Form til glas/kulfiber {{forumTopicSubject}}
Hej folkens!
Jeg har på maskiningeniøruddannelsen fået en lille smule undervisning i kompositmaterialer som glas- og kulfiber, hvor vi blandt andet fik nogle links til, hvor råmaterialerne købes relativt billigt.
Jeg fik så den idé at jeg da i stedet for at reparere mine knækkede skjolde kan lave nogle nye i kulfiber. Jeg skal bare bruge en form.
Så jeg tænkte om nogen af jer har prøvet at lege med den slags før?
Om i har lavet forme til dele i glasfiber eller kulfiber kommer ud på et. Det laves jo på samme måde, så kan man finde ud af den ene kan man også den anden.
Jeg går med tanken om at sprøjte ekspanderende skum på den ene side af mit skjold for at få en form.
Er der nogen der har en kommentar til den idé, eller har et bedre forslag?
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 246 Svar: 1.707
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Jeg er klar over det med vakuum, men grunden til at man bruger vakuum er for at få presset resinen helt ind i fibrene og at få presset overskydende resin væk, for at få så høj styrke som muligt i forhold til vægten.
Det med styrke/vægt forholdet er dog mindre vigtigt for mig, så jeg tror at jeg i første omgang laver det uden vakuum. Skulle man bruge vakuum viste min underviser dog at han har lavet drone helikoptere med en vakuumpumpe til et par hundrede kroner og at det intet problem er, hvis man kun skal lave et par komponenter til et par prototyper.
Jeg forstår dog ikke helt, hvordan og hvorfor du ville lave en form af glasfiber først. Man skal jo også bruge en form for at lave en del i glasfiber.
Hvis du mener glasfiberspartel ville der til at lave et fodpanel eller lignende skulle bruges helt ekstreme mængder glasfiberspartel, så det ville da nok være ret dyrt.
Eller hvad var det du mente?
Også, hvad er det fotmdelinger jeg skal huske og hvad mener du med negative slipvinkler?
jul 2012
Jeg har set at snuden på Viking II racerbilen (sdu-vikings.dk) er lavet som en sandwichkonstruktion med 1 lag kulfiber på hver side af et tyndt lag sandwichmateriale. Tror det er dette: http://shop1.r-g.de/item/520101T
jul 2012
jo, det kan da godt være at jeg bliver nødt til at lave formen i flere dele som du foreslår.
Jeg tænker på at starte med at lave en ret lille del som et af skjoldene ved styret, men det primære mål er skjoldet ved fødderne, som er knækket og koster en formue og så skjoldet på undersiden, hvor jeg gerne vil have udvidet den nedad så jeg får noget mere plads at lege med.
Da din kammerat lavede hans kåbedele i kulfiber, ved du da, hvor mange lag kulfiber han brugte?
Jeg går nemlig med tanker om hvor mange kvadratmeter fiber jeg skal købe.
jul 2012
Kulfiber er jo hamrende stærkt, men hvis det bliver for tyndt er det ikke til at have med at gøre.
Slipmiddel har jeg også skrevet på listen.
Indtil videre er min indkøbsliste hos r-g.de på 380 kroner:
100g resin + 40g hærder.
To doseringspumper.
En kvadratmeter kulfibervæv.
En dåse slipmiddel på spray (nok til 13-18 kvadratmeter).
Så er det store spørgsmål så om jeg skal lægge tingene til vakuumstøbning i med det samme.
Jeg skal jo alligevel købe mere, hvis det ender med at være noget jeg gerne vil lave de større dele ud af.
I biltema bliver så købt noget glasfiberspartel, ekspanderende skum, åndedrætsværn, heldragt og gummihandsker og så skulle det vist være det.
jul 2012
jul 2012
Form til glas/kulfiber