dyse op eller ned? {{forumTopicSubject}}
Davs Sg jeg er lige igang med at indstille karburatoren på min Storm og den har lige været ude en lille 15min tur med Bundgas så meget som muligt (der er dog ikke mange lange strækninger hvor jeg bor men gjorde mit bedste) og kan ik helt bestemme mig for om den skal op eller ned så vil give jer kloge hoveder her inde chancen
dog lå topfarten kun på 63kmt som jeg ogs syntes virker liiiidt mærkeligt?
Opsætningen lyder på
Cylinder: Polini sport 70cc
Karburator: Naraku 21mm PHBG 90 dyse (uden choker)
Luftfilter: Intet pt (men kunne godt tænke mig og smide en original luftfilter kasse på når jeg lige får fundet en på dba/Marketplace med mindre det ik giver mening og jeg så må blive nød til at bruge åbent filter istedet? har i nogen forslag må i gerne komme med dem
Udstødning: Athena EVO knæk en bitte smule utæt ved udstødningsporten
Variator: Polini Hi-Speed //Polini 5G ruller
Kobling: Polini 3-G speedclutch
Rem: Polini kevlar
mangler dog lige og få indstillet tomgang og luftskrue ordentligt men luftskruen har haft været skruet helt ind og så 1.5 omgange ud ville lige ha haft gjort det ordentligt på den her tur men udstødningen slog/rystede sig selv løs så måtte køre hjem
i får lige et billed mere her under
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 60 Scootere: 11 Emner: 3 Svar: 1.271
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 60 Scootere: 11 Emner: 3 Svar: 1.271
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
og så skulle jeg rykke den helt op i toppen? ville det ikke give den en alt for mager blanding? altså risikere varmesætning?
og lige en sidste ting hvordan er det man rykker på nålen ???
feb 2023
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 344
Men find den optimale luftskrue indstilling i tomgang og prøv selv at køre lidt med forskellige dyser og nålhak indtil den kører allerbedst igennem hele gassen.
Med nålen så tager du bare en tang på clipsen og trækker nålen af, så skubber du bare clipsen i det nye hak.
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Fortæl mig lige hvad for en side den skrue til at juster på den sætter på din karbruator
Sætter den skrue ved siden tæt på luftfilteren eller sætter den ved skrue tætteste på
Studsen hvor karbruator og studs mødes …
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Skal dog lige siges den ikke var været ordentligt indstillet jeg har bare sat skruerne til det rigtige altså luftskrue helt ind og 1.5 omgange ud og så tomgangskruen på øjenmål men det var efter karburator rensning så den mangler lige og få det indstillet ordentligt når motoren er varm kunne det bare være der problemet ligger?
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Indstillings skruen jeg taler om ( Det er den lille Kobber Skrue )
Jeg spørger om det for at vide hvad justerings skruen den arbejder med når man skruer på den fordi mange gør den fejl nemlig at tro skrue udelukket bestemmer hvor meget luft der skal blandes sammem med benzinen , Altså skruer du den med uret , altså ind i kaburatoren så blander den mindre luft i benzinen og skruer du den mod uret altså ud af karbruatoren så blander den mere luftninbenzinen. Og der hvor det så er at mange begår den fejl , er at de tror lige gyldig hvor skruen til at indstille på den sætter på karbruatoren så tror mange altid at det luft de arbejder med når indstiller på skruen.
Sandheden er at hvis den skrue til at juster på den sætter tæt på luftfilteren
Så betyder det at når du indstiller på skruen at så er det LUFT som du blander i benzinen
Hvis skruen sætter tæt på det sted hvor karburatoren fast spændes på studsen
Så betyder det at når du indstiller på skruen at så er det BENZIN du blander i luften
Ogi dit tilfælde bruges skruen så til at bestemme den mængde benzin man ønsker skal blandes i luften …..
Og da jeg ikke helt kunne bestemme mig for om din dyse var for stor eller lille når jeg ser på tændrøret da det er så nyt i nu , så ville det jo være sådan at hvis jeg troede din indstillings skrue den arbejder med luft blanding i benzinen , så i stedetfor at skifte dyse til en støre , så kunne du prøve at indstille på skruen da det er så lidt det det gælder , men hvis så jeg Beder dig om at skrue skrue lidt ind altså med Uret , sådan så den fik lidt mere benzin og mindre luft , også det at selve skruen den så oprigtig sætter på den side hvor den bestemmer mængden af benzin i stedet , så havde du jo gjort det at hvis du skruede den ind med uret at så havde pludselig lukket af for mere benzin i stedetfor , også ville den blive endnu mere varm , som den ikke skulle … altså stik modsat af hvad den skulle for at være bedre for motoren så ville det blive være …
Men nok om det ,
Jeg syndes dine tændrør virker lidt til at se ud som om den kan være en smule for varm
I nu … derfor så syndes i stedetfor at du skifter Hovede dyse så syndes jeg du skal prøve det her at du lige skruer din justerings skrue lidt mere ud altså Mod uret
Men du skal kun skrue den et lille bitte eller ca halv mm nyk mod uret ud … Dette prøver du lige og ser hvordan den så køre og hvordan tændrøret så ser ud ,
Hvis den køre dårligere allerede fra den første lille bitte micro nyk mod uret er gjort
Jammen så skruer du den tilbage til det sted den sad igen før. Hvis du syndes den begyndte at køre bedre bedre så så gør du det samme igen men husk kun meget meget meget små nyk pr skrue , dette gør du indtil du syndes at den begynder køre dårliger , og hvsi det sket såskruer du lige skuren tilbage igen det sted hvor den kørte bedst igen ,og viser tændrøret så en helt forkert farve , så prøver du lige før alt muligt andet at ændre nålen’s position ved at tage låsen af målen og sætte den 1 hak længer ned på nålen . Sådan så nålen bliver hævet med 1 hak ….
Så prøver du køre en tur igen ..
Skulle det vise sig at du syndes det hele bliver noget råd , så indstiller du bare det hele tilbage det sted hvor det er du startede ved. Så husk lige evt lige ved at sætte et lille mærke på indstillings skruen hvor det er den står nu pt før du begynder ,
Og som det sidste hvis du lige frem kan blive ved med at skrue på indstilling skruen
Uden du syndes det sådan rigtig ændre noget eller du ved det her at du lige frem har skruet den en hel omgang til sidst uden det sker noget eller ændre noget , så din
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Så tager du lige og for den rengjort ordenligt fordi sådan så alt skidt er væk på den …
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Dog syntes jeg bare det virker lidt underligt fordi den kører umiddelbart rimelig godt osv og tager gas helt fint men kører ikke mere end 63 topfart på gps? er det virkelig bare lige den sidste sjat indstilling her som kan være problemet eller tror du der er andet galt? fordi med den opsætning burde den jo mindst kører 80-90kmt?
og ved ik om beskeden blev for lang med du blev cuttet lidt af til sidst på den lange besked?
apr 2024
Følgere: 209 Emner: 27 Svar: 108
Hva for en tryk køre du?
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Den gamle storm jeg havde lå på 85 topfart på Speedo og 83 på gps med alt standard alle begrænsninger fjernet + En afdroslet Silent pro udstødning
trim har jeg ingen ide men kan kigge på det imorgen
apr 2024
Følgere: 209 Emner: 27 Svar: 108
Der er næsten ingen forskel på polini og dr. Begge 2 har 2 stempelringe, 1 udstødnignsport osv. Det bare om at bidde tænderne sammen, købe en rulle prøvesæt og en trykfjedre prøvesæt.
Prøv at start med 4.6-4.8g ruller. Det køre pisse lækkert på næsten alle 70 sport cyl (polini, dr, malossi sport, streetrace osv)
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.798
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.798
Men ville også kigge på at få sikret udstødningen. Den ka også give problemer hvis den ikke er tæt. Mister resonnans effekt
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Angående de 63kmt guder du ikke lige prøve at gøre det her jeg skriver nu.
Start din motor op og lad den blive driftvarm .. så finder du et sted i dit område hvor vejen går lidt ned af ? bare en lille smule. Også prøver du at køre din scooter ned ned af den vej med fuld bund gas , Det du skal ligge mærke til nu er så om du kan tvinge din Scooter til køre hurtigere ned af bakke ..
hvis du for scooteren til at køre de har 3-5kmt over de her 63kmt som den max kan køre nu som du siger ? så er motoren ikke låst fast til et bestemt RPM Punkt og
Dette fortæller så sammetid også at det er indstillinger som er problemet.
Hvis det tyder på den er låst fast til et bestemt RPM punkt , så villle det fortælle os at lige meget hvad du gør af indstillinger så det ikke noget at gøre før du har fået en ubegrænset CDi monteret …
Det kan nemlig lyde lidt til den er begrænset , medmindre du har noget Tun tændning monteret , og skulle det vise at du har en ubegrænset CDI så lav lige et link til den
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Du skulle tilfældigvis ikke have den her Gule Malossi fjederstyr monteret i din Remskive,
Du ved for at holde sin Trykfjeder på plads i fald den drejer med rundt hvergang remskiven åbner og lukker når man køre på Scooteren.
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Har ikke en slagnøgle på hænderne pt og den får jeg ikke af uden, har prøvet det hele, både med baghjul i spænd samtidig med bagbremse den er ikke til og få af uden
og udstødningen er også så tæt som jeg kan få den til at blive pt.....
og vedrørende det med tændingen så er det bare std og samme med cdi, dog mener jeg ikke de skulle være begrænset på den årgang
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Du ved nok når du åbner remskiven op normal for at fjerne det hele så holder man begge hænderne på koblingsskålen mens du så griber fat i remskiven ene halvdel, for så at åbne den op . Og det er der jeg mener når du åbner op så rammen remskivens ene halvdel næsten koblings skålen Bagerste kant …når den åbnes op så plejer det ca at være 0.5mm til 1.0mm mellem remskivedelen og koblingskålen
Hvis de to dele næsten rør hinaden jammen så alt helt normal og så det ikke noget som gør at remskiven ikke burde kunne åbne så meget op at kileremmen har normal løbegang i remskiven ,
Dog fortæller det ikke hvis trykfjederen er lidt sammen trykket pågrund af Malossi styret til fjederen … men så vil jeg faktisk hvsi trykfjeder er så påvirker i at være for hård og dine ruller alt lette , at så ville du opdage din Scooter tager voldsom voldsom mange RPM hele vejen til Top farten og lyder stortset helt Upåvirket i RPM helt op til max fart
Jeg Mener med Upåvirket RPM = Den ikke forandre men holder sine RPM helt oppe uden den lyder påvirket af mulige Modstand, som motoren normal ville komme ud for met dit Setup
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Dog kan jeg se nu på billedet at jeg nok godt kunne klemme den en enkel cm tættere ind
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Hvilken CDI har du monteret …. Er det en Standart Begrænset CDI eller Ubegrænset CDI
Hvis det er Ubegrænset CdI du har monteret …. send mig lige en link til den model
Hvis du bruger Rotor tændning ( Racer Tændning ) så det hele 100% iorden der også fræset fra min side selvføleglig, fordi så det intet begrænser dine RPM …
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Har du tjekket efter om gasspjældet i din Karburator går helt op når du har drejet din gashåndtag i fuld gas passion , se efter i din karburator mens du har drejet din håndtaget helt i bund om gasspjældet er meget synlig eller om den 100% helt op så hele gennem gangen er totalt fri for spjældet …..
Jeg spørger om dette fordi , hvis det evt kunne være at den her hvide Plastik del som holder fjederen på plads nede i spjældet , ikke ligger som den skal , så den måske ligger på den måde at du ikke kan få spjældet helt op fordi den plastik del evt blokker for dette , og hvis det er den ligger forkert , så vil det nemlig føles 100% at når spjældet ikke kan komme længder op , jammen som tror du det man har fuld gas …. ..Dette har nemlig oplevet nogen gange selv hvis jeg skulle lave en scooter for kunden , at spjældet - fjeder og dets indmad ikke var på rigtig på plads , at fuld gas føltes 100% normal men det var ikke fuld gas rigtig . .. det var så godt nok på PWK karburator modeller …
Men det koster ikke noget for dig at se efter ved at fjerne luftfilteren og så vride gassen i bund og så efter spjældet blokker lidt af hele den gennemgang der i din karbruator.
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Har dog ikke lige fået monteret luftfilter pga den bolt som normalt holder det på er knækket inden i blokken og har ikke kunne få boret den helt ud endnu eller prøvet det med at køre ned af bakke iforhold til topfart og kobling osv pga tid......
dog er der kommet en del sod/olie lignende ud fra udstødningen(kan lige sende billede imorgen) , som jeg ikke er helt 100 på om det fordi udstødningen bare har været tilstoppet og den bare er igang med at brænde det af eller hvad det kunne være?
men igen syntes egentlig den lyder meget fin i motoren osv da jeg testkørte den sidst det eneste var egentlig bare det med topfarten, og der var umiddelbart ingen mislyde eller lignende ved fuld eller halv gas men kan jeg kan muligvis lige prøve en tur igen imorgen
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Min mening har altid været sådan lige meget hvad andre siger eller tænker , så snart en motor begynder blive tunet med andet cylinder som starter fra 50cc sport og 70cc sport
Så er det meget normal man ikke sætter Rotor tændning på , og af den grund så syndes så også det logisk at man som det mindste så burde sætte en en CDI på setuppet som er
Ubegrænset , lige netop for at lukke op for cylinderens fulde potentiale , Og det mulig..
jeg tror også det en af de grunde for ubegrænset CDI bliver lavet ,. Du ved rotor tændning er ikke begrænset men std tændning kan være det, og hvis man så ønsker fuld effekt som er meget normal med Tunet motor så detvel en slags alternativ i stedefor Innerrotor tændning….
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Har stadig ikke fået den kørt ned af bakke for at tjekke cdi begrænsning pga det har regnet 24/7 og intet luftfilter går sgu ikke så godt med regn,
Det beslag i blokken som så holder kassen på sidder der en knækket bolt inden i som jeg prøvede og bore ud, men så knak mit bor simpelthen så deeeet var virkelig fedt, men det kigger jeg på her om 10
Vil dog lige tjekke det gaspjæld der som du nævnte nu
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
feb 2023
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 344
Fjederstyret skal sidde imellem kobling og trykfjeder.
Du kan skrue kobling møtrikken af ved at skrue den på i en skruetvinge og banke på koblingen imod uret med en dorn. Det er lidt en kneppet metode men det virker fint.
Så burde du måske også sætte en mere standard trykfjeder i
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Husk lige når eller Hvis du skifter din CDI til en Ubegrænset model , så når den er monteret så regn ikke med du mærke noget helst når den motor er starter op , fordi dens virkning kommer først til syne omkring det punkt hvor dine Nuværende Topfart hele tiden bliver stående …
Angående Malossi Fjederstyret …. Du burde næsten kunne se noget meget Gult mellem din remskive og kobling , så hvis ikke vi kan se det på billedet så er den nok ikke der
Angående Trykfjeder… Så ligner det meget en Polini trykfjeder
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Cdien kan jeg lige teste imorgen men forstår jeg bare ikke da den anden storm jeg havde(som jeg solgte) den ramte 80stykker på gps std med afdroslet Silent pro, og det er samme årgang osv
Og hvad dyse er det så jeg skal starte på nu hvor jeg har sat std filterkasse på? stadig bare den 90 dyse?
og så sidder der jo den der flange i enden af luftfilterkassen er det en jeg skal fjerne eller er det bedst jeg sætter den i igen?
og så nåede jeg ikke lige og tjekke gaspjældet idag men skal jeg nok lige nå imorgen
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Er det remskiven du mener som er meget stram åbne , eller hvordan
Angående Trykfjeder .. Så polini helt okey , men alle mærker af trykfjeder kan jo sagtens blive noget lort hvis de for stramme eller slappe …..
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
men det er måske ikke noget som betyder noget og jeg egentlig bare lyder snot dum nu ;))
og hvad dyse skulle der ligge i med std luftfilterkasse på? der er en 90 en i nu
feb 2023
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 344
Koblingsklokken er direkte "sat sammen" med bahjulet, så baghjulet skulle gerne køre med det samme du drejer på klokken. En halv centimeter "slør" er sikkert fint nok, men 2-3 cm og så burde du nok renovere gearkassen.
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Jeg vil normal ikke gå ind og rette på folk , Men jeg vælger at gøre det her fordi ved kommen er lidt mere ny i faget , Du nævner det her med koblings klokken er Direkte sat sammen med Baghjulet , og det er forkert ,
Klokken den sætter på Primær side og så ligger der Primær/sekundær Tandhjul som er trykket sammen og den lille tandhjul af de to der trykket sammen der går så over til Den store baghjuls aksel med en sekundær tandhjul fast trykke på.
feb 2023
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 344
Det er derfor det stod i gåseøjn
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Er det rigtig forstået af mig at når du har spænt klokken fast på akslen , så kan du dreje klokken til højre og Venstre ca 1cm før du kan mærke det påvirker dit baghjul..
på den Yamaha Aerox du ser i min profil den har jeg lige nu for 2min siden prøvet at dreje på , og drejer jeg klokken enten højre eller Venstre påvirkes baghjulet inden for meget meget få millimeter … og jeg prøvede også at gøre det på min den anden Yamaha Aerox
Som jeg er ved at bygge op , ( Du kan se den i mit Foto album ) der påvirkes baghjulet og inden få meget meget få millimeter når klokken bevæger sig rundt.
1cm som du skriver. Lyder af meget , men jeg mindes lidt på min første 100% nye Scooter jeg fik af mine forældre som var en PGO Hot50 tilbage i 1997 , der kunne klokken også bevæge sig i begge retninger relativt meget før baghjulet blev påvirket , eller du ved før man kunne mærke at klokken drejet rundt. Så det tror jeg ikke du skal tænke mere over ….
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
Og den ik mere end 0.5Cm den kan rykke sig før baghjulet tager fat så det nok fint
den spruttede og kunne slet ikke rykke sig med 90dysen der i så gik ned på en 88 der kunne den lige køre de 5kmt og nu er der en 85 i som den kører 40 cirka men den spruttede stadigvæk en smule ved fuld gas, og tændrøret er begyndt og blive mørkebrunt dog er det ikke påvirket nok endnu syntes jeg til jeg kan lave en ordentlig mening ud fra det så ville lige tage en tur mere imorgen og så tjekke det igen,men det mere om det er luft/benzin skruen der, som du nævnte tidligere som skal indstilles til resten eller om jeg lige skulle prøve en 83 dyse?
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 190 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.637
Hvilken dyse havde du i da du kørte de her 63kmt prøv lige at sæt den i igen …
Og så år du har gjort det.. så sørg for den køres drift varm , det kan du lige gøre ved at afprøve det der med at køre ned af bakke for at se om farten ændre sig en hel del mere til det højere .
Når du så kommer hjem prøver du lige at trække chokoren ,.. og så fortæller du lige her inde hvordan scooter opførte dig da du aktiverede din choker igen …
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
og Choker, er der ikkeeee lige en på, den manglede da jeg købte den, dog tænkte/håbede jeg ikke det var noget problem for nu ihvertfald da den vel bare er starthjælp?
feb 2023
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 344
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
og chokeren mangler og det ser ud til det bare er selve træk chokeren som mangler( se billedet) men tænkte ikke jeg gad købe en før jeg fandt ud af om motoren var en der kunne køre eller om jeg skulle sælge dyret videre igen
topfarten ligge lige nu på 63kmt på lige vej med den 82 dyse og Std luftfilterkasse på men lyder sagtens som om den kan komme op på mere tænker bare det kræver der er mere end de 100meter vej med 3 fartbump på som jeg kører på lige nu ; )) og selfølgelig så ogs modet til og tør da jeg kun lige pt har en halvt fungerende bagbremse
tændrøret mangler jeg lige og få tjekket igen men det bliver lige om 10-15min tid før jeg melder tilbage omkring det
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
og skal have bestilt nogen andre ting på AliExpress og de har også den normale trækchoker der inde til 15kr iforhold til speedline som her den til 100-120.........
feb 2023
Følger: 15 Følgere: 15 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 344
jun 2023
Følger: 8 Følgere: 263 Emner: 47 Svar: 961
og tændrøret ser ogs ud til og have en anelse sort men der er noget mørkebrun/nøddebrun i så i princippet kunne man nok godt gå engang længere ned meen syntes jeg ik er nødvendigt (før sommer ihvertfald) der var ingen problem med fuld gas så det sgu nok fint
dyse op eller ned?