471 visninger
|
Oprettet:
Køler Hjælp {{forumTopicSubject}}
Nu tiden kommet til at købe en køler, men ved ikke rigtigt hvor meget køler jeg sal bruge. havde kigget på følgende to :
Universal køler : http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=11940&item=7694
og runner køler : http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=11940&item=9174
Måske nogen der har nogen andre idé'er eller noget andet godt liggende ?
sep 2006
Følger: 112 Følgere: 109 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 105
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
jun 2006
Følger: 104 Følgere: 106 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 220
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Bare du har et termometer, så går det jo nok - viser det sig, at køleren er for stor, så dækker du bare lidt af den af med sort gaffa-tape. Når du så ved, hvor stort et areal, der skal dækkes af, jamen så er det bare i gang med at lave nogle fine kapper i glasfiber, som du får lakeret i samme farve som stellet = alternativt OG funktionelt lir.
Kombineret med en thermostat kan det ikke gå helt galt.
Hold da kæft, hvor er jeg god, lol. Synes selv det er et vildt fedt forslag... men jeg er også for syyygt overtræt, lige nu.
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 911
feb 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 35 Svar: 579
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
feb 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 35 Svar: 579
60 grader, tror du ikke godt den kan komme op på det?
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
For kold motor giver mindre tryk på udstødningsgasserne, og dét koster effekt, da resonanserne i ekspansionsudstødningen derved bliver svagere.
Mht. driftsvarm, så afhænger det jo bare af at bruge den rette termostat - så skal motoren nok nå sin driftstemperatur. Til gengæld er det hul i hovedet at montere flere og/eller større køler end nødvendigt - alt sammen vejer jo, og hvis køleren vejer 500g mere og indeholde 0,5L ekstra væske, så taler vi et helt kg. Og det er et helt kg for meget.
feb 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 35 Svar: 579
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
mar 2007
Følger: 106 Følgere: 105 Scootere: 9 Emner: 13 Svar: 90
ved ingen ting om det andet end det jeg har læst:) så du kan sagtens havde ret(som du faktisk altid har) skal jeg ikke kunne sige;)
mar 2007
Følger: 106 Følgere: 105 Scootere: 9 Emner: 13 Svar: 90
mar 2007
Følger: 106 Følgere: 105 Scootere: 9 Emner: 13 Svar: 90
feb 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 35 Svar: 579
og 60 grader for 2 takt, men det jesper mener er nok ydelsen bliver en lille smule forbedre, samtidig med at holdbarheden nok falder en smule
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
At jeg så har gravet lidt i sagen, det er noget helt andet. Bered jer på en længere smøre.
Totakteren arbejder under højere tryk og dermed højere temperatur i forbrændingskammeret (et power-stroke pr. omdrejninger + trykladning fra udstødningen), hvor firtakteren er knap så voldsom (et powerstroke pr. to omgange).
Dvs. at totakteren har mere varme, den skal af med, og temperaturen på kølevandet skal derfor være lavere. 55-60º er i underkanten, men så vidt jeg kan forstå på det materiale, jeg har tygget mig igennem, ligger den bedste temperatur over 60º med under 70º.
En for lav kølevandstemperatur har en negativ effekt på ydelsen, idet udstødningsgasserne reelt er køligere. Det betyder lavere hastighed gennem ekspansionsudstødningen, og dermed er resonansbølgerne også svager = lavere effekt. I øvrigt kan en for lav temperatur øge sliddet, teoretisk, men i praksis tvivler jeg, fordi vi trods alt har olie i benzinen. Under forstøvningen af brændstoffet i karburatoren er det JÆVNT koldt i forvejen.
En for høj temperatur øger slid og på de rigtg hidsige maskiner kan cylinderforinger osv. rent faktisk blive skæve. Jeg tror bare ikke, at vores foringer kan blive skæve, alene pga. deres ringe størrelse, og desuden er det generelt en rimelig godstykkelse, vi har at arbejde med.
Jeg tvivler på, at der er den store fare ved køre op til 80º på vores små maskiner, og jeg kan ikke finde nogen dokumentation for, at en kølevandstemperatur over 70º rent faktisk koster effekt.
Faktum er, at en vandkølet Kreidler under alle omstændigheder vil have en lavere arbejdstemperatur end en luftkølet, og de luftkølede bliver temmeligt varme, uden foringen slår sig.
Det handler om kompromis'er. Vores største ønske er, at der er FULD fart på udstødningsgasserne, og at motoren holder evigt. Men jeg synes det er fint at nøjes med, at motoren leverer gode kræfter og i hvert fald holder nogle km.
Til dags dato mit mest uklare svar, men når det handler om religion...
Men så længe du ikke kører rundt i flere tiiiimer i træk, tror jeg egentlig ikke det er så vigtig en sag igen, bare den ikke kommer over 80º
mar 2007
Følger: 106 Følgere: 105 Scootere: 9 Emner: 13 Svar: 90
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg ved intet om vandkøling, men jeg kan se, når logikken ikke holder. Desuden er google min ven, og hvad jeg har fremlagt af viden omkring kølevandstemperaturen, er en kombination af, hvad jeg har fundet på nettet + min egen, umiddelbare logik.
Det er ikke endegyldige sandheder, jeg fremlægger i denne sag. Det er mine umiddelbare tanker.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Nå, men skide være med det. Tak for ros - glemmer altid at sætte pris på det.
Og lad os stoppe OT for denne gang. Synes altid det tager overhånd, når jeg hopper ind i kampen, lol.
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
sted for alt det med tape over køler og alt det der.... kan jeg så ikke finde en køler også montere en termostat i den sted for ?
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Hvis køleren er for effektiv, vil temperaturen stige og falde relativt meget, når thermostaten åbner/lukker. Stor variation i temperaturen KAN give klemmere, men jeg tror, det største problem bliver at trimme motoren ind.
Du får aldrig ramt den rigtige dyse, hvis temperaturen ændres nok til, at kravet til størrelse ændrer sig. Og det er en reel mulighed.
Thermostaten skulle der meget gerne være plads til i topstykket, men det er edderfløjtemig længe siden, jeg har rodet i scootere. Faktisk ikke siden jeg flyttede hjemmefra, og alle de unge knægte i nabolaget blev gamle nok til at købe biler.
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Hvad har du i øvrigt af tanker omkring pumpe? Vil du evt. køre uden, som både Kreidler og Zündapp gjorde?
feb 2006
Følger: 32 Følgere: 31 Scootere: 9 Emner: 35 Svar: 579
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Hvis man bruger to forskellige slangetykkelser til ind og ud af køleren, vil vandet cirkulere, og det fungerer udmærket. Desuden er man dermed sikret mod en evt. defekt pumpe.
jun 2007
Følger: 48 Følgere: 46 Scootere: 4 Emner: 41 Svar: 382
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Tager man et kig på de vandkølede cylindre til Zündapp, så vil man se, at vandkammeret i cylinderen er STORT ift. hvad man ser på scooterne.
Brejne >> Jeg gloede også en ekstra gang, da jeg så det første gang. Men logikken fejler ikke noget.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Scootere: 4 Emner: 32 Svar: 446
iøvrigt også brugt på varme anlæg i gamle dage..(hus varme) det kender man som vvs montør idag :=)
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 911
Samt hercules.
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Annoncer: 2 Emner: 66 Svar: 911
Køler Hjælp
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside