Hjælp til Derbi Bullet (Piaggio motor) {{forumTopicSubject}}
Yo SG
Står i et lille problem jeg ikke helt kan hitte ud af med min Derbi Bullet, Den tænder på første hug og hænger ikke i omdrejninger
luftskrue er 1,5 omgang ude og dyse 72 er i, Tændrør har fin gylden farve, men når man fra fuld stop gir bundgas så tar den relativt mange omdrejninger de første 20 meter, også dykker den i omdrejninger og går næsten helt ud til man slipper gassen og gir bundgas igen så flyver den de 60/70, den dør også ud ved bundgas på vej op af bakke, men køre fint ved halv gas
Den har pillede begrænsninger og en Top Performance GG lignende udstødning
nogen der ved hvad der kan være galt ?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Har slet ik tænk på den del, ku ik se skov for bare træer haha xD
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Shit happens. Selv når man er ædru
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
At den trækker max fra 0-20 kmt og så dør ud, kan være trætte ruller eller en slidt kobling sammen med for tunge ruller/slidte ruller.
En slidt kobling vil lyd/fungere som en kobling med stramme trimfjedre.
Måske kan du redde det hele med nye ruller, som vejer 0,5 gram mindre end dem der sidder i den nu.
Måske 1,0 gram mindre.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Har sat 7g ruller i, men kommer op på en 30/40 km/t også dør den ud, Prøvede at køre ned af bakke og holde bundgas, den gik ned i omdrejninger men holdte gassen for at se hvad der ville ske, Den skød så slap jeg gassen
jeg kan ikke hitte ud af hvad der er galt, kan det være afstand mellem stator og pickup?
den kan godt holde sig på 30/40 km/t med halv gas uden at dø ud, men får den en snært for meget gas dør den ud med en dyb brummen. Tændrør stadig fint gylden brun / cocio farvet
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Hvis den skyder fra udstødningen, så er det nok manglende gnist, da den ikke kan skyde hvis dysen er for lav.
Den skyder når der er benzin som ikke bliver brændt af i cylinderen og som så bliver brændt af i udstødningen.
Afstanden mellem pickuppen og svinghjul er en fejl som PGO har udsendt data omkring, da de har haft nogle årgange med dette problem.
Du bør nok starte ud med at tjekke stelledningen.
Træk en ny mellem minus på batteriet og en bolt på motorblokken.
Hvis du ikke har en lille bagskærm over baghjulet, så kan det være vand der bliver sprøjtet ind på ledningerne og så har du også ballade den vej.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Er det ikke mellem 0,20 og 0,30mm der max må være mellem stator og pickkup på en piaggio motor?
Der er ikke batteri på den, kan det være her fejlen er?
Det skal siges det er en HEL NY Original stator+svinghjul sæt der er kommet på
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Nogle scootere har problemer uden et batteri.
Ikke at jeg helt forstår hvorfor, medmindre at det er 4 takt.
Men træk ledningen mellem motor og minus stikket og se hvad der sker.
Nogle oplever også at deres scooter pludselig trækker bedre hvis de trækker lidt i bagbremsen.
Det er fordi at der så opstår en stelforbindelse i bremsekablet.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det sidste batteri jeg fik har HN, det var med løs syrebeholder.
som er klar til brug efter påfyldning af medfølgende syrevæske
https://www.jemogfix.dk/batteri-scooter-12-v-5-ah-h/2630/9052272/
Vildt nok. Det har været ulovligt med løs syre, i nogle år nu, i hele EU.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
pickup er 0,25 fra stator
måske fejlen er i karburator?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Og hvis det ikke er det alligevel så har man fået sig et friskt ekstratændrør til at have liggende. Ikke dårligt at have, og ikke dyrt.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
det da vær at prøve
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Ret også gerne på rullernes vægt.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Nogen der ved hvad den har i fra fabrikken?
Ifølge thansen skal den have NGK BR8HS
Men syns det er den til alle knallerter i thansen
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
tror jeg skal et nr ned i dyse
Men tror også det har noget at gøre med tændrøret, Det er et NGK BR6ES der sidder i, Og af hvad jeg kan læse mig frem til i manualen jeg fandt online skal den bruge et Champion RN2C, Og ifølge en "Oversætter" fra Champion til NGK skal den have et NGK BR9ES i, så mon ikke det også er der fejlen måske er
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Jeg kører br8es til std og br9es til sporttun på hiper.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
planen er den skal forblive std med pillede begrænsninger også vil jeg elektronisk begrænse den til 40 km/t
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
opdatering følger
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
svømmer osv fungere som det skal. Dog er jeg ogs mega forvirret over den kun har en 12mm karburator på
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Folk går vist op i nogen og 60 med std udstødning men uden de øvrige af begrænsningerne.
Er den et ladefund så ville ejg måske lige blæse karbu igennem engang.
Men måske har den det lidt hårdt efter at ha kørt med for varmt tændrør og måske dårligt indstillet, det ka gi lidt koldstartbesvær hvis f.eks. kompressionen er reduceret lidt
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Yes 56 er standard på helt stranguleret std motor.
Så 52 er med garanti for lille
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Jeg har bestilt en ny 17,5mm Dell'orto til den, har prøvet at rense karb 3 gange, både med luft og benzin
Hvad mener du med stranguleret motor ?
gnisten på tændrøret er lilla og gnisten springer ca 0,5mm (Skildøje øjemål)
afstanden mellem svinghjul og pickup er 0,25mm målt med søgeblad
Har overvejet bare at skifte cylinderen også, men kan ikke finde nogle tegn på problemet skulle være der
kan det være membran?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Har engang sat en membran i uden at spænde skruerne, så den var piv utæt og raslet helt fra hinanden.
Alligevel stod den glædeligt i tomgang og tog en lille smule omdrejninger før den pludrede død når man hev den i øret.
Sååå vil ikke gætte på membran. Men den burde være nem at tjekke for at være 100%.
Den for lave dyse burde give problemer.
Vil sige ha the basics i orden inden man prøver at fejldiagnosticere
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Men ifølge manual er det en 17,5
Så må få den 17,5 hjem, den kommer med en dyse 65
også fyre en dyse 56 i?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Måske er det en motor fra en typhoon eller gad vide hvordan den har fået 12mm karb.
Efter den opdagelse ville jeg nok lige gå maskinen igennem fra ende til ande og se om der er noget der helt out of place.
Måske er cdi stripset fast... måske sidder der et br6 tændrør i
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
vario er en stage6 sport pro med 7g ruller i
Men du har ret, går sku hele motoren igennem her i weekenden
så kommer der også en ny 17,5mm Dell'orto
koblingen ser fin og std ud og der er en gul trykfjeder i ka dog ikke se hvad mærke det er
Har dog ikke taget cylinder af og kigget på det endnu, men der lyder til at være fint kompression på, simmeringe ser også fine ud
ved du om der er begrænsning i blokken på sådan en satan?
Det sku både godt og ondt de ladefund her xD
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
En gang ska jo være den første. Men jeg sku se den før jeg ville tænke den er der.... og i så fald sku det stadig være et rimelig easy fix
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
med en 17,5mm og en dyse 62 sammen med polini dual layer i std kasse
den springer lige igang og æder omdrejninger fint
men den kan stadig ikke holde i tomgang:/
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
https://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/guider/14376-saadan_indstiller_du_din_karburator_
I så fald vil jeg skyde på der er en lige lovlig stor tomgangsdyse i. Mener de er 32 standard på hiper, og 35 afdroslet. Ved ikke hvad der sidder i hvis man køber en 17,5mm dellorto
Måske er karburatoren slet ikke engang problemet længere
Ka være der er dårlig kompression eller hvad ved jeg. Gammel maskine med suspekte dele monteret hehe maaaybe something else.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Den skal have en smule gas for at holde i tomgang, ved ikke hvad str tomgangsdysen er, men det den som sidder i fra fabrik xD
Jeg mistænkte studsen, men den er også ny.
jeg ku som sådan ikke se noget forkert da jeg gik motoren igennem i weekenden
og undre mig over hvorfor den larmer og kan tage rimelig mange omdrejninger, men det jo også en GG lignende udstødning xD
men jeg må ud og køre en tur imorgen også se hvordan den opføre sig også tjekke tændrøret
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Og så diagnosticerer man den ud fra det der skal til for at den kan holde tomgangen.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Helt rigtigt, nu hvor at det er en 17,5mm.
Bare skru luftskruen helt i bund og se hvad der sker ved det.
Det kan aldrig gå galt med at propfodre end motor med rigeligt med benzin.
Begrænser man benzinen, så kan det have katastrofale virkninger for motoren.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
dog køre jeg ikke mere end 40/50 km/t på speedometeret og det er som om den dykker i omdrejninger når jeg kommer derop
jeg ville jo mene den burde køre mere, der er jo hverken begrænsning i udstødning eller vario
er det en træt cylle vi er ude i?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
Hvis det kun er et lille dyk i omdrejninger og den kommer op i omdrejninger igen ved 60 kmt cirka.
Evt kan andre mekaniske svagheder være et problem, men mer end 90% af de gange jeg har hørt om det spcifikke problem har detværet ruller der har været lidt for tunge.
Dog vil je gsige hiper og mina har standard et bananbøj i remskiverne bagi, netop for at få den til at dykkei omdrejninger mellem 40 og 60.
Ideen med det er at man ska bruge acceleration op til 40 kmt. Og ved 50-60 ska man bare cruise med god benzinøkonomi.
Video af bananbøjet
https://youtu.be/FjVhtKaOH04
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Men det er 7g ruller der er i
Den stiger heller ikke i fart, den bliver på 40/50 km/t
Jeg bestiller hvertfald et sæt stempelringe og en ny bund og toppakning, det hvertfald aldrig en dum idé:)
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
På min nrg med dr sport 70 og gg.
Så hut jeg visker havde jeg 7,0 grams i til std tryk
på min gilera storm
med std motor, men afdroslet, og afdroslet.
Selvfølgelig fjernet guldplade og dyse 72.
Hvis jeg var dig ville jeg prøve at blande 7,2 og 6,5 grams ruller.
Måske skal den helt ned i 6,5 grams ruller.
Så vidt jeg huker var 7,0 grams i min gilera storm liiiiidt til den tunge side
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
på min gilera storm
med std motor, men afdroslet, og afdroslet Gianelli Go
Selvfølgelig fjernet guldplade og dyse 72.
Jeg kom lige til at slette gianellig go" i ovenstående kommentar
Egentlig burde man vel have sådan et sæt prøveruller fra polini eller stage6, til hver enkelt motortype man har. Så man kan indstille ordentligt hver gang man skal.
Men de fleste har kun 1 knallert, så den mest gængse metode er nok at prøve at finde ud af hvad andre har kørt med af rullevægt til lignende opsætning og så bare købe 3 sæt med 1 grams forskel og blande, købe et sæt mere og være cirka i mål og så følger der lidt ekstra ruller med til scooteren når den skal sælges videre
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 667 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.802
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 482 Scootere: 7 Emner: 71 Svar: 36.711
Det dur ikke med stempelringe, hvis cylinderen er træt.
Men hvis den er træt, så vil den starte utroligt dårligt når den er varm, da den så har mistet kompressionen.
Du skal hellere bruge tid på at teste remskiver, vario og blæserhjulet for dybe riller.
Tjek også om tændrøret har det rigtige varmetal.
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Jeg går maskinen igennem i weekenden
okt 2020
Følger: 35 Følgere: 207 Scootere: 2 Emner: 47 Svar: 577
Og det nye kom idag
den virker til at fungere, har dog ikke været ude og prøvekøre den da kl er lårt men den står rigtig fint i tomgang nu
Hjælp til Derbi Bullet (Piaggio motor)