1.992 visninger
|
Oprettet:
flowoptimering? {{forumTopicSubject}}
har efterhånden set en masse galleri'er og fotoalbums hvor der er flowoptimeret?
hvad er det for noget, får snart stress af jeg ikk ved hvad det er?
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 66 Scootere: 5 Emner: 465 Svar: 8.511
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2009
Følger: 33 Følgere: 33 Scootere: 9 Emner: 113 Svar: 872
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 4 Emner: 322 Svar: 1.555
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
sep 2009
Følger: 112 Følgere: 110 Scootere: 5 Emner: 51 Svar: 958
mar 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 10 Emner: 40 Svar: 532
##Team-2Fast4KBH## jakob - BB7
Sagde
Men hvor meget giver det lige mere??
Hvis vi skal sige i km/t?
sep 2009
Følger: 112 Følgere: 109 Scootere: 10 Emner: 198 Svar: 363
mar 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 10 Emner: 40 Svar: 532
TAk for svar
sep 2009
Følger: 112 Følgere: 109 Scootere: 10 Emner: 198 Svar: 363
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Man gør det man kalder at hæve den volumetriske effektivitet. Altså at du har en mere effektiv motor per volumen.
Grunden til at man gør dette er, at der skal være den rette luft/benzinblanding, for at det bliver antændt ordenligt, så jo mere luft man får ned, jo mere benzin kan der også antændes.
På en 2-takter er det dog lidt fjollet, idet man har nogle begrænsninger på, hvor meget luft man kan have i krumtapshuset før forkomprimeringen stjæler mere energi end der gives, på grund af at højtryksluften smides ud af udstødningsrøret. Mængden af luft/benzinblanding der uforbrændt slipper ud af udstødningsrøret kan dog begrænses ved at anvende et udstødningsrør der har et ekspansionskammer på den rigtige resonans, så det høje tryk skubber noget af den friske luft tilbage i cylindren inden udstødningsporten blokeres.
2-taktere har dog som sagt de to begrænsninger at der er en forudbestemt volumen under stemplet og at både indsugnings- og udsugningsporten er åben samtidig, hvilket gør at man ikke i samme omfang bruger termet Volumetrisk Effekt om 2-taktere.
Dér hvor volumetrisk effekt virkelig bliver spændende, er når den er så god, at man inden komprimering har et tryk i cylindren der er større end atmosfærisk tryk, og cylindren er tømt komplet for udstødningsgas. På en 2-takter kan dette opnås med flowoptimering og den rette udstødning, mens det er meget dyrere for 4-taktere.
Som vi ved fra formel-1 og stort set al anden motorsport er en 4-takter kraftigere end en 2-takter, når den laves ordenligt, idet man kan opnå en meget høj volumetrisk effekt ved at øge antallet af ventiler, droppe karburatorene og gasspjældene for i stedet at montere indsprøjtning og justerbare ventiler sammen med turbolader+intercooler eller en elektrisk superlader.
Dette er dog næsten al sammen alt for dyrt til at de gider lave det standart på scootere, før udstødningskravene for motorcykler kommer til at dække dette område også.
Jeg tror at dette var alt jeg lige havde om flowoptimering for nu.
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 66 Scootere: 5 Emner: 465 Svar: 8.511
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 7 Emner: 24 Svar: 61
men TAK!! ##Team-2Fast4KBH## jakob - BB77 -. dig fattede jeg
jan 2010
Følgere: 286 Scootere: 14 Emner: 32 Svar: 25.091
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
flowoptimering?