{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
615 visninger | Oprettet:

Test af membranstuds... {{forumTopicSubject}}

ENDELIG! Jeg fik lånt mig til en menbranstuds, så jeg fik skåret et par køleribber til og kørte en tur... Skuffelsen vil ingen ende tage, lol!

Tophastigheden var uændret, og der opstod et kedeligt, fladt punkt omkring 7.000rpm. Ellers gik motoren, som den plejer. Gasresponsen i frigear er FED, men fan'me ikke 199 øvro værd! Der er nok en positiv effekt ved en voldtunet motor, men så vil jeg ærligt talt anbefale membran i blokken og en vandkølet cylinder, istedet! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Test af membranstuds...
  • #1   1. okt 2010 Skal den ikke bare stilles ind ;)?

  • #2   1. okt 2010 Kører man med en nogenlunde 'normal' cylinder og en Homoet 6P, kan den samme effekt opnås ved at trimme karburatoren rigtigt. smiley

  • #3   1. okt 2010 Dagens mindst gennemtænkte spørgsmål, og i øvrigt tak for tilliden, Æbeløe.

    Selvfølgelig har jeg trimmet karb'en ind efter ændringen.


  • #4   2. okt 2010 Døde punkter er dårlig indstilling jesper...

  • #5   2. okt 2010 Jeg ved ikke, hvad du forsøger at opnå, men du kender hverken mig, eller mit kendskab til totakteren. Døde punkter kan forårsages af flere faktorer, end du umiddelbart kender til. Det står dig frit, at betvivle mit udsagn, selvfølgelig, men hvis du ikke begrunder det med et eller andet konkret, kan jeg ikke tage det seriøst. Det ligner mere en kommentar for kommentarens skyld.

  • #6   2. okt 2010 Æbeløe >>

    Du har for så vidt ret i, at døde punkter kan forårsages af fejljusteringer, men som nævnt er der flere faktorer, som spiller ind, deriblandt flow'et.
    Netop flow har siden membranens benyttelse i totakteren, været en udfordring. Alt andet lige, ligger der næsten altid ting på tværs af flow'et, og i dette tilfælde sker er kraftig ekspansion fra et rundt hul til et stort, firkantet kammer og så en kraftig indssnævring efter membranen.


    Jeg påpeger, at gevinsten på en standard-cylinder (uanset oprindelse) er stort set lig nul. I dette tilfælde drejer det sig om en 44mm KT-cylinder og en ældre ekspansionsudstødning, der giver samme trækområde som en Homoet 6P, omend lidt mere eksplosivt (spørg Nilas, lol).

    Jeg oplevede, at gasresponsen i frigear var latterligt hurtig, og så kunne jeg dreje håndtaget helt i bund ved 35km/t i 5. gear, uden motoren blev overfodret, som den ellers vil blive med en 23mm karburator - til gengæld var den halvdød omkring de 7.000rpm, hvor den normalt begynder at arbejde. Ved 7.200rpm vågner den igen, og udover inddysningen, var der kun membranstudsen til forskel.
    Desuden kan du jo prøve at finde Torben Skousen herinde, som også har lidt kørselserfaring med membran-studsen. Sidst jeg talte med ham, var hans konklusion, at maskinen blev en anelse mere hysterisk, men ellers ingen større forskel.

    Min cylinder er ikke grovtunet - tværtimod, så svarer port-forholdende til en 15.43.99-cylinder, men pga. den lidt lavere stempelkrone, svarer det til at kanalerne åbner ~1mm tidligere.
    Udstødningskanalen er lidt bredere, og indsugningsvarigheden svarer til ca. 190' (standard er omtrent 175'), men i det store hele er forskellen begrænset.

    Jeg nævner bl.a., at der sikkert vil være en forskel ved heftigere tuning af cylinderen, men når slutprisen havner på over 1.500kr (inkl. porto fra Holland), så er det værd at overveje en vandkølet cylinder og indsugning i blokken, istedet. Det giver nemlig adgang til LANGT større kvalitet af cylindre, stempler og topstykker + de ekstra kræfter, som vandkøling giver adgang til.

    Ift. prisen, samt det faktum at karburator-justering stort set er gratis (dyser skal man jo have alligevel), er det altså penge ud ad vinduet.


    Det eneste punkt, jeg kan se en fordel, er at man kan åbne to-tre boosterkanaler helt ind i selve indsugningen - på denne måde kan en ordentlig ekspansionspotte suge direkte gennem indsugningen og trække mere luft gennem systemet, når stemplet har frilagt skyllekanalerne.
    Det samme kan opnås ved at lave et velvoksent vindue i stempelskørtet. Nu ligger landet sådan, at 360' potentiel indsugningsvarighed giver et mere snævert trækområde - derfor er førstnævnte eksempel generelt det bedste valg, så længe man ikke smider 10-12.000kr for en close-ratio gearkasse.
    Og ja, dét må forblive en påstand, jeg ikke kan fremføre et konkret bevis for - det er baseret på andres erfaring, og jeg har brugt talrige timer på at lytte til og lære af div. totakts-nørder fra hele kloden via macdizzy's forum. Jeg lærte utroligt meget derigennem, og jeg fik endda bekræftet et par af de teorier, jeg i tidens løb har udviklet.


    Det kan s'gu' godt være, jeg tager lidt for meget på vej, når Æbeløe begynder med sin evige tvivl og lallende jantelovs-tendenser. Men når jeg først oplever, at der ikke er en skid respekt fra hans side i et emne om andres mere end udmærkede håndværk (to-cylindret Kreidlermotor), og han samtidig begynder at ævle om, at hans scooter har åhsåmangekræfter med bolt-on stumper, og dernæst oplever selv at blive nedgjort trods snart 14 års erfaring, så bliver jeg ærligt talt irriteret.


    Det skal fan'me ikke tage mig mere end en weekend at skrue en scooter-motor sammen og trimme den ind, så den yder max. Jeg har gjort det, jeg kan gøre det igen - min eneste forhindring er vario'en, som jeg synes er irriterende. Samspillet mellem stigning på remskiverne, rullevægt og tilkoblingstidspunktet er så forbandet bøvlet ift. at trimme motoren ind, og jeg gider det ikke. På Kreidleren kan jeg nøjes med at skifte et tandhjul eller to, hvis den ikke trækker, som jeg vil have den til i 5. gear. smiley


  • #7   4. okt 2010 Gir ikke noget på standart cyl.

  • #8   5. okt 2010 Rolig Jesper,PAS på blodtrykket!! :=)
    ÆBELØ : Kender dig lidt og tror nu nok at Jesper ved mere om 2 takt end din fader,dig selv og jeg til sammen !!! ;=)
    mvh


  • #9   6. okt 2010 Karsten >> Mit blodtryk fejler intet. smiley Men jeg er ikke typen, som bare siger 'jaja', og undgår at forsvare mig. Slet ikke, når den det eneste svar er så uigennemtænkt og kun tager højde for én faktor, når der er langt flere involveret.

    Alene resonansændringen, som membranstudsen automatisk medfører, kan få en motor til at opføre sig anderledes.

    Alt andet lige, er jeg skuffet - som sagt havde jeg ventet en anden effekt, og især i mellemområdet, hvor effektkurven i stedet knækkede nedad.
    Forventer man guld og grønne skove, er det den forkerte investering - man kan opnå samme effekt ved at trimme sin karburator ordentligt (!), og de 199€ er altså bedre at bruge på en god karburator (f.eks. en Dell'Orto VHST 25 eller 28mm) og en passende studs. Eller en heftig potte fra Luc!

    Skulle man alligevel opleve, at de 1.500kr til membranstudsen er fantastisk godt givet ud, så skyldes det med større sandsynlighed, at ens karburator var fejljusteret fra begyndelsen.


    Til jer, der køber den alligevel:

    Tomgangsdysen skal 1-2 størrelser op (for mit vedkommende fra 40 til 45)
    Hoveddysen vil ligge omtrent samme sted (+/- én størrelse) og det samme gælder nålen (+/- ét hak)


    Ved lave omdrejninger (under trækområdet) spytter motoren som regel en del gasser bagud gennem karburatoren. Dette forhindres af membranen
    Når gasserne går retur, hiver de lidt mere benzin gennem hoveddysen - derfor vil der ved delgas skulle trimmes en anelse.

    Ved høje omdrejninger står membranen åbent hele tiden som følge af de konstante flow - ergo har membranen ingen indflydelse ved fuld gas og høje omdrejninger, og derfor kræves der ingen (eller kunbeskedne) ændringer af hoveddysen.


    Membranen påvirker altså (næsten) kun det omdrejningsregister, man sjældent befinder sig i. Jeg selv sætter i gang i 1. gear med 8-10.000rpm og filer på koblingen, til farten er høj nok - ellers er accelerationen for sløv.

    Tuner man en motor, med porttider og tilhørende potte, som er så hidsig, at man reelt ikke har nogen effekt under 9.000rpm (been there, done that) fordi karburatoren samtidig er gigantisk, så vil membranen hjælpe ved bykørsel.
    Endvidere har vi en kæmpe forhindring i Kreidlerens gearkasse, idet springene simpelthen er for store fra 1. til 2. til 3. gear og her vil membranen sikkert har en mærkbar effekt.

    Ellers... Dårlig investering, lol.


Kommentér på:
Test af membranstuds...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce