{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
502 visninger | Oprettet:

Thomas T
Thomas T
Tilmeldt:
29. jan 2023
Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 4

enhåndsbetjent knallert/scooter {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Mangler virkelig lidt backup og evt info til mit lille problem.
Godt Så smiley Sagen er at jeg har en søn som snart må tage sit knallert kørekort.
Men han mangler sin ene hånd (født sådan) Og vil jo gerne som alle sine andre kammerater, køre på scooter.
Men loven siger at man skal kan bremse på både for og bagbremse.
Hvilket bliver lidt kompliceret med en Hånd smiley
Kan man få evt en scooter som bremser på begge, eller evt en fodbremse, eller noget ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  enhåndsbetjent knallert/scooter
  • #1   29. jan 2023 Gear knallerter kan bruges, men de er lidt store i det og dyre og besværlige.

    Jeg ville prøve at høre knallert køreskolen ad, da de jo skal have styr på det for man overhoved kan tage knallertkortet.

    Så vidt jeg ved SKAL de tilbyde det.
    Men det er meget muligt de ikke ved noget om det, og er bange for at indrømme det.

    I så fald må du forhøre dig andetsteds, der må være nogen der ved hvad begrænsninger og muligheder der er af personlig erfaring.

    Har en bekendt som også er født med håndled og så ikke meget mere på den ene underarm, han har kørt knallerter ulovligt som ung vist og kørt motorcykel og gearknallert.
    Mere med hovedet under armen end på skuldrene, ikke den forsigtige type.

    Ved der findes scootere med fodbremse også, men de er super sjældne. Og som regel ret gamle. Og dyre.

    Evt kan man få sådan en surron bee.
    De burde kunne fås med fodbremse, men oprindelig er de vist med to håndbremser.

    Problemet med at gøre det 100% efter bogen er vist at man ikke kan få synet en knallert med evt ændringer, og man må ikke lave ændringer der ikke er godkendt.
    Så det kan godt være lidt noget bureaukratisk kluddermor.

    Men på den anden side kender jeg en der har rykket alle skjolde osv af knallerter og simpelthen bygget skjolde med skum...
    Og så malet skummet.
    Det er vist slet ikke lovligt, men på trods af en del snak med politiet aldrig noget det er faldet dem ind at påtale.

    Så hvis det havde været min dreng havde jeg gået mere op i hvad der giver mening og man ka slippe af sted med, end dykke ned i hvad der er lovligt eller ej.

    Iflg færdselsloven må en 30 knallert ikke have bagsæde....
    Prøv lige at kig på de knallerter du kan købe og se om du ka finde 1 eneste uden bagsæde smiley


  • #2   29. jan 2023 Jeg har mødt en som manglede venstre hånd for nogle år siden ved brugsen han havde sådan en "klo" lignende metal ting istedet
    Han havde en fodbremse på sin hot 50 som aktiverede bagbremsen
    Du skal have en pedal, også skal du lave en holder i stellet ved fødderne som den kan sidde, Også en holde til kabeltræk, når man så træder ned i pedalen trække den bagbremse kabel præcis som den ville ha gjort ved styret
    ifølge ham selv var det godkendt og han har aldrig fået en bøde for det

    kræver noget snilde, men er skam muligt!


  • #3   29. jan 2023 Bliver han så fritaget fra at "have begge hænder på styret"?
    Det må vel være muligt, når man kan blive det i bil.

    Jeg tænker at du er ude i noget i stil med en CPI GTR, som du så får bygget en fodbremse på.
    Det må være det der er lettest.

    Bemærk at du kan være ude i at din dreng kun må køre på den scooter, da den er bygget til ham og at du måske også kan komme ud for at han selv skal have sit eget køretøj til knallert undervisningen, da han jo ikke kan bruge begge bremser, på køreskolens køretøjer.


  • #4   29. jan 2023 Jeg er straffet for at køre UDEN hænder på styret smiley

    Man må gerne køre med 1 hånd.
    Egentlig er reglen vist ordret, noget med at man skal "bevare fuld kontrol over køretøjet", og det har man som udgangspunkt ikke når man kører uden hænder.
    Dog er det ekstremt sjældent de bruger den paragraf.
    Jeg var en bandit og drev gæk med betjenten der så endte med at skrive mig for det. Bare fordi du ved så ku jeg lære det smiley

    Jeg tænker hvis man får fat i den rigtige at spørge om det her så bliver det nemt.

    Forresten stil spørgsmålet på facebook også
    Dansk Knallertforum
    Speedline scooter forum.

    Der er nok en interesseorganisation for folk uden arme ben fingre MEN.
    Jeg tror chancen for at de få knallertinteresserede uden hænder er i de IO'er, er mindre end chancen er for de er i de knallert fora der er...
    Jeg ville nok stille spørgsmålet begge steder smiley
    Måske ka det være værd at spørge på diverse motorcykel fora hvis du har svært ved at finde svaret ellers. Der er måske nogen aktive brugere der har stået med samme problem før.


Kommentér på:
enhåndsbetjent knallert/scooter

Annonce