Puch Maxi K Optræk - sløvt {{forumTopicSubject}}
Halløjsa!
Jeg har en Puch Maxi K fra 1970' Med en std cyl, 15 mm studs og bing karb på, 13,40 tandhjuls gearing.
den starter i første hug eller 2 hvis den er kold, og den gr rigtig fint i motoren, køre 35-40 km/t
Plumben er ikke pillet ud.
dog ved jeg ikke hvilken dyse der sidder i ( men formåder det er std dyse til 15 mm karburatoren )
Men jeg synes den er ret så sløv i bundtrækket. Bare dne mindste bakke så er jeg ved at st helt stille :-D?
jeg ved udemærket at det er en gammel svend og maxi'er er sløve, meeeen der burde da gerne være bare lidt mere træk.. det er jo trodsalt 1 hest på den
Udover det har jeg set at min 15 mm studs og std karb' ikke passer ordenligt med motoren, altså på den måde, at studsen's hul er rektanglet og meget større end hvad hullet i cyllen er ( 12 mm med plumb ), kan den kant på 3 mm have en indflydelse på forkert flow igennem motoren?
den lyder nemlig ret "Fed" i blandingen når jeg køre, jeg skal gasse langsomt op for , ellers bliver den "tung" i trækket.
Kan det være min kobling der skal skiftes?
eller er det noget helt trejde?
Søger seriøsitet i denne tråd tak
Mvh Ruben
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 553
Jeg har bestilt std gearing hjem.. 14 - 45
jun 2010
Følger: 67 Følgere: 68 Scootere: 2 Emner: 130 Svar: 823
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 553
Men ja det kan jeg sagtens sige mig selv, sjovt nok også derfor jeg skrev det.. fordi jeg synes at det var et "problem"
Jeg har prøvet at sætte min 12 mm studst på til 15 mm karburatoren.. men det spiller heller ikke suuuuper godt.. har en original bing karb liggende 12 mm, men jeg mangler nogle stumper til den.. kan det betale sig at købe ind til den? eller bare købe en ny 12 mm?
Og nej, den skal ikke tunes osv.. jeg skal bruge den til hverdags-kørsel så jeg holder den std
okt 2011
Følger: 86 Følgere: 84 Scootere: 4 Emner: 88 Svar: 459
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 553
jeg har bestilt et std luftfilter hjem fra nmpb.nl osv. så jeg venter spændt på at se om det gør en forskel også
dyse ved jeg ikke hvad der er i, som skrevet går jeg ud fra det er en alm std dyse til 15 mm' karburatoren ( bing ) som sidder på. dog vil jeg senere i aften ( Når jeg er kommet hjem på knallerten ) se hvad der sidder i
der er ikke taget nogle begrænsninger udover at jeg har på denne udstødning boret pibens huller op fra 8 mm til 10 mm da jeg har læst et par steder det skulle give lidt bedre optræk ( hvilket gav en mere jævn bundtrækning )
mar 2012
Følger: 54 Følgere: 79 Scootere: 53 Emner: 133 Svar: 2.729
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Jeg kan ikke lige huske den lovlige gearing, men jeg mener den hedder 14:45
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 553
- heh jeg har min std 12 mm bing originale liggende som jeg vil prøve at smide på, og evt se om nogle af skruerne passer over på fra min 15 mm bing uoriginal karburator
dernæst venter jeg såmænd bare på min pakke fra jmpb.nl hvor jeg får tilførende med:
Std puch maxi luftfilter
1 toppakning til karburator
pakningssæt
14-45 gearing.
og en del andre ting også.. dog ikke til karb
Men det giver god mening det du skriver Henrik! jeg havde det også på fornemmelsen, og da jeg kørt hjem nu her uden powerfilter gik den ihvertfald lidt bedre op af bakke men den lyder stadig "fed" og "tung" i det
Men af hvad jeg går og tænker, ville det måske også være smart at få smidt en ny kobling på i den nærmeste fremtid.. blot for at udelukke den også!
lyder det skørt?
Mvh Ruben
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 553
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Det er også super vigtig at karburatoren er 100% tæt, der hvor studsen bliver spændt på karburatoren, ellers kan den trække falsk luft og det medfører dårlig trækkraft, dette klares nemt med en o-ring.
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.767
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 553
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 39 Scootere: 2 Emner: 39 Svar: 553
så har jeg fået en pakning på ved, kickstarter, mellem cyl og studs, toppakning i karburatoren, og en ny imellem forrør og udstødning, dertil har jeg fået min 12 mm bing til at virker også, og den køre som jeg fik den nu, ganske ok optræk som dog sagtens kan blive bedre efter min mening!
nu er spørgsmålet så bare om jeg kan gøre andet ved optrækket, gearing får jeg snart hjem samt std maxi luftfilter
btw, jeg køre med 54 dyse i min 12 mm bing karburator, og nålen er sat i 2 hak fra oven. :-)!
Mvh Ruben Bæk
aug 2010
Følger: 29 Følgere: 28 Scootere: 9 Emner: 137 Svar: 1.308
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
jun 2010
Følger: 67 Følgere: 68 Scootere: 2 Emner: 130 Svar: 823
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
jul 2013
Følger: 1 Svar: 1
okt 2011
Følger: 31 Følgere: 42 Scootere: 3 Svar: 577
Når man snakker opsætning på maxi, så skælnes der mellem "ny" og "gammel" model.
Forskellen på ny og gammel model, er at den gamle model har.
Kortere stempel. (52,8mm)
Kortere cylindergang, dvs bedre kompression, da stemplet kører længere op mod topstykket, når stemplet er i top.
Mindre indsugningshul i cylinderen. (6,8mm)
Tændingstidspunktet på gammel model er også 1mm før top
Puch Maxi K Optræk - sløvt