214 visninger
|
Oprettet:
Papir på gammel knallert? {{forumTopicSubject}}
Hey sg jeg har for nyligt anskaffet mig en fin Vespa ciao. Jeg er lidt i tvivl om jeg skulle have haft nogle papirer med fra sælger og om jeg skulle have underskrevet nogen kontrakt. Jeg står og skal have den forsikret nu og bliver i tvivl. Er det overhovedet muligt at få den forsikret uden forrige papir? Takker på forhånd
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 101 Scootere: 1 Emner: 45 Svar: 589
Men det er altid en god ide at lave en slut sedl når man køber og sælger noget.
Der skal være et tydeligt stel nr på den som du oplyser til forsikringen.
Og så skal der være et dk type nr og årgangs kode for det er 100% lovlig at køre på den, men der er så mange import knallerter i dag så det kan være svært at finde en der er født dansk.
Men tekniske set er det ikke lovligt at føre en knallert uden dk type nr, som enten kan være et K nr eller tum nr alt efter hvor gl den er.
jul 2025
Følger: 12 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 1
jan 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
Det tvivler jeg på at du har ret i.. Det er ganske lovligt at køre på en knallert der ikke er typegodkendt i DK.
Knallerteren skal bare være forsikret, så er det fuldstændig ligegyldig hvor den kommer fra. Og de fleste forsikringsselskaber er ligeglade med hvor knallerten er født.. Den skal selvfølgelig overholde dansk lovgivning.
Jeg har en tysk produceret Simson fra 1970, og den er både ansvar og kaskoforsikret. Den er ikke typegodkendt i DK.
Udenlandske ikke-typegodkendte knallerter kører der mange af i Danmark.
okt 2006
Men faktum er at ifølge retsinfomationen
Kapitel 6. §28 om Knallerter.
§ 28. En knallert skal være standardtypegodkendt.
Stk. 2. Knallert skal være forsynet med standardtypegodkendelsesnummer og motortypenummer.
Dette befinder sig enten I form af et K nr eller Tum på ældre maskiner.
okt 2006
jan 2015
Ja den skal være typegodkendt, men ikke nødvendigvis i Danmark.
Du må ikke selv bare svejse et stel sammen og forsyne den med en motor.. Den skal være være godkendt i det pågældende land hvor den er produceret.. Og det er den når den har et stelnummer og en typeplade.
okt 2006
Plus K nr eller Tum nr.
Så som der står i Stk. 2. Knallert skal være forsynet med standardtypegodkendelsesnummer og motortypenummer. Og det Har de ikke når de kommer fra udlandet.
jan 2015
Jeg kender flere som er blevet stoppet på deres udenlandske veteranknallerter, hvor forsikringspapirer og stelnummer osv. blev checket.. Alt iorden, fortsat god tur
Og min Simson har altså en typeplade som fortæller at den er typegodkendt..
Papir på gammel knallert?