Euro 2 udstødningsnorm. {{forumTopicSubject}}
Motorcykler og knallerter samt scootere i forskellige kategorier, er fra 1. juli i år underlagt nye regler. De kan læses på følgende adresse under Færdselsstyrelsens web:
http://www.fstyr.dk/sw992.asp?art_id=771
I teksten er der en henvisning at klikke på, for at få information om dispensationsforhold indtil den 30. juni 2005. Anbefales kraftigt, det er mere præcist.
Overordnet hedder det bl.a.:
"Forlænget frist for Euro 2 for MC og knallerter (medd. 1836)
1. juli 2004 træder Euro 2 luftforureningsbestemmelserne i kraft. I praksis betyder det at nye motorcykler og knallerter som hovedregel er udstyret med 2-vejs katalysator.
Færdselsstyrelsen har besluttet at lave en udvidet dispensationspraksis i forbindelse med Euro 2 bestemmelserne om luftforurening. Der gives 1 års dispensation for alle køretøjer der er produceret og hjemtaget til Danmark inden 1. april 2004."
Og dispensationsreglerne er her, man kan ikke direkte kopiere fra dem, da de ligger i pdf-format, acrobade reader kræves også for at læse/åbne.
(link fjernet)
Men hovedsagen er, at forhandlere altså ikke mere må sælge scootere uden at de opfylder Euro 2 normen, hvilket vil kræve tovejs-katalysator på de fleste (2007-2008 kommer skrappere Euro 3 normer!). Vi taler her om nye køretøjer. Jeg har ikke set noget om, at eksisterende, kørende scootere skal opgraderes med katalysatorer!!
Nu er det i høj grad "tunere" som debatterer her, så hvordan vil katalysator på nye scootere påvirke det? Under alle omstændigheder bliver det sværere, for endnu er 30-scootere uden registrering og nummerplade, men det kommer givetvis.
Man kommer ikke uden om disse nye regler (omend jeg kan fortælle, at færdselspolitiet ikke kendte til udstødningsgas problemet ved opkald! Men det gør Færdselsstyrelsen og den bestemmer her, det skal nok nå ud til lokalt politi), vil ændre lidt på tingene.
Tuning bliver simpelthen vanskeligere, lettere at opdage og dyrere!
Dette ovenstående tror jeg ikke er almindeligt kendt, så hermed er det lagt ud til jer, fra en motorcyklist gennem 30 år. Konklusioner drager man selv
OG HERMED TILBAGE TIL MIT ANDET ÆRINDE:
Min søn er opsat på at få en scooter når han om ca. et år fylder 16.
Når man tager de nye regler i betragtning, vil det da være klogest at 1)købe en god brugt nu for et års venten, 2) købe en 30-scooter ny nu uden katalysator - hvis de findes efter reglerne om produktion og import inden 1. april i år, eller 3) vente til næste år og se markedet an, brugte uden katalysator eller en ny med katalysator, når tiden er inde?
Jeg vil være glad for gennemtænkte svar!
Med venlig hilsen
SørenLarsen
"
:
jan 2004
Følger: 126 Følgere: 124 Scootere: 8 Emner: 309 Svar: 4.902
jan 2004
Følger: 126 Følgere: 124 Scootere: 8 Emner: 309 Svar: 4.902
aug 2004
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Beklager det lange indlæg, det er kort i forhold til indlæggene på mit debatforum..
mvh Søren
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 13 Emner: 46 Svar: 238
Men jeg vil foreslå dig at din knægt skal købe en scooter nu. Og vil også lige anbefale Yamaha og specielt Aprilia (;
Euro 2 udstødningsnorm.