{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  den første scooter
  • #1   5. mar 2008 Knallertens fødsel startede umiddelbart efter

    2. verdenskrig. Helt frem til 1980 var der

    registreret op til 700.000 knallerter i Danmark

    alene. Men siden da er det faldet og det falder

    stadigvæk. De første knallerter var ikke rigtige

    knallerter men motorer til påmontering på

    cykler. I Danmark producerede Georg E. Mathiasen

    den første påhængsmotor. Den blev fremstillet

    allerede i 1905 og blev bygget i 3000 eksemplarer.

    Motoren blev kaldt GEM. Men det var årene efter

    2. verdenskrig der for alvor satte gang i produktionen

    af knallerter. Fra at være en hjælpemotor til

    cyklen, til at blive små minimotorcykler. Stort

    set hver en familie i Danmark havde en knallert.

    Fra starten af blev de fleste knallerter produceret

    på små danske fabrikker. Der blev krævet kørekort,

    og maskinerne måtte køre med hele 60 km/t.

    Senere blev hastigheden sat ned, og kravet om

    kørekort forsvandt. Aldersgrænsen blev også sat

    ned, fra 16 til 15, og tilbage til 16 igen.

    Festen sluttede dog i 1978. Fra omkring 600.000

    knallerter i daglig brug, faldt det til omkring 150.000.

    Det skyldtes den nye lov om at man skulle have

    styrthjelm på og vægtgrænsen blev lagt til 60 kg.

    Og max 2 gear. Det betød at kun enkelte modeller

    måtte sælges og interessen forsvandt.

    Der er ofte talt om hvorfra navnet knallert stammer

    fra. Det var redaktør Kaj Bom der, i et dagblad,

    brugte ordet knallert. Hurtigt kom øgenavnet til

    Norge, mens man i Sverige holder fast ved Moped.


  • #2   5. mar 2008 Tror vespa var de første der lavede en scooter. Så kan du da prøve at søge lidt efter.

  • #3   5. mar 2008 Dragos T: Nu blev der jo sagt scooter og ikk knallert?

  • maria r
    maria r Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #4   5. mar 2008 Dragos T Tuisnd tak smiley

  • #5   5. mar 2008 øh ja men knallerten kom sku først hehe

  • maria r
    maria r Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #6   5. mar 2008 er det ikke det samme??

  • #7   5. mar 2008 Dragons T - i 70´erne var aldersgrænsen 12 eller 14 år og man behøvede ikke kører med hjelm..
    Min pappa var hippie der nemlig.. smiley hehe


  • #8   5. mar 2008 nej ikke helt hehe...
    forskelden på knallert og scooter nok at en knallert bruget tandhjul til at styre gearingen det kan enten vare auto gear som feks suzuki fz50 ellers er det manuel med kobling feks puch maxi...

    og scooter bruger så en variator og slyngkobling.


  • maria r
    maria r Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #9   5. mar 2008 Mange tak for jeres hjælp smiley

  • #10   5. mar 2008 tror også vespa'en var den første scooter som ligner det vi kender nu om dage smiley

  • maria r
    maria r Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #11   5. mar 2008 okay tusind tak, for hjælpen smiley


Kommentér på:
den første scooter

Annonce