{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
426 visninger | Oprettet:

E10 benzin vs karburatorsprit {{forumTopicSubject}}

Bare en lille skør tanke her fra... Jeg har 5 scootere inden for rækkevidde med service og reparationer

De 5 scootere tankes på 3 forskellige OK tanke.
Gilera Storm, 2 stk Piaggio NRG Power, VGA Grido og en af de nye hot 50 4 takter

På nær Gileraen bruges de hver dag til skole osv og er helt standard lovlige. Det er kun hot 50 4 takt der kan køre i den her tid UDEN tilsætning af karburator sprit på trods af at der hældes E10 benzin på.
Hot 50 er så også 4 takt, indsprøjtning og en anden måde og virke på.

Har altid tilsat halv mængde af det der står på spritflasken. Der står 1 liter til 30 liter benzin, med halv mængde er det 1.65% blanding.

Jeg går hermed så vidt som til at påstå at det kan IKKE passe der er sprit i E10 benzin for så var det sgu ikke nødvendigt med tilsætning.

Hvad synes i??

For det ser da lidt kunstigt ud her fra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  E10 benzin vs karburatorsprit
  • #1   19. jan Der er stor forskel. Bio-ethanol, som er det man tilsætter benzin? Tiltrækker vand og danner kondens.
    Karburator-sprit er noget helt andet, og er lavet til, at fjerne vand/kondens.
    Så ja det skal altså i mere nu, end det skulle før bio-ethanol i benzinen.


  • #2   19. jan nedenstående er lånt via google

    Ethanol og bioethanol er kemisk set nøjagtig det samme - en simpel alkohol. De forskellige navne henviser dog til den måde, de fremstilles på. Ethanol er navnet på selve stoffet, uanset hvordan det fremstilles, mens bioethanol henviser til et brændstof, der fremstilles ved en proces med fermentering af en biomasse, der indeholder sukkerstoffer, som kan være alt fra sukkerrør og andre fødevareafgrøder som f.eks. artiskokker til træflis, affaldshalm eller savsmuld, og destillation af ethanol fra det. Generelt sigter produktionen af bioethanol mod at være så miljøvenlig som muligt og maksimere udbyttet af ren bioethanol som brændstof med et minimum af jord, der kræves til dyrkning af fødevareafgrøden.


  • #3   19. jan Men det er ikke det samme. Da karburaotrsprit indeholder Isopropyl alkohol som opløser vand.

  • #4   19. jan Tanker selv min hot (2 takt) hos ok. Tanker dog det billigste benzin de har. Har ikke haft brug for karburator sprit. Den har altid kørt. Nem og starte og det hele

  • #5   19. jan Det har jeg også tænkt over.
    Giver god mening at karburatorsprit er noget andet end det bioethanol de blander i benzinen.
    Så forstår jeg bedre.

    Har ikke haft problemer førhen men i år har jeg lidt problemer med min 4t zip.

    På min vandkølet gearknallert kører kølevandet gennem karbuen og sku holde den kondensfri ved at varme den lidt op.

    På min nrg power er der kappe om karburatoren med slange til blæserskjoldet om cylinderen så der bliber blæst varm luft på karburatoren og har derfor heller aldrig haft brug for karburatorsprit i den.

    Har faktisk aldrig brugt karburatorsprit før.
    Heller ikke på zippen sidste år og forrige år.
    Men i år ska den ha. Hvorfor ved jeg ikke.


  • #6   20. jan Det er nok sådan det hænger sammen... jeg er ikke kemiker, men karburator sprit er isopropylalkohol, og det er ethanol blandet i benzinen på tanken. Om det er bioethanol eller "bare" ethanol er det samme formel.. Så langt så godt....

    Så virker det bare underligt at man altid har kunnet bruge kogesprit (ethanol) i en håndevending hvis karburator spritten (isopropyl) var sluppet op. Altså at de 2 slags alkohol gør det samme og forhindrer is i karburatoren ???

    Det har jeg da prøvet mere end 17 gange


  • #7   20. jan Så er jeg tilbage til ligeså forvirret som jeg plejede at være smiley

    Kan ikke lige finde ud af hvad karburatorsprit hedder på engelsk.
    Det havde måske lettet informationssøgningen lidt...

    Jeg ka læse at indsprøjtning er bedre hvad angår ethanol i benzinen. Stortset problemfrit.

    Så vidt jeg har forstået er det i høj grad venturi effekten i karburatorer der giver tilisningen eller vand i karburatoren.
    Ethanolen i benzinen står og suger vand ud af luften når det står. Og det kan måske mætte benzinen med vand bare det får lov at stå. Og så går effekten af det.

    Jeg ka stadig ikke finde hoved og hale i hvad er forskellen og hvorfor er de forskellige osv.
    Men nu tænker jeg måske jeg ska gøre en indsats for at finde ethanol fri benzin og måske bruge noget stabilisator så lortet ikke går til i løbet af et par uger.

    Der ka godt gå en måned mellem jeg tanker her i vintermånederne og så når benzinen at dø af alderdom når der er ethanol i.
    Og hvem siger det ikke allerede har suget noget vand ud af atmosfæren når man køber det, så måske er det næsten allerede mættet.

    Måske er det årsagen til benzinslangen på min gearknallert døde så hurtigt. Og måske er fraværet af ethanol årsagen til min hondas 25 år gamle benzinslange stadig var i tip top stand da jeg adskilte den for nogen år siden.

    Long story short, jeg er forvirret. Har flere spørgsmål end svar


  • #8   20. jan Jeg tænker videre, i korte intervaller, og googler lidt indimellem.
    Var lige på das før og havde tid til at finde frem til det her

    Pure isopropyl alcohol is excellent in removing moisture from the fuel system. This is because isopropyl alcohol absorbs moisture and doesn’t phase seperate out of gasoline. Ethanol also absorbs moisture. But the problem with ethanol is that it phase seperates out of gasoline. So if you have stored gasoline with a 10% ethanol contant, and any condensation ocuurs in the storage container, the ethanol will absorb this moisture and then phase seperate out of the gasoline causing the ethanol and moisture to settle to the bottom of the storage container. which results in corrosion.

    This is why you find isopropyl alcohol in products such as Iso-Heat and Seafoam.


    Om det betyder at isopropylen kan stjæle vandet fra ethanolen i tanken og ethanolen så kan genopløses i benzinen af sig selv ved jeg ikke endnu.
    Hvordan det helt hænger sammen er jeg stadig mest af alt blank på.
    Men jeg tænker og googler videre og ska nok dele herinde hvis jeg finder ud af mere.

    Måske er årsagen til ethanol kan virke, og har virket førhen, at mængden af vand i bundkar og tank kan overvældes med tilstrækkelig mængde ethanol så det ikke separerer så meget.
    Blandingsforholdet med isopropyl er jo helt nede i 3-4%.

    Skud i tågen. Jeg læser videre og siger til hvis jeg bliver sikker på noget er svaret på mysteriet


  • #9   20. jan Det er spændende læsning ??

    Jeg tror grunden til at ethanol og isopropanol begge virker mod is I karburatoren er at det kan tø til-isningen op.
    Venturi effekten gør jo at fugten i indsugningsluften fortætter og sætter sig på kanten af hullet som gasnålen kører op og ned i.

    (Det fyger jo til om man vil)

    Benzinen kommer jo op af hullet og blandes med luften der er fugtig. Når der så kommer alkohol med ind tøer det isen op der ellers ville sætte sig der.
    Benzinen I sig selv kan ikke tø isen op....

    Og det med stilstand I en periode og benzin der kan blive dårligt har vi altid haft når MCen skulle overvintre, også før e10 og e5. Gammel Benzin brænder noget ringere end nyt. Jeg har dog aldrig prøvet at maskinen ikke kører efter en vinters stilstand.. Heller ikke min briggs og stratton motor på plæneklipperen. Den bliver hevet ud, skiftet olie efter første slåning hvert år. Starter altid efter priming og 4 ryk i snoren.
    Men både MC og plæneklipper står med HELT fuld tank og nul luft.
    Men jeg kender en del MCister der har prøvet at Benzinen blev dårlig af stilstand.

    Men hvis alt vores fælles nørderi herover ellers passer, kommer vi jo så tilbage til min trådstart der omhandler at der åbenbart ikke er alkohol i benzinen???

    Hmm, hvad angår møre benzinslanger har jeg ikke selv de problemer, jeg bruger altid og så vidt muligt GATES slanger.
    Og førhen var kvaliteten i en anden klasse end i dag. På min Yamaha mc er der ingen gummikapper over stik eller andet der fejler noget, men den Suzuki fra 2012 jeg lavede service på sidste vinter var de revnet og ret stive i det (plastik der ligner gummi)
    Det samme gælder benzinslanger på små køretøjer med det meste fremstillet i kina. Alkohol eller ej i benzinen bliver de møre.


  • #10   20. jan Ethanol ætser billig gummi, som benzinslanger og de fleste gummi pakninger, er fremstillet af.
    Det var et af de allerstørste problemer, da man fyldte ethanol i benzinen. Det var ikke, at de gamle biler ikke kunne køre med det. Men at de gamle gummipakninger blev ædt af det.
    Så der skal holdes øje med dem, eller også skal de skiftes til mere moderne materialer.


Kommentér på:
E10 benzin vs karburatorsprit

Annonce