{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.484 visninger | Oprettet:

Puch Maxi - Elektronisk tænding? {{forumTopicSubject}}

Overvejer at købe en elektronisk tænding til min Maxi, da jeg alligevel skulle ud og købe ny kondensator og platiner (Bosch), vil jeg hellere ofre lidt ekstra og få en elektronisk tændspole. Mit spørgsmål er derfor om i har nogle erfaringer med en af disse to tændspoler? Er det nogle der virker? Hvordan er kvalitet o.s.v

(link fjernet)

http://synonym.dk/mall/shop.asp?shop_id=2831&vare_id=448568

Tak på forhånd gutter! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Puch Maxi - Elektronisk tænding?
  • #1   2. aug 2013 Undskyld jeg skriver i dit forum, men har også selv overvejet at købe sådan en, men er ikke den bedste i tænding, kan finde ud af at indstille en tænding og det er det, men mit spørgsmål lyder, hvis man sidder sådan en på, er det så det eneste der skal være der? går lyset også ind over den ? smiley

  • #2   2. aug 2013 Lyset kører på sin egen spole, hvilket du ikke behøves at rode ved. Da sådan en tændspole her bare går ind og erstatter platiner og kondensator. smiley

  • #3   2. aug 2013 Okay tak for det, men kan det så holde til mere end den std.? (-:

  • #4   2. aug 2013 Det ved jeg ikke.. Det er derfor jeg spørg om der er nogle der ved noget mht. kvalitet, efftekt og holdbarhed på dem. smiley

  • #5   2. aug 2013 Jeg kan varmt anbefale den tændspole fra mopedspeed.
    Jeg har lige lavet en 3-gear monza-motor med 47mm metrakit for en kammerat, og den fik en elektronisk tændspole fra mopedspeed, og det spiller bare 100%
    Tændingskurven er 100% jævn helt op til 15000 omdrejninger, og den har ikke slået en skid forkert.


  • #6   3. aug 2013 Tak for det brugbare svar! smiley
    Er lidt i tvivl om jeg skal købe den fra Mopedspeed eller West-Import? Mon det er den samme, eller?


  • #7   3. aug 2013 Om du vælger den ene eller den anden spole er totalt underordnet, da princippet og virkemåden for begge spoler, er totalt den samme.
    Jeg havde bare valgt spolen fra mopedspeed, da den i modsætning til spolen fra West import, til forveksling ligner en original standart tændspole, men det er jo selvfølgelig smag og behag.
    Uanset hvilken model du vælger, så skal den monteres på samme måde. Man afmontere bare platinerne, kondensatoren og tændspole fra ankerpladen, også montere man bare den nye tændspole i stedet for.
    Husk at beholde lysspole og evt baglysspole og stoplysspole, den lille sorte ledning fra den nye tændspole IKKE er til lys, men til stopknappen.


  • Maverick
    Maverick Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #8   3. aug 2013 Jeg har monteret sådan en elektroniks tændspole på min monza. Og den skyder helt vildt for det meste. Nogen gange kan den starte andre gange er den helt død. Ved du hvad det kan være?

  • #9   3. aug 2013 Det er højest sandsynligt en fejl i tændspolen, det har jeg set før, også er gnisten helt gul.
    Der tog jeg bare kontakt til mopedspeed, og fortalte dem om fejlen, også fik jeg besked på at sende tændspolen retur, også fik jeg bare en ny tilsendt


  • SEB J
    SEB J Tilmeldt:
    jul 2006

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 991
    #10   7. aug 2013 Kender mange her i horsens der kører med den fra west import og de virker bare hver gang uden nogen form for problemer

  • #11   7. aug 2013 Lyder spændende, skal jeg have prøvet en gang.

    Hvordan stiller man fortændingen med den? Er det bare at hive strobolampen frem og prøve sig frem, eller er der lavet noget smart til dem der ikke har en strobo?


  • #12   7. aug 2013 Havde købt en, men den bliver sendt tilbage nu. Dem mopedspeed sælger er beregnet til venstre kørende motorer. Hvor tændingen kører upåklageligt godt. Men de sælger den også til maxi, helt samme tændspole. Men en Maxi kører højre om, hvilket så resultere i jo flere om drejning, jo tættere tænder den på top. Hvilket er det totalt modsatte af hvad den skulle gøre... Typisk, nogle der sælger noget som de ikke har forstand på. -.-

  • #13   7. aug 2013 Den tændspole fra mopedspeed, passer til alle puch-modeller. For 3 mdr siden, lavede jeg en maxi-k motor med 70ccm membran-tun, for en kammerat. Der monterede jeg sådan en spole fra mopedspeed, og den køre skide godt i motoren. Den tænder precis 1mm før top, ved 12.500 omdrejninger, og den har kørt de første knap 500km, uden at slå en skid forket.
    Den går så godt i motoren, at den kan skrues så langt ned i tomgang, at man faktisk kan stå og tælle stempelslagene. Jeg har heller aldrig set så fin en gnist før, gnisten fra tændledningen er helt svejseblå, og tændingen kan trække en gnist på 12-13mm.
    12V du kan sagtens lindstille tændingstidspunktet med stroboskoplys, men du kan også gøre som jeg gør. Jeg stiller ankerpladen i midten (neutral) også prøver jeg mig lidt frem, indtil jeg har opnået den motorgang, hvor motoren yder mest muligt. Inde i tændspolen sidder der en sensor, der kan finde ud af ved hjælp af magneterne i svinghjulet, hvornår stemplet er i top.


  • #14   7. aug 2013 HÆKKE, Kan du så sige mig hvordan det kan lade sig gøre, at min maxi tænder tættere på top, jo stærkere den kører? Det burde jo være det helt modsatte, at den tænder mere før top, jo stærkere den kører? Da du jo har en antændelses tid på benzinen, skal du tænde længere før top ved højere omdr. Fuldstændig som en bil motor, med gammeldag vacum-og centrifugalregulering.
    Syntes det virker meget underligt... Men ja alletider spole, som tænder 100% iorden. Hvis bare det var i den rigtige retning, så var det alle tiders. smiley


  • #15   8. aug 2013 Mortensen....Tændingstidspunktet skulle ikke gerne flytte sig OVERHOVEDT, uanset omdrejningerne på motoren, da der ikke er centrifugalregulering på en knallertmotor, og ankerpladen er spændt fast. Hvis tændingstidspunktet ændre sig på din maxi når den køre med fulde omdrejninger, så må det være fordi din ankerplade ikke er spænd ordentlig fast.
    Det foreskrevne tændingstidspunkt fra fabrikken, er når motoren går med maximum omdrejninger, og alt det data man har på puch-knallerter i dk, er jo udarbejdet efter at motoren er neddroslet. så ud fra det, så har du fuldstændig ret i at tændingstidspunktet skal være tidligere når motoren er tunet, da motoren kommer til at køre med flere omdrejninger, og dermed skal tændingen også ske tidligere, for at forbrændingen sker på samme tidspunkt.
    Tændspolen fra mopedspeed indstiller ikke tændingstidspunktet, det skal du stadig selv justere ved at dreje på ankerpladen.


  • #16   8. aug 2013 Hvordan kan det så lade sig gøre at den tændte samme sted hvergang med platiner.Men med den nye elektroniske spole, justere min tænding tættere på top. Ved højere omdr. Det lyder da mærkeligt? Og anker pladen er selvfølgelig spændt ordentligt.

  • #17   8. aug 2013 Hvis der er fejl i et sæt platiner, så er tændingskurven meget ujævn, hvilket rigtig tit også medføre at tændingstidspunktet også flytter sig lidt. Dette bevirker at motoren kan få tændingsbanken, eller sætter ud.
    I de her specielle tændspoler fra mopedspeed eller West import, der er platin og kondensatordelen jo indbygget i spolen. Hvis der nu er fejl i den del, så kan tændingskurven nemt blive ujævn.


  • #18   8. aug 2013 Syntes bare det er helt vildt. Den justere fra 1.8 ned til 1mm f. top. Det er jo hele 0.8mm avancering, i forkert retning.. Det er jo ret meget!

  • #19   11. aug 2013 Min brors tændings er lige stået af, så nu er jeg også på jagt efter elektronisk tænding.

    Nu vi er ved det, så tænker jeg på at sætte en 12V lysspole på den og sætte en spændingsregulator på fra en Sonic så jeg kan bruge 12V pære.
    Det burde give mere stabilt lys.


Kommentér på:
Puch Maxi - Elektronisk tænding?

Annonce