Anlæg og tlf oplader på Maxien {{forumTopicSubject}}
Hejsa, guys!
En flok af mine venner og mig, (vi er 5 indtil videre) har taget os for at bruge noget af sommeren på et roadtrip. Det er for maxi only, og er sikker på at det nok skal blive vildt;)
Jeg har fået ansvaret for musikken, som vi skal bruge på turen. Dog er jeg løbet ind i en hel del problemer, fordi elektronikken på en Maxi mildest talt er primitiv.
Jeg har 3 grundlæggende problemer med elektronikken:
1: Ydelsen. Lysspolen kan kun spytte et sted mellem 20 og 25w ud, hvilket er en smule i underkanten af hvad jeg har brug for.
2: AC. AC, er lidt noget lort, hvis jeg som planlagt skal bruge maskinen til at lade batterier op med den.
3: Spændningen. Den kører kun 6v, hvilket heller ikke er særligt fedt.
Jeg har tænkt på forskellige løsninger, men har simpelt hen ikke erfaringen der skal til for at vurdere om det kan lade sig gøre.
Kunne man montere en ekstra lysspole? Er der plads til det, og kan man slutte dem i serie, så man kan lade på et normalt 12v batteri?
Der skal jo nok også en ensretter, på systemet. Er der nogle af jer der har en ide om hvor store de 4 dioder skal være? Findes der måske en færdig løsning?
Det sidste jeg tænkte på var, at ensrette strømmen, og så smække en DC>DC converter på, så jeg kan komme op på de 12-13v, men kan simpelthen ikke finde noget som ville virke:(
Håber der er nogle af jer der ved hvad jeg kunne gøre:)
nov 2005
Følger: 104 Følgere: 99 Scootere: 31 Emner: 36 Svar: 1.605
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
(link fjernet)
Der findes nok også andre modeller.
Du bør helt klart lave din Maxi om til 12Volt med CDI.
Så trækker den bedre og du har mulighed for bremselys, horn, blinklys og anlæg.
okt 2007
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 35
Ja, det er da klart en mulighed, men syntes det er lidt pebberet, at smide så mange penge efter en gammel maxi. Det er næsten halvdelen af dens værdi jo:-s
ved i noget om, der måske findes en 12v spole fra en anden knallert, som passer over på? Så kunne man vel bare smække den på..
Så ville det jo kunne gøres for en god hund.. Det vil jeg snart hellere.
sep 2006
Få fat i samme tråd som den er viklet med og når du tager den gamle tråd af, så tæller du viklingerne.
Altså antal gange at den gamle er viklet rundt om.
Så giver du den bare lidt over dobbelt så mange.
Gerne så den laver 14Volt.
De sidste bliver skåret væk af den Spændingsregulator som du napper fra en Jog/Sonic.
Den koster fra ny max 149,-
Husk at skifte til 12Volt pære.
sep 2006
okt 2007
Så det vil sige, jo tykkere tråd, jo mere ydelse? Eller er det bare sådan så tråden ikke brænder over så let?
Du skulle ikke have en ide om hvor man kunne købe sådan noget tråd?
sep 2006
Tykkelsen på tråden bestemmer hvor mange ampere du hiver ud.
Jeg ved at de har trådet på grundforløbet på Roskilde Tekniske Skole, så der laver de deres egen transformator i et af projekterne.
Husk at den skal lakeres bagefter og at der på tråden er en meget tynd lak som du skal fjerne på de par mm som du skal bruge i hver ende til tilslutte en ledning i den ene og stelle den i den anden.
sep 2006
Men det er et godt gæt.
okt 2007
Men tak for info!
sep 2006
okt 2007
Anlæg og tlf oplader på Maxien