635 visninger
|
Oprettet:
Scotoer Dæk - Nye regler. {{forumTopicSubject}}
Er der nogle der ved om de nye dæk mht. vinterdæk også gælder Knallert / Scooter.
og knallert 45?
Ved de dækker MC. men kan ikke helt se mig klog mht. de små 2 hjulede.
dec 2006
Følger: 91 Følgere: 139 Scootere: 4 Emner: 242 Svar: 2.929
Som jeg læser reglerne, skal en knallert 30 sidestille med en cykel, og er derfor udenfor krav om vinterdæk.
Men knallert 45 er jeg i tvivl, men jeg vil TRO at det er et krav her, da den umiddelbart sidestilles med bil og motorcykel.
Men meget interessant spørgsmål.
nov 2009
Følger: 10 Følgere: 114 Scootere: 33 Emner: 7 Svar: 9
jeg ved ikke om det kan hjælpe
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Alt andet er tosset.
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 784 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 5.530
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.811
Gad godt læse reglerne men ka ikke finde dem.
Sååå ja.
Jeg fortsætter bare som jeg plejer.
Har dæk på der er fine nok. Hvis jeg selv synes de er fine nok så er de det altid, for jeg er dæk kræsen.
Brokker bjarne benspænd sig så betaler jeg bare den frihedsafgift det koster at skide på deres firkantede regler der ikke levner plads til undtagelser når jeg f.eks. har crossdæk på og er ude at lege i sneen på en tom p plads.
Dækkene på min aprilia f.eks. er ikke godkendt. ...
dec 2006
Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.
sep 2003
Så får vi den præcise fortolkning at vide.
Men det gælder med garanti for knallerter.
Så meget ka jeg garantere.
Prgrf 67 stk 3 omhandler alle køretøjer der køres hvor færdselsloven gælder
Det gælder sådan set for alle køretøjer. Også cykler og løbehjul. Selvom bent betjent nok ikke ku finde på at skrive en løbehjulskører for at der er sommerdæk på løbehjulet i snevejr...
Så er mit spørgsmål bare hvor lempelige landbetjentene er når det kommer til stykket...
Udover hvad den første dommer der skal tage stilling til en sag dømmer, og dermed sætter af præcedens
dec 2006
Hvad er "åbenbart"?
Synonymer ville være tilsyneladende eller øjensynligt.
For mig lyder det lidt som at sælge elastikker i meter mål.
Så det er nok - i loven forstand - at man kører med tilsyneladende uegnede dæk, til at man kan få en bøde?
Er det så den enkelte betjent der skal vurdere hvad tilsyneladende / åbenbart uegnede dæk er?... spændende....
sep 2025
Følgere: 8 Emner: 3 Svar: 9
sep 2003
Som sædvanlig bruger politkerne tiden på at lege med børnedukker og lyve, så de fik skrevet et stykke meget kort makværk ind i loven som kan fortolkes på alle tænkelige måder.
Men lur mig om du ikke er lovligt undskyldt.
Risikoen for en betjent nogensinde undersøger det, på din kabine scooter, er nok et sted mellem 0 og minus 10 procent sandsynlighed.
I sverige og andre lande er loven at efter en bestemt dato, skal biler have vinterdæk på.
Ikke så meget volapyk, elastik i metermål og rammen en kilometer forbi skiven, som danske politikere plejer.
sep 2006
De 13 mm i højde, ændrer nok ikke ret meget.
Eller du kunne vælge et dæk der er 10mm bredere.
Scooterdæk er i hvert fald en skidt løsning.
https://www.daek-online.dk/daek/bil/vinterdaek/70-12/201+202
sep 2025
Jeg er ikke sikker på, de kan være der. Med de nye dæk, er der nu ca 7-8 cm's luft mellem øverste del af hjulkassen, men kun ca 3 cm's luft mellem for og bagkant. Så et dæk, der er 135-80R-12, tror jeg ikke giver meget plads til den smule affjedring, der er i de bagerste dæmpere. Det er ikke de nye dæk der er på billedet.
sep 2025
sep 2006
Det kan du sagtens.
Hvor meget plads har du i bredden?
sep 2025
Hvad mener du med bredden??
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 664 Scootere: 85 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 746
det gør ingen forskel. en scooter sejler jo helt vildt med det spids dæk. om det sommer eller vinter giver ikke en skid. så glem alt om den regl.
Scotoer Dæk - Nye regler.