{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
925 visninger | Oprettet:

Optimering af lovlig Puch Maxi {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået nallerne i en puch maxi P fra 73' der starter og køre rimelig fint. Men jeg vil dog lige høre jer kloge sjæle om der muligvis er noget som kunne optimeres en smule.

den køre pt 31km/t på gps

Der skulle være skiftet cylinder og karburator for nyligt. (nok inden for de sidste par år)
Karburatoren er en rund 12mm bing kopi med ukendt dyse, som ikke er nummereret. Samt standard cylinder med plump

Jeg skiftede til ny luftfilter kasse her i denne uge. Og undrede mig over hvordan den kun køre 31kmt når lyftdyssen var fjernet fra luftfilterkassen.
Og generelt virker det til den kører lidt rigt, som kan ses på billedet.
Det virker til en kører en tand bedre når den er kold, og er en lille smule dalene i omregninger når en bliver rigtig varm

Så derfor har jeg købt dyseset for at få den dysset ordenligt til MED pillet luftbegrensning

Ellers tror jeg alt andet er standard og muligvis originalt.

Så for lige at skære mit spørgsmål helt ud i pap. Er der nogle dele i motoren man burde tjekke op på om det skulle skiftes. for lige at få den op og løbe omkring de 39 kmt Eller tror i det ville være nok at få den dysset til?
Kom frisk med bud og ideer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Mindre VVS opgaver 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Optimering af lovlig Puch Maxi
  • #1   7. jun Den ska altid være ordenrlig tunet i karbu.

Men når det er overtået, så skift tandhjul med en topfartsberegning ud fra anral tænder ratio nu og efter.
    Alt hvis du har 15 tands bagpå nu og skifter til 12 tand så blir topfarten 20% højere f.eks.

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Svar: 100
    #2   10. jun Det kommer så ikke til at virke, der sidde ikke 15 tands bagpå.

En gammel maxi køre i omegnen af 13/45 eller 13/47 alt efter model.

Så det er noget med at finde et 14 eller 15 tand til foran, eller 40/42 tand til bagpå..

Men 39 kmt, så er du jo i området med problemer med de sorte hvis de stopper dig en dag.

• #3   10. jun Ja bagpå er typisk større.

Men løsningen er at tælle tænder på det tandhjul der sidder monteret. F.eks. 40 tænder.

Man kører 31 og vil gerne køre 39.
    39 divideret med 31 er 1.258

Så man vil have et tandhjul der er 1.258 gange så mange tænder som det man har nu.
    Eller 125,8 %.
    Som er 25,8% højere end nu.

40 ganget med 1,258 = 50,3 tænder.

Så køber man et 50 tands tandhjul og prøver med istedet.

Men man gør det typisk med fortandhjul fordi de er mindre og derfor billigere.
    Og de er nemmere at skifte.

Dog er præcisionen lavere fordi tandhjulene er mindre.
    Så det blir f.eks. en trettende del større bare med 1 tand mere.
    1/13 er 7,6%.
    Men 1/40 er kun 2,5%

Så man kan justere gearingen mere præcist med bagtandhjulet. Fordi det er større....

Men aller mest præcist blir det når man ka skifte begge tandhjul og ramme præcis det gearudvekslingsforhold man søger. Og dyrest selvf. smiley

Håber det er fuldt forståeligt

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

#4   11. jun Igen forkert.

Hvis du sætter et 50 tang på i stedet for et 40, så køre den langsommere.

Og man kan ikke bare udregne det matematisk, fordi du flytter området for effekt og drejningsmoment når man ændre gearingen på køretøjet.

Så det er lidt med at ændre mere end udregning siger, fordi den skla trække hårde med en højere gearing.

Og altså ønsker man mere fart, større tandhjul foran, eller mindre bagpå..

• #5   11. jun Foran er større = højere fart.

Og ja der er lidt variation ift trækområde osv.
    Det er derfor jeg siger "prøv med".. smiley

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jan 2008

#6   11. jun Ja.

Men det var fordi du lavede udregning på bagtandhjulet.

"40 ganget med 1,258 = 50,3 tænder.

Så køber man et 50 tands tandhjul og prøver med istedet."

Så køre den langsommere med 50 tand istedet for 40..

• #7   11. jun På baghjulet ja smiley

Jeg er med vilje uspecifik omkr antal tænder og hvad hjul har hvad antal fordi jeg arbejder med alt fra veloer til mountainbikes og dirtbikes, som har alle mulige mærkelige sammensætninger.

Hovedsagen er man bruger hovedet og laver en udregning, så er det ret nemt at få topfarten tilpasset plus/minus et par kmt

Kommentér på:
Optimering af lovlig Puch Maxi

Annonce