Generel stavning.... {{forumTopicSubject}}
Fandt lige det her indlæg.... synes det var godt
Enten er det skolelærerne der er nogle paphatte, ministeriet for at ha' forkludret vores skolesystem, en væsentlig udbredelse af dysleksi, sædkvalitetens kvalitetsforværring?, eller også er vores ungdom bare for slatne.
LÆR AT STAVE !
Jeg læser en vældig del, både her, der og alle vegne.
Hvor svært kan det være at stave korrekt? Sådanne små ting som at sætte det rigtige 'r' sidst i et ord eller huske at åndsvag rent faktisk staves med å og ikke o...
Jeg sad selv igennem 10 års folkeskole og måtte tolerere (ikke tolererer) alt fra Kristendoms kundskab (ikke religion) og timevis af dansk grammatik.
Det er ikke lige så sjovt som at sidde og game pacman på sin ipod, men det er fandme en bedre idé end noget andet, når man nu alligevel sidder der.
Jeg siger ikke at min stavning er til et rent 13-tal, men jeg siger den er væsentlig over middel i forhold til hvad jeg ser rundt om kring.
Måske skulle man fjerne ordbogen fra skolens PC'er og beslutte at enkelte stile SKAL skrives på skolen, og SKAL vurderes på stavefejl, ligesom i "gamle dage" da jeg gik i folkeskole.
Jeg mener, selvom dansk er et svært sprog at lære, så er det sku ikke meget sværere end så mange andre sprog.
Der findes bare ingen undskyldning for at være uopmærksom, for stavning er sku vigtigt.(jeg har set, og mange gange, at unge idag skriver 'd' i gjort. Hvad blev der af "Den der skriver d i gjort han skal ha sin ende smurt" ? eller sætninger som "jeg bekymrer mig ikke" bliver til "jeg bekømre mig ik" ...)
Jeg sukker dybt for vores næste generations mulighed for at lære at stave.Jeg ville sådan ønske (ikke yndske) at mine gamle lærere (ikke lærer eller lærerer) stadig underviste.
Jeg mener, ja de kunne bestikkes med en hjemmelavet leverpostej, men de lærte mig sku at stave.
Jeg husker så tydeligt en gang i en dansk time. Vi havde alle fået udleveret et hæfte hvori vi skulle aftegne diverse bogstaver. På første side skulle vi skrive en hel side med flotte a'er.Jeg var jo en fremmelig dreng, så jeg havde lært at -||- er tegnet for en gentagelse af forrige.Så jeg fandt jo hurtigt ud af at hvis man udfyldte alle linierne med det tegn, så var man meget hurtigere færdig end alle de andre.
Dog slap jeg desværre ikke godt fra det, og jeg indrømmer at var det ikke for min hårde træning siden hen, så var min håndskrift nok værre end de flestes den dag i dag.
MEN alle i kære læsere, opfordrer jeres venner, familie og bekendte til at følge med i skolen, eller få deres børn til det.
Man behøver ikke at være en retskrivnings ordbog, men et minimum af ord og regler bør man sku kunne bruge i dagligdagen.
og så lad være med at erstatte alt du ikke kan stave med tilfældige ord. (f.eks. kan du ikke stave 'tilfældige' så lad være at bruge 'random' eller 'seldom' men slå det op. ordbogen.dk er opfundet)
Kan jeg være medvirkende til at vores ungdom lærer at stave, så er jeg en glad mand.
En vældig gang sur galle til alle, hold jer muntre.
Fejl fundet: kristendomskundskab (i et ord) åndsvag (med kun et s) og sgu (ikke sku)
Se selv, jeg er ikke perfekt men det er ikke en blog fyldt med røde streger.
misforstå mig ikke, jeg siger ikke at enkelte stavefejl er dovenskab, men når hele ens tekst nærmest kan overstreges med en rød marker, så er der noget galt i Danmark
apr 2009
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 3 Emner: 145 Svar: 934
jan 2007
Følger: 67 Følgere: 64 Scootere: 6 Emner: 111 Svar: 525
jul 2008
Følger: 58 Følgere: 59 Scootere: 15 Emner: 365 Svar: 6.137
jul 2008
jun 2007
Følger: 133 Følgere: 128 Scootere: 20 Emner: 97 Svar: 2.586
jul 2008
jun 2007
Følger: 133 Følgere: 128 Scootere: 20 Emner: 97 Svar: 2.586
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 33 Svar: 84
sep 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Scootere: 4 Emner: 57 Svar: 2.217
Da de fleste er smuttet fra skolen for længe siden.
jun 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Scootere: 16 Emner: 105 Svar: 549
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 26 Svar: 328
aug 2008
Følger: 69 Følgere: 67 Scootere: 5 Emner: 195 Svar: 736
sep 2008
Følger: 39 Følgere: 40 Scootere: 4 Emner: 57 Svar: 2.217
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 44 Svar: 301
men et godt råd er at hente google chrome som er en internet browser hvor der faktisk er en ordbog på, så når man skriver er det ligesom word.
det er mega genialt, og det sku prøves! det virker endda sådan at der er røde streger under de ord der er stavet forkert.
Jeg var en af de dårligste i min klasse for nogle år siden, så fik jeg special undervisning i dansk 1 år, da jeg så kom tilbage var jeg faktisk den bedste til læseprøve. så der er håb for næsten alle, dog undtagen de ordblinde og sådan..
aug 2008
Følger: 69 Følgere: 67 Scootere: 5 Emner: 195 Svar: 736
jul 2008
"Det er ikke, og det har aldrig været en Spy"
tilfreds prinsessen fin
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 44 Svar: 301
Generel stavning....