{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
471 visninger | Oprettet:

Køler Hjælp {{forumTopicSubject}}

Nu tiden kommet til at købe en køler, men ved ikke rigtigt hvor meget køler jeg sal bruge. havde kigget på følgende to :

Universal køler : http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=11940&item=7694

og runner køler : http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=11940&item=9174

Måske nogen der har nogen andre idé'er eller noget andet godt liggende ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køler Hjælp
  • #1   15. dec 2008 jeg tror den universale ville være god.. smiley

  • #3   15. dec 2008 Der er rigelig plads men den skal jo også nå at blive varm

  • #4   15. dec 2008 Ville vælge runner køleren da der er alle de tilslutninger der skal bruges for at lave det ordenligt. vis den ikke bliver varm nok så kan du jo bare montere en termostat..

  • #5   15. dec 2008 Den skal ikke være specielt stor, når det kommer til stykket. Modellen til Runner er egentlig overdimensioneret, selv til Gilera'en, men den sidder jo også gemt væk bag plastic og den slags.

    Bare du har et termometer, så går det jo nok - viser det sig, at køleren er for stor, så dækker du bare lidt af den af med sort gaffa-tape. Når du så ved, hvor stort et areal, der skal dækkes af, jamen så er det bare i gang med at lave nogle fine kapper i glasfiber, som du får lakeret i samme farve som stellet = alternativt OG funktionelt lir.
    Kombineret med en thermostat kan det ikke gå helt galt. smiley

    Hold da kæft, hvor er jeg god, lol. Synes selv det er et vildt fedt forslag... men jeg er også for syyygt overtræt, lige nu.


  • #6   15. dec 2008 JA jo mer lir jo bedre smiley


  • #7   15. dec 2008 Crosser lille mc----pocket bike----kina honda.

  • #8   16. dec 2008 det kunne være fedt med en dobbelt køler fra en crosser smiley

  • #9   16. dec 2008 Hehe den skal jo også nå at blive drift varm..

  • #10   16. dec 2008 så må du jo bare køre til smiley ej man plejer at sige at de lever bedst ved
    60 grader, tror du ikke godt den kan komme op på det?


  • #11   16. dec 2008 60ºC er for lidt - 70-80º er en bedre driftstemperatur. Slid osv. er ikke vigtigt, når bare oliemængden er tilpas.
    For kold motor giver mindre tryk på udstødningsgasserne, og dét koster effekt, da resonanserne i ekspansionsudstødningen derved bliver svagere.

    Mht. driftsvarm, så afhænger det jo bare af at bruge den rette termostat - så skal motoren nok nå sin driftstemperatur. Til gengæld er det hul i hovedet at montere flere og/eller større køler end nødvendigt - alt sammen vejer jo, og hvis køleren vejer 500g mere og indeholde 0,5L ekstra væske, så taler vi et helt kg. Og det er et helt kg for meget. smiley


  • #12   16. dec 2008 jah ok , det kan jeg godt se smiley men det ville da se fedt ud smiley

  • #13   16. dec 2008 Jesper det såfølgelig rigtigt tror du en køler fra en aprillia rs 50 kan klare jobbet ?

  • #14   16. dec 2008 til jesper h: det med motor temp har læst på speedline at en 2t køre bedst ved ca 55grader???? hvordan kan det så være den skal helt der op efter din mening??? ville bare gerne lige høre hvorfor der er så meget forskel på din og spl,s og din mening.

    ved ingen ting om det andet end det jeg har læst:) så du kan sagtens havde ret(som du faktisk altid har) skal jeg ikke kunne sige;)


  • #15   16. dec 2008 pkay jamen jeg har virkelig ingen forstand på det med temp men ville bare gerne lige vide det for det er lidt mærkeligt speedline skriver 55grader ca??

  • #16   16. dec 2008 nej okay:) men så er det godt vi har sådan en som jesper og de andre:)

  • #17   16. dec 2008 jeg synes også man plejer at sige 100 grader for 4 takt
    og 60 grader for 2 takt, men det jesper mener er nok ydelsen bliver en lille smule forbedre, samtidig med at holdbarheden nok falder en smule smiley


  • #18   17. dec 2008 Jeg ved ikke, hvorfor Speedline skriver 55-60º, men det skal de da have lov til. Jeg ved bare, at 80-90º er den normale arbejdstemperatur for en bilmotor.

    At jeg så har gravet lidt i sagen, det er noget helt andet. Bered jer på en længere smøre. smiley

    Totakteren arbejder under højere tryk og dermed højere temperatur i forbrændingskammeret (et power-stroke pr. omdrejninger + trykladning fra udstødningen), hvor firtakteren er knap så voldsom (et powerstroke pr. to omgange).
    Dvs. at totakteren har mere varme, den skal af med, og temperaturen på kølevandet skal derfor være lavere. 55-60º er i underkanten, men så vidt jeg kan forstå på det materiale, jeg har tygget mig igennem, ligger den bedste temperatur over 60º med under 70º.

    En for lav kølevandstemperatur har en negativ effekt på ydelsen, idet udstødningsgasserne reelt er køligere. Det betyder lavere hastighed gennem ekspansionsudstødningen, og dermed er resonansbølgerne også svager = lavere effekt. I øvrigt kan en for lav temperatur øge sliddet, teoretisk, men i praksis tvivler jeg, fordi vi trods alt har olie i benzinen. Under forstøvningen af brændstoffet i karburatoren er det JÆVNT koldt i forvejen.

    En for høj temperatur øger slid og på de rigtg hidsige maskiner kan cylinderforinger osv. rent faktisk blive skæve. Jeg tror bare ikke, at vores foringer kan blive skæve, alene pga. deres ringe størrelse, og desuden er det generelt en rimelig godstykkelse, vi har at arbejde med.

    Jeg tvivler på, at der er den store fare ved køre op til 80º på vores små maskiner, og jeg kan ikke finde nogen dokumentation for, at en kølevandstemperatur over 70º rent faktisk koster effekt.
    Faktum er, at en vandkølet Kreidler under alle omstændigheder vil have en lavere arbejdstemperatur end en luftkølet, og de luftkølede bliver temmeligt varme, uden foringen slår sig.


    Det handler om kompromis'er. Vores største ønske er, at der er FULD fart på udstødningsgasserne, og at motoren holder evigt. Men jeg synes det er fint at nøjes med, at motoren leverer gode kræfter og i hvert fald holder nogle km.


    Til dags dato mit mest uklare svar, men når det handler om religion... smiley Du kan jo prøve at lege lidt med det, når du får et termometer installeret. Det skulle ikke være det store problem at dække af for køleren, så du kan justere på temperaturen og dermed prøve, ved hvilken temperatur, motoren går bedst.
    Men så længe du ikke kører rundt i flere tiiiimer i træk, tror jeg egentlig ikke det er så vigtig en sag igen, bare den ikke kommer over 80º smiley


  • #19   17. dec 2008 okay tak jesper:) jeg skulle bare lige havde nogle ting på plads inde i mit hovede og det fik jeg nu;)

  • #20   17. dec 2008 Ja præcis samme svar jeg ville have komemt med smiley

  • #21   18. dec 2008 JESPER H: gid man havde din viden ;=) så var jeg nået langt med alle mine projekter gennem tiden!" respekt!!!

  • #22   18. dec 2008 Roooolig nu. Tak, men så er det heller ikke vildere. Beder ham sådan set bare prøve sig frem, fremfor at læne sig op ad noget, som 'folk plejer at sige'.

    Jeg ved intet om vandkøling, men jeg kan se, når logikken ikke holder. Desuden er google min ven, og hvad jeg har fremlagt af viden omkring kølevandstemperaturen, er en kombination af, hvad jeg har fundet på nettet + min egen, umiddelbare logik.

    Det er ikke endegyldige sandheder, jeg fremlægger i denne sag. Det er mine umiddelbare tanker. smiley At jeg så gik skrive-amok, ja det er en anden historie. Eeeeelsker at skrive. smiley


  • #23   18. dec 2008 ingen taler om vildt..har en god portion fornuft samt viden og god til at søge samt finde løsninger og ideer på nettet samt ordforråd og udbydning af tingene på forstålig måde... :=)


  • #24   20. dec 2008 Stakkels tastatur?! Har da betalt fuld pris for det, hehe.

    Nå, men skide være med det. Tak for ros - glemmer altid at sætte pris på det. smiley

    Og lad os stoppe OT for denne gang. Synes altid det tager overhånd, når jeg hopper ind i kampen, lol.


  • #25   20. dec 2008 Har lige et sidste spørgesmål.
    sted for alt det med tape over køler og alt det der.... kan jeg så ikke finde en køler også montere en termostat i den sted for ?


  • #26   20. dec 2008 Mmjoeh... Både og, vil jeg sige.

    Hvis køleren er for effektiv, vil temperaturen stige og falde relativt meget, når thermostaten åbner/lukker. Stor variation i temperaturen KAN give klemmere, men jeg tror, det største problem bliver at trimme motoren ind.
    Du får aldrig ramt den rigtige dyse, hvis temperaturen ændres nok til, at kravet til størrelse ændrer sig. Og det er en reel mulighed.

    Thermostaten skulle der meget gerne være plads til i topstykket, men det er edderfløjtemig længe siden, jeg har rodet i scootere. Faktisk ikke siden jeg flyttede hjemmefra, og alle de unge knægte i nabolaget blev gamle nok til at købe biler. smiley


  • #27   20. dec 2008 tjaa... der er ikke plads til det i mit cylinder da termostat i en derbi sidder i køleren


  • #28   20. dec 2008 Forklarer så en del, da jeg aldrig har rodet med Derbi. smiley Det er heldigvis også ligegyldigt, lol.

    Hvad har du i øvrigt af tanker omkring pumpe? Vil du evt. køre uden, som både Kreidler og Zündapp gjorde?


  • #30   20. dec 2008 fordi varmt vand er lettest og så vil det varmeste vand hele tiden ligge øverst, og da cylinderen er under køleren vil der hele tiden cirkulerer vand rundt smiley lidt lige som når man koger vand i en gryde, så bobler det smiley

  • #31   20. dec 2008 Naturlig cirkulation pga. varmeforskellen på vand omkring cylinderen og det der er i køleren.

    Hvis man bruger to forskellige slangetykkelser til ind og ud af køleren, vil vandet cirkulere, og det fungerer udmærket. Desuden er man dermed sikret mod en evt. defekt pumpe. smiley Spørgsmålet er så, om det kræver en vis vand-mængde omkring cylinderen. Det ved jeg ærligt talt ikke.


  • #32   20. dec 2008 Havde regnet med at tage en vandpumpe fra en scooter og montere ind over tændingen så jeg ikke behøves at være afhængig af en el pumpe


  • #34   21. dec 2008 Kenni >> Det er også en fin idé. En mekaniske pumpe fejler sjældent, og dit cylinderkit er trods alt konstrueret til en maskine med pumpe.

    Tager man et kig på de vandkølede cylindre til Zündapp, så vil man se, at vandkammeret i cylinderen er STORT ift. hvad man ser på scooterne.


    Brejne >> Jeg gloede også en ekstra gang, da jeg så det første gang. Men logikken fejler ikke noget. smiley Derfor er jeg også ret skråsikker i mit postulat om, at vores motorer i en vandkølet konfiguration ikke er så følsomme overfor højere kølevandstemperaturer end 60º. Til gengæld tror jeg, at det koster pakninger at komme over 85-90º.


  • #35   21. dec 2008 naturlig cirkulation er brugt i mange år..virker udemærket bare man tar højde for at stor slange til køler og lille slange retur til køler så det nærmest blir bremset..men men også skaber cirkulation..
    iøvrigt også brugt på varme anlæg i gamle dage..(hus varme) det kender man som vvs montør idag :=)


  • #36   21. dec 2008 Altså, stor slange fra cylinder til køler og returslangen til cylinderen skal være lille? Dit ordvalg forvirrer mig, lol. Sorry, men jeg er nødt til at få det på det rene. smiley

  • #37   23. dec 2008 På zundapp virker det ok.
    Samt hercules.


  • #38   23. dec 2008 Lille 12v pumpe er at foretrakke.

Kommentér på:
Køler Hjælp

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce