor, både det gamle og det helt nye .. det virker lidt som om batteriet ikke har det så godt når det er koldt .. men det nye jeg har købt kan også anvendes til sne-scootere står der, så det burde da ikke have noget med kulde at gøre ..

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#25   25. jan 2014 Den skulle vist gerne komme op på 14,5 volt cirka når du køre.
    Bare kør almindeligt med multimeteret sat til og se hvad den siger.
    Hvis den ikke kommer derop selvom du giver fuld gas tror jeg du skal have en ny spændingsregulator.

Grunden til den startede let var sikkert fordi du havde batteriet inden i varmen.
    Det er noget med kemien fungere langsommere når det er koldt.
    Ligesom en elektrisk scooter den kan ikke køre så langt om vinteren som om sommeren pga af temperaturen.

• #26   25. jan 2014 ok, er der nogle batterier som er mere "hårdfør" eller bedre/stabile end andre?
    nogle som er bedre i kulden end andre?

der er jo massere af scootere som kører rundt for tiden, er jeg selvfølgelig begyndt at lægge mærke til smiley

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#27   25. jan 2014 Ja der er nok forskel på typerne og kvalitet og Ah og blyplade størrelsen og antal osv.
    Men de vil stadig blive afladt hvis de brugte de andre slags batterier og spændingsregulatoren stadig ikke virker.

• #28   25. jan 2014 ok jeg har sat et nyt 12V-9AH i scooteren, fordi det var det samme som sad i før .. er det lige gyldigt hvor mange AH batteriet er på? er det nu flere nu bedre, eller kan det godt blive for meget?

• #29   25. jan 2014 det kan aldrig blive for meget smiley
    men prøv med 9 ah, du kan altid smide et ekstra batteri i smiley

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#30   25. jan 2014 Jo flere Ah jo længere kan man bruge det før det løber tør for strøm men det vil stadig løbe tør hvis ikke spændingsregulatoren virker.

Kommentér på:
Batteri

Annonce