Puch Monza 3G - SLØVT OPTRÆK/Evt. tænding; HJÆLP!! {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Min Puch Monza 3G døjer med at trække ordentligt i 3 gear, selvom den får fuld gas + lidt choker. Det føles som om at den gerne vil køre hurtigere, men det føles som om den så drukner lidt, så den ikke lige får fuld fart på. Desuden dør den ofte, når man vil gå i 1 gear, men løser det ved at give gas + choker, så går det ok.
Info om Monzaen:
- Dyse str. 70 til firkantet karburator (Fra Thansen)
- Det er en lovlig knallert, dvs. indsugningsstuds str. 12
Er der nogen der evt. ved hvad disse ting kan skyldes?
Jeg tænker det enten kunne være:
1. Benzin/Luft blandingsindstilling på karburatoren?
2. Tændingsindstilling + platin indstillingen?
3. Dysen? Skal der bare en anden dyse i?
4. Noget jeg simpelthen har overset?
Håber på at høre nogle prof svar
VH.
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.078
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.078
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
+ Tændrøret er sådan sort/brunt, ikke over-fugtigt, og ikke nogen aflejringer af betydning.
+ Jeg synes dyse str. 70, er det ikke såen rimelig stort eller er det bare mig?
ArsukFjorden:
Jeg prøver lige at bruge din metode til at tjekke tændrøret igen i morgen, og melder lige tilbage på tråden igen, hvordan tændrøret ser ud helt præcist.
+Hvor kan den "falske luft" så komme fra, hvis det skulle være det?
VH
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Men cylinderen kunne godt trænge til en honering? Der er nogle svage, meget overfladiske streger inden i det. Ikke dybe eller noget.
Tændingen dvs. platiner + spoler er sprit nye, så burde ikk være det..
tror du det giver noget at dyse den op fra str. 70?
- Hvad mener du når du siger at din Yamaha var lavt gearet?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
- Hvis jeg skal bruge søgerblad på platinerne, siger man så ikke 0,35 mm, eller hvordan?
-->Hvor mange mm før top siger man at en 3G monza skal tænde?
- Hmm, det kan godt være at jeg skal prøve lidt med dyse den om.
+++Det kunne ikke være blandingsskruen på karburatoren eller sådan noget?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
En idé til hvad det evt. kunne være galt?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Var lige ude en tur på den her til aften, inden det blev mørkt.
Når jeg sætter i gang, gir jeg gas+choker og sætter i 1G, så kører jeg lige 10-15 meter og sætter så i 2G, og der opfører den sig fint, har godt optræk, og vil gerne op i 3G hurtigt. Men i 3G og så bare køre normalt ligeud, så føles det som om at man godt kunne give den mere gas, selvom håndtaget er i bund + den får lidt choker.
Så opfører den sig som om den ikke rigtig gider være i 3G, er sådan lidt sløv og har ikke samme "træk" som i 2G.
Idé?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Men ihvertfald:
Jeg kan prøve at justere platinerne?
+ prøve at dyse yderligere op?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Okay, jeg prøver at dyse lidt op og ned, tror mest det skal være nedaf. Mener ankerpladen står ca. i midten, men det skal da tjekkes!
Tak for tips, tjekker det en af de nærmeste dage
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Jeg ved ikke om den virkelig "drukner" eller om den faktisk "tørster" efter mere benzin? Så skulle jeg jo prøve at dyse den op?
Ville det evt. give noget at justere på blandingsskruen?
VH
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Jeg glemte at sige at karburatoren er firkantet, og vel egentlig til en puch maxi, men det betyder vel ikke noget?
Jeg "dyser løs" så
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Nu kan den i tomgang tage fuld gas uden at "drukne". Justerede blandingsskruen helt i bund og så 1½ omgang ud ca.
Der er dog lidt endnu, nogle gange føles den som om den drukner, men slet ikke som førhen. Måske det skal justeres ved at dyse ned igen fra 70 til 62-64 stykker?
Har du nogen forslag til hvorfor den er lidt sløv i optrækket, og ikke rigtig kommer op i nok fart til at det kan betale sig at skifte til 3 gear?
- Kan det evt. have noget at gøre med tændingen? Måske platinafstanden skal justeres bedre? Der er en fed blå gnist på tændrør lige nu.
- Kan der evt. være snavs i karburatoren, nogle specielle steder, eller hvad mener du om nålens placering?
VH
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Tændrøret er sådan sort-agtigt, og fint tørt
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
P.S. Er der mulighed for at karburatoren, (den firkantede bing 18) kan trække falsk luft ind fra toppen, der hvor choker + gaskabel føres ind i karburatoren?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
-->Det kan være en stor del af grunden til at Puch´en nogle gange sprutter/knalder ved høje omdr.+ at forrøret bliver blåt, pga. der sker forbrænding i selve forrøret pga. for sen tænding, så det skal lige prøves at rettes.
Vil bruge et tændingsmikrometer til at stille tændingstidspunktet til ca. 1,8-1,9 før stempel når toppen.
En mulighed?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Mon ikke du kan låne et fra en eller anden?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Ellers er du bare omhyggelig, og så bruger du en skydelærer, det kan vist også lade sig gøre
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 22
Jeg melder tilbage, hvordan det går med indstilling af fortændingen
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
Puch Monza 3G - SLØVT OPTRÆK/Evt. tænding; HJÆLP!!