{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

Hvad man dog finder på ? {{forumTopicSubject}}

2003-04 - B 138 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om en styrket færdselssikkerhed for unge og knallertkørere.

B 138 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om en styrket færdselssikkerhed for unge og knallertkørere.
Fremsat den 27. februar 2004 af Frode Sørensen (S), Morten Bødskov (S), Per Kaalund (S) og Lissa Mathiasen (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om en styrket færdselssikkerhed for unge og knallertkørere
Folketinget pålægger regeringen at iværksætte de nødvendige initiativer til at sikre,
1) at knallerter indregistreres og forsynes med nummerplade,
2) at der indføres skærpet kontrol med og sanktioner mod forhandlere, der har medvirket til at tune knallerter,
3) at der sker en prioritering af forskning i unges trafikkultur og -vaner.
Bemærkninger til forslaget
Unge optræder alt for hyppigt i statistikken over trafikdræbte i Danmark. I 2002 omkom 463 trafikanter i Danmark. I forhold til indbyggertallet er der flest unge blandt de dræbte. Blandt de unge på 18-19 år er der 24 dræbte pr. 100.000 indbyggere.
Unge mænd mellem 18 og 21 år har i det hele taget en mere risikofyldt adfærd i trafikken. Unge er involveret i en tredjedel af samtlige uheld.
De seneste mange år er det gået den gale vej. For 15 år siden var der blandt 100.000 indbyggere 417 unge, der kom til skade i trafikken. I 2002 er antallet af personskader blandt unge på 18-19 år steget til 586 pr. 100.000 indbyggere.
Ser man specifikt på gruppen af unge knallertkørerer, er det tydeligt, at de udgør en gruppe i trafikken med stigende risiko for at komme alvorligt til skade. Siden 1997 er udviklingen gået i den gale retning med en vækst på mere end 50 pct. i antallet af alvorligt tilskadekomne knallertkørere. I 2002 blev 29 knallertkørere dræbt, og 574 var ude for alvorlige ulykker.
Opgørelserne over tilskadekomne viser, at det især er unge op til 17 år samt mænd mellem 25 og 44 år, der kommer til skade på knallert.
De seneste år er der kommet flere knallerter på vejene i Danmark. Fra 2001 til 2002 steg cykel/knallerttrafikken med 5,2 pct. Til sammenligning steg biltrafikken i samme periode med 2,2 procent. Det stigende antal trafikanter på knallert vil alt andet lige medføre et stigende antal tilskadekomne og dræbte de næste år.
Desværre er de mange trafikskadede unge og knallertkørere en noget overset gruppe. Mange års politisk indsats for færdselssikkerheden har primært sigtet mod en forandring af bilisternes trafikvaner.
Forslagstillerne mener, at det er nødvendigt at gøre en mere målrettet indsats særligt for de unge og knallertkørerne. Færdselssikkerheden for unge og knallertkørere skal forbedres, hvis målsætningen om at nedbringe antallet af trafikskadede og trafikdræbte i Danmark med 40 pct. skal realiseres før år 2012 som anbefalet af Færdselssikkerhedskommissionen.
Forslagsstillerne konstaterer, at Danmark fortsat ligger langt bag efter lande som Sverige, Norge og England, når det gælder færdselssikkerheden. Eksempelvis har England 6,1 dræbt pr. 100.000 indbyggere, mens det tilsvarende tal i Danmark er 8,1 dræbt.
Det er uacceptabelt, og det peger på behovet for at tænke nyt i indsatsen for danskernes færdselssikkerhed.
På denne baggrund foreslås, at Folketinget pålægger regeringen at iværksætte de nødvendige initiativer til at sikre, at knallerter indregistreres og forsynes med nummerplade, at der indføres skærpet kontrol med og sanktioner mod forhandlere, der har medvirket til at tune knallerter, samt at der sker en prioritering af forskning i unges trafikkultur og -vaner.
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
1. Knallerter indregistreres og forsynes med nummerplade
Regeringen pålægges at tage initiativ til, at knallerter på linje med andre motoriserede køretøjer bliver indregistreret og forsynet med nummerplade.
Dermed bliver det lettere at identificere knallertkørere, der overtræder regler om hastighed, brug af hjelm og spritkørsel, kører to på en knallert eller begår lignende forseelser. Det vil samtidig medføre en markant forbedring af politiets muligheder for at efterforske stjålne knallerter.
Med de nuværende regler er der ingen nummerplader på ikkeregistreringspligtige knallerter. Det er derfor så godt som umuligt for politiet at identificere knallertkørere, der udviser en risikabel adfærd i trafikken.
Indregistrering af knallerter giver således politiet markant forbedrede muligheder for at kontrollere knallertkørselen i Danmark.
Registreringen af knallerter vil samtidig give et bedre overblik over antallet og tilstanden af knallerter i Danmark. I dag har man kun brancheforeningens upræcise tal at støtte sig til.
Forslaget er et skridt i retning af mere information om knallerterne i den danske trafik og dermed et vigtigt led i udviklingen mod større færdselssikkerhed for denne gruppe i trafikken. Endelig vil forslagets forbedrede kontrolmuligheder virke præventivt over for unge, der fristes til ulovligt at tune deres knallerter, køre flere på en knallert, køre på stjålne knallerter eller begå lignende forseelser.
2. Skærpet kontrol med og sanktioner mod forhandlere, der har medvirket til at tune knallerter
I forlængelse af ovenstående forslag om indregistrering af knallerter opfordrer Folketinget regeringen til at vurdere behovet for skærpede kontrol- og sanktionsmuligheder over for forhandlere, der medvirker til at tune knallerter.
Derved skal politiet have bedre muligheder for at gribe ind over for forhandlere, der ulovligt tilbyder at tune knallerter for kunder. Politiet skal samtidig have mulighed for at føre bedre kontrol med forhandlerne.
Tunede knallerter er en tilbagevendende faktor i færdselsulykker, der implicerer knallerter. En almindelig knallert må køre 30 km/t, men mange knallerter er tunet helt op til 80-90 km/t. Særlig scooterknallerter er nemme at tune.
Tunede knallerter betyder, at andre trafikanter får en mere usikker færdsel. Ifølge gældende lovgivning, skal knallerter køre på cykelstierne. Tunede knallerter øger risikoen og utrygheden for gående og cyklende trafikanter, når de kører med mere end dobbelt hastighed af, hvad der er tilladt på cykelstier.
Via medierne har der været ført bevis for, at flere forhandlere i Danmark medvirker til ulovligt at tune knallerter. Både med hensyn til knallert 30 og knallert 45 bør der derfor gøres en skærpet indsats over for de forhandlere, der som påvist i danske medier hjælper unge med at tune knallerterne.
Mere kontrol af forhandlerne vil resultere i, at færre tunede knallerter sælges til unge. Samtidig vil risikoen for skærpede sanktioner afholde mange forhandlere fra at hjælpe kunder med ulovligt at tune knallerter, og det vil forbedre den generelle sikkerhed for knallertkørerne og andre trafikanter.
Derfor pålægges regeringen at vurdere behovet for skærpet kontrol og skærpede sanktioner.
3. Prioritering af forskning i unges trafikkultur og -vaner
Forslaget vil målrette dele af forskningen i færdselssikkerhed til de unges trafikkultur og give muligheder for kampagner rettet særligt mod de unge.
De unge fylder mest i statistikkerne over trafikdræbte og trafikskadede. For at gøre en målrettet indsats for at nedbringe antallet af trafikuheld er det nødvendigt med en grundig dokumentation og viden om trafikkulturen hos særligt denne gruppe. Med stigende ungdomsårgange vokser samtidig behovet for forskning i de unges trafikvaner, så vi ikke ender i en uholdbar situation, hvor antallet af trafikskadede unge er eksponentielt stigende med antallet af unge i den danske befolkning.
Uheldigvis foreligger der ingen klar dokumentation af de unges trafikkultur. Der savnes derfor grundige videnskabelige redegørelser for, hvorfor de unge er overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne.
Danmarks TransportForskning er i gang med vigtige projekter om unge bilisters særlige livsstil. Sådanne projekter kan imidlertid ikke afdække alle aspekter af de unges trafikkultur. Som nævnt ovenfor kommer mange unge til skade på knallert og på cykel.
Regeringen opfordres derfor til at målrette forskningen yderligere mod de unge, så færdselssikkerheden for knallertkørere, cyklister og andre grupper, hvor unge er talstærkt repræsenteret, bliver en del af videngrundlaget de kommende år.
På baggrund af forskningen i de unges trafikkultur og -vaner kan der efterfølgende udarbejdes retningslinjer for kampagner, der henvender sig særligt til de unge for at begrænse deres risikofyldte færdsel, herunder om sammenhængen mellem unges alkohol- og trafikkultur.
Skriftlig fremsættelse
Frode Sørensen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en styrket færdselssikkerhed for unge og knallertkørere.
(Beslutningsforslag nr. B 138).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.
B 138
Forslag til folketingsbeslutning om en styrket færdselssikkerhed for unge og knallertkørere.
Af Frode Sørensen (S), Morten Bødskov (S), Per Kaalund (S) og Lissa Mathiasen (S).
Vedrørende Justitsministeriet.

Bilag


Kommentarer på:  Hvad man dog finder på ?
Kommentér på:
Hvad man dog finder på ?

Annonce