Den spruttede og giik ud? {{forumTopicSubject}}
Købte en PGO New Ligero i Hillerød idag som kun kostede 1000 kr. Kunne dog ikke starte og de vidste ikke hvorfor den ikke kunne, da de selv havde forsøgt en del gange. Der var så 3 bolte som holdte sædet, som jeg skruede af med det medbragte værktøj, hev luftfilteret af som ikke var fastgjort, troppede fingeren ind til spjældet og trådte nogle gange. Efter allerede 3 minutter (sønnerne i familien tog tid på mobilen) havde jeg gang i den (havde ikke været kørt på i ½ år)
Skal så køre derfra og efterlade egen knallert, som jeg så skal hente senere på aftnen (bliver i morgen istedet dog) og ikke langt derfra så begynder den og larme, som om der var gået hul på udstødningen. Ser så under den at den var gledet væk fra cylinder af og ud til siden. Forsøger så og ringe til dem jeg købte dem af, og ville spørge om de kunne komme med en 10'er nøgle så den kunne skubbes på plads og fastgøres ordentligt, dog uden held. Må så køre tilbage (efter og have ringet 2-3 gange) og få det lavet der. Men WTF? Da jeg kommer tilbage har jeg ikke længere en udstødning. Tager så min egen knallert tilbage og leder efter den, og ser den så liggende på en cykelsti. Har nu INGEN ophæng og spænde den fast i, og der var i forvejen 1 af dem som ikke virkede, så der var lavet noget andet til og holde udstødningen fra hvor den øverste bolt skulle sidde.
Jeg får spændt det ordentligt fast, oppe ved cylinderen og med deres hjemmefusk, og få den så til og lyde ret tæt.
Kører de lidt over 20 km hjem, runder en kammerat hurtigt og får en øl, så han også lige kunne se den.
Kører så derfra og ca 500 meter derfra så sprutter den og går ud. Den spruttede også på hjemvejen hvis jeg kørte med 30 kmt på speedometeret og ville øge hastigheden ved og give mere gas,men holdte så op kort tid efter. Denne gang endte den dog bare med og gå ud. De sagde at stempel var relativt nyt og havde ikke engang kørt 100 km, og at det var sat i på den korrekte måde.
Jeg mistænker 2 ting.
Enten er tændrøret 100% dødt nu, og var derfor at den spruttede lidt når man gav gas fra 30 kmt og ville op på 35-40 kmt (Den er lovlig)
Ellers er stemplet dødt og jeg må erhverve mig et nyt.
Jeg er først lige kommet hjem, så derfor er intet tjekket endnu.
Hvad er jeres bud på hvad det kan være? Det første der sker i morgen er at min kammerat kommer forbi (vi skulle fikse et ordentligt ophæng til den) og så vil jeg låne hans tændrør, for så og se om det bare er nyt tændrør som skal til.
Hvad tror i?
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 6 Emner: 130 Svar: 1.723
http://www.scootergalleri.dk/forum/Teknik/1255628-taendings_problem_paa_pgo_new_ligero_2010
Spændt på og se om det er tændrøret, tændspolen, tændrørshætten eller andet som giver bøvl
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 6 Emner: 259 Svar: 4.869
maj 2012
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
Af med cylinder-topstykke og tjekke at det er som det skal være.
Af med karburator og rense den.
Tjekke gnist på tændrør og evt. smide et nyt i.
apr 2013
Helt forkert rækkefølge.
Dette er en PGO og derfor kan cylinder være rustet fast til pindboltene (er sket tusind gange før) og selvom skruerne mellem cylinder og udstødning er relativ nemme og få af igen (måtte jo selv spænde dem inden hjemturen, da de jo ikke selv havde gjort det) så giver jeg sku ikke mig lid til at det går lige så nemt med og få cylinder af.
Derfor gøres dette først.
I morgen tjekker jeg med et tændrør fra en Dr big.
Hvis dette ikke var årsagen, jamen så prøver vi med en tændspole fra hans Dr big (vi ved hans kører som en drøm.
Hvis dette ikke er årsagen, jamen så kommer karburatoren af (den havde som sagt stået ½ år inden jeg fik liv i den) og så må karburator lige kigges på, af med dysen og tomgangsdysen, tjekke om det er 100% gennemgang osv... og så smide lortet på igen, og så teste om den gider.
Er der stadigvæk intet held med og få liv i den, jamen så vil jeg da under alle omstændigheder forsøge mig med og få hevet den skive cylinder af (og håbe på det bedste, så der ikke skal skæres ind i cylinder, helt nede ved blokken, for så og få lortet af, og drejet det sidste af pindboltene ud med en rørtang, eller benytte rørtang INDEN der skæres, for så og forsøge sig med og få drejet de pindbolte ud mens cylinder er på)
Men ja, der er rigelig med muligheder. Lad os håbe det er en af de nemmere. Har selv ejet en RMX som også spruttede og ikke kørte rigtigt, som endte med og køre helt fint med nyt tændrør.
maj 2012
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 82
Så kan jeg ikke forstå hvorfor du spørger til råds, når du alligevel vil tjekke det hele igennem (dog i en anden rækkefølge)
apr 2013
jan 2011
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 6 Emner: 58 Svar: 3.101
apr 2013
Dog bliver den PMX hentet i overmorgen, så lidt begrænset med hvor længe jeg kan rode med den
apr 2013
Overrasket? Nææh, da udstødningen oppe ved cylinder heller ikke var spændt før jeg kørte derfra, og så endte med og måtte køre tilbage for og få det fixet, hahaha.
Den spruttede og giik ud?