{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.734 visninger | Oprettet:

Puch Maxi K Optræk - sløvt {{forumTopicSubject}}

Halløjsa!

Jeg har en Puch Maxi K fra 1970' Med en std cyl, 15 mm studs og bing karb på, 13,40 tandhjuls gearing.

den starter i første hug eller 2 hvis den er kold, og den gr rigtig fint i motoren, køre 35-40 km/t

Plumben er ikke pillet ud.
dog ved jeg ikke hvilken dyse der sidder i ( men formåder det er std dyse til 15 mm karburatoren )

Men jeg synes den er ret så sløv i bundtrækket. Bare dne mindste bakke så er jeg ved at st helt stille :-D?
jeg ved udemærket at det er en gammel svend og maxi'er er sløve, meeeen der burde da gerne være bare lidt mere træk.. det er jo trodsalt 1 hest på den smiley

Udover det har jeg set at min 15 mm studs og std karb' ikke passer ordenligt med motoren, altså på den måde, at studsen's hul er rektanglet og meget større end hvad hullet i cyllen er ( 12 mm med plumb ), kan den kant på 3 mm have en indflydelse på forkert flow igennem motoren?

den lyder nemlig ret "Fed" i blandingen når jeg køre, jeg skal gasse langsomt op for , ellers bliver den "tung" i trækket.

Kan det være min kobling der skal skiftes?
eller er det noget helt trejde?

Søger seriøsitet i denne tråd tak smiley
Mvh Ruben

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Puch Maxi K Optræk - sløvt
  • #1   14. nov 2012 Hvad med en mindre gearing?

• #2   14. nov 2012 hvad forslår du som en mindre gearing?

Jeg har bestilt std gearing hjem.. 14 - 45

• #3   14. nov 2012 Mindre gearing og få de "3mm" væk det kan du vel sige dig selv at det giver meget dårlig flow smiley

• #4   14. nov 2012 Det ved jeg ikke har ikke nogen erfaringer med puch men ved dog at tandhjul ikke er dyre så køb nogle forskellige og prøv dig frem smiley

• #5   14. nov 2012 forslå en mindre gearing ? jeg er ikke helt skarp i gearing haha... smiley

Men ja det kan jeg sagtens sige mig selv, sjovt nok også derfor jeg skrev det.. fordi jeg synes at det var et "problem"

Jeg har prøvet at sætte min 12 mm studst på til 15 mm karburatoren.. men det spiller heller ikke suuuuper godt.. har en original bing karb liggende 12 mm, men jeg mangler nogle stumper til den.. kan det betale sig at købe ind til den? eller bare købe en ny 12 mm?

Og nej, den skal ikke tunes osv.. jeg skal bruge den til hverdags-kørsel så jeg holder den std smiley

• #6   14. nov 2012 Hvad har du på af filter, hvilken dyse kører du med, og hvis det er std filter, er der så taget noget begrænsninger?

• #7   14. nov 2012 jeg køre pt med et powerfilter tror jeg det er ( sort med sølv kappe på lidt aller kn type.. ) da jeg før kørte uden filter på..
    jeg har bestilt et std luftfilter hjem fra nmpb.nl osv. så jeg venter spændt på at se om det gør en forskel også

dyse ved jeg ikke hvad der er i, som skrevet går jeg ud fra det er en alm std dyse til 15 mm' karburatoren ( bing ) som sidder på. dog vil jeg senere i aften ( Når jeg er kommet hjem på knallerten ) se hvad der sidder i smiley

der er ikke taget nogle begrænsninger udover at jeg har på denne udstødning boret pibens huller op fra 8 mm til 10 mm da jeg har læst et par steder det skulle give lidt bedre optræk ( hvilket gav en mere jævn bundtrækning ) smiley

• #8   14. nov 2012 Hvis det er fra thansen så smider du det ud nu! købte et til min rmx og det begrænsede med 10-15km/t siger det bare smiley

• #9   14. nov 2012 smid en std. studs på der er ingen grund til at køre med 15mm når det ikke giver en skid mere og lige så karbu

• #10   14. nov 2012 Jeg ville bestille de manglende dele, og en std 12 mm studs hjem til den 12 mm bing karburator, også få monteret et originalt luftfilter. Et powerluftfilter virker ikke ordentligt på std opsætning, og en maxi er meget følsom over for et uoriginalt luftfilter, da benzin/luftblandingen bliver alt for mager pga for stor luftmængde i forhold til benzinmængden, hvilket nemt kan give dårlig motorgang og dårlig trækkraft.

• #11   14. nov 2012 Det var nok også en god ide at montere den rigtige gearing, når du kører std ( lovlig)
    Jeg kan ikke lige huske den lovlige gearing, men jeg mener den hedder 14:45

• #12   14. nov 2012 Halløja i hatten!

- heh jeg har min std 12 mm bing originale liggende som jeg vil prøve at smide på, og evt se om nogle af skruerne passer over på fra min 15 mm bing uoriginal karburator smiley
    dernæst venter jeg såmænd bare på min pakke fra jmpb.nl hvor jeg får tilførende med:

Std puch maxi luftfilter
    1 toppakning til karburator
    pakningssæt
    14-45 gearing.

og en del andre ting også.. dog ikke til karb smiley

Men det giver god mening det du skriver Henrik! jeg havde det også på fornemmelsen, og da jeg kørt hjem nu her uden powerfilter gik den ihvertfald lidt bedre op af bakke men den lyder stadig "fed" og "tung" i det smiley ( forståeligt når der intet luftfilter er på..

Men af hvad jeg går og tænker, ville det måske også være smart at få smidt en ny kobling på i den nærmeste fremtid.. blot for at udelukke den også! smiley

lyder det skørt?
    Mvh Ruben

• #13   14. nov 2012 har fundet ud af at skrue mæssigt er 15 og 12 bing karb' identiske.. så nu har jeg bare at finde en rørtang/pappegøjetang til at kunne tage bunden af den gamle 12 mm karb.. den sidder uheldigvis ufattelig stramt på smiley

• #14   15. nov 2012 I bunden af svømmerhuslåget er der lige som et "bolthoved" brug hellere den stjernegaffelnøgle der passer på (10 eller 13 mm) da du nemt kan knuse/ flække svømmerhuset med en rørtang. Husk også at tjekke om det er den rigtige dyse der sidder i, standart dyse til rund 12mm bing er størrelse 64 eller 66, og nålen skal stå i nr 2 hak fra oven.
    Det er også super vigtig at karburatoren er 100% tæt, der hvor studsen bliver spændt på karburatoren, ellers kan den trække falsk luft og det medfører dårlig trækkraft, dette klares nemt med en o-ring.

• #15   15. nov 2012 Du skal selvfølgelig selv bestemme om du vil skifte koblingen, men jeg tror ikke at det er nødvendig. Jeg havde først prøvet at skifte olie på motoren, og det er vigtigt at det er den rigtige olie man bruger, da koblingen ellers kan "glide/fedte" og medføre unødig slidtage af koblingen, og dårlig trækkraft. T-Hansen har den rigtige olie og det virker fint nok.

• #16   15. nov 2012 må så sige at std. dysen til en org rund bing er 54-56 ikke 64-66

• #17   15. nov 2012 Ups ha ha det er selvfølgelig str 54-56 der er std størrelse. Der sneg sig lige en tastefejl ind midt i det hele.

• #18   15. nov 2012 det er jo menneskeligt at taske forkert og jeg så det og skrev det som der skulle stå

• #19   15. nov 2012 fandme god respons! jeg tror jeg vil svare tilbage når jeg får min pakke og får testet tingene af! smiley

• #20   16. nov 2012 Hey igen people! smiley

så har jeg fået en pakning på ved, kickstarter, mellem cyl og studs, toppakning i karburatoren, og en ny imellem forrør og udstødning, dertil har jeg fået min 12 mm bing til at virker også, og den køre som jeg fik den nu, ganske ok optræk som dog sagtens kan blive bedre efter min mening!

nu er spørgsmålet så bare om jeg kan gøre andet ved optrækket, gearing får jeg snart hjem samt std maxi luftfilter smiley
    btw, jeg køre med 54 dyse i min 12 mm bing karburator, og nålen er sat i 2 hak fra oven. :-)!

Mvh Ruben Bæk

• #22   16. nov 2012 Hvis du bare vil have lidt bedre optræk, så plan topstykket.

• #23   16. nov 2012 Det er nok begrænset hvor meget mere trækkraft du får, også med lovlig gearing. Men du kunne jo prøve at kigge tændingen efter, om den står helt rigtig. Fiberklodsen på den bevægelige platinarm, har det med at blive slidt med tiden, sådan at der bliver en lille afstand, mellem knasten i svinghjulet og fiberklodsen på platinerne, det lyder ikke rigtig af noget, men det gør faktisk at platinerne ikke begynder at åbne på det helt rigtige tidspunkt (1,8mm før top) og at de ikke åbner helt så meget som de skal, hvilket sagtens kan give bedre trækkraft.

• #24   16. nov 2012 Arhh er det ikke 0.8???

• #25   16. nov 2012 Platinafstanden på en maxi skal ligge imellem 0,35-0,45mm og tændingstidspunktet er 1,8mm før top

• Anders Krogh J
    Anders Krogh J Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #26   8. jul 2013 Hvordan gik det så Rubbiz? Fik du testet det?

• #27   9. jul 2013 Hvis den ikke køre ordentlig med tændingstidspunktet sat til 1,8mm før top, så prøv med 1mm før top.
    Når man snakker opsætning på maxi, så skælnes der mellem "ny" og "gammel" model.
    Forskellen på ny og gammel model, er at den gamle model har.
    Kortere stempel. (52,8mm)
    Kortere cylindergang, dvs bedre kompression, da stemplet kører længere op mod topstykket, når stemplet er i top.
    Mindre indsugningshul i cylinderen. (6,8mm)
    Tændingstidspunktet på gammel model er også 1mm før top

Kommentér på:
Puch Maxi K Optræk - sløvt

Annonce