1.486 visninger
|
Oprettet:
13. okt 2006 Følger: 36 Følgere: 33 Scootere: 10 Emner: 149 Svar: 660
Teknisk Skole - Leksikonblade *Hjælp* {{forumTopicSubject}}
Hey SG, Jeg mangler nogle leksikon blade til Motor emnet, det er fordi min USB pen er blevet væk og nu skal jeg lave 5 Leksikon blade til imorgen, så mangler lidt inspiration så jeg kan skrive nogle hurtigt .. Emnerne er : Kølesystem, Smøresystem og motorolie, Co Måling og lov krav, Tændingsanlæg "Hall- Giver og Induktions- Giver" og så er der Arbejdsmiljø ved arbejde med benzin motor.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 7 Emner: 30 Svar: 36
Formålet med kølersystemet er at motoren opnår normal arbejdstemperatur så hurtigt som muligt, og at temperaturen fastholdes, også ved hård belasting af motoren.
VÆSKEKØLESYSTEM
Alle forbrændingsmotorer i biler har væskekøling. I dette system er der vand eller en blanding af vand og kemiske tilsætningsstoffer som kølemiddel. Dette kølesystem er et inddirekte kølesystem hvor alt overskudsvarmen fra forbrændingen overføres til kølevæsken. Væsken cirkulere gennem nogen kanalsystemer i motorblokken og topstykket til køleren, hvor luftstrømmen gennem køleren optager varmen, inden kølevæsken igen retunere til motoren.
KØLEREN
Selve køleren overføre varmeenergien fra kølevæsken til den omgivende luft. For at udnytte dette bliver køleren for det meste placeret foran på en bil.
KØLEVÆSKEPUMPEN
Kølevæskepumpen er en cirkulationspumpe som drives af en kilerem, eller indgår som en del af takthjulsdrevet. Fligende på pumperotorens hjul kaster væsken ud i pumpehuset, og skaber derved cirkulation i kølesystemet.
LUFTKØLING
Luftkøling er en enkelt vedligeholdelsesfri metode til at fjerne overskudsvarmen fra forbrændingen. For at sikre en tilstrækkelig varmeafgivelse i forhol til en væskekølet motor er størrelsen på motorens cylinder og topstykke forøget med køleribber
Teknisk Skole - Leksikonblade *Hjælp*