331 visninger
|
Oprettet:
Vask af gearmaskine? {{forumTopicSubject}}
Hej SG
Jeg ved ik om jeg bare er mongo, men har aldrig vasket min knallert ud over med en klud pga. jeg bange for rust? og overvejer at få noget gear og den skal være fin så den får måske vask en gang om måneden eller hver anden uge, men hvordan undgår man rust? og kan man vaske kæden osv. eller skal man give den noget wd-40 bagefter eller hvad? og så bremserens på bremserne?
sep 2003
Følger: 20 Følgere: 668 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.861
Fordelen ved den er beskidt er at småsten osv. Ikke rammer direkte på lakken, men på snavset, så der bliver færre små udsatte metal områder.
Men altså vask den dog
Den ruster af at være våd. Over tid.
Hæld vand på snavset. Lad det trænge ind i snavset. Skyl. Hæld sæbevand på. Lad det trænge ind i resten af snavset. Skyl. Og så kan man forsigtig gnubbe det sidste snavs af med sæbevand.
Og så spul grundigt efter så al sæbe skylles af. Og så tør med mikrofiberhåndklæde.
Sådan undgår du de værste ridser.
Og undgår rust.
Så kan du voks polere den. Det forhindrer rust og snavs og fugt osv.
Kæden skal have kædefedt.
Og skal renses med kæderens.
Låsene skal ha låseolie indimellem.
Vinylen (mat sort grov plastic) kan ha godt af udvendig vinylopfrisker indimellem.
Vask ikke i direkte sol, for så tørrer vandet på maskinen og efterlader kalk.
Vandet skal blæses af eller duppes af med håndklæde.
Jeg plejer at bruge et sugerør til at blæse revnerne fri for vand.
Forgaffel især skal holdes ren.
maj 2025
Følger: 12 Følgere: 141 Emner: 40 Svar: 94
Det ligner måske du har mere forstand på gear end jeg har?? så hvordan ville du transportere en gearmaskine på en trailer?.. hvis jeg må spørge:)
sep 2003
Jeg giver vinylopfrisker en gang om året, måske.
Bortset fra når de er nye, eller når jeg kæber en brugt maskine med udtørret vinyl. Så får den hver anden uge indtil det ser så godt og sundt ud igen som det kan.
Kæden skal holdes ren, for at minimere slitage på kæde og tandhjul.
Plejer selv at gi kædeen en hurtig rens og ny fedt efter hver køretur i regnvejr, eller hver 500km cirka i tørvejr.
Hvis du googler "how to motorcycle chain" så kommer der oceaner af info om vedligehold af kæden.
Det behøver ikke at være perfekt. Bare den er nogenlunde i orden, for det meste, så holder den længe og problemfrit.
Kæden skal også strammes. Ellers bliver den også slidt ret hurtigt, plus den larmer og tilkobling bliver sværere fordi der et slup i kæden. Og den ender med at hoppe af og smadre din fælg osv. Hvis den bliver for slap.
Men gæt hvordan jeg har lært alt det med vedligehold
Haha.
Ved ikke at gøre det, og f.eks. køre 70 mens baghjulet kollapsede fordi jeg ikke havde tjekket egerne, og havde kastet den knallert rundt som var det en stuntbike i et halvt år.
Har godt nok ødelagt et par knallerter selv hehe
maj 2025
Følger: 12 Følgere: 141 Emner: 40 Svar: 94
sep 2003
Vask af gearmaskine?