5.994 visninger
|
Oprettet:
hvordan finder man ud af hviken dyse? {{forumTopicSubject}}
hvordan ser man hvilken dyse der skal i en kabu altså kan man høre om den ikke trækker godt nok på fuld gas eller hvad?
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 29 Svar: 818
Din karburator er udstyret med en hoveddyse, det er den der sørger for at føre benzin til cylinderen. Jo større dysen er, jo mere benzin kan den føre til cylinderen, og jo bedre indre køling får cylinderen. Kører du med en dyse der er for lille, vil cylinderen bliver overophedet indvendig, og stemplet vil med garanti sætte sig!
Hoveddysen finder du inden under bundkaret, og det er den største af de dyser der sidder deri. På en almindelig 21 mm karburator fra Amal eller Dell’Orto, kører man som regel med dyse størrelse #80-110….Hvis du kommer udenfor dette område, er det lettere unormalt, og du bør derfor kigge motoren igennem for utætheder eller andre fejl.
En hovedregel er at man hellere skal starte med en dyse der er for stor, end en der er for lille. Derved undgår man nemlig at stemplet sætter sig pga. for lidt indre køling.
Når du f.eks. har monteret en større cylinder eller andre tundele, er det vigtigt du finder ud af om din dyse stadig er stor nok. For at kontrollere dette, skal du kigge på tændrøret, eller rettere sagt elektroden på tændrøret. Elektroden kan have forskellige farver, alt efter hvor stor en dyse du kører med, hvilken olie du bruger, hvilken type tændrør du bruger osv.
Men lad os tage et eksempel. Nu siger at du lige har sat et nyt 70 ccm Polini Sport cylinderkit på, i stedet for det lovlige cylinderkit, og du derefter gerne vil kontrollere om dysen er stor nok. Det du gør, er at sætte en hoveddyse i karburatoren der er 10 numre større end den originale, så har du en størrelse der cirka passer! Herefter kommer finjusteringen så. Start nu din motor og lad den stå i tomgang et minuts tid og sluk den derefter igen. Nu skruer du tændrøret af og ser hvilken farve elektroden har. I de fleste tilfælde vil elektroden være almindelig brun eller måske næsten sort, og sådan skal det også være. Er elektroden derimod være grå eller hvid (Og nu skal du kigge på aflejringerne og ikke det hvide porcelæn indenunder!) skal du straks sætte en større dyse i og prøve igen.
Men lad os sige at elektroden er brun eller sort….Nu skal du starte motoren igen og køre en tur på den. Kør stille og roligt de første par minutter og giv den så bundgas på en 200-500 meter strækning. Sluk så motoren, skru igen tændrøret ud og se hvilken farve elektroden har…Hvis den er:
Hvid-Grå: Du kører med for lille dyse, og du skal sætte en dyse i der er 5-10 numre større.
Lysebrun-Mørkebrun: Din dyse har den rigtige størrelse.
Sort og fedtet: Din dyse er for stor, og du skal dyse 2-5 numre ned.
Det kan dog være en god ide at køre en lidt længere tur hvor motoren får lov at køre topfart, og derefter tjekke elektroden igen, for at være 100% sikker på dysen er stor nok!
Skrevet af Morten Munksgaard
www.scooter-tuning.com
feb 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Scootere: 1 Emner: 57 Svar: 540
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 29 Svar: 818
jun 2005
Følger: 50 Følgere: 49 Scootere: 4 Emner: 182 Svar: 491
hvordan finder man ud af hviken dyse?