291 visninger
|
Oprettet:
opgave hjælp {{forumTopicSubject}}
er der nogen der har en liste over hvilke ting der ska være med i en obligatorisk selvvalgt opgave?
er ved at gå ud af mit gode skind, for det ska afleveres i morgen tidlig..
add mig på msn: super_schmucker@hotmail.com
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 44
jul 2004
Følger: 51 Følgere: 51 Scootere: 1 Emner: 224 Svar: 1.263
okt 2003
Følger: 49 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 50 Svar: 1.028
jul 2004
Følger: 51 Følgere: 51 Scootere: 1 Emner: 224 Svar: 1.263
okt 2004
Følger: 65 Følgere: 63 Scootere: 2 Emner: 460 Svar: 3.589
blære røv:-)
har du stadig den opgave?
feb 2004
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 480 Svar: 3.812
den skal vi heldigvis ikke aflevere endnu
feb 2004
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 480 Svar: 3.812
Råd og vink om afskrift og plagiat ved OSO opgaven (en efterligning, af en andens værk, hvor man påstår, at det er ens eget)
Informationssøgning og kildekritik
Ved OSO opgaven skal du dokumentere, at du har skaffet dig ny viden om de problemstillinger, du arbejder med og dokumentere processen evt. gennem en rapport.
En sådan søgen efter ny viden kan føre langt omkring på biblioteker, internettet, materiale fra virksomheder og forskningsinstitutioner, interview med fagfolk etc. Mulighederne er mangfoldige.
Det er vigtigt at kunne sortere de informationer du finder.
En nazistisk pjece eller hjemmeside kan ikke tillægges den helt store sandhedsværdi, men kan til gengæld være en god kilde til indsigt i propagandametoder og historieforfalskning. En virksomheds glittede årsberetning siger måske mere om, hvordan virksomheden gerne vil tage sig ud i aktionærernes eller omverdenens øjne, end hvad virksomheden reelt står for. En selvbiografi rummer ikke nødvendigvis den endelige sandhed om personen. En avisartikel er måske ikke så underbygget, som journalisten giver det udseende af. Et tv-program kan have spidset sit budskab skarpere til, end der er hold i virkeligheden. Et vindmøllelav kan have blæst fordelene ved vindkraft betydeligt op på sin hjemmeside. Risikoen for at blive ledt på afveje er uendelig.
En videnskabelig artikel kan normalt tillægges større sandhedsværdi end et populær-videnskabeligt værk. En seriøs avis kontrollerer sine artikler bedre end et formiddagsblad.
Når det drejer sig om Internettet, er risikoen for at falde igennem eller blive ledt på afveje betydeligt større, fordi alle har mulighed for at give deres besyv med. Internettet har ikke en stab af redaktører og forlagsmedarbejdere, der kan luge de værste vildskud væk. Til gengæld rummer nettet et væld af oplysninger og synsvinkler, som man normalt ikke ville finde i medierne.
Der er dog god hjælp at hente på det Elektroniske Mødested for Undervisningsverdenen www.emu.dk og de tjenester der er link til fra denne adresse så som Fagenes Infoguide, Projektopgaven etc. Ligeledes giver Danmarks Biblioteksskole assistance på adressen: (link fjernet)
Internettet rummer desuden den ulempe, at seriøse hjemmesider kan optræde sideordnet med det rene nonsens selv om de umiddelbart tager sig troværdige ud. Derfor er der behov for megen kritisk sans, når Internettet anvendes i OSO opgaven.
Den helt store faldgrube ved Internettet er dog, at langt de fleste hjemmesider er gratis at anvende bortset fra omkostningerne ved at være på nettet. Det leder til den udbredte misforståelse, at man også frit kan kopiere og genanvende det materiale som hentes fra nettet. De opfattes som allemandseje så at sige. Men materiale fra Internettet er underlagt de samme ophavsretslige regler som alle andre produkter.
Ophavsret og droit morale
Ophavsretsloven fastlægger dels de økonomiske og juridiske regler om mangfoldiggørelse af et ophavsretsbeskyttet værk, dels en moralkodeks for de mere ideelle rettigheder - også kaldet droit morale. (se betydning nedenfor)
Hovedreglen er, at en forfatter og hans arvinger har ophavsretten til værket ind til 70 år efter hans død. Derefter kan enhver frit reproducere værket, hvis man overholder droit morale.
Droit morale kan frit oversættes til, at man skal respektere ophavsmandens og værkets integritet. Hvis det gengives, skal det gøres loyalt, og ophavsmanden skal krediteres for produktet. Ludvig Holbergs navn skal stadig følge en gengivelse af "Jeppe på Bjerget", og relativitetsteorien forbliver knyttet til Einsteins navn. Et værk må heller ikke bruges på en måde, der kan skade ophavsmandens omdømme.
Ophavsretslovgivningen fastlægger også regler for hvor langt et citat, det er tilladt at anvende fra et værk uden ophavsmandens samtykke.
Hovedreglen er, at det er "tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet". Ved kommerciel brug er kravene noget strammere end ved brug i forskning og undervisning. Et citat på få linjer vil aldrig komme i konflikt med ophavsretsloven, mens et længere citat vil være tilladt i undervisningssammenhænge, hvis det er nødvendigt for forståeligheden. Citatet må dog aldrig træde i stedet for noget, man selv burde have skrevet.
Grænsen mellem selvstændighed og plagiat
Når det drejer sig om citater, ligger grænsen fast. Men der kan opstå en lang række af grænsetilfælde, hvor der ikke direkte er tale om citat, men hvor projektarbejdet eller dele deraf består af hybridformer mellem citatet og det selvstændige arbejde. Det kan være en omskrivning af en enkelt tekst eller et sammenstyk af små tekstcitater, der tilsammen danner en tekstmosaik med forbindende tekst.
Især ved større projekter kan det også være en hjælp, hvis projektet faseinddeles i flere mellemstationer, hvor tilløb til plagiat kan standses før det bliver en dominerende arbejdsform.
Brug altid din mulighed for vejledning – især hvis du fornemmer, at du er ved at køre fast. Lad være med at falde for fristelsen til at kopiere andres værker.
Inspiration og plagiat
Inspiration kan hentes fra mange kilder. En kunstner henter ofte inspiration ved at se, hvordan andre kunstnere arbejder, og producenter og designere har ofte ladet sig inspirere af andre inden for samme branche. På samme måde kan det også være givtigt at se, hvordan et tilsvarende projekt har været løst før. Det kan give afsæt til nye ideer, og man kan undgå at begå de samme fejl som sine forgængere.
Citat, kildeangivelse og plagiat
I projektarbejder skal et citat, en illustration eller anden form for gengivelse af andres arbejde altid omkranses med citationstegn og/eller en note om, hvor citatet stammer fra.
Reglen gælder uanset citatets alder og hvor citatet stammer fra. Og her er Internettet ingen undtagelse. Reglen gælder også, selvom ophavsmanden har gjort det frit tilgængeligt og dermed givet afkald på sin ophavsret.
Et citat er normalt en eller flere sammenhængende sætninger, brudstykker af tegninger og fotografier mv. som er sagt, skrevet eller på anden måde produceret af en anden person eller gruppe af personer. Enkelte ord og vendinger regnes normalt ikke for et citat, med mindre de rummer essensen af et større arbejde.
Erfaring og viden, som regnes for almen, kan også gengives uden at det nødvendigvis kræver kildeangivelse. Den viden, eleverne havde før de gik i gang med projektet, kræver normalt heller ikke noter. Ellers vil næsten ethvert projektarbejde drukne i overflødige noter og henvisninger.
Ligningen for retvinklede trekanter: a2 + b2 = c2 kan godt gengives uden en note om, at Phytagoras er ophavsmanden eller i hvilken matematikbog, man første gang har læst om formlen, og oplysninger om, at Folketinget "mødes den første tirsdag i oktober", kræver ikke nødvendigvis en henvisning til Grundloven eller et samfundsvidenskabeligt værk.
Uden for skoleverdenen håndhæves sådanne regler af domstole og diverse nævn og kan få alvorlige økonomiske og prestigemæssige konsekvenser for den, der "glemmer" citationstegnene. I en lederartikel i Berlingske Tidende genanvendte et medlem af chefredaktionen en række afsnit fra en tilsvarende artikel i Politiken uden citationstegn. Det medførte øjeblikkelig afskedigelse.
Ordet efterligne uddybes således: "Bevidst forsøge at gøre noget på samme måde som nogen eller at få noget til at ligne noget andet".
Et plagiat er altså ikke et selvstændigt værk. Der kan både være tale om en direkte gengivelse af det oprindelige værk eller en omarbejdelse, der lægger sig så tæt op af originalværket, at der hverken er tale om selvstændighed eller originalitet.
Når det drejer sig om projektarbejde, er det meningen, at du skal indhøste større viden og indsigt gennem projektet. Dette kan kun ske gennem selvstændigt arbejde og ikke ved at kopiere og plagiere andres arbejde. Det giver kun øvelse i at finde de centrale informationer og fingerfærdighed i med få museklik at overføre og foregive, at det er ens eget originale produkt ved for eksempel at justere typografien og den grafiske opsætning.
Personer der bliver grebet i at plagiere hævder ofte:
- jeg kunne ikke skrive det bedre selv og valgte derfor at genbruge originalteksten
- jeg har omformuleret det en smule
- materialet var ikke markeret med © for copyright
- da jeg klippede det ind i mit eget produkt glemte jeg helt, at jeg ikke havde skrevet det selv
- det har jeg gjort mange gange før uden at det er blevet påtalt
- det gør alle de andre da også.
Listen over sådanne undskyldninger og forklaringer er næsten uendelig. Vi tror ikke på dem!
Videregående uddannelser - konsekvenser
En elev kan kun indstilles til eksamen, hvis vedkommende har fået sine skriftlige arbejder godkendt. Plagiater godkendes ikke og man kommer ikke til eksamen!
Hvis en elev gentagne gange gribes i at plagiere, gives eleven en advarsel og i sin yderste konsekvens bortvises eleven.
Kilder, citater, noter og litteraturliste
Kilden skal anføres præcist på anvendelsesstedet.
Internetkilder angives med den fuldstændige adresse som vist i nedenstående eksempel: http://www.greeneclipsesoftware.com/eclipsecrossword/ideas.html
Hvis den fuldstændige adresse ikke kan læses angives "krummespor" som vist i nedenstående eksempel:
www.mst.dk>kemikalier>plantebeskyttelsesmidler>Evaluering af pesticidhandlingsplan 2. > side 15
Afgørende internetkilder bør vedlægges som bilag i papirform eller som digital kopi.
Bøger anføres i nævnte rækkefølge med: forfatterens navn, bogens titel, de anvendte sider, udgivelsesår, som vist i følgende eksempel: Kai Wellendorf: Produktudvikling med økonomisk succes s. 126 -36 (1989)
Hvis der henvises til det samme værk flere gange, behøves der kun den fulde note første gang. En efterfølgende note kan være: Kai Wellendorf s. 150.
Hvis et værk har flere forfattere, anføres kun den første af forfatterne.
Artikler anføres med: forfatterens navn, artiklens overskrift, udgivelsesstedet, dato, som vist i nedenstående eksempel:
Kurt Westh Nielsen: Den evige kamp mellem kodemagere og kodebrydere. Ingeniøren. 29. marts 2002.
Citater
Der skal altid sættes citationstegn omkring det citerede. Citater kan ikke erstatte noget, man selv burde have skrevet. Af teksten skal det fremgå, hvorfor citatet anvendes. Ophavsretsloven skal overholdes, når det drejer sig om citaters længde.
Noter
Noter anføres som fodnoter eller i en notefortegnelse sidst i projektet.
Litteraturliste
De anvendte kilder anføres i alfabetisk rækkefølge efter forfatterens efternavn.
Den samlede litteraturliste skal give et reelt billede af de anvendte kilder. Kun bøger, der faktisk er anvendt i projektet, bør anføres.
Råd og retningslinjer om afskrift og plagiat
1. Mobiliser den kritiske sans, når du anvender Internettet i forbindelse med opgaven.
2. Materiale fra Internettet er underlagt de samme ophavsretslige regler som alle andre produkter.
3. Det er tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i et omfang, som betinges af formålet.
4. Gengivelse af andres arbejde skal altid omkranses af citationstegn og en note om, hvor citatet stammer fra.
5. Citater bør højst være på 10 linjer.
6. Citater må aldrig erstatte noget, du selv burde have skrevet.
7. Du skal skelne mellem ny viden og hvad der regnes for almindelig erfaring og viden, som kan gengives, uden at det nødvendigvis kræver kildeangivelse.
8. Kilder angives på anvendelsesstedet, og de angives præcist!
9. Kun bøger, der faktisk er anvendt i projektet, skal anføres i litteraturlisten.
10. Snyd får konsekvenser i udtalelsen såvel som i karakteren.
11. Brug muligheden for vejledning – også når du synes, det går godt!
12. Vær opmærksom på at du ikke plagierer.
13. Dit skriftlige arbejde afleveres både i trykt og elektronisk form.
14. Afgørende internetkilder vedlægges som bilag i papirform eller som digital kopi.
Ovenstående er en bearbejdning af:
http://pub.uvm.dk/2003/plagiat/
feb 2004
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 480 Svar: 3.812
men det er om OSO
opgave hjælp