{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Reglement ..
  • #1   17. jul 2007 hører med

  • #2   17. jul 2007 høre os lige med

  • #3   17. jul 2007 jamen hvis alle bare vil høremed hvordan finder vi så svaret smiley hehe

  • #4   17. jul 2007 dz
    det er jo løgn for alle std scooter har mere fks min cpi har da 3,5 std


  • #5   17. jul 2007 Benjamin R:
    det er jo i motoren den har det.. det er jo ikk det den smider på baghjulet.. det er det den smider på baghjulet du skal regne med.. det er os det der bliver målt når den er på rullefelt


  • #6   17. jul 2007 hva fanden det var sørens hvordan kan det lade sig gøre ???

  • #7   17. jul 2007 der er sku da ingen std. scooter der har 1,2 hk ? :S

  • #8   17. jul 2007 så en standard scooter har for mange hestekræfter :S ?

  • #9   17. jul 2007 hmm.. :s
    det lyder meget underligt .


  • #10   17. jul 2007 ja..
    det er da lige før en puch maxi har mere standard ? smiley


  • #11   17. jul 2007 det sagde ham panser kørerlæreren ingen gang noget om.. og han stod endda og forklarede om motoren i flere timer , haha smiley

  • #12   17. jul 2007 ja de må højst ha 1,2 hk 30kmt haha

  • #13   17. jul 2007 Det går vel ikke efter HK ?

    lad os sige
    at en lille jog har 1,2 hk og køre 30.
    så vil en runner med 1,2 hk måske også køre 30?

    Så kan jo ikke passe det går efter hk ? eller hvad .


  • #14   17. jul 2007 når den er std bruger man fartvinden hvis den er rigtig standart

  • #15   17. jul 2007 det siger loven fat det //////// men det er det motoren smider i baghjulet man ska regne med og ikke motoren ALTSÅ GEARINGEN

  • #16   17. jul 2007 7.01.041 Registreringspligtig knallert

    (1) Motorens effekt skal være begrænset på en sådan måde, at knallertens maksimale hastighed kun vanskeligt kan forøges. Bestemmelsen kan anses for opfyldt, hvis knallerten opfylder et af nedenstående krav:

    a) De tekniske krav i kapitel 7 om foranstaltninger mod ulovlige indgreb i Rådets direktiv nr. 97/24/EF.

    b) De tekniske krav i annex 6 til ECE-rekommendation R.E.3.

    7.01.042 Ikke-registreringspligtig knallert

    (1) Motorens effekt skal være begrænset på en sådan måde, at knallertens maksimale hastighed kun vanskeligt kan forøges. Bestemmelsen anses for opfyldt, hvis knallerten opfylder kravene i nedenstående pkt. a) eller både pkt. b) og c):

    a) De tekniske krav i kapitel 7 om foranstaltninger mod ulovlige indgreb i Rådets direktiv nr. 97/24/EF.

    b) Effekt:

    - Motorens største effekt må ikke overstige 0,9 kW (1,2 hk) og skal være begrænset på en sådan måde, at den kun vanskeligt kan forøges.

    - For el-motor må den nominelle effekt ikke overstige 0,9 kW.

    - Motoren skal være således indrettet og begrænset, at ændringer eller udskiftninger af komponenter i indsugningssystemet (luftfilter, karburator, karburatorstuds mv.) og udstødningssystem (udstødningsrør, lyddæmper mv.) ikke kan medføre nogen væsentlig forøgelse af motorens effekt.

    - Ved standardtypegodkendelse skal der foreligge en afprøvning af motorens maksimale effekt. Afprøvningen skal foretages efter DIN 70020 eller Rådets direktiv nr. 95/1/EØF.

    c) Indsugningssystem:

    - Motorens indsugningskanal skal være forsynet med en hærdet bøsning af hårdhed mindst 60 Rc, som skal være indstøbt, indpresset og fastsvejset eller på lignende måde solidt fastgjort i motorens indsugningskanal. Bøsningen skal have en længde, der kan være indtil 2,5 mm mindre end indsugningskanalens længde, når den er anbragt i støbejern, og indtil 3,0 mm mindre, når den er anbragt i letmetal. Bøsningens gennemstrømningstværsnit (lysning) skal, bortset fra eventuelle mindre afrundinger (rejfninger) i hver ende, være af uforandret dimension i hele længden.

    - Stemplet må i topstilling ikke dække nogen del af indsugningsåbningen i cylinderspejlet (indsugningsporten).

    7.02 Brændstofanlæg

    7.05.040 Knallert

    (1) Støjgrænseværdierne gældende for knallert er i overensstemmelse med grænseværdierne i kapitel 9 i EF Direktiv nr. 97/24/EF

    (2) For knallert gælder følgende støjgrænser målt efter metode I:

    a) 66 dB(A) for to-hjulet knallert med en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på ikke over 25 km/h.

    b) 71 dB(A) for to-hjulet knallert med en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på over 25 km/h.

    c) 76 dB(A) for tre-hjulet knallert.


  • #17   17. jul 2007 Det kan findes her: http://www.sikkertrafik.dk/3ba60029

    Men indrømmet, det giver absolut ingen mening at all.. Jeg har kørt på en del knallerter bygget efter de gamle regler, hvor det hed max 60kg, max 2 gear, og ikke over 1,2hk, og selvom en scooter er begrænset til at køre 30, synes jeg sgu stadig at den virker noget kraftigere end de gamle. Mig ikke forstå..


  • #18   17. jul 2007 Hov for helvede, jeg faldt i søvn mens jeg læste alt det forbandede kantalistsprog.. Læs lige flg engang:

    "(1) Motorens effekt skal være begrænset på en sådan måde, at knallertens maksimale hastighed kun vanskeligt kan forøges. Bestemmelsen anses for opfyldt, hvis knallerten opfylder kravene i nedenstående pkt. a) eller både pkt. b) og c):

    Punkt a for 30'ere er det med at den skal være begrænset på en sådan måde at effekt ell hastighed kun vanskeligt kan forøges. Det er jo en anden snak, og derfor er de kraftigere scootere lovlige:)


  • #19   17. jul 2007 ja er rigtig ja der er bare mennesker der ikke fatter hat når man siger 1,2hk

  • #20   17. jul 2007 det er det den smider i baghjulet og ik motor

  • #21   17. jul 2007 det er nogetr med fartvinden hehe eller

  • #22   17. jul 2007 Jeg sidder pt og forsøger at tygge mig gennem det derektiv der henvises til, og for satan det er hårdt arbejde.. De fucking embedsmænd har vist ikk så mange hobbies, siden de bruger så meget krudt på en skide knallert*gg*

    He, jeg har lige opdaget at den begrænsning der er i bla PBR's karburator (for at man ikk kan give fuld gas) tilsyneladende er ulovlig?!?*gg*


  • #23   17. jul 2007 God fornøjelse med læsningen:D

    Er hentet her fra: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0024:DA:HTML


    KAPITEL 7 FORANSTALTNINGER MOD ULOVLIGE INDGREB PÅ TOHJULEDE KNALLERTER OG MOTORCYKLER




    BILAG


    1. DEFINITIONER

    I dette kapitel forstås ved:

    1.1. »Foranstaltninger mod ulovlige indgreb på tohjulede knallerter og motorcykler«, samtlige tekniske forskrifter og specifikationer, som har til formål så vidt muligt at hindre ulovlige ændringer, der kan påvirke sikkerheden og miljøet, f.eks. ved at køretøjets præstationer øges.

    1.2. »Køretøjets præstationer«, for knallerters vedkommende den maksimale hastighed; for motorcyklers vedkommende motorens effekt.

    1.3. »Køretøjsklasse«, en af følgende underklasser, som køretøjerne opdeles i:

    1.3.1. klasse A, knallerter

    1.3.2. klasse B, motorcykler med et slagvolumen på højst 125 cm³ og en effekt på højst 11 kW

    1.3.3. klasse C, motorcykler med en effekt på højst 25 kW og et effekt/masse-forhold på højst 0,16 kW/kg; masse i køreklar stand som defineret i punkt 2 i note d) i bilag II til direktiv 92/61/EØF

    1.3.4. klasse D, motorcykler som ikke falder ind under klasse B eller C.

    1.4. »Ulovlig ændring«, en ændring, der ikke er tilladt efter bestemmelserne i dette kapitel.

    1.5. »Ombytning af dele«, ombytning af ikke-identiske dele med hinanden.

    1.6. »Indsugningskanal«, indsugningsport og indsugningsmanifold tilsammen.

    1.7. »Indsugningsport«, åbning for indsugning af luft i cylinder, topstykke eller krumtaphus.

    1.8. »Indsugningsmanifold«, den del, der forbinder karburator eller det system, der styrer lufttilførselen, med cylinder, topstykke eller krumtaphus.

    1.9. »Indsugningssystem«, indsugningskanal og indsugningslyddæmper tilsammen.

    1.10. »Udstødningssystem«, under ét udstødningsrør, ekspansion og lyddæmper, som er nødvendig for at dæmpe motorstøjen.

    1.11. »Specialværktøj«, værktøj, som køretøjets fabrikant udelukkende stiller til rådighed for autoriserede forhandlere, og som ikke er almindeligt tilgængeligt.



    2. ALMINDELIGE FORSKRIFTER

    2.1. Ombytning af ikke-identiske dele mellem typegodkendte køretøjer:

    2.1.1. For køretøjer af klasse A og B er ombytning af følgende komponenter, enkeltvis eller samlet:

    a) for totaktsmotorer: cylinder/stempel-enheden, karburator, indsugningsmanifold og udstødningssystem

    b) for firetaktsmotorer: topstykke, knastaksel, cylinder/stempel-enheden, karburator, indsugningsmanifold og udstødningssystem

    mellem det pågældende køretøj og et andet køretøj fra samme producent ikke tilladt, hvis den konstruktivt bestemte maksimale hastighed for køretøjer af klasse A derved øges med mere end 5 km/h, og hvis effekten for køretøjer af klasse B øges med mere end 10 %. Hverken den konstruktivt bestemte maksimale hastighed eller den maksimale nettomotoreffekt for den pågældende klasse må overskrides i noget tilfælde.

    Navnlig er den konstruktivt bestemte maksimale hastighed 25 km/h for knallerter med begrænset ydeevne, jf noten til bilag I i direktiv 92/61/EØF.

    2.1.1.1. For køretøjer af klasse B, hvor der i henhold til artikel 2 i Rådets direktiv 92/61/EØF, findes versioner, der afviger med hensyn til maksimal hastighed eller maksimal nettomotoreffekt på grund af strengere supplerende normer, som nogle medlemsstater kræver i henhold til artikel 3, stk. 5, i Rådets direktiv 91/439/EØF af 29. juli 1991 om kørekort (1), finder kravene i punkt 2.1.1, litra a) og b), ikke anvendelse for ombytning af komponenter, medmindre dette bevirker, at køretøjets motoreffekt overstiger 11 kW.

    2.1.2. I spørgsmål om, hvorvidt komponenter kan ombyttes, påhviler det fabrikanten at sørge for, at de ansvarlige myndigheder får sådanne oplysninger og eventuelt køretøjer til rådighed, at de kan kontrollere, at forskrifterne i dette punkt er opfyldt.

    2.2. Fabrikanten skal erklære, at en motorcykels maksimale effekt ikke kan øges med mere end 10 %, at en knallerts maksimale hastighed ikke kan øges med mere end 5 km/h, og at hverken den konstruktivt bestemte maksimale hastighed eller den maksimale nettoeffekt for den pågældende klasse kan overskrides, ved ændring af:

    tænding (fortænding etc.) eller brændstoftilførsel.

    2.3. Alle motorcykler af klasse B skal opfylde forskrifterne i punkt 2.3.1, 2.3.2 eller 2.3.3 og i punkt 2.3.4 og 2.3.5.

    2.3.1. Der skal i indsugningskanalen permanent være fastgjort en bøsning. Er bøsningen anbragt i indsugningsmanifolden, skal denne være fastgjort på motorblokken med selvdestruerende bolte eller bolte, som kun kan aftages med specialværktøj.

    Bøsningen skal have en hårdhed på mindst 60 RC. I indsnævringen må den højst være 4 mm tyk.

    Ved forsøg på at fjerne eller ændre på bøsningen skal bøsningen og den del, den er fastgjort i, ødelægges, eller motoren skal blive ude af stand til at fungere, indtil den igen er sat i korrekt stand.

    På bøsningens overflade eller i nærheden af den skal der være en læselig mærkning med køretøjets klasse(r) som defineret i punkt 1.3.

    2.3.2. Hver indsugningsmanifold skal være fastgjort med selvdestruerende bolte eller bolte, som kun kan aftages med specialværktøj. I manifoldene skal der være en indsnævring, der er markeret på ydersiden, og på dette sted må manifolden højst have en godstykkelse på 4 mm, dog 5 mm, hvis det består af et bøjeligt materiale som f.eks. gummi.

    Ved forsøg på at ændre på manifoldens indsnævring skal manifolden ødelægges, eller motoren skal blive ude af stand til at fungere, indtil den igen er sat i korrekt stand.

    Manifolden skal være læseligt mærket med køretøjets klasse(r) som defineret i punkt 1.3.

    2.3.3. I den del af indsugningskanalen, der befinder sig i topstykket, skal der være en indsnævring. I hele indsugningsportens længde må der ikke findes noget snævrere tværsnit (bortset fra ventilsæderne).

    Ved forsøg på et ændre på indsugningskanalens indsnævring skal kanalen ødelægges, eller motoren skal blive ude af stand til at fungere, indtil den igen er sat i korrekt stand.

    Topstykket skal være læseligt mærket med køretøjets klasse som defineret i punkt 1.3.

    2.3.4. Indsnævringen som omhandlet i punkt 2.3.1, 2.3.2 og 2.3.3 har forskellig diameter afhængigt af, hvilken motorcykel der er tale om.

    2.3.5. Producenten skal oplyse diameteren af indsnævringen og godtgøre over for den ansvarlige myndighed, at denne indsnævring er bestemmende for luftens passage, og at der ikke findes nogen anden indsnævring, der kan ændres på en sådan måde, at køretøjets præstationer øges med mere end 10 %.

    Fire år efter direktivets ikrafttræden fastslås den maksimale nominelle indsnævringsdiameter for de forskellige motorcykeltyper efter den i artikel 6 omhandlede procedure på grundlag af de af producenten oplyste indsnævringsdiametre.

    2.4. Hvis luftfiltret fjernes, må det for en knallert ikke medføre en større forøgelse af den konstruktivt bestemte maksimale hastighed end 10 %.



    3. SÆRLIGE FORSKRIFTER FOR KØRETØJER AF KLASSE A OG B

    Specifikationerne i denne del er kun bindende i tilfælde, hvor de, enkeltvis eller samlet, er nødvendige for at forhindre indgreb, der fører til, at den konstruktivt bestemte maksimale hastighed for køretøjer af klasse A derved forøges med mere end 5 km/h, eller at effekten for køretøjer af klasse B forøges med mere end 10 %. Hverken den konstruktivt bestemte maksimale hastighed eller den maksimale nettoeffekt for den pågældende klasse må overskrides i noget tilfælde.

    3.1. Toppakning: Tykkelsen af en eventuel toppakning må efter montering ikke være større end:

    - 1,3 mm for knallerter

    - 1,6 mm for motorcykler.

    3.2. Pakning mellem cylinder og krumtaphus (totaktsmotor): Tykkelsen af en eventuel pakning mellem cylinder og krumtaphus må ikke være større med 0,5 mm efter montering.

    3.3. Stempel (totaktsmotor): Stemplet må i topstillingen ikke dække for nogen del af indsugningsåbningen. For køretøjer med indsugningssystem med lamelventil(er) gælder denne forskrift ikke for den del af overførselskanalen, der er fælles med indsugningsåbningen.

    3.4. På totaktsmotorer må motorens effekt ikke kunne forøges ved at dreje stemplet 180°.

    3.5. Med forbehold af bestemmelserne i punkt 2.3 må der ikke forefindes kunstige hindringer for passagen i udstødningssystemet.

    I denne forbindelse anses ventilstyr i en firetaktsmotor ikke for en kunstig hindring.

    3.6. Dele af udstødningssystemet inden i lyddæmperen (lyddæmperne), som er bestemmende for udstødningsrørets effektive længde, skal være således fastgjort til lyddæmperen, at de ikke kan fjernes.

    3.7. Enhver form for begrænsning (f.eks. mekanisk, elektrisk eller konstruktionsmæssig) af fuld belastning af motoren (f.eks. stop for gasspjæld eller gashåndtag) er forbudt.

    3.8. Er et køretøj af klasse A udstyret med elektrisk/elektronisk hastighedsbegrænsning, skal køretøjsproducenten fremlægge sådanne oplysninger og dokumentation for den tjeneste, der foretager prøvningen, at det godtgøres, at ændring eller udkobling af anordningerne eller af de elektriske tilslutninger ikke øger knallertens maksimale hastighed med mere end 10 %.

    Elektrisk/elektronisk system til afbrydelse og/eller kortslutning af tændingen er ikke tilladt, hvis det medfører en forøgelse af brændstofforbruget eller af emissionen af uforbrændte kulbrinter.

    Elektrisk/elektronisk system til ændring af tændingsforstillingen skal være således konstrueret, at motorens effekt målt med systemet i funktion ikke adskiller sig mere end 10 % fra den effekt, der måles med systemet udkoblet og tændingsforstillingen indstillet til kørsel med størst mulig hastighed på vej.

    Kørsel med størst mulig hastighed på vej opnås ved en tændingsforstilling på ± 5° i forhold til den værdi, der giver maksimal effekt.

    3.9. På motorer med lamelventil skal denne være fastgjort med selvdestruerende bolte, således at basisdelen ikke kan benyttes igen, eller med bolte, som kun kan aftages med specialværktøj.

    3.10. Forskrifter for identifikation af et køretøjs motortype

    3.10.1. Mærkning af originale dele og komponenter

    3.10.1.1. De nedenfor opregnede dele og komponenter skal være holdbart og uudsletteligt mærket med det eller de kodenumre og symboler, som producenten af køretøjet eller af de pågældende dele eller komponenter benytter til identifikation af dem. Mærkningen kan have form af en etiket, forudsat at den vil være læselig ved normal brug, og at den ikke kan fjernes uden at blive ødelagt.

    Normalt skal denne mærkning være synlig, uden at den pågældende del eller en anden køretøjsdel behøver at afmonteres. Hindrer karrosseriet eller en anden køretøjsdel, at mærkningen kan ses, skal køretøjsproducenten give de ansvarlige myndigheder anvisninger på, hvordan de pågældende karrosseridele åbnes eller afmonteres.

    3.10.1.2. Bogstaver, tal og symboler skal være mindst 2,5 mm høje og letlæselige. For mindstehøjden af mærkningen på de i punkt 3.10.1.3.7 og 3.10.1.3.8 beskrevne dele gælder dog bestemmelserne i kapitel 9 analogt.

    3.10.1.3. De i punkt 3.10.1.1 omhandlede dele og komponenter er følgende:

    3.10.1.3.1. indsugningslyddæmper (luftfilter)

    3.10.1.3.2. karburator eller tilsvarende

    3.10.1.3.3. indsugningsmanifold (hvis den ikke er udført i ét med karburator, cylinder eller krumtaphus)

    3.10.1.3.4. cylinder

    3.10.1.3.5. topstykke

    3.10.1.3.6. krumtaphus3.10.1.3.7. udstødningsrør (hvis adskilt fra lyddæmper)

    3.10.1.3.8. lyddæmper(e)

    3.10.1.3.9. den drivende del af transmissionen (forreste kædehjul eller skive)

    3.10.1.3.10. den drevne del af transmissionen (bageste kædehjul eller skive)

    3.10.1.3.11. elektriske/elektroniske anordninger til styring af motoren (tænding, indsprøjtning, mv.) og samtlige kredsløbskort hertil, hvis anordningen kan åbnes

    3.10.1.3.12. indsnævring (bøsning eller lignende).

    3.10.2. Indgrebskontrolskilt

    3.10.2.1. På hvert køretøj skal et skilt med mindstemålene 60 mm × 40 mm være fastgjort på varig og holdbar måde (eventuelt ved påklæbning, men i så fald således, at det ikke kan fjernes uden at blive ødelagt) på et lettilgængeligt sted.

    Herpå skal producenten anføre:

    3.10.2.1.1. sit navn eller fabriksmærke

    3.10.2.1.2. bogstavkoden for køretøjets klasse

    3.10.2.1.3. for den drivende og den drevne del af transmissionen antallet af tænder for kædehjul og diameteren i mm for skiver

    3.10.2.1.4. det eller de kodenumre eller symboler, der benyttes til identifikation af de dele og komponenter, der er mærket i overensstemmelse med punkt 3.10.1.

    3.10.2.2. Bogstaver, tal og symboler skal være mindst 2,5 mm høje og letlæselige. I figur 1 er der vist en skematisk tegning af, hvilke dele og komponenter der svarer til hvilke kodenumre eller symboler.

    3.10.3. Mærkning af ikke-originale dele og komponenter

    3.10.3.1. Hvis komponenter, der er godkendt til samme køretøj efter forskrifterne i dette kapitel, er varianter af de komponenter, der er opregnet i punkt 3.10.1.3, og sælges af køretøjsproducenten, skal disse andre varianters kodenumre eller symboler fremgå enten af kontrolskiltet eller af en selvklæbende etiket (som skal være læselig ved normal brug, og som ikke må kunne fjernes uden at blive ødelagt), som skal leveres sammen med komponenten til anbringelse ved siden af kontrolskiltet.

    3.10.3.2. For så vidt angår ikke-originale reservelyddæmpere skal tekniske enheders kodenumre eller symboler fremgå af en selvklæbende etiket (som skal være læselig ved normal brug, og som ikke må kunne fjernes uden at blive ødelagt), som skal leveres sammen med komponenten til anbringelse ved siden af kontrolskiltet.

    3.10.3.3. Når ikke-originale dele eller komponenter i henhold til punkt 3.10.3.1 og 3.10.3.2 skal mærkes, skal mærkningerne opfylde bestemmelserne i punkt 3.10.1.1 til 3.10.2.2.



  • #24   17. jul 2007 så smækker man da bare en ultra høj gearing på så den ikke kommer over 30..

Kommentér på:
Reglement ..

Annonce