{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Generelt problem med el-startere? {{forumTopicSubject}}

Næsten uden at overdrive, oplever jeg at hveranden scooter har problemer med el-starteren. Men har aldrig givet mig tid til at finde problemet med disse, men problemet er næsten altid det samme. Kortslutter jeg nu startermotoren så den får direkte strøm, så snurrer den fint, men trykker man på kontakten sker der intet, ikke engang et bette TIK-TIK som tegn på liv.

Hvad er der med disse scootere? Udover det er scootere selvfølgelig ;P

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Generelt problem med el-startere?
  • #1   18. aug 2013 Har aldrig haft noget problem med el-starteren på min Kymco smiley

• #2   18. aug 2013 Den jeg jøler lidt med nu, fik ny startermotor for 1,5 år siden, og ny kontakt for et halvt år siden. Men da det seneste blev skiftet virkede den kun i 4 dage, så var der problemet igen. Men det burde da ikke bare gå i stykker, og startermotoren er der jo generelt set aldrig det helt store med :S

• #3   18. aug 2013 Defekt relæ måske? Selve 'systemet' ned til starteren er jo ikke så indviklet, så det er begrænset hvad der kan gå galt.

• #4   18. aug 2013 Det problem jeg har oplevet mest er løse forbindelser smiley

• #5   18. aug 2013 jep, dårlige forbindelse..

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

Følgere: 23 Svar: 2.501
    #6   18. aug 2013 På nogen scootere er der en kontakt på sidestøttebenet så det skal være slået op før el starteren virker. Også er der kontakter ved bremserne som også skal virke. Ellers check stikket ved starterrelæet og mål med multimeter så du kan fejlfinde.

• #7   18. aug 2013 Så det nemmeste er bare at tá alle skjolde af og ellers gå i krig med multimeteret? smiley

• #8   18. aug 2013 nåp, køb noget kontakt spray, skil alle stikne ad og rens dem. der er tydeligvis forbindelse siden relæet klikker, men nok ikke nok. dog kan det også være at relæet er slidt. har før set at det godt kunne klikke, men ikke lave strøm igen. start evt med at mål det smiley

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#9   19. aug 2013 Du behøver vel kun tage sædet af for at teste starterrelæet og startermotoren og stikkerne der.
    Støttebenskontakten kan sikkert også testes uden at tage skjolde af.
    Bremsekontakterne kan du teste ved at se om bremselyset lyser når du holder dem bremsegrebene inde.
    Stikket til starterknappen sidder sidder bag frontskjoldet.

• Quiks
    Quiks Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 26
    #10   19. aug 2013 Har aldrig haft problemer med min startermotor min G-Buddy starter hver gang når der altså er strøm på batteriet...GGG

• #11   19. aug 2013 Er nået lidt længere nu. Havde lige 2 minutter til den. Prøvede at ta lidt frem og tilbage med både bremsehåndtaget og sidestøttefoden. Det viste sig at efter lidt frem og tilbage med sidestøttefoden, begyndte relæ'et i det mindste at sige TIK TIK. Ledningerne op til relæet ser dog lidt bollet ud. Der er en rød ledning som endda ser lidt smeltet ud, og ellers godt med ir. Nu vil jeg lige se om jeg kan rykke ledningerne af stikket, og sætte nogle mere anstændige ledningsender i, samt give batteriet noget startbooster fra min lader. Hvis det så ikke virker, så må den igen ha nyt relæ. Det blev ellers skiftet for et halvt år siden af en såkaldt "rigtig scootermekaniker".

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#12   19. aug 2013 Mål med multimeter på relæet hvor de tykke ledninger sidder også når du holder starterknappen inde og relæet siger klik så skal der være forbindelse. Og når du giver slip skal der ikke være forbindelse.

Når du har fået det til at virke stabilt med at det siger klik klik og batteriet virker og er opladt og starter motoren stadig ikke køre rundt så check stel forbindelsen til motorblokken og den ledning der sidder på siden af startermotoren.
    Du kan lave en hjemmelavet ledning fra batteriet minus (-) til under en skrue på motorblokken.

• #13   19. aug 2013 Nu har jeg været igang med multimeteret. Der er strøm til relæet, og alle de forskellige relæer jeg har haft til at prøve om det var problemet har sagt TIK TIK. Der kommer også strøm igennem den røde der er på vej ned til startermotoren. Prøver lige som du siger med en ledning fra minus til stel, og krydser fingre, for startermotoren sidder godt nok trælst på sådan en. Skal næsten ha både udstødning og blæserskjold af bare for at få startermotoren af, hvilket det umiddelbart ser ud til at jeg er nødt til for at kunne komme til ledningerne smiley

• #14   19. aug 2013 Jeg har også oplevet at selve motoren 'hænger'. Man kan prøve at banke på den med en lille hammer eller nøgle mens man el-starter, og så kører den nogen gange rundt. Men siden det ikke lyder til du har alverden med plads er det nok ikke en mulighed smiley

• scootergrisen
    scootergrisen Tilmeldt:
    jun 2013

#15   19. aug 2013 Hvad er det for en scooter model ?
    På min startermotor sidder der en ledning på siden af startmotoren den er let nok og få af og rense og sørge for den har god forbindelse.
    Og hvis alt sammen ikke virker så kunne det måske godt være at starterdrevet/starterkoblingen har sat sig fast eller noget sådan at startmotoren ikke kan køre også kunne du tage variatoren af og kommer derinde for at tage delene ud så du ved at startermotoren kan dreje frit rundt men ja der er noget arbejde i det.

• #16   20. aug 2013 Tror ledningsnettet har bestemt sig for at drille.
    Prøvede lidt forskellige relæer, og kortslutning for at få starteren til at tørne. Starteren reagerede ikke, men det gjorde et par andre ting. Pludselig fungerer bremselyset kun når scooteren er tændt, og den dytter istedet for at blinke når man tænder blinklysene :S

• Quiks
    Quiks Tilmeldt:
    aug 2013

#17   20. aug 2013 Lyder som om du skal ha fat i en der ved lidt om ledningsnet og få ham til og gå hele nettet igennem for er der kage i det så tror jeg du får svært ved og få alt til og virke som det skal er jo probbet en fandens masse elektronik på de stakkels scootere var sgu noget nemmere da vi kørte på 2 takts knallerter såsom Puch-kreidler-yamaha-susuki-tomos osv osv dem kunne man sgu skille ad og samle igen på 5-8 timer. og nemt og finde fejl.
    men er du sikker på det ikke er nogle af alle deres startkontakter i bremsegreb og sidestøtteben osv der driller

• #18   20. aug 2013 Havde det nu bare været en puch maxi, eller undertegnede der havde lavet det ledningsnet, så havde det været plain and simple. Kan slet ikke se hvad alle de 50 km ledning der befinder sig i sådan en stakkels scooter dog skal bruges til smiley

• Quiks
    Quiks Tilmeldt:
    aug 2013

#19   20. aug 2013 HAr du prøvet og tage kontakten ved side støttebenet fra, Og ellers så lyder det som om der er en dårlig forbindelse mellem batteriet og startmotoren.
    Men som sagt tjek alle 3 Startkontakter/Afbrydere (Kontakterne i bremsegreb og støtteben) også forbindelsen mellem batteri og startmotor kommer til og tænke på om fejlen måske ku ligge i Tændingslåsen..?

• Quiks
    Quiks Tilmeldt:
    aug 2013

#20   20. aug 2013 Kan kun gi dig ret på en puch maxi 2 gear så ku jeg finde fejlen på ledningsnettet på 5-10 minutter...GGG men er sgu selv lidt på herrens mark hvis ikke det var fordi jeg kan læse det lednings diagram der er i instruktionsbogen til min G-Buddy så tror godt jeg ku en finde en fejl på den men tør ikke sige hvor lang tid det vil tag for som du siger er der en masse overflødig elektronik på Scootere idag i forhold til vores gamle knallerter da vi var 16 år gamle..GGGG

• #21   21. aug 2013 DOH!!! Købte nyt blinkrelæ, men virkede ikke. Kigger så en ekstra gang på hovedsikringen. Den var så sprunget, så håber jeg kan returnere blinkrelæet smiley
    Har også bestemt mig for at det kun kan være startermotoren så, for nu kommer der jo fint med strøm ned til den. Den må skilles lidt af, og ha en omgang smørelse smiley

Kommentér på:
Generelt problem med el-startere?

Annonce