Karburator,Hane blahblah {{forumTopicSubject}}
Hey Sg Jeg blev Påkørt af en billist på min Piaggio new Typhoon her i start Maj måned og fandt ud af her i sidste uge at så længe der ikke var noget kørsels forbud fra politiet eller forsikringsselskab må jeg gerne selv reparere den nu og kører på den så længe den er trafik sikker.
Har så ophængt nogen skjolde med strips og lige haft skiftet ventil på både for og baghjul da de var utætte og sådan. Men efter et par måneder uden opstart kunne den ikke komme igang så gav den nogen sprøjt startspray i luftindtaget og så hoppede den hurtigt i live. Skiftede så også luftfilter da det andet var møj ulækkert og havde et nyt til at ligge. Så fik jeg den igang igen men udstødningen lød mærkeligt og den gik mærkeligt i omdrejninger så spændte møtrikkerne ved udstødningsporten og så var alt fint indtil idag da jeg endelig får den ud på vejen igen efter de ventiler så dør den helt ud når den kommer op på halvgas eller over så tænkte efter de måneder har karburatoren det nok lidt skidt så ville skille den ad og rense, Men da jeg så tog Benzin slangen af fossede det ud med Benz og det blev ved og ved og måtte smide slangen i en benzindunk hvor den så nu har tømt hele min tank.....
Mere eller mindre er min vakuum hane vel død? Som er derfor den druknede på den måde og syntes jeg læste et sted at hvis den bare har smadret benzin ned og skubbet det forbi svømmeren kan der ligge benzin i hele blokken nu? Eller er det endelige problem lige nu bare en ny Hane og så skulle alt gerne spille?
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 285 Emner: 52 Svar: 988
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/vga/formula-50/benzintank/benzinhane-vga-formula-50/n-354749921/pn-354667638
sep 2003
Følger: 20 Følgere: 668 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.870
Vakuum haner til piaggio burde være nemt at finde.
Måske ikke på thansen men kgi scooterattqck osv osv.
Hvis der er benz i blokken så evt bare af med tændrør og vente til det er fordampet.
jun 2023
jun 2023
sep 2003
Den burde passe.
En hane fra tanken, en videre til karb, og en til vakuum.
Med kreativitet passer hvad som helst, om så dimensionerne ikke passer ka man tilpasse.
Men ville selv bestille noget godt.
Som man siger, dem der smører godt, kører godt ..
jun 2023
https://kgi.dk/benzinhane-vacuumpumpe-6-da
https://kgi.dk/benzinhane-vacuumpumpe-35948-da
jun 2023
https://kgi.dk/benzinhane-vacuumpumpe-23860-da
https://kgi.dk/benzinhane-vacuumpumpe-35948-da
https://kgi.dk/benzinhane-vacuumpumpe-6-da
https://speedline.dk/benzinhane/p/benzinhane-vacuum-3-studse
https://speedline.dk/benzinhane/p/benzinhane-tnt
sep 2003
Den her
https://www.scooter-attack.com/en/product/vacuum-fuel-tap-15mm-piaggio-peugeot-yamaha-derbi-65741?vctype_id=13
Eller Nr 9 herinde
https://www.easyparts.nl/explodedview/Originele-onderdelen-Piaggio-Typhoon-50-2T-E2-2010-2016-(APAC-EMEA)-Benzinetank-m26397-d194705
Bare to eksempler jeg fandt på et minut.
Medmindre din tanks tilslutning er defekt som er grunden til der er det der tank hane til vakuum hane system.
sep 2003
jun 2023
https://www.ebay.com/itm/336158679686
Men i princippet kan jeg vel sagtens bare montere en normal benzinhane med vakuum?
Og siden den nuværende hane var defekt er tanken allerede tømt i en benzindunk
jun 2023
Grunden til jeg nu ikke skiftede ud til en normal var fordi jeg hørte selfølgelig lige chat gpt og den mente ikke der burde være lavet gevind osv til en hane der sidder på tanken.
Fandt også ud af at det har været få af en række Piaggio New Typhoon der er kommet med det brændstofsystem som de hurtigt fik fjernet fra den næste generation af Typhoons
sep 2003
Meget imponerende alligevel jeg formåede at skyde ved siden af målet 3 gange i streg haha.
Jamen så langt så godt i det mindste. Så håber jeg det virker
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 189 Scootere: 1 Emner: 85 Svar: 1.695
Fjern hele dit vacum system og fjern den del som sætter op i din benzin tank også..
Når det er gjort , så gør du følgende …
Køber en ny vacum pump , den type som kan sættes op i benzin tanken også spændes fast . Altså på samme måde som den gamle del der sætter op i din benzin tank nu —
Også monter du igen de 2 slanger sad på din gamle defekte vacumpump…
Så du færdig med at skulle lede efter et nyt , når uheldet er ude ….. og en god ide ville være at skifte dine slanger på samme tid , altså din vacumslange og benzin slange …. Fordi så du helt sikker på hvis det næste problem opstår at det ikke kan være på det punkt som gør den ikke kan starte ….
jun 2023
Men jov skulle jeg nok have skiftet over til noget mindre kompliceret var bare ikke sikker på hvad jeg skulle kigge efter.
Tænker heller ikke den skulle dø lige foreløbig og er nu egentlig også sagtens en mulighed det kunne have været sket i uheldet.
jun 2023
Karburator er renset
Nyt luftfilter så det er ikke tilstoppet.
Ny Tankhane og benzin flow til karburator er fint.
Tankens udluftning er også fin.
Har ikke rørt noget iforhold til nål så det er ikke det.
Tændrør er helt nyt.
Tomgang kan den sagtens stå i uden problemer det først når der kommer press på motoren med rpm det begynder.
Jeg blev påkørt i maj måned osv osv og fandt ud af jeg godt må køre på den osv, så blahbblah startspray kom hurtigt i live, motoren virkede til at køre fint de første 3-4 ture hvor jeg så opdagede ventilerne var utætte på begge hjul så fik skiftet dem og ds jeg så skulle ud og køre første gang igen så kørte jeg max 100 meter hvor efter den så begynder at gøre det mærkelige pis med at dø ud når jeg gav gas så tænkte eventuelt karburator var tilstoppet som var grunden til den muligvis ikke fik ordentligt benzin så ville rense den hvor blahblah defekt tank hane.... Osv og nu igen, med ny Tankhane osv så kan den stadigvæk ikke tage gas.
Nogensomhelst ideer???
Kunne det være svømmer der står forkert?
sep 2003
Det ka være mange forskellige ting.
Måake mere end bare 1 ting
jun 2023
Sååå hvordan får jeg så tjekket de forskellige ting?
sep 2003
Men jeg er elektricitetsidiot sååå pas.
Utætheder kan bare tjekkes med bremserens hist og her. Se om noget sted tager luft ind så den stiger i tomgang
jun 2023
Ja, her er en kort og præcis opsummering:
> **Scooteren starter med det samme og går stabilt i tomgang, men når jeg giver gas, siger den "buuuu" og dør næsten, hvorefter den går tilbage til normal tomgang, når jeg slipper gassen. Jeg har renset karburatoren fuldstændigt, kontrolleret dyser, svømmer og nåleventil, som alle fungerer korrekt. Benzinhanen er ny og leverer fint med vakuum, vakuumslangen er fri, tændrøret er nyt og giver en god gnist, membranbladene slutter tæt, indsugningsstudsen er næsten ny uden synlige revner, og alle dele i karburatoren ser originale og korrekt monterede ud. Problemet opstod pludseligt efter nogle få ture, efter scooteren havde stået stille i en periode efter et trafikuheld.**.
Har brugt ChatGpt til hjælp med forskellige ting og fejlfinding da jeg ikke selv kunne se noget åbentlyst.
Må lige montere karb igen og sprøjte rundt med noget brens er det bare ved studsen jeg skal tjekke eller er der andre steder?
sep 2003
Det er heldgvis en 2t scooter så der er ikke så langt fra luftfilteret til bundpakningen
jun 2023
jun 2023
Har også lige sprøjtet Bremserens omkring studs og syntes ikke ligefrem den går op i omdrejninger på noget tidspunkt den holder sig okay i konstant tomgang.
Syntes bare det lyder mærkeligt at det skulle være falsk luft når den går så pænt og fint i tomgang? Starter første hug endda når den er kold Og det først er ved gas den drukner/løber tør og motoren dør ud
jun 2023
Skruet lige chokeren ud af karburatoren smed noget tape over choker hullet, fik den startet og nu tager den gas helt perfekt uden problemer og fantastisk gas respons så det vel umiddelbart bare en ny Auto choker og så er det vel det?
sep 2003
Når ejg har haft autochoke problemer har den kun kunne tage gas med mere end halv gas.
Ku ikke sætte igang fra 0kmt med mindre end halv gas, så spruttede den helt vildt pga for fed blanding.
Det lyder omvendt af det problem du havde, men hvis dit fix har løst det sååå
jun 2023
Men det mig der har været lidt halv spasser for kunne ikke høre om motoren druknede eller om den kørte tør som var derfor jeg rodede med karburator og svømmer osv i så lang tid
Men well well lortet er løst nu så det er jo det
jul 2011
Så Prøv lige at tjek svinghjulet ? , Den kan have rykket sig en lille bitte smule hvis selve NOT er slå skæv eller evt knækket , jeg har oplevet før at NOT knækker også kiler sig fast igen mellem svinghjul og krumtappen . Det gik satme længe før jeg opdagede det for det hele så helt normal ud bortset fra svinghjulet var rykket sig lidt , men det ses ikke før man kommer der ind ……
Så tjek lige at dit system der inde er okey , selv om jeg er mere sikker end usikker på at det noget galt der inde …..
Men du har ikke ændre dyse osv …. Det hele begyndte bare siger du efter ulykken hvor du startende den op første gang med start spray , også ca 3-4 ture så begyndte problemet at opstå siger du …. ( Har jeg forstået det rigtig )
jun 2023
Men har lige haft den igang med auto choker ude sf karburator og tape over hullet og den tog gas helt perfekt og responsen var helt fantastisk så den har bare haft stået åben hele tiden som har gjort motoren døde så snart du rørte gassen samt har jeg lige bestilt ny choker og så skulle det gerne være det.
jul 2011
jun 2023
Har lige monteret den nye choker og nu er problemet der igen, så snart jeg rør gassen siger den buuu og dør ud, men uden choker og tape over hullet tager den gas helt perfekt??? Ærlig talt hvad fuck sker der med det lort
Er det choker sædet i selve karburatoren der er død eller hvad???.
jun 2023
jun 2023
Har ikke mulighed for at teste en anden karburator men er 99% sikker på det er noget lort med chokeren.
Med choker monteret=så starter den første hug men kan ikke tage gas og køre forfærdeligt.
Uden choker monteret og tape over hullet= skal bruge et par hug til at starte men tager gas fantastisk og køre lige som den skal.
sep 2003
Så er autochokeren nok død.
Du tester ved at ta den fra, kold, måle hvor langt den stikker ud, starte motor og la stå et par minutter og så måle på autochokeren igen. Så ska den være blevet x antal mm længere. Du ka finde antal mm online
jun 2023
Endte med at fjerne indmaden fra den gamle choker og montere den som en prop og nu kører den igen helt fint ish.... Har mistet den luftfilter indsats der skal sidde i enden af kassen så den kører men larmer lidt og har lidt delay på gassen men tænker jeg bare er pga den er for mager uden den "begrænsning"Men det er blevet bestilt en ny hjem. Og så er det bare forfærdeligt at skulle have den startet og kan godt mærke det ikke er en permanent eller endda midlertidig løsning.....
jul 2011
Læste lige hele denne emne nu , hvad det var sket og hvad du har gjort af ting indtil nu for at komme problemet til livs. , og jeg læste så at du desvære og stadigvæk ikke havde fundet fejlen ……
Men det er noget jeg ikke kan læse mig til …… Du fortæller hvis du fjerner din chokeren og lukker hullet til så det tæt . Så køre din scooteren præcis som du ønsker og endnu bedre , så køre den fejlfri … så læser jeg igen , du sætter en helt ny indkøbt automat choker og monterede den , fordi fejlen jo tydeligt blev bevist at kunne køre fejlfri så snart den gamle choker blev fjernet og fik lukket hullet til så der ingen falsk luft kom igennem systemet ……
Du fortæller den kørte fejlfri i den tidsrum hvor den gamle choker blev helt fjernet fra karburatoren og hvor du selvfølgelig huskede at lukke hullet til så den ikke fik falsk luft.
Så køber du en helt ny automat choker “ Hvilket giver god mening “ fordi symptomerne tydeligt viste at hvis den gamle blev helt fjernet og hullet lukket tæt så virker motoren og kunne køre fejlfri igen …. Så selvfølgelig giver det mening at det chokeren som synderen så det bedste var at købe en helt ny og monter den , fordi så var du jo køren igen helt fejlfri .. Men desvære begyndte de symptomer igen at vise sig frem så snart den nye choker blev monteret ……
( Her kommer det jeg ikke kunne læse nogen steder i tråden om det var blevet tjekket igennem grundig , fik den tanke fordi edet er en AUTOMAT choker .. )
Har du tjekket efter om din motor den lader fint nok osv , og at den IKKE tapper strømmen stille og rolig fra batteriet så snart nøglen drejes , Fordi hvis det er tilfældet , så giver det god mening at kan køre fejl fri hvis chokeren fjernes helt , fordi hvis motoren har en fejl et sted på strømmen så kan en automat helt bestemt godt skabe sig og give bøvl så snart gassen åbnes helt op . Fordi så vil Hoveddysen nemlig fremstå som om den er alt for stor , og det netop her din motor gør helt det samme som hvis hoved dysen i virkeligheden var alt for stor , og det nemlig at død helt ud hvor så den er slukker på den samme måde som du oplever , med choker monteret , og snart du fjerner den del ( din choker ) helt væk fra karburatoren så det ingen problemer igen …… og det eneste som kan få en automat chokor til fremstå som om den er defekt på den mest fuck up måde , som du oplever det pt , Det ville så være hvis dit strøm generelt løber helt forkert , så som at aflade batteriet så snart nøglen drejes om til ON ….
Og det lige præcis den del jeg ikke kan læse mig frem til i din tråd her inde. Om du har tjekket alt dette …
Det ville give god mening hvis der er der din fejl opstår , fordi normal hvis eks du fjerner strømmet 100% fra automat chokeren så ville den bare trækket hele setuppet tilbage inde i hullet hvor chokeren sætter , og så fremstå som åben hele tiden ? hvilket ikke ville påvirke motoren på den måde som du oplevet det i den seneste stykke tid nu ….
Derfor fik jeg så den tanke at det måske kunne være at det var hele dit El system som løber løbsk og for din automat choker Til at fremstå som var den defekt , og da det er en helt ny en , så ville det være det næppe være der problemet ligger , men det desvære så peger symptomerne den vej …..
Derfor tjek dit strøm over hele dit system , plus du skal tjekke op på om der er strøm nok på batteriet eller om den aflader batteriet så snart nøglen drejes på ON …….
jun 2023
Øhhh nu lyder jeg så nok snot dum men når du siger tjek heleee el systemet?
jun 2023
Har nu klippet ned til frisk kobber og flettet ny ledning på samt renset de gamle terminaler på alle 7 og genbrugt dem da de ikke kan fåes nye åbenbart....
Fik tilsluttet choker igen og sat den i stik, startet motor og den går de par mm ud som den skal. Men igen stadig samme problem og den har gjort det med både ny og gammel choker, har prøvet forskellige o-ringe iforhold til om den lukkede tæt eller ej.
Benzin tilførsel er umiddelbart fin.
Choker får strøm og køre ud.
Ikke noget med tænding systemet.
Karburator har været renset og skilt ad 100 gange nu.
Svømmer ser ud til at sidde fint og der er intet slør den hopper op og ned helt fint.
El er gennemgået og fik renset terminaler og lavet nye ledninger samt også målt og den får nu 8v i tomgang og 13V ved lidt gas da det er AC strøm og ikke DC.
Det eneste jeg vender tilbage til er den sagtens kan køre når choker ikke er monteret og hullet er dækket til.
Lige pt med den nye choker monteret starter den første hug går lidt højt i tomgang i et par min hvorefter den så går ned, så kan den tage fuld gas 2-3 gange hvorefter motoren dør hvis jeg bliver ved, så snart jeg slipper gashåndtaget går den tilbage til fin tomgang.
Giver jeg små hurtige ryk. I gassen tager den det også ok.
Står den i tomgang i et par min kan den også tage fuldgas en gang eller 2 og så begynder den at dø igen.
Er lidt lost på hvad det ellers kan være nu...
Karburator,Hane blahblah