{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dioder modstand
  • #1   21. feb 2014 Jeg gætter på at du skal tilslutte dioden til 12v, derfor skal du tage de 12 volt og minus med spændingsfaldet over dioden.
    Du kan derfor sige U / I = R, og eftersom jeg kan læse, så bruger den orange LED 50mA. Så du har et regnestykke der ser således ud:
    (12 -2) volt / 0,050 ampere = 200 ohm.
    Du skal altså have en modstand på omkring de 200 ohm!

    Lig mærke til, at det er en anden modstand du skal bruge, hvis du har flere i serieforbindelse smiley


  • #2   21. feb 2014 Ja jeg har 18 dioder der skal i serieforbindelse, skal man så bare 18x240 eller 18+240 smiley

  • #3   21. feb 2014 Næ så skal du bruge den resoproke værdi

  • #4   21. feb 2014 470 ohm til 12v

  • #5   22. feb 2014 Du kan ikke lave 18 dioder i serieforbindelse. Du kan kun have op til 6 af gangen, da de jo bruger 2 volt, og du kun har 12 volt tilgængeligt. Hvis du sætter 6 dioder i serie, så bruger de alle 12 volt, og du har derfor ikke brug for en modstand. En god ting er dog at huske at når du kører, så generer knallerten ca. 14 volt, men da dine dioder kan tage op til 2,6 volt, så kan en serieforbindelse altså klare sig helt op til 15,6 volt uden modstand smiley

  • #6   22. feb 2014 Jeg har også rettet min tidligere post, da jeg glemte og trække spændingsfaldet fra over dioden. Du skal altså derfor kun bruge 200 ohm, hvis du kun har 1 diode på 12 volt.
    Hvis du skal bruge 18 dioder, så ville jeg bare lave 6 dioder i serie, som går over 3 parallelforbindelser. Så slipper du også for modstande smiley


Kommentér på:
Dioder modstand

Annonce