{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.611 visninger | Oprettet:

Karburator, blandingsforhold m.m. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg tror jeg har fundet ud af min scooter får for meget benzin.
Jeg skiftede til et større luftfilter, så den fik mere luft.
Kan det godt passe at hvis en karburator bliver kold, at den spytter mere benzin ud?
F.eks. den står i kælderen herhjemme, den kører fint ud til arbejde, ca 12 km.
Der står den så ikke inde i varmen.
Når jeg skal hjem så kører den fint de første ca. 5 km, så begynder den at drukne, den går dog ikke i stå, men den kører i små hak hvis den får for meget gas, og i sidste ende hakker den hele tiden.
Kan min karburator være i stykker eller hvad kan det være?
For det virker som om den ikke helt har styr på benzinblandingen når karburatoren er kold, henholdsvis fugtig.
Desuden så tabte jeg min blandingsskrue på vej hjem i morges, havde åbenbart skruet den lidt for langt ud, og alligevel gjorde den det der med at køre i hak efter noget tid, selvom den var skruet så langt ud., og det jeg ikke forstår det er at den kører fint når den er varm?! Det fatter jeg minus af.
Den gik dog så helt død da den skrue røg ud, jeg fandt først ud af den var væk da den gik i stå, og jeg ville skrue på den. Der var den væk >_<.
Jeg kunne til gengæld skrue tomgangsskruen ud af, for at få den til at køre nogen lunde, den er nu næsten skruet helt ud, og den kunne da køre, dvs. den fik alt for meget luft da den blandingsskrue var væk går jeg ud fra.
Noget helt andet sådan en blandingsskrue, man kan godt købe en ny af sådan en fætter ik?
Jeg var inde og kikke på Thansen, og der havde de 2 slags, så jeg købte begge, får dem dog først på mandag.
Håber da de passer på.
Nogen helt tredje, min tomgangsskrue har MEGET sjældent nogen form for effekt, jeg kan skrue hist og her, og den kører alligevel ikke "rolig" i tomgang, hvad kan det skyldes?
Håber der en logisk forklaring på dette.

Tak.

Mvh. Allan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Karburator, blandingsforhold m.m.
  • #1   13. feb 2009 Du skal ihvertfald have fat i din blandingsskrue igen.

Og derefter så kan du smide det originale filter på igen. Det er altid bedst.

Og husk at give karburator sprit her i den kolde tid

// Dahl

• #2   13. feb 2009 Hvis du skruer tomgangs-skruen ind, løfter den gasspældet. Det er det samme som hvis du drejer en anelse på gashåndtaget, så hæver man omdrejningerne så motoren ikke går ud. Tomgangs-skruen er kun til at indstille omdrejninger i tomgang med og ikke andet.

Men læs her hvordan du indstiller karburator.
    (link fjernet)

• #3   13. feb 2009 Nu skal vi lige være enige, Nick P, du snakker kun om tomgangsskruen ikke?
    Det med min blandingsskrue, den er væk.
    Som jeg skrev det er vel muligt at købe en ny eller hva?
    Kan man skrue på blandingsskruen mens motoren kører?
    Nogen helt andet, jeg kørte ikke med originalt luftfilter før jeg satte dette på, så det ville nok ikke ændre noget.

• #4   13. feb 2009 Ja det er kun tomgang.
    Det står i linket hvordan du skruer på blandingsskruen.
    Blandingskruen kan man nemt købe, men du skriver intet om hvad det er for en karburator.

• #5   13. feb 2009 Nåh ja undskyld :). det er en Dellorto 22mm El-Chooker Karburator.
    Nu spørger jeg måske dumt, men hvor finder jeg lige nålen?
    Sidder den over dysen?
    Skal man til at have karburatoren helt af for at stille på nålen eller hvordan?
    Jeg har ikke så meget erfaring med karburatorer, "endnu" :).

• #6   13. feb 2009 Det var en stor karburator. Ved du om den hedder PHVB ?
    Hvis det er så sidder den standard på en 180cc.
    For at få nålen ud, skal du have karburatoren af og skrue skruen ud hvor kablet går ned i karburatoren og trække gasspjældet op, så trykker du fjederen sammen og kabel-enden kommer frem ved siden af nålen, som du vipper over i det åbne hul.
    Blandingskruen må kunne købes ved speedline.
    Jeg har denne 19mm PHVB på min og stage6 Sport pro også med el-choker, og det rykker godt.
    Blandings-skruen er nr. 13+14 tomgangsDYSEN er nr 5.
    Disse 2 bestemmer gassen op til 1/4 gas og fra 1/4 og op (mellemgas) er det nålen der bestemmer. Dysen er fuld bundgas
    Håber du forstår hvad jeg mener. Ellers skriv igen !
    http://www.easyparts.nl/showdrawing.php3?partid=010113UN19&drawingid=25017&grouppath=0-968-1682-2006-681-682

• #7   14. feb 2009 Altså problemet er at jeg ikke selv har sat tingene sammen dengang.
    Så det med at tage karburatoren af, det er jeg ikke meget for, kan man gøre det uden at tage den helt af?
    Kan man stille på både tomgangsskruen og blandingsskruen imens motoren kører?
    Men hey, er sådan en blandingsskrue ikke en universal del eller hvad?

• #8   14. feb 2009 Ja, du skal stille på tomgangsskruen og blandingsskruen når motoren køre smiley

• #9   14. feb 2009 har du karburatorsprit i benzinen ?

• #10   14. feb 2009 Jeg har karburator sprit ja, jeg bruger det klare man kan få ved Shell, det har vel ikke ngoet at sige imod det røde man kan købe? Jeg har bare hørt at det røde kan give misfarveninger i cylinder osv.

• #11   16. feb 2009 Altså lige for at være helt sikker, tomgangsskruen er til at stille omdrejningerne i tomgang, blandingsskruen er til at indstille hvor meget luft/benzin den får i tomgang?
    Eller er jeg helt galt på den.

• #12   16. feb 2009 blandingsskruen er til at indstille hvor meget luft/benzin den får i tomgang?
    Man indstiller den i tomgang, som er skruet lidt op i omdrejninger.
    Og der hvor den har flest omdrejninger, er rigtigt.
    Den bestemmer din acceleration ud af starthullet.

• #13   16. feb 2009 Ja hvad ved jeg, som sagt jeg har ikke 100% styr på karburatorer endnu, men man lærer jo heldigvis noget nyt hver gang man roder med det :).
    Til gengæld har jeg fundet ud af en blandingsskrue ikke er universal, så jeg har fået bestilt en der passer til min karburator, der kan gå op til 3 uger.. xD hva fanden, sådan er er det jo...

Kommentér på:
Karburator, blandingsforhold m.m.

Annonce